The Darjeeling Limited (2007)

Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Wes Anderson
met Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman

Drie broers (Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman) komen bij elkaar vanwege het overlijden van hun vader. Maar dan verdwijnt hun moeder (Anjelica Huston) en de broers besluiten haar te gaan zoeken. De zoektocht brengt hun op de meest onherbergzame plaatsen en verplicht hen om per trein India te doorkruisen.

avatar van Tabossi
Pfff perfectie? Deze film was gruwelijk saai, dus ik zou graag een paar tegenargumenten willen horen waarom hij grappig en perfect zou moeten zijn. Alleen de beelden zijn heel mooi, maar daar red je het niet mee. Of denk ik te oppervlakkig?

Grappig en mooi !

De humor was inderdaad soms hetzelfde als in slechte Amerikaanse televisieseries. (zoals marcel opmerkte)

maar die grapjes of grappige beelden waren heel soepeltjes toegepast. Niet lach of ik schiet (zoals in series) maar meer:"' lach maar als je wilt""

avatar van Mementos75
Een goede film, goed gedaan, leuke karakters, goed gefilms etc, het verhaal gaat alleen nergens over. Tien jaar terug toen ik nog jointjes rookte zou ik dit waarschijnlijk erg tof hebben gevonden, maar moet zeggen, ondanks alle moeite en creativiteit heb ik niet meer dan 2,5 ster. Erg jammer want met iets meer verhaallijn had het makkelijk 4 kunnen krijgen

Ietwat tegenvallend. Het korte "part 1" filmpje is achteraf gezien misschien nog wel leuker, dan de film zelf, mede door de scherpe dialogen, die op veel momenten voor een grote glimlach zorgen.
De film zelf begint heel leuk met Murray die met gevaar voor eigen leven in een taxi zit, maar helaas wordt deze absurdistische toon (die we onderhand wel van Anderson en consorten gewend zijn) niet voldoende doorgezet. Enkele van zulk soort grappen werken wel, maar na verloop van tijd wordt een beetje gezapig, gaat het wat trekken en pak weg de laatste vijfentwintig minuten is het gewoon niet heel boeiend meer. Het einde is zelfs wat flauw en zwakjes. Jammer dat Anderson in The Darjeeling Unlimited niet dezelfde soort humor als zijn vorige films heeft gestopt; nu is het niet alleen meer een drama, dit wordt het na verloop van tijd ook om naar te kijken helaas....

avatar van latrat
Ik was een fan van de dialogen in Hotel Chevalier, maar had er neit bij gedacht dat eht echt een soort 'prologue' was.

Ik vond de film leuk gefilmd, de beginscene met Murray, en de andere echt functionele slow-motion scenes, de typetjes goed uitgeschreven, ook kan ik me geen betere cast kunnen inbeelden.

Het enige dat de film inderdaad mist, is wat verhaal. Maar ik had genoeg emoties, situaties en figuren om naar te kijken. Daarom scoort deze film ook zo veel beter dan bijvoorbeeld broken flowers, waar ik ook een goeie verhaal-lijn mis, maar waar deze niet wordt aangevuld. Maar da's weer een andere discussie.

Ohja, thumbs up voor de muziek.

(nu veel sterren, omdat ik nog in de verliefde fase na de film zit, misschien daalt het nog.)

Ohja: aan de mensen die er niet mee kunnen lachen: De humor zit op een iets dieper niveau. Het zit in de details, de knulligheden, in het hondsdroeve gezicht van schwartzman. De zin 'I didn't save mine' kon, ondanks de vrij tragische gebeurtenis, toch mijn opgewonden-handenklappend enthousiasme losweken, bijvoorbeeld. Het is situatie/figuren humor, geen gebeurtenissen, geen slapstick.

avatar van latrat
Basbier74 schreef:
Eventueel kan je ook eerst de korte film Hotel Chevalier bekijken, wat het verhaal vooraf is.

No, it isn't. Het is een verhaal, geschreven door een van de broers. In het verhaal is hij de sterke, harde man zonder emoties, terwijl hij in de grote film duidelijk gedumpt is. 't is een verfilming van zijn verhaal, of dat nu 'echt gebeurd' is, of niet.

latrat schreef:
Het is situatie/figuren humor, geen gebeurtenissen, geen slapstick.
Dat lijkt me nogal duidelijk, maar dat betekent niet dat het ook meteen geslaagd is.

De quote die je gaf is er eentje die wel goed was.

Het is sowieso wat lastig om de humor op waarde te scahtten in deze film. Achter iedere lach zit een traan, en achter iedere traan een lach.

Even aanvullend op mijn stukje waarin ik zeg dat er humor inzit wat ook in amerikaanse series zou kunnen zitten.
Inderdaad zit er daarnaast humor op dieper niveau in maar toch ook slapstick. Het bijzondere is dat er op een heleboel verschillende niveaus humor en drama zit.
slapstick is bijvoorbeeld het stiekem meeluisteren aan een glazen deur. Echter zag dit er niet alleen grappig uit maar ook mooi.

Een stijgende lijn bij Wes Anderson wat mij betreft. Naast het uiterlijk vertoon wat weer prima-de-luxe was werkte het dit keer ook inhoudelijk helemaal mee. Prima vertolkingen van een stel fraaie broers. Het voorfilmpje van Hotel Chevalier (de kortfilm uit 2005 met Schwartzman en Portman) hielp trouwens lekker mee. Geeft het geheel zeker wat extra's mee.

avatar van tukkerstein
Vermakelijke film. Erg originele film die visueel zeer sterk is. De cast zet goede rollen neer, en voor de verandering speelt Owen WIlson ook aardig. De slowmotionscenes aan het begin en het einde behoren tot de beste scènes van de film. Wat ook opvalt is dat het einde heel subtiel is en het toch duidelijk wordt dat de broers dichter bijelkaar zijn gegroeid.

Niet mijn genre, maar toch een prima film.

avatar van wwelover
Aparte film. Geen flauwe humor zoals je meestal hebt met Owen. Maar het ging echt om de dialogen enzo.

Ook heel mooi in beeld gebracht.

avatar van wibro
In tegenstelling tot zijn film "de Royal Tennenbaums" - altijd nog zijn beste film - vond ik deze film toch echt een teleurstelling. De film kon mij geen moment boeien. Ik vond de personages ook helemaal niet interessant.
Neen, Wes Anderson had misschien beter een lange film kunnen maken van "Hotel Chevalier", het filmpje dat voorafging aan de hoofdfilm, want dat vond ik wél leuk.

avatar van Esteban
Om het ietwat kort te houden, een typische Wes Anderson. En dat mag gerust als een compliment gerekend worden. Alleen jammer dat nét hij voor zo'n braaf en weinig origineel einde gaat. Niettegenstaande, alweer genoten van zijn eigenzinnige universum.

Esteban schreef:
....Niettegenstaande, alweer genoten van zijn eigenzinnige universum.

...zelfingenomen universum. Film vol mislukte grappen onder de dekmantel eigenzinnig absurdisme.

avatar van TonyMontana
Heb gisteren 'Hotel Chevalier' gepindakaast en gekeken. Maar er is iets dat ik niet zo goed snap, nl. wat betekent die "Part 2" aan het begin van deze kortfilm??
(ik weet wel dat Hotel Chevalier 'Part 1' is van 'The Darjeeling Limited', zoals ook bij de aftiteling verschijnt)

tondeman
Lola vs. Powerman

avatar van stefan dias
Enigszins teleurgesteld. Ik had er meer van verwacht, ook van het hele Indiaverhaal. Het blijft nu toch wel heel braaf in de achtergrond gedrukt, zoals die kerels een zee van ruimte hebben in hun coupé en zelfs als ze een uitstapje naar de tempel maken, zien we geen enkele aanklamper in de buurt.

En waarom moesten ze per se bijna heel de tijd hun vest aanhouden in dat bloedhete land? Het blijven ondanks alles toch verwende Amerikaantjes die even met hun eigen probleempjes (per toeval, omdat hun moeder daar nu eenmaal zit) naar India trekken.

Steve Zissou was leuker.

Redlop schreef:

avatar van stefan dias
Esteban schreef:
['k Heb het er niet zo voor wanneer mensen 't woordje "zelfingenomen" gaan gebruiken, wanneer het bij hen niet lijkt te werken. Heel makkelijk als je de vinger niet op de wonde kan leggen, is dat.

Helemaal mee eens.

Esteban schreef:
...Heel makkelijk als je de vinger niet op de wonde kan leggen, is dat.

Ik probeer de vinger juist op de wond te leggen door te stellen dat Anderson een komedie gemaakt heeft zonder 1 geslaagde grap erin. Mijn redenering is daarom dat zijn zelfingenomenheid het van zijn zelfkritiek gewonnen heeft.

avatar van Esteban
Juist, maar wat het tweede met het eerste heeft te maken blijft nog steeds de vraag. Dus mijn bedenking blijft gelden.

Ah, vanavond naar Antwerpen. Kan ik 'm toch nog in de bios zien!

Esteban schreef:

Voor mij dus niet omdat het tweede een antwoord is op het eerste.

avatar van Tha Flow
Erg genoten van de nieuwe prent van Wes Anderson. Ik vond hem eigenlijk ook net ietsje beter dan de vorige films van hem. De Royal Tenenbaums vond ik destijds apart aantrekkelijk. The Life Aquatic was dolkomisch absurd. Maar deze film is een film om verliefd op te worden. De sfeer is geweldig, de muziek fantastisch, en wat een heerlijke gebeurtenissen en subtiliteiten. Met de proloog als opwarmertje ga je op reis door India die je trekt uit je dagelijkse sleur zoals een goede film dat hoort te doen. Heerlijk.
4 sterren

avatar van ralfsjam
erg leuke"lichte comedie". drie leuke fuguren waar ik erg van genoten heb. wel vond ik de film iets te ingetogen, iets wat te veel geregiseert was naar mijn idee. als deze film spaans, deens of zelfs frans was geweest, dan had hij beter geweest. de humor was leuk en subtiel, heb me niet kapot gelachen ofzo, maar het gaf me een goed gevoel! een 3.5

avatar van Ninto
wtf? Wat moet ik hiervan zeggen...

avatar van ralfsjam
Ninto schreef:
wtf? Wat moet ik hiervan zeggen...

tja, zeg dan niets....

avatar van KW2
KW2
Wat een heerlijke film is dit, zeg. De exotische omgevingen gemixt met de bekende filmstijl van Anderson maken van deze film een mooie belevenis. Niet zo goed als de Life Aquatic, maar zeker een aanrader.

Prachtig shot richting het einde waarbij de gedachten en herinneringen van de broers langskomen met de trein als centraal motief

avatar van Jan met de pet
Veel mooie kleuren..........maar de film vond ik WAARDELOOS : 2,0