Ji Ji (1989)

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jackie Chan
met Jackie Chan, Anita Mui en Ah Lei Gua

Wanneer de naïeve Cheng een gangsterbaas van de dood redt, wordt hij tegen wil en dank opgenomen in de gevaarlijke onderwereld van Hong Kong. Door een serie 'miraculeuze' gebeurtenissen vindt Cheng zijn grote liefde en klimt hij naar de top van het gangsterimperium. Als gangsterbaas gaat Cheng, tot grote verbazing van zijn collega-boeven, te werk volgens het motto 'Wie goed doet, goed ontmoet'. Maar helaas laat een rivaliserende bende zich niet met goede daden wegjagen.

Chan als gangster?

Het enige wat die gozer kan spelen is een hersenloze karatefighter.

avatar van JayLunar
Hij heeft ook wel eens een advocaat gespeeld. In één van z'n beste films zelfs meen ik.

avatar van jackie chan
ja dragons forever.

Goede film was dit ook wel. Ja hij speelt een ganster baas. alhouwel hij zo verschrikelijk netjes blijft:D

Dit was een van de eerste films waar het om de camara werk draait,.

www.jackie-chan.nl

neo (crew)
Jackie Chan schaart deze als zijn beste film. Of hij dat nu meende als regisseur, als acteurs of als geheel is mij geheel onduidelijk. De decors en aankleding zijn goed. Chan zet hier een sympathieke maffioze neer. De film lijkt eerst wat vaart te verliezen door de vrouw die hij in eerste instantie gedwongen probeert te helpen, maar klimt gelukkig weer uit dat dal. Deze vrouw heeft gelogen tegen haar dochter over wie en wat ze is tegen haar dochter die met de boot zal aankomen. Later zorgt dat voor een boel heerlijke komische/chaos scenes. Veel bekend gezichten en weer een aantal zeer vertrouwde gevechten. Het pakhuis gevecht met alle touwen is een van de meest leuke gevechten met Chan die ik ken. 3.5 sterren

En dan mijn vraag aan de poster hierboven: Ik zie niet in wat het camerawerk hier zo bijzonder maakt tenopzichte van bv. de paar eerdere Chan films?

goede film.
uitstekend acteerwerk van jackie chan goed camera werk.
de laatste vechtscene vind ik goed met die touwen.
leuk die maffia.
die vechtscene als hij moet getest worden vind ik ook heel goed.
en hoe hij op ongelukkige wijze maffia baas wordt hihihhihi.
in het begin speelt hij zijn geld kwijt

avatar van Tenshinhan
Leuke film, heel leuk zelfs.

Er zitten iets minder actie scènes in dan ik gewend ben van andere Jackie Chan films, maar het wordt allemaal goed gemaakt door de geweldige humor, al die gekke personages en de prachtige decors. Bill Tung en Anita Mui waren ook weer erg goed. Jammer dat deze twee legendes ons zo vroeg hebben verlaten .

Leuke actie/martial arts/komedie van jackie chan. Hij laat hier toch zijn acrobatische kunsten zie die we normaal nooit zien. het acteerwerk is leuk en het verhaal is ook grappig in elkaar gezet.

de vechtscenes zijn buitengewoon fantastisch waarin je de echte Jackie chan bezig ziet. niet te overdreven en komisch is het zeker. 4 mooie en elegante vechtscenes zijn het wel waard om naar deze film te kijken.

Elk moment word er wel weer een grap uitgehaald. het eindgevecht in het touwenfabriek vind ik opzicht een klassieker van de martial arts genre. het is leuk en komisch en mooi om te zien hoe Jackie vor ze vlucht en tegen ze vecht.

en uitstekende film. ****

avatar van movie acteurs
De decors waren mooi. Ook Chan als gangster trok me wel. Maar het jankerige gedoe (vooral op het einde) vind ik maar niks. Maar de gevechten maken alles weer goed dus 3,0.

melchior7
Sowieso geen misdaad.. eerder een soort actie-drama-komedie.
Grappig. maar soms te slapjes. Het eindgevecht met de touwen moest ik erg om lachen.

(vertaald naar Nederlands)
Jackie: 'Niet springen!' #Springt toch en valt. 'Ik zei nog; Niet springen!'

of dat Jackie soort van touwtje ging springen op 2 van die balken .

Zoals movieacteurs zeg; echt zonde van dat gejank op het einde.

avatar van Metalfist
Jackie Chan en de geluksroos

In de jaren '80 leek Jackie Chan er nogal op gebrand te zijn om zijn films zelf te regisseren. Begrijpelijk want er zijn maar weinig regisseurs in het verleden geweest die hem goed in beeld wisten te brengen (James Glickenhaus met The Protector!) en door de film zelf te regisseren kon hij af en toe eens met iets anders afkomen dan de gebruikelijke martial arts films. Een keuze die ik toejuich want Chan heeft onder zijn eigen regie een aantal van zijn beste films afgeleverd dus ik was wel benieuwd wat hij van Miracles ging maken.

Al van in het begin wordt het duidelijk dat dit een film gaat zijn die niet echt in de rest van zijn oeuvre past. Voornamelijk omdat Chan hier een gangsterbaas wordt. Nu is het niet de eerste keer dat hij aan de andere kant van de wet staat (in zijn oudste films gebeurde het wel meer) maar het is toch wel een zeldzaamheid. In Miracles kun je echter niet spreken over Chan als een gangsterbaas pur sang want het blijft natuurlijk een goedzak. Normaal gezien hebben de films van Jackie Chan nooit zo'n diepgaand verhaal maar het valt op dat hij daar de laatste tijd toch wat van probeerde af te stappen met onder andere Heart of the Dragon. In Miracles wilt hij echter teveel verhaal in de film steken waardoor de speelduur in vergelijking met zijn andere werk de hoogte inschiet en dat is jammer want als er hier en daar werd geknipt, dan had de film beter tot zijn recht gekomen. Nu is het te lang wachten op het einde (hoewel er nog wel een geweldige vechtscène in een fabriek aan te pas komt) en zakt de film nogal in. Waarom Chan dit nu juist zin beste werk vind is mij eerlijk gezegd wat een raadsel (Snake in the Eagles Shadow of Police Story zijn een stuk beter) maar het is een film die gezien mag worden.

Vooral omdat de aankleding wel de moeite is. De film situeert zich in Hongkong in de jaren '30 en de sfeer voelt vrij authentiek aan. Chan neemt logischerwijs de hoofdrol op zich en komt op zich nog vrij geloofwaardig over als gangsterbaas. De kracht zit hem dan ook in het feit dat hij niet echt slecht moet overkomen maar dat hij de rol kan spelen als een goedzak die toevallig gangsterbaas wordt. Het gaat hem in ieder geval goed af. Leuk ook om Richard Ng nog te zien verschijnen als hoofd van de politie. Om de een of andere reden heb ik wel een zwak voor hem (sowieso het grootste pluspunt aan de Winners & Sinners films) en ook dit doet hij vrij amusant. Chan deelt het merendeel van de aandacht met Anita Mui die de rol van de rozenverkoopster speelt. Een goede keus want ze weet zich netjes staande te houden tussen al dit mannelijk testosteron.

Miracles is een film waarin meer in had kunnen zitten. Het verhaal is op zich vrij boeiend maar wordt gespreid over een te lange speelduur waardoor het naar het midden toe allemaal redelijk saai wordt. De decors, die trouwens halverwege opnieuw opgebouwd moesten worden wervelstorm, zien er mooi uit en Chan en de zijnen brengen hun rollen sterk.

neo (crew)
Metalfist schreef:
Jackie Chan en de geluksroos
Normaal gezien hebben de films van Jackie Chan nooit zo'n diepgaand verhaal maar het valt op dat hij daar de laatste tijd toch wat van probeerde af te stappen met onder andere Dragons Forever.

Ik vind dat een erg vreemd voorbeeld. Zou eerder denken aan films als Xinhai Revolution en The Shinjuki Incident.

avatar van Metalfist
Beide films nog nooit gezien (zijn ook veel recenter dan de films waar we nu aan zitten) maar ik zien nu dat ik eigenlijk Heart of the Dragon bedoelde en niet Dragons Forever. Die is inderdaad een slecht voorbeeld.

Leuk.

Deed me wel denken aan wat andere films, om de één of andere reden aan Jing Wong's eerste, verder ook wat aan Peking Opera Blues. Zal wel wat met de setting en de misverstanden te maken hebben.

Chan doet het in ieder geval leuk, maar wordt vooral ook bijgestaan door een aardige cast. Vooral de toevoeging van Ng is goed te pruimen. Ook Chan's second hand vind ik meestal fijn in bijrolletjes. Het gehele misverstanden gedoe kan ik meestal niet zo hebben, al vind ik het hier nog redelijk goed meevallen.

De martial arts is redelijk beperkt, al is het eindgevecht wel meteen een schot in de roos. Prachtig georchestreerd, camera werk is perfect en goed uitgedacht. Zo eentje had er halverwege de film nog wel mogen inzitten.

Vermaakt in ieder geval meer dan voldoende, vlot en leuk filmpje, al duurt het dan wel net iets te lang allemaal. Apart trouwens dat de film al zoveel stemmen heeft, zeer toevallig op uitgekomen en had er daarvoor echt nog nooit van gehoord.

Ik vond dat de film aan die flauwe humor in de film ten onder ging.

avatar van Richard_Voorhees
Chan als jaren '50 gangster, die naast de hoofdrolspeler ook nog eens schrijver en regisseur van dit werk was.
De decors en kostuums zagen er geweldig uit. Het acteerwerk helaas niet altijd even goed. Zo vond ik de dochter van die vrouw erg overdreven, maar dat was misschien ook de bedoeling.
De vechtscenes zagen er wel geweldig uit en hadden er van mij wel wat meer erin mogen zitten wat mij betreft. Vooral omdat een gedeelte van het verhaal (heel die moeder-dochter soap) me niet veel kon boeien. Mede daardoor vond ik de laatste helft van de film ook wat langdradig en had de film van mij wel 20/30 minuten korter mogen duren.
Een film met zijn positieve en negatieve kanten, maar wat mij betreft goed genoeg voor 3*.