The Darjeeling Limited (2007)

Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Wes Anderson
met Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman

Drie broers (Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman) komen bij elkaar vanwege het overlijden van hun vader. Maar dan verdwijnt hun moeder (Anjelica Huston) en de broers besluiten haar te gaan zoeken. De zoektocht brengt hun op de meest onherbergzame plaatsen en verplicht hen om per trein India te doorkruisen.

Jic
een verhaal zonder verhaal erg apart

aardige film. mooie sprankelende kleuren

avatar van marvak29
toch maar een 2 voor de moeite, erg saai en warrig

avatar van degoe
Zeer aparte film. Persoonlijk heb ik er niet echt om gelachen maar vond het soort humor wel apart en leuk.
Het type film is wat anders wat je gewend bent maar daardoor staat deze (voor mij) wel redelijk boven het maaiveld.
Door het regisserwerk voel je je alsof je ook in india zit.
4 *

avatar van TonyMontana
imo de beste van Wes Anderson!!

prachtige kleuren, geweldige muziek, leuke humor (die flashback ),...

de film kreeg imo een klein dipje nadat ze van de trein werden gezet, maar was al in al een zeer genietbare film!

Als eerste kan ik zeggen dat deze film duidelijk apart is. We volgen een verhaal dat zich voor een groot stuk op een trein bevindt, en daarnaast wat in India. Het doel van de film is dan ook niet zo duidelijk voor mij, ze doen de spirituele reis, maar zoeken ook iets anders.

Ga je dan verder kijken, op het einde van de film dan blijf je je toch afvragen van: wat heb ik gezien? Wat is er nu gebeurd? Wat is het doel?

Ik weet het antwoord echt niet, dus ga ik er vanuit dat het gewoon een filmpje is voor de fun.

Omgevingen, setting en muziek zijn heel typisch India, vindt het persoonlijk wel zeer mooi en rustig.

avatar van Macmanus
Wes Anderson

Typisch zo een filmmaker die duidelijk zijn eigen stijl heeft. En een erg fijne naar mijn mening. Vondt je zijn vorige films kut, dan is dit nog steeds niks voor je. Maar anders is dit weer een fijne. Hoewel voor mij persoonlijk wel iets minder de drie films hiervoor. Maar nog steeds een lekkere off-beat komedie met leuke kleurtjes en kadrering. Erg mooi shot dat we allerlei kamers en plekken zien in een trein.

3.5* Ben zeer benieuwd naar zijn Roald Dahl verfilming waar die mee bezig is.

avatar van Prudh
Macmanus schreef:
Vondt je zijn vorige films kut

Au. Au! Foei.

Wat een vervelende film. De humor is die van slechte Amerikaanse televisieseries, erg cliché en dodelijk voorspelbaar, het acteerwerk ook niet om over naar huis te schrijven en het verhaal kabbelt maar een beetje voort en leidt tot niets. Ik kan er nog enige thematiek uithalen, zoals de broers die tot elkaar en met zichzelf in het reine moeten komen (treinreis als loutering) en de rouwverwerking van hun overleden vader, maar daar houdt het toch echt op. Het kluchtige gebeuren is evenmin leuk uitgewerkt.

Ten slotte kan ik natuurlijk ook nog wat neuzelen over film-in-de-film, het cyclische verloop van verhalen, maar het ligt mij er allemaal veel te dik bovenop.

Khd
Vond de humor geslaagd. Erg droog, maar wel leuk. De dialogen tussen de broers was erg goed. Vooral de stijl en het hele vreemde verhaal verdiend al een punt. Een aparte film, met aparte grappen

Ik vond hem ook een beetje saai en vooral traag...maar smaken verschillen

wat een drama film

avatar van Lucas1
Weer zo'n heerlijke film van Wes Anderson. Wat kan die man een films maken. The Darjeeling Limited viel me ondanks de torenhoge verwachtingen weer niet tegen. Zeker een aanrader voor wie zijn stijl kan waarderen. 4,5*.

avatar van djeebee
raar onbegrijpelijk en af en toe komisch filmpje om je zondagmiddag mee door te komen, maar had wel moeite om niet in slaap te vallen !

Fijne film van Wes Anderson, met zijn typische voorkeur voor opvallende kleuren geel, bijzondere locaties en heerlijk onderkoeld spelende acteurs. De humor moet je liggen, dat realiseer ik me ook, maar hij heeft mij een zeer genietbare afsluiting van de zaterdag bezorgd (na eerst het epos van die andere Anderson te hebben bekeken). Toch snel weer eens the Royal Tenenbaums en Rushmore kijken .

avatar van GGG
GGG
Vreemde, leuke en boeiende film!

avatar van Tabossi
Mooie kleuren, mooie beelden, absoluut sfeervol en kunstzinnig.

Maar de rest? Dat 'aparte' verhaal met die 'aparte' acteerstijl trok ik echt niet. Men zal wel weer komen met het argument dat ik het niet snapte enzo, maar ook viel er wat mij betreft weinig te lachen. Alleen het feit zelf dat de situaties zó absurd zijn is lachwekkend. Niet mijn ding.

Dat de trein verdwaald was vond ik dan wél weer humor.

avatar van Rick126
Tabossi schreef:
Mooie kleuren, mooie beelden, absoluut sfeervol en kunstzinnig.

Dat de trein verdwaald was vond ik dan wél weer humor.

Volkomen mee eens. De film begon heel aardig met Bill Murray die achter de trein aan rent. Maar daarna kakte de film behoorlijk in.
Ben bijna in slaap gevallen....

Gare film......... ik weet niet wat ik hier van moet denken maar onderhoudend is de film allerminst. Normaal gesproken zijn de films met Owen Wilson wel redelijk leuk maar deze is oersaai.

Volgens mij heeft dhr. Wilson na het acteren in deze film zelfmoord proberen te plegen..........dat zegt al genoeg.

Khd schreef:

Zit er dan humor in de film? De enigste moment dat ik moest lachen was toen ze met stenen gooiden naar de trein nadat ze eruit moesten maar verder... ik kan me geen moment oproepen? Iets dat ik met bijvoorbeeld The Life Aquatic with Steve Zissou wel heb.

avatar van Redlop
Het enige knappe aan de film was dat er geen enkel echt grappig moment in deze komedie zat.
Slecht uitgevoerde poging tot absurdisme waaruit vooral klinkt dat Wes Anderson zichzelf erg geweldig vindt. 1*

avatar van D-ark
Moet hem maar eens nodig gaan kijken.

avatar van Pilcrepus
De film kan ik het best omschrijven als "apart", ik vond het sfeertje wel redelijk maar het thema niet zo bijster interessant.
De grappen die ik echt grappig vond waren de verdwaalde trein en de 'fictionele' verhalen van Jack, maar voor de rest was het in mijn mening niet zo bijzonder.

Wat ik me nog steeds afvraag: waarvoor zat Francis nou in het verband? Eerst was het een auto-ongeluk en daarna met de motor..

avatar van stephan73
Wes Anderson maakt ijs. Één soort ijs, die je of lekker vindt of vies. Ik ben gek op het ijs van Anderson. Ok, hij heeft maar één smaak, maar dat is toevallig wel de smaak waar ik van hou. Maar ik kan me voorstellen dat dit speciale ijs niet naar ieders smaak is. Je kan namelijk een verwachting hebben hoe het ijs zal smaken, en je al inbeelden wat voor smaaksensatie je zal beleven, maar als het dan tegen valt dan ook behoorlijk (kan ik me voorstellen).

Maar goed, tot zover de vergelijking tussen Anderson's films en ijs.
Wes Anderson heeft een geheel eigen stijl waar ik niet genoeg van kan krijgen. Visueel is het een plaatje. De humor is subtiel en daardoor levensecht. En de acteurs die zijn wereld bevolken passen er perfect in.

Het is alweer een tijd geleden dat ik zijn vorige films heb gezien, maar na dit prachtige filmpje moet ik dat maar weer snel gaan doen!

Leuk om india weer eens te zien, hoewel bepaalde scenes veel te hollywood zijn gaf de film geen slecht gevoel. Knappe productie om in z'n bollywood land er nog iets goed van de bakken.

Voor de liefhebbers, and thats not me

Eigenlijk heb ik alleen om te droge en rare situaties moeten lachen. Echt dingen die te absurd voor woorden zijn. Ik vond 'm wel goed/apart, vooral de locaties en het camerawerk maar 't had wel wat boeiender gemogen.

avatar van Gizzmann
Toch jammer dat hij op het laatst zijn I-Pod weggooit

. Uberdroog, dit.

Helaas werkt het maar op een aantal spaarzame momenten, wat als gevolg heeft dat de film als geheel behoorlijk saai en nietszeggend is.
De makers vinden zichzelf wel behoorlijk grappig heb ik het idee.

Ik moet eigenlijk niets hebben van dit 'genre'. Maar voor Wes Anderson mag je mij altijd wakker maken, misschien heeft mijn zwak voor Owen Wilson daar ook wat mee van doen, denk het eigenlijk niet, maar je moet het toch proberen te verklaren. Anderson's films worden telkens beter, en dit is wat mij betreft dan ook zijn beste tot nu toe. Waarom vind ik lastig om onder woorden te brengen, en eigenlijk doet het er niet zo toe. Maar al bij de eerste blik tussen Schwarzman en Brody in de trein word direct dat 'broedergevoel' naar boven getoverd, daar kan ik zo ongelofelijk van genieten.

Wat is dit nou allemaal voor comentaar. Wes Anderson is de meester en is gewoon een koning qua perfectie, is een heuze detailist en heeft een prachtige stijk ontwikkeld in zijn films die vol originaliteit zitten.