The Visitors (1972)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Elia Kazan
met Patrick McVey, Patricia Joyce en James Woods

Bill, Martha en hun kind Hal verblijven op een stille winterse zondag in hun knusse huisje wanneer ze onverwachts bezoek krijgen van Mike Nickerson en Tony Rodriguez. Mike en Tony zijn oude bekenden van Bill; een paar jaar geleden zaten ze in hetzelfde peloton in Vietnam. Na de oorlog kwamen de tegenover elkaar te staan in de rechtbank, de reden heeft Bill nooit aan Martha verteld. Martha staat voor een raadsel; wat is er gebeurd in Vietnam en waarom zijn Mike en Tony nu in haar huis?

avatar van Querelle
Straw Dogs maar dan van Kazan.

toneelmatige thriller die voortdurend spannend blijft, omdat je weet dat er uiteindelijk wel wat gaat gebeuren, maar daar heel geleidelijk naar toe gaat.
Het personage van de vader had alleen wat subtieler ingekleurd kunnen worden. En Martha had iets verder uitgewerkt moeten worden, vooral om bepaalde handelingen van haar te begrijpen. Maar de 2 bezoekers komen erg dreigend over en zorgen, zonder dat er echt veel dramatisch gebeurt, voor constante spanning. En James Woods is gewoon James Woods. Die hoeft maar op een bepaalde manier te kijken of te bewegen en je leest er alles aan af. Groot acteur.

Elia Kazan slaagt er in over de ganse film een thrillerachtige, dreigende sfeer te creëren. Kan daarbij beschikken over acteurs die voor dergelijk werk geschikt zijn, zekerlijk die Steve Railsback.
De dialogen zijn eenvoudig en duidelijk en al is het mogelijks wel wat voorspelbaar, "The Visitors" is een best genietbare film die dan ook nog de verdienste heeft, als bepalende achtergrond, het onwezenlijke en de vaak niet te begrijpen gruwel van de oorlog, aan de kaak te stellen.

avatar van Mescaline
Voor mij helaas iets minder geslaagd, de film voelde op momenten wat geforceerd aan.
Vooral de vader kwam op mij niet echt geloofwaardig over en het geheel leek wat stroef te verlopen.
Er had best meer spanning mogen zijn, de visitors blijven verbazend rustig tot het einde.