The Darjeeling Limited (2007)

Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Wes Anderson
met Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman

Drie broers (Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman) komen bij elkaar vanwege het overlijden van hun vader. Maar dan verdwijnt hun moeder (Anjelica Huston) en de broers besluiten haar te gaan zoeken. De zoektocht brengt hun op de meest onherbergzame plaatsen en verplicht hen om per trein India te doorkruisen.

avatar van staralfur
Ik ben vandaag in een Wes Anderson bui, na het opnieuw kijken van The Life Aquatic with Steve Zissou was het tijd voor een nieuwe titel, the Darjeeling Limited. Ik ben groot liefhebber van het werk van Anderon, al heb ik lang niet alles gezien. The Darjeeling Limited sprak me op één of andere manier nooit zo aan, maar ik ben blij dat ik 'm heb gezien. Een heerlijk sfeertje, goede acteurs en mooi in beeld gebracht. Op en top Anderson

Up next: The Royal Tenenbaums.

avatar van HarmJanStegenga
Ik ben best wel een fan van Wes Anderson, die man creëert altijd weer een wereldje in z'n films die je nergens anders zult zien. Totaal eigen stempel, ik hou ervan. Heb me ook weer prima vermaakt met deze 'Darjeeling Limited'. Toch wordt in deze film genialiteit afgewisseld met minder boeiende momenten.

Wat mij betreft had de hele film zich in de trein mogen afspelen. Dat geschuif met de camera door de kamertjes heen, leuke vondsten, veel grappige scenes en Wilson, Brody en Schwartzman zijn een succesvol en geinig trio. In de 2e helft vond ik het wat minder leuk soms, op 1 hoogtepunt na, de scene met o.a. de cameo van Portman en Murray. Erg leuk. Al met al weer een vermakelijk en sfeervol avontuurtje.

avatar van LPereboom
Weer helemaal de stijl van Anderson, had deze nog niet gezien. Het is niet de beste die hij gemaakt heeft maar wel weer heel leuk om te zien, kleurvol en raar op 1 of andere manier. Bizarre personages en af en toe de humor die ik er wel van in zie. Er word heel goed geacteerd. Een 7/10.

avatar van Arnforpresident
Toch een tegenvaller. Prachtige beelden in de typische stijl van Anderson, fijne soundtrack en op zich wel een leuke setting. Maar het verhaal kon me heel weinig boeien en ik vond de personages eigenlijk vrij vervelend. Ik denk dat ik me te weinig kon inleven in hun verhaal.

Ben nochtans wel een fan van Moonrise Kingdom en The Grand Budapest Hotel, dus ik had ook hoge verwachtingen van deze film. Helaas.

avatar van joolstein
Anderson is een regisseur die je moet liggen denk ik. Als je kijk naar de uiteenlopende reactie bij zijn films. En tja mij ligt ie wel, ik vind zijn manier van humor super! Ik beweerde dat het genre Komedie mij niet zo lag maar als ik dan dit soort films kijk moet ik er toch op terug komen. Dit keer is het een Roadmovie met drie gestoorde broers. De film kan je op delen in twee gedeeltes: in de trein en buiten de trein. Waarbij in de trein vooral de scene`s met de humor bevatte en het tweede gedeelte iets meer een dramatische kant had. Het geheel lijkt luchtig maar toch zit er een diepere laag in. Wat door Owen Wilson ook een beetje aangekondigd wordt als hij zegt dat ze op een spirituele reis gaan. En die diepere laag en de subtiele humor maakt dat ik wederom een prima Wes Anderson heb gekeken.

avatar van JJ_D
Drie broers, op zoek naar zichzelf. En ze vinden zich – via elkaar.

Familie is de bron, de broedbodem waar men waarlijk en volledig zijn absurde zelf kan zijn, integraal, vol tegenstrijdigheden, koppigheid, belachelijkheid, verlangen en inconsequenties. Het mag – compleet. ‘The Darjeeling Limited’ toont het.

En hoe! De vreemde, exotische, fragmentarische, kleurrijke context is nodig om de eenheid van de broers te laten zien. Hoe anders ze ook zijn, ze lijken meer op elkaar dan ze zouden willen.

Eens te meer een hartveroverende Wes Anderson dus. Ah, waren films maar vaker creatieve, tegendraadse, slimme en bijwijlen onzinnige parabels zoals deze par(ab)el…

avatar van Alathir
Een film als deze als komedie beschouwen, het gaat me toch iets te ver. Het is iig meestal niet mijn type humor, net zoals ik dat bij de broers Coen ook vaak heb. Er is wel één ding dat ik erg grappig vond (Adrien Brody die niet zal vergeten hoe het land ruikt), maar dat komt door iets wat een vriend ooit gezegd heeft. Ik ga het hier niet gaan herhalen want het is nogal racistisch (je kan het misschien wel raden).

Soms tovert het al eens een glimlach op je gezicht maar meestal volgde ik gewoon hun gesprekken. Het is moeilijk om hier een deftige mening over te schrijven vind ik. Ik kan me moeilijk in de personages inleven omdat ik weinig referentiepunten met hen heb. Desalniettemin is het wel de moeite om eens te bekijken, zoals elke Wes Anderson dat is. Voorlopig 3* al denk ik niet dat ik deze snel ga herzien. Tot over een jaar of 10 misschien.

avatar van Zwolle84
De beste Anderson tot dan toe. Erg vreemd, eigenzinnig mengelmoesje van komedie en drama dat me na afloop altijd een beetje verward achterlaat. Dat in combinatie met de eindelijk weer eens beperkte speelduur en het typische audiovisuele Andersonsfeertje zorgt voor een grotendeels fijne rit, ook al weet hij ook hier niet constant de aandacht vast te houden. Dat ik me zowaar eens niet kapoterger aan Owen Wilson zegt ook veel over de kwaliteit van deze film.

Toch kwamen zijn écht goede films hierna pas.

avatar van Antonev
Mooi geschoten prent, met een op papier ijzersterke cast. So far so good. Op het eerste gezicht ziet het verhaal er aanlokkelijk en uitnodigend uit, de uitwerking daarentegen is op z'n zachtst gezegd matig. De humor is van het soort dat je moet liggen, je houdt er van of je vindt het helemaal niets. Helaas voor deze film viel ik in de tweede categorie. De drama kwam ook niet over en werd nergens echt pakkend. Je zou denken dat zo'n goede cast nog wel het een en ander zou kunnen redden, maar helaas. Ik was blij dat het na ongeveer 90 minuten was afgelopen en de relatief korte speelduur was daarmee ook een van de weinige lichtpuntjes...

avatar van Crazy Lord
Passende film gemaakt door regisseur Wes Anderson.
Wat een heerlijke film van begin het eind met mooie decors en perfect camerawerk.
Een roadtrip movie met drie broers op zoek naar hun moeder per trein, en wat voor een trein...
Drie verschillende broers maken zoals ze het zeggen een rituele reis waar de humor en absurdische humor in snel"trein"vaart op elkaar volgen. Doch de manier waarop Anderson de broers steeds meer van elkaar laten houden en respecteren is boeiend.
Ik ben een absolute liefhebber van deze film. Kijk en geniet

avatar van Brandt
[ De humor is van het soort dat je moet liggen, je houdt er van of je vindt het helemaal niets. Helaas voor deze film viel ik in de tweede categorie.]

Precies, dat had ik nou ook. Heb hem halverwege maar uitgezet omdat ik het absoluut niet meer trok. Daarom geen sterren ditmaal.

avatar van IH88
“I love the way this country smells. I'll never forget it. It's kind of spicy.”

Een mindere Wes Anderson film. Maar een slechte film maakt Anderson nooit, en ook The Darjeeling Limited heeft weer genoeg positieve punten. Films van Anderson hebben altijd dat absurde, humoristische en 'quirky' sfeertje waar ik erg van houd, en zijn vaste acteurs Wilson, Schwartzman en Brody zijn ijzersterk. Maar het script laat wat steken vallen, en op sommige momenten is het gewoonweg saai. De humor is ook wat wisselvallig, en je ziet duidelijk de progressie die Anderson in Darjeeling, en zijn latere films, maakt. Dat is het interessante van Wes Anderson. Je ziet een regisseur die steeds met nieuwe verhalen komt, en je echt ziet groeien als filmmaker.

Verhaal vond ik niet altijd even boeiend, maar wat is het toch prachtig neergezet! De kleuren, de montage, heerlijk om naar te kijken! Vorige week The Grand Budapest Hotel gekeken die ik ietsje beter vond, maar ook dit is een topper hoor!