The Darjeeling Limited (2007)

Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Wes Anderson
met Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman

Drie broers (Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman) komen bij elkaar vanwege het overlijden van hun vader. Maar dan verdwijnt hun moeder (Anjelica Huston) en de broers besluiten haar te gaan zoeken. De zoektocht brengt hun op de meest onherbergzame plaatsen en verplicht hen om per trein India te doorkruisen.

avatar van stephan73
Yes, de nieuwe Wes Anderson!!!!

avatar van Esteban
Altijd iets om naar uit te kijken! De vleesgeworden eigenzinnigheid schept steeds opnieuw weer z'n eigen bijzondere wereldje. Een wereldje waar het absurde op ludieke wijze bloedserieus word genomen, that is. En hij komt er steeds opnieuw mee weg. I love it.

avatar van Macmanus
Ja heb er ook zin in! Ook met Natalie Portman btw.

avatar van xgogax
Esteban schreef:

In de 60s waren Godard en Truffaut daar ook erg goed in. En aan stephan73’s top10 te zien, begrijp ik waarom hij hier naar uitkijkt!

avatar van stephan73
Gaat draaien op het Filmfestival van Venetië!

avatar van Macmanus
Lijkt me weer een leuke Wes film.

Lijkt me weer erg leuk worden.
En ik zag gelukkig geen Natalie Portman in de trailer!

avatar van Sander D.
'What happened to your face?'

This is gonna be awesome

avatar van Blokland
Macmanus schreef:
Lijkt me weer een leuke Wes film.

Wat kijk ik enorm uit naar deze film! Ik krijg een goed gevoel bij de trailer. Weer van die typische Anderson humor:

"Is that my belt?"
"Ehm, can I borrow it?"

En van die typische Anderson momenten (grappig/verdietig/melancholiek/waar):

"What's wrong with you?"
"Let me think about that".

En zoals gebruikelijk is de muziek weer in goede handen:
The Kinks - Strangers
The Kinks - This time tommorrow

avatar van D-ark
Blokland schreef:

"Is that my belt?"
"Ehm, can I borrow it?"

En van die typische Anderson momenten (grappig/verdietig/melancholiek/waar):

"What's wrong with you?"
"Let me think about that".

En zoals gebruikelijk is de muziek weer in goede handen:
The Kinks - Strangers
The Kinks - This time tommorrow

Ik wordt hier zo vrolijk van....

avatar van danuz
Vooral de snor van Jason Schwartzman vind ik weer typisch Anderson. Net te groot, past ook net niet bij zijn gezicht. Voor de rest vind ik de trailer wat te veel op actie gemonteerd, Anderson's films moeten het vooral hebben van de knulligheden en de vreemde montage etc.

De trailer kan dit net niet uitdragen, zo'n zin als "Is that my belt?" "Ehm, can I borrow it?" vind ik hier net niet werken en zelfs wat flauw, op een flauwe manier.

Deze film komt toch wel in de gewone bioscoop?

anders dan ga ik hem kijken op filmfestival. Ik ga er vanuit dat dat niet nodig is klopt dat?

avatar van Koekebakker
Ja, dat klopt.

avatar van Gizzmann
Deze film krijgt in elk geval wel weer een typisch Wes Anderson cijfer Hoe komt dat toch altijd hier op MovieMeter??

sju
Tot nu toe voor mij de beste Wes Anderson. De bulderende lach is nog steeds niet aanwezig, maar als je de eerdere Anderson's hebt gezien ga je daar ook niet meer van uit. Fantastische beelden geschoten, schitterende muziek, vooral Les Champs-Elysées op de aftiteling. Komische momenten afgewisseld met (licht) drama, het verhaal blijft onvoorspelbaar en dat is onderhand redelijk zeldzaam in deze tijden... Vooral de opening maar ook het eind erg origineel.
3,5* maar ik neig naar 4*

Gizzmann schreef:

Ik denk omdat zijn films toch typisch love it or hate it zijn (dus met als resultaat een 3.0), maar dan met de uitzondering dat men zijn stijl op zijn minst weet te waarderen (met als hoger gemiddelde dus 3.5)

Zeer amusante film op iffr 2008, toch wel een van de betere Amerikaanse films naar mijn idee.

avatar van Marcusnld
Wat een ongelofelijke saaie film waar werkelijk geen touw aan vast te knopen is. Sfeer beelden zijn aardig maar deze film heeft me werkelijk geen minuut weten te amuseren.

Een typisch gevalletje van "I Hate it", zoals Magnolia-fan al aangaf, er zal vast wel iemand zijn die dit met een 4* weet te compenseren.

Een hele magere 2*

Ik heb hem halverwege uitgezet, hij kom mij(en mijn vrouw) niet boeien, Er zat, behalve mooie plaatjes uit India, absoluut niets in, geen humor, actie of iets anders.

Lee72
Het is een drama/komedie, vandaar waarschijnlijk?
Ik vond het een een erg goede film! Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman, ik vind ze fantastisch in deze film.
Een meeslepende reis door India met soms wel erg droge humor waar je van moet houden. Een erg onvoorspelbare en originele film waar er meer van zouden moeten zijn. Een dikke 4 sterren.

avatar van hydraulix
Wat Magnolia-fan eigenlijk al aangeeft: een typische ‘you love it or hate it’. In mijn geval een ‘love it’; wederom weet Wes Anderson mij weer te verrassen!

Ik ben een grote fan van zijn werk en vind zijn stijl werkelijk geweldig. Ik kan het goed voorstellen dat anderen het niet kunnen waarderen.

Anderson weet altijd een haast ouderwetse, geromantiseerde sfeer te creëren in de films en dat was hier ook het geval. Alle beelden zouden zo ingelijst kunnen worden, het kleurgebruik is prachtig; het was alsof je alle kruiden en specerijen kon ruiken in India.

De cast was ook weer heerlijk op dreef met die absurde dialogen en situaties waarin ze terecht kwamen. Het samenspel tussen Brody, Wilson en Schwartzman was erg sterk. Ik vond het tevens leuk om te zien dat Anderson vaak gebruik maakt van acteurs die eerder met hem gewerkt hebben. Het is alsof de rollen voor ze geschreven zijn en de acteurs voelen zich als een vis in het water tijdens de film.

Je moet deze film eigenlijk nog een keer zien, waardoor je meer details kunt ontdekken die Wes Anderson in de film gegooid heeft. Hiermee heeft hij weer een vermakelijke, prachtige film gemaakt.

avatar van Drikturpin
JA ,als je hem niet leuk vind en de zwartehumor in deze film niet snap ,zal je er ook niets aan vinden.
Ik zelf vond hem leuk en super droog 3 sterren.
Een tussen weg is er niet ,je vind hem leuk of je vind hem bagger.

Ik had ook moeite om 'm af te kijken, had na een half uur verwacht dat er wel wat grappen zouden komen, maar heb er nog moeite mee gehad om een glimlach teweeg te kunnen brengen...

Duidelijk geval van 'not my cup of tea'

avatar van Basbier74
Eventueel kan je ook eerst de korte film Hotel Chevalier bekijken, wat het verhaal vooraf is.

hydraulix schreef:

Ja, inderdaad, maar dat geldt zo'n beetje voor al z'n films. The Life Aquatic wordt ook elke keer leuker en telkens ontdek je weer hele subtiele dingetjes die het geheel zo veel genegenheid meegeven.

The Darjeeling Limited heeft mij na de eerste viewing een beetje verwarrend achtergelaten, ik verwachtte eigenlijk een Royal Tenebaums of een The Life Aquatic, maar ik moest gewoon een nachtje erover slapen en de volgende dag heb ik hem gewoon weer opnieuw gekeken omdat ik er de hele tijd aan moest denken. Geweldige film met interresante personages en een goed samenspel tussen de acteurs. Ik zou Adrien Brody in meer van dit soort rollen zien eigenlijk... Jason Schwartzman wist mij ook goed te vermaken.
''I love you too, but I'll mace you in the face!''
Tja, leuke soundtrack, weer eens wat anders en een goed script met een groot aantal subtiele grappen.

4,0.

edit: Ik zou nog iets willen toevoegen, die scenes in de flashback als ze er allemaal heel 'sharp' uitzien is geweldig. Peter die een beetje de leiding lijkt te nemen, Jack die alles aan zich voorbij laat gaan en opeens een koffer begint uit te pakken en zich om te kleden bij de automonteur....
Ik heb heel hard gelachen op dat moment. Fantastisch.

Drikturpin schreef:
Ik zelf vond hem leuk en super droog 3 sterren.
Een tussen weg is er niet ,je vind hem leuk of je vind hem bagger.

Als er geen tussenweg is, waarom geef je hem dan een drie?
(Serieus bedoeld hoor, niet afzeikerig).

avatar van sasjam
Wel lache af en toe best saai maar verder niets bijzonders 3*

Het is direct herkenbaar dat het hier om een Wes Anderson film gaat. Wederom een geweldige surrealistisch sfeertje gecombineerd met serieuze onderwerpen, leuke karakters en hilarische momenten. Je moet er wel van houden, want dit is geen doorsnee materiaal. Persoonlijk ervaarde ik dit als één van de beste Wes Anderson films!

Lees m'n volledige review >>

avatar van spacedweeb
Ik heb deze film tijdens Global Zondag gezien, wat was dit een tijdverspilling zeg.
Ik dacht de hele tijd nou word het grappig, maar nee hoor geen een moment grappig (op de sexscene met de treinstewardess na)

Schandalig gewoon dat ze dit komedie mogen noemen.
Smaken verschillen maar ik heb in de zaal die vrij vol zat geen een keer meer dan 2 personen horen lachen gewoon te dramatisch voor woorden.
Hij krijgt van mij een magere 1,5

avatar van Prudh
Dit soort reacties maken me zo hoopvol Ik kan niet wachten tot de 28e!