Te Wu Mi Cheng (2001)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Teddy Chan
met Jackie Chan, Eric Tsang en Min-jeong Kim

Op een doodgewone dag ziet verkoper Buck (Jackie Chan) twee mannen een juwelier beroven. Hij grijpt op spectaculaire wijze in en zijn heldendaad trekt de aandacht van een privé-detective. Deze overtuigt hem ervan dat Buck de verloren zoon is van een Koreaanse zakenman. Eenmaal in Korea ontdekt Buck dat allebei zijn ouders spionnen waren. Dat is precies het leven dat hij voor zichzelf ziet weggelegd. Al snel bevindt Buck zich in een geheimzinnig internationaal kat en muisspel. Hij reist af naar Turkije waar hij een levensgevaarlijk virus moet opsporen voor het in verkeerde handen valt.

Dick2008
Echte geen beste film dit. Acteerwerk is niet best en zou niet weten wat er te lachen valt. Heel even dan halverwege. Dun verhaal als aanleiding voor allerlei stunts. Kon me niet erg boeien en de laatste duurt veel te lang. Ben geen liefhebber van dit soort maar Rumble in the Bronx was dan toch wel wat beter. 1.0

avatar van jeroentjuhhhhh
Al diverse scenes van gezien, bleek halverwege. Stuk met de taxi's en naakt door de straten, daar begon een belletje te rinkelen. Maar dat maakt niet uit, bleef een genot om naar te kijken. Ondanks de belabberde stukken tussen de actie door, die beneden niveau lagen van andere Chan films.

Hier staat 'Komedie' aangegeven, maar ik had toch sterk de indruk dat het zichzelf erg serieus nam, nog wel met de typische Chan momentjes natuurlijk. De actie maakte echter veel goed. Genoeg om je niet lang te vervelen, en ook zeker genoeg om op een mooi cijfer nog uit te komen.

avatar van Gerbe72
Goede film met zowel actie als humor. Alleen jammer dat de stemmen niet gelijk waren, toch een welverdiende 3,5

avatar van Metalfist
Jackie Chan in Turkije

Ik heb altijd rondgelopen met het gedacht dat ik The Accidental Spy ooit al eens had gezien. Ik wist zelfs nog wie er naast Jackie Chan meespeelde in de film maar blijkbaar heb ik me al die jaren vergist en ging het eigenlijk om The Tuxedo met Jeniffer Love-Hewitt. Ach, op zich niet zo erg en ik was wel benieuwd wat ik van deze film kon verwachten want de korte inhoud leek me wel garant te staan voor een vermakelijke Jackie Chan film. Al komen die verwachtingen niet uit..

Dat komt vooral doordat het verhaal niet al te bijster interessant is. Ik heb de Amerikaanse versie gezien (die maar 80 minuten duurt in plaats van de 108 minuten durende Chinese versie) waar een kleine aanpassing is gebeurd in het verhaal. Waar de Chinese versie de nadruk legt op antrax, gaat de Amerikaanse versie over opium. Niet echt vergelijkbaar (vraag me ook af waarom ze deze verandering hebben doorgevoerd) maar het resultaat is ook niet echt memorabel te noemen. The Accidental Spy voelt dan ook nog eens redelijk fragmentarisch aan, wat wil je als je bijna een halfuur uit een film knipt, waardoor je eigenlijk van actiescène tot actiescène leeft en dat kan nooit de bedoeling zijn. Misschien dat de Chinese versie beter in elkaar zit maar jammer genoeg hadden we alleen maar de Amerikaanse tot onze beschikking.

En het is me opgevallen dat het eigenlijk moeilijker en moeilijker wordt om mij als kijker nog gefascineerd te laten kijken naar de vele stunts. Een luxeprobleem natuurlijk want met Chan staan de stunts bijna altijd garant voor vermaak en zijn ze praktisch altijd van een hoog niveau maar zijn gloriedagen zoals in Police Story en Project A bereikt hij precies niet meer, hij wordt natuurlijk ook al een dagje ouder en ik wil het hem in ieder geval niet nadoen, en dat is zonde doordat je altijd meer wilt en je dat hier niet krijgt. Toch wil ik nog even benadrukken dat zijn stuntwerk hier zeker en vast niet slecht is, integendeel zelfs want het stukje met de reusachtige gordijn kon op een dikke glimlach rekenen, maar het voelt allemaal net iets minder aan. Voor de rest nog een redelijke cast al hield ik mijn hart vast toen ik zag dat Eric Tsang een rol had in deze film want die was echt enorm vervelend in de Lucky Stars reeks maar gelukkig is hij hier nog vrij degelijk.

Ach, Chan heeft in zijn jaren als acteur/regisseur/... zeker veel goeds gemaakt maar The Accidental Spy hoort daar gewoonweg niet bij. Misschien over een aantal jaar eens proberen om aan de originele versies te geraken (Gorgeous was ook al zo waanzinnig slecht gedubt, al valt het hier nog mee) maar ik betwijfel of de film dan nog een hogere score in de wacht zal slepen. Op naar Jeniffer Love-Hewitt!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The Accidental Spy voelt aan als een vrij standaard script. Het enige dat er wat uitspring zijn de gevechten van Jackie Chan. Die zijn zeker niet slecht en trekken de film wat omhoog. Langs de andere kant is het ook weer geen zoveelste Bond-parodie, wat je wel kan verwachten gezien de titel. De film is best wel leuk, Chan heeft wel slechter gedaan. Maar het is nergens memorabel. Deze film zal niet meteen genoemd worden als je films van hem in een top 10 verzameld. Past eigenlijk in het rijtje van de vele 'expendables'-films uit de jaren '80. Maar dan met de gekende choreografieën van Jackie Chan.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Het is wel zo dat geen liefhebber ben ik van dit soort films, en dan doel ik vooral op kungfu en allerlei andere vechtfilms. Maar dat valt in deze film nog best mee. Erg komisch wordt het maar zelden, maar toch best grappig. Vorige keer heb ik hem zonder ondertitels bekeken.

De eindscène met die tankwagen wordt de film alsnog wat onderuit gehaald, nogal onlogisch vaak en te lang. Het probleem is dan ook dat sommige actiescènes wat te lang duren. Ook zitten er weinig rustpunten in de film. Er zitten veel toevalligheden in de film. Overal waar maar gebruik van kan worden gemaakt, hangt of staat daar toevallig. En is het ook wat uitgestippeld allemaal. Maar kan wel begrijpen dat de camera dat allemaal ook moet kunnen opnemen. Zo van eerst doen we dit en vervolgens ga ik daar heen. Er zal ook wel geïmproviseerd worden. Maar hierdoor is er ondanks het hoge tempo ook een zekere traagheid in te bespeuren.

Maar toch heb ik me er behoorlijk mee vermaakt. Had het eigenlijk niet verwacht. Chan komt sympathiek over. De film begint leuk met dat hij verkoper is. En komt er al gauw een mysterie-verhaal aan te pas, dat lastig te volgen kan zijn zonder ondertitels, al stelt het achteraf niet zo heel veel voor. Er zitten leuke actiescènes in, zoals we dat ook kennen van James Bond-films. Dat hij met zijn blote reet vanuit het badhuis tussen de menigte terechtkomt is hilarisch. Het verhaal zelf is ook best leuk en kent ook een beetje drama vanwege zijn vriendin. Onevenwichtige film, die toch ook vaak zijn vermakelijke gedeelten kent. 4.0

avatar van xxERWINxx
Redelijk actie filmpje, hij is best vermakelijk en de eind-scene is ook wel spannend.
Het verhaal is een beetje moeilijk te volgen en wat ingewikkeld, maar de actie stukjes maakt een hoop goed, maar niet de beste van Jackie chan