The Darjeeling Limited (2007)

Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Wes Anderson
met Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman

Drie broers (Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman) komen bij elkaar vanwege het overlijden van hun vader. Maar dan verdwijnt hun moeder (Anjelica Huston) en de broers besluiten haar te gaan zoeken. De zoektocht brengt hun op de meest onherbergzame plaatsen en verplicht hen om per trein India te doorkruisen.

avatar van Joeri_000
PatrickBateman schreef:
Ik zet niet vaak een film uit, maar na twintig minuten werd me dit echt te veel. Wat een zinloos, humorloos en duf geouwehoer. Ik wil graag genuanceerder kritiek geven, maar in dit geval is dat gewoon niet mogelijk. Ik verwachtte echt geen dijenkletser en kan subtiele humor best waarderen, maar zo subtiel dat er geen humor overblijft, dat trek ik niet.

Volledig mee eens

avatar van ( J )
Leuke film...beetje aparte humor waar je net voor in de stemming moet zijn...
Deze film tijdens een reis in India gezien..en na dagen van alleen maar stank en bende om je heen is het mooi om een film te zien die eigenlijk alleen de mooie/grappige aspecten van het land laat zien..haha niet erg realistisch op dat gebied maar zo moet je deze film ook niet bekijken.

3.5

Leuke personages, maar het verhaal is eerder slaapverwekkend. Een teleurstelling.

Jasper72
Deze film herbergt één van de mooiste en leukste openingsscenes ooit. Hoe Bill Murray en Adrien Brody rennen om de trein te halen en dat in slow-motion gefilmd én met die muziek is onvergetelijk. Ik zat meteen in de film. Ook Brody, Wilson en Schwartzman zijn goed op elkaar ingespeeld. Daarnaast geeft de film een écht India gevoel.

avatar van DVD-T
Toch wel een grote verrassing deze film. Na het erg tegenvallende Royal Tenenbaums en het vreselijke Steve Zissou ben ik wel helemaal om bij The Darjeeling Limited.

Ik ben geen groot fan van de films van Wes Anderson. Vaak zijn ze mij te droog qua humor en vind ik ze een wat saaie plot ontwikkeling hebben. Ik was erg bang dat het met deze film ook op een teleurstelling zou uitlopen dus met lage verwachtingen ging ik deze film in, en het is precies het tegenovergestelde geworden. De humor is nog steeds erg droog, maar om een reden wat ik niet goed kan uitleggen vond ik het hier best leuk allemaal. Karakters worden beetje bij beetje allemaal goed uitgediept, en blijven de gehele speelduur boeien. Het verhaal steekt leuk in elkaar en de treinreis is ook erg fijn om naar te kijken. Er gebeurt genoeg dus er is geen moment verveling aan te pas gekomen. Mooi gebruik van kleuren ook weer door Anderson en zijn DP en ook het camera werk is om je vingers bij af te likken. De wat dramatische momenten zijn zo getimed dat het toch wel een bepalde impact op je maakt. Goed acteer werk ook van de drie heren en de muziek is heerlijk om naar te luisteren en maakt de ervaring ook een stuk plezieriger. Ja, gewoon een erg fijne film.

Draak van een film!!!!

avatar van jjwebaline
teaser schreef:
Mijn visualisatie van een Wes Anderson film:

Een horizontale lijn met een dipje hier en daar...

Tevens mijn laatste Wes Anderson film...

...de film begint ergens en hij eindigt ergens... zonder climax

De making of was boeiender

Hier ben ik het exact mee eens. Alleen ik zie dan een horizontaal lijntje met af en toe een opleving... De acteurs redden de film. Half puntje meer voor originaliteit. Mijn eindgevoel was: Wat moet ik hiermee?

avatar van AnthonyG.
Gewoon een heerlijke film, een constant tempo en een leuke sfeer doorheen de film.

Ik herken mezelf wel in de hoofdpersonnages, misschien is het daarom dat ik deze film zo graag zie.

avatar van Tommeh
Toch een gevalletje "net-niet". Opzich is dit weer een typische Anderson, die dramatische momenten afwisselt met hilarische. Ik vond de uitstraling van de personages alleen niet absurd genoeg voor hun bizarre gedrag. Bijvoorbeeld Brody, die eerst rustig vertelt dat hij over 6 weken vader wordt en vervolgens uit het niets een giftige slang koopt. Op de set hebben ze vast en zeker de grootste lol gehad, maar bij mij werkte het niet.

Doe mij dan maar liever de compleet geschifte typetjes uit Steve Zissou. 3 kleine sterren.

avatar van Leo1954
Heerlijke film, heb er van genoten. De flauwe idiote humor die m anders zo ergert, past hier wonderwel. En de opbouw als roadmovie, mijn favoriete genre, houdt de film lekker gaande.

Juneau_
Wederom een geweldige film van Anderson. Visueel natuurlijk weer een plaatje door het kleurgebruik en het camerawerk. Voeg daar een verhaal dat lekker wegkijkt, goede acteurs en geweldige humor (Bill Murray, een verdwaalde trein, Brendan enz.) aan toe en de anderhalf uur vliegen om. Zeker nog een keer kijken!

avatar van Chuck Taylor
Juneau_ schreef:
Zeker nog een keer kijken!

Zeker doen Maakt een film als dit alleen maar genialer, omdat alles zo goed tot in de puntjes is uitgewerkt, zullen steeds meer van de details je op gaan vallen. Fantastisch.

Moeilijke film om te quoteren. Het begin is wat lastig om door te bijten, maar moet in de context van de gehele film gezien worden.
Het verhaal komt maar langzaam vrij en blijkt uiteindelijk vrij goed ineen te klikken. Een spirituele reis zonder meer. De beelden zijn fraai.
Eigenlijk Indië zoals het een beetje is, aangevuld met 3 labiele Westerlingen.
Geen superprent, maar uiteindelijk ook geen slechte film. 3 sterren lijkt mij dan netjes.

avatar van AnthonyG.
vantje schreef:

Eigenlijk Indië zoals het een beetje is, aangevuld met 3 labiele Westerlingen.

India is totaal niet zo als in deze film voorgesteld.
Je moet wat je hier ziet niet als een algemeen beeld van India opvatten. Been there, done that, got a lot of T-shirts

PJG
Volledig met Youri eens. Ik had er misschien wel te veel van verwacht, maar om een film met deze thema's zo om zeep te helpen is echt triest! Na 'The dark knight' de slechtste film die ik afgelopen jaar het gezien.

avatar van jtsterkenburg
m'n vierde Wes Anderson, en absoluut de mooiste. We zien hier weer karakters zoals alleen Wes ze neer kan neerzetten, met alle gekke eigenaardigheden, compulsies en dysfunctionele familiebanden die eigen zijn aan al zijn films. Ik zie Anderson films niet echt als komedies, hoewel de humor onovertroffen en heel fijnzinnig is, maar meer als een uniek soort drama waarbij er uitgebreid ingezoomd wordt op elementen waar in andere films volledig aan voorbijgegaan wordt.

De cinematografie is ook lichtelijk briljant te noemen. Sowieso levert India al heel mooie plaatjes op, maar de manier waarop sommige shots uitgedacht zijn met enkele onovertroffen longshots waarbij binnen hetzelfde shot meerdere keren van perspectief wordt gewisseld en weer terug is ongeëvenaard. En hoe er gebruik wordt gemaakt van pans en van slowmotion (de treinshots) is ook subliem te noemen.

Een onwaardig gemiddelde hier, ik geef 5* en een voorlopige plek in m'n top10.

avatar van Larsco
wat een waardeloze film, echt niet gewend van owen wilson, een 1

Houdt het maar vooral bij Roadmovie, want die komedie ontbreekt aan deze. Het duurde dan ook een eeuwigheid voordat ze een keer die trein uit gingen... er kwam geen gang in deze film, vond het een misser!

Helaas ook ondanks de best goed samengestelde cast, welke wel gewoon goed acteren, kwam het niet uit de verf... 1*

avatar van Zeriel
Tsja hoe zo'n film te beoordelen. Het hangt er nogal vanaf wat je er van tevoren van verwacht. De 1- sterren- gevers zijn vooral teleurgesteld in het één of ander, dunkt me. Een soort straf?

De film is toch zeker mooi vormgegeven, heeft een geheel eigen sfeer, prima acteurs, gedenkwaardige scenes; zoals de opening. Dan heb je sowieso al 2,5 ster verdiend vind ik. De humor is niet van dik hout zaagt men planken, a la JimCarry, maar meer een tragische absurde ondertoon door de hele film. Dat moet je kunnen waarderen.

Geen meesterwerk, maar wel een prettige film om te kijken.

avatar van Rosicky
Aardige Anderson, maar zeker niet z'n beste. Inhoudelijk vind ik de film maar magertjes. De film ziet er echter wel erg mooi uit en de muziek is ook erg goed. Het beste moment van de film is de openingsscene met een cameo van Bill Murray, prachtig moment.

avatar van anunvilya
Ik vind deze film nogal overrated.
Had er meer van verwacht. Vaag einde en gedurende de hele film gebeurd er niks. Het slappe gelul is het enige wat je laat kijken.

avatar van TragieStar.*
Lijkt me een heerlijke grappige en luchtige film die ik graag een keer wil zien, de cast is prima, alleen jammer dat Natalie Portman zo'n kleine rol heeft

zeer leuke film die je bij een tweede keer kijken tot nieuwe inzichten en grappigheden openbaard. De openingsscene is fenomenaal

avatar van Ceeda7
jtsterkenburg schreef:

Volledig mee eens, blijkbaar zijn we 1 van de weinigen. Subtiele tragikomische film die zich bijna ongemerkt ergens in je linker hartkamer nestelt. Vond deze ook sterker dan zijn vorige films.

avatar van JJ_D
Eerste twintig minuten leken me eerlijk gezegd erg flauw. Dan maar uitgezet en bewaard voor later...

avatar van Rizz
Lekker wegkijk filmpje voor als je niet al te hyper bent. Goed acteerspel, leuk verhaal en toffe personages, hier en daar wel wat langdradig.

Wat een heerlijke film weer. Erg geestig en mooi gemaakt. 4 sterren.

Driello
Totaal vreemde film waarbij ik me de gehele film heb afgevraagd waar de regisseur nou precies heen wil. Het gevoel bekruipt me dat ik de strekking van het verhaal heb gemist, aangezien er en aantal dingen waren die me bevreemden. Vele losse zaken die werden aangestipt en vervolgens weer losgelaten. Zo was daarbij voorbeeld Bill Murray die een total onduidelijke bijrol vervulde. Al met al kwam het op me over als een zoektocht van drie broers naar ‘iets diepers’. Maar wat dat nou precies was en of ze er in zijn geslaagd is een raadsel. Wat dan resteerd is een weliswaar sfeervol in beeld gebracht, maar rommelig verhaal waar ik de draad niet van heb kunnen oppikken. Cinematografisch bij tijd en wijle erg fraai, maar die strekking........... Wellicht nog maar eens kijken.

avatar van komerad
Vrij middelmatig filmpje met ups en downs mooi in evenwicht.

avatar van Crook
Wes Anderson is een baas