Dakota (1974)

Nederland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Wim Verstappen
met Kees Brusse, Willeke van Ammelrooy en Monique van de Ven

Dick de Boer drijft op Curaçao een eenmanszaak 'Dakota airlines'. Hij heeft één grote passie: vliegen met zijn overjarige Dakota. Om zijn kist en dus zichzelf in de lucht te houden, neemt hij alle vrachtjes die zich aandienen, ook als er een smokkelluchtje aan zit. Via een duur vrouwtje en om een goede vriendin een dienst te bewijzen, raakt hij verzeild in een zo hete handel dat hij er vandoor moet. In 33 uren non-stop vliegt hij in zijn eentje naar Nederland en landt hij op Ameland.

Dick2008
Heb deze vroeger nooit gezien, zou niet weten waarom, maar heb in al die jaren niets gemist. In het begin kwamen al meteen de twijfels. De Dakota was een zeer succesvol vliegtuigtype, en kom je in veel andere films ook wel tegen.

Ik dacht de dvd zal wel weer van rottige kwaliteit zijn als Pastorale 1943 maar dat viel reuze mee. Het beeld is behoorlijk goed en het geluid ging ook best. In het begin is het leuk te zien hoe klein De Dakota eigenlijk is, gezien huidige passagiersvliegtuigen, en dan praat ik over 1974, laat staan tegenwoordig, maar toch was het al een vrij groot vliegtuig.

Ik vond het helaas maar een saaie film. Ondanks het goede camerawerk, ging het gevlieg erg gauw vervelen en alles wordt zeer uitvoerig in beeld gebracht. Kees Brusse zet weer zo'n type neer als mensen zoals jij en ik. Dat was vroeger wel leuk om te zien, maar nou niet meer. Tenminste mij kon het bij herkijken niet echt meer boeien. En hetzelfde geldt dus bij het verhaal van deze film. Verder oogt de film erg gedateerd en de dialogen, die ook niet zo veelvuldig zijn, zijn bijzonder matig. Van de Ven is niet opvallend, noch Van Ammelrooy, en ik dacht... maar nee ze houdt netjes de kleren aan.

Lijkt me een vergeten film en vooral leuk voor mensen die heel veel nostalgische gevoelens hebben danwel voor mensen die een uur lang naar hetzelfde vliegtuig kunnen kijken. 2.0

kappeuter (moderator)
A.s. zaterdag te zien in EYE i.v.m. het overlijden van Kees Brusse.

avatar van Dogie_Hogan
Gisteravond uitgezonden door Nostalgie.net.

Wat gebeurt er toch weinig in deze film. De DC-3 aka Dakota is een mooi toestel, maar om daar bijna 2 uur naar te kijken.... Monique vd Ven en Willeke v. Ammelrooy in 1 film, echter in bijrollen.
Wat dan overblijft is de nostalgie zoals de outfits en sfeer van die tijd (begin jaren 70).

Was dat Marlies van Alcmaer als de vriendin, of was het de buurvrouw, van Dora van der Groen?

Film begon traag, vond ik. Totdat de overtocht van Suriname naar Ameland begon. Dan heb ik toch iets van, wat zal er gebeuren? Er hangt een soort spanning in de lucht. Stort hij neer?

Sowieso mooi om zulke oude films te zien. De gezichten uit mijn jeugd.

In de jaren zeventig waren de goede Nederlandse films nog dun bezaaid, en daar is deze film geen uitzondering op. Wat een vage film en wat een minimaal verhaal. In het begin lijkt het nog wel wat te worden als er een vrouw op Curacao komt die de Dakota wil huren. Maar het verhaal wordt helemaal niet uitgewerkt, en plotseling besluit de piloot met zijn Dakota naar Nederland te vliegen. En eenmaal aangekomen in Nederland, na een ellelange oersaaie vlucht, weet je nog steeds nauwelijks waar je eigenlijk naar zit te kijken. Nee, dit is echt helemaal niets. En over het acteren zullen we het dan maar helemaal niet hebben, ondanks dat zowel Monique van de Ven als Willeke van Ammelrooy in deze film spelen. Maar dat hadden eigenlijk ook willekeurig elke andere actrice kunnen zijn. Kees Brusse is ook een nietszeggende, totaal oninteressant overkomende hoofdpersoon als piloot. Leuk uit nostalgisch oogpunt om deze Nederlandse speelfilm uit de jaren zeventig te zien met de bekende acteurs en ook leuk als je van Dakota vliegtuigen houdt, maar verder kan je deze film overslaan. Niet de moeite waard.

avatar van Querelle
Iconische en ascetische film: Nauwelijks een plot, veel minutieuze handelingen, kunstmatige dialogen, stoere hoofdpersoon en prachtig gekaderde beelden van het vliegtuig en van Curacao, Suriname en Ameland.
Ik vond het een erg fijne film om naar te kijken en de oversteek van de oceaan is eigenlijk behoorlijk spannend in beeld gebracht. Daarna bloedde het een beetje dood, maar het goede gevoel bleef.
Je moet ervan houden. Het gaat hier echt om de sfeer.

avatar van 93.9
Eigenlijk best lekker om te zien.
Rammelt net als die Dakota aan alle kanten, maar toch zie ik dit graag.
Liever deze film dan 3/4 wat nu in de bios draait.