ad

Met onder meer: Pam Grier, Samuel L. Jackson en Robert De Niro

Releasedatum: 10 april 1997

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Jackie Brown

"Six players on the trail of a half million in cash. There's only one question... Who's playing who?"

De stewardess Jackie Brown wordt gepakt tijdens het smokkelen van geld voor haar baas. Ze krijgt een aanbod om met de politie samen te werken om de wapenhandelaar waar ze voor werkt te kunnen pakken. Ze ontmoet Max Cherry, die haar borgsom betaalt. Ze besluiten een plan te smeden waardoor ze de partijen tegen elkaar uit kunnen spelen, en er zelf met een grote som geld vandoor kunnen gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van ainogard

ainogard

Deze film is zo gaaf.... Het plot, een irritante meesterlijke Keaton, een vrouwelijke vrouwelijke Grier, een flapdrol mislukkeling de Niro, een bailbond kerel Forster die je wilt knuffelen, een slick rick gangster Jackson, een spice girl Fonda. Ik voel me geen kijker maar metgezel in deze film. Waarschijnlijk omdat ik deze film in jaren 90 vaak gezien heb. Voor mij een cult film die de jaren 90 vertegenwoordigd. De delfonics soundtrack. Yeah yeah. Dikke 5. En als je een 4.5 geeft, kijk nog eens.

avatar van zoutzak

zoutzak

Tarantino's meest ondergewaardeerde film.

Waar pulp fiction en reservoir dogs met de tijd wellicht wat inboeten wordt Jackie Brown steeds maar beter. De karakters zijn even excentriek maar meer feilbaar en daardoor interessanter.

avatar van De filosoof

De filosoof

De meesten lijken dit een van de mindere films van Tarantino te vinden, maar voor mij is het andersom: de meeste films van Tarantino vind ik wel vermakelijk maar niet meer dan dat en begrijp ik de hype net terwijl ik dit een ijzersterke film vind. Het is een soort heist-noirfilm en oogt een stuk serieuzer (minder ironisch/postmodern) dan we gewend zijn van Tarantino: het verhaal is briljant en wordt briljant verteld met interessante personages en realistische en intrigerende dialogen. De film duurt 154 minuten maar verveelt geen seconde.

avatar van eRCee

eRCee

Deze en Kill Bill 1 zijn de enige films in het oeuvre van Tarantino waar ik iets om geef.

avatar van des1

des1

Misschien wel Tarantino's beste, omdat het naast een amusant, doorwrocht goed plot met de nodige twists & turns, ook een menselijk verhaal brengt over alle geledingen. PF is wat dat betreft meer cartoonesk. Ook briljant overigens. Alle acteurs en actrices pasten excellent als nauwkeurige puzzelstukjes in Jackie Brown.

scorsese

Prachtige film waarin een stewardess na een vlucht door de politie wordt opgepakt met een tas vol geld. Het plot weet zeker te boeien en zit ook goed in elkaar (mede dankzij de prima montage). Maar het zijn vooral de heerlijke personages en dialogen die het hem doen hier (en de cast weet er uitstekend raad mee). Na Pulp Fiction mijn favoriete Quentin Tarantino film en één van mijn favoriete opening credits-scenes.

scorsese schreef:

één van mijn favoriete opening credits-scenes.

Ook van mij!

P.S.

The Graduate - Intro

avatar van wu-tang

wu-tang

De herziening na pak em beet 15 jaar bevalt me een stuk beter , prettige film om te naar te kijken . En een sterretje erbij voor mij !!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Idem hier, de herziening pakt prima uit. Vond Jackie Brown als opvolger van het destijds opzienbarende Pulp Fiction best een teleurstelling en heb hem sindsdien ook niet meer herzien, maar de jaren lijken de film goed te hebben gedaan. Een slim uitgewerkt scenario, een coole en ook behoorlijk stijlvaste soundtrack en een pak goede acteurs maken het een erg fijne kijkervaring. Hij voelt ook zeker niet te lang, hoewel ik van tevoren best aanhikte tegen de speelduur.

Prachtrol voor Grier, eind 40 maar nog steeds fine zoals een barman terecht opmerkt. Jackson speelt een niet heel verrassende rol als gangster maar dat doet hij ongeëvenaard, dat laatste geldt ook voor zijn pruik trouwens. Verder een atypische, leuke rol voor De Niro als vadsig heethoofd, hij zou hierna vooral te zien zijn in een reeks flauwe komedies- pas sinds dit jaar lijkt hij daar (voorlopig) van teruggekomen. En als Jackson herkenbaar is aan zijn haar, Fonda gooit haar zongebruinde benen en beringde voeten in de strijd. De pas overleden Forster overtuigt ook als de love-smitten Max Cherry.

Ik heb bij Tarantino altijd het idee dat hij het moet hebben van de overrompelende eerste kijkbeurt, en dat zijn films na herziening eerder in mijn achting zullen dalen dan andersom, maar dat is bij deze Jackie Brown alvast gelogenstraft. Misschien ook zijn (door mij) minst gewaardeerde film The Hateful Eight nog eens een kans geven, over een jaar of 10 dan.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Quentin Tarantino, Samuel L. Jackson en Pam Grier, toe ik de namen zag hoefde ik eigenlijk niet meer de inhoud te weten om deze film mee naar huis te nemen. Quentin Tarantino, een regisseur waar we al veel films van hebben bekeken en die meestal goed zijn. Denk eens aan Once upon a Time in... Hollywood (2019) - MovieMeter.nl , Pulp Fiction (1994) - MovieMeter.nl en Inglourious Basterds (2009) - MovieMeter.nl. Samuel L. Jackson een uitstekend acteur die speelde in o.a. The Hateful Eight (2015) - MovieMeter.nl die was geregisseerd door Quentin Tarantino en Django Unchained (2012) - MovieMeter.nl en tientallen andere films!

Pam Grier die starte in de film Beyond the Valley of the Dolls (1970) - MovieMeter.nl als feestganger en volgens mij regelmatig in series heeft gespeeld zoals "Miami Vice".

Hier konden wij ons geen buil aan vallen en inderdaad, een leuke misdaadfilm met de nodige humor en actiemomenten.

Grier is idd zoals "Flavio" hier opmerkt rond het einde van haar veertiger jaren,(ten tijde van de film 1997) ze is geboren in North Carolina op 26 mei 1949. Maar ook nu nog een mooie vrouw om naar te kijken!

Leuke film en onze beoordeling is een 7!

avatar van frans123

frans123

• 2041 berichten

Beetje overschatte Tarantino, die af en toe neigt naar B-film.. (Waarom doet hij mij altijd denken aan De Laurentius??) Aardig zeker,maar geen top. De enige reden dat ik bleef kijken is Pam Grier..Wat een mooie vrouw, vrouw-vrouw, wat een sensualiteit, waar elke man voor smelt... En als ze mij mee had gevraagd naar Madrid had ik geen seconde geaarzeld en mijn zielige leventje vaarwel gezegd.. Leuk "'lulletje-rozenwater-rol" van De Niro. Jackson over de top soms. O..zagen jullie het plot ook al mijlen van te voren aankomen??

avatar van frans123

frans123

• 2041 berichten

Illmaticly Ill schreef:

Erg vermakelijke film! En wat een milf die Pam Grier!

Gisteravond op tv..heb niks met Tarantino...tot Pam Grier in beeld kwam...wow-wow.wow.wow.wow.Wat een vrouw!!! Jij zou ook meegaan naar Madrid denk ik??? Zijn "nee" was om de film emotionaliteit te geven en een Hollywood-happy-end te voorkomen. (typisch Tarantino) De hele zaal zit met ""Wat..?? , nee..??, gvd....!!!!"

avatar van stratmans

stratmans

Leuke film, wel wat langdradig vind ik, mooi gefilmd en goeie sound.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nooit eerder gezien. Niet meer en niet minder dan een goede Tarantino, gebaseerd op een boek van Elmore Leonard, waarbij je je makkelijk laat inpakken door de personages. Jackie Brown, gespeeld door 70s diva Pam Grier mag er wezen als slimme air hostess die betrapt wordt met drugs en een hoop cash. Haar mond staat wel enorm scheef wanneer ze praat, alsof ze een dreun gekregen heeft waardoor haar mond naar links is verschoven. Maar de echte baas hier is Samuel Jackson, in topconditie als crimineel Ordell. Een lullig rolletje voor DeNiro die dat niet echt verdient, en van de sexy Bridget Fonda als Ordells "surfer girl" kreeg ik haast een hittegolf in mijn broek. Verder een leuk "wie loopt met het geld weg?" verhaal dat nergens verveelt dankzij geweldige dialogen.

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

Je zal maar Quentin Tarantino heten, dacht ik bij het kijken van Jackie Brown. Met je tweede film win je karrenvrachten prijzen, word je de lieveling van pers en publiek en het voorbeeld voor een generatie filmmakers. Overtref dat maar eens.

Met Jackie Brown is het hem alleszins niet gelukt. Pam Grier schittert in haar hoofdrol en Samuel L. Jackson is op zijn best als hij een bad motherfucker mag neerzetten. Maar Robert De Niro oogt vermoeid in zijn rol, of ligt het aan het sullige typetje dat hij moet spelen en waar hij maar weinig mee kan? Bridget Fonda heeft niet de klasse van Uma Thurman, en over die zoutzak met het gezicht van Robert Forster erop geplakt wil ik het dan nog niet eens hebben. Waar Tarantino in Pulp Fiction op een heerlijke manier geflipte personages in het leven riep, is dit gewoon zo'n hatelijke everyman zoals we die al veel te vaak gezien hebben.

Eigenlijk is het scenario over de hele lijn aan de magere kant. Pas in het laatste kwart komt Tarantino op dreef: de drievoudige climax is goed gevonden en in beeld gebracht (al bevat de scène te weinig 'inzet' om echt spannend te worden) en de dialoog tussen De Niro en Jackson in de auto is goud waard. Eindelijk, want dat is net wat ontbrak in de rest van de film. Ook visueel oogt het allemaal wat flauw. Sommige scènes zijn echt lelijk geschoten, die met De Niro en Fonda in het appartement op kop. Across 110th Street en Street Life redden de soundtrack, want voorts is die niet veel soeps. En dan moet het allemaal nog eens zo lang duren, te lang voor wat er te vertellen valt.

Nee, Jackie Brown is weeral geen Tarantino grand cru. Zijn liefde voor cinema is aanstekelijk, maar ik blijf vinden dat hij in Pulp Fiction zijn kruit grotendeels verschoten heeft, zodat er niet veel meer overbleef voor de rest van zijn films.

avatar van Kronos

Kronos

Ik heb 'm onlangs voor de derde of vierde keer gezien. Een grand cru die rijpt met de jaren. Niet de bloederige bombast van Pulp Fiction, maar stijl te over. Heerlijk hoe Tarantino de ruimte schept om Pam Grier te laten schitteren. Dat beginshot alleen al. Robert Forster vond ik eerst niks maar nu perfect gecast. Met weinig laat hij zien hoe zijn Max Cherry overrompeld wordt als Jackie op hem komt toe gewandeld, in een uitgerekte tijdspanne die dat soort betovering opwekt, als in een andere wereld. Voorts zijn het de onderlinge verhoudingen tussen de personages die het boeiend houden. Bridget Fonda speelt een blonde bimbo en denkt de sullige Louis Gara voor haar karretje te kunnen spannen. En dan heb ik het nog niet gehad over hoe kostelijk Michael Keaton de ATF agent Ray Nicolette neerzet. Ik heb tweeëneenhalf uur ontzettend zitten genieten van deze film.

avatar van vinejo

vinejo

Heerlijke film, leuk verhaal, schitterende vertolkingen (vooral Samuel L Jackson en Grier). Ben niet echt Tarantino adept maar deze film (waarvan ik niet veel verwachtte) is er knal op. Genoten van de muziek ook.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Niet zo memorabel als Pulp Fiction of Reservoir Dogs, daar zijn we het allemaal we over eens. En toch blijft Jackie Brown een extreem vermakelijke gangster flick (uit een tijd dat Tarentino nog geen cowboys, nazi’s of sekteleiders nodig had om cool te zijn).

De dialogen zijn zoals steeds erg gevat, maar het is vooral de cast die van deze film een juweeltje maakt. Tarentino pakt weer uit met een uniek ensemble van karakteracteurs. Op dat vlak stelt hij nooit teleur. Samual L. Jackson (kalend mét staartje; constant roepend) springt onmiddellijk in het oog, al was ik vooral gecharmeerd door De Niro als kruimeldief met een bore-out. Erg fijne rollen ook van Pam Grier (de klasse!) en Bridget Fonda (het tegenovergestelde van klasse, maar ook leuk).

Op audiovisueel vlak schrijft Tarentino met deze film geen geschiedenis, al zou ik de stijl zeker ook niet doordeweeks noemen. Dankzij een paar originele beeldcomposities en enkele wel uitgekozen songs baadt Jackie Brown in een eigenzinnig sfeertje.

Zelfs de minste van zijn drie misdaadklassiekers blijft dus a hell of a ride! 4*

avatar van El ralpho

El ralpho

Streetlife

De enige Quentin Tarantino die ik nog niet gezien had. Hoewel ik er nog steeds een aantal voor mijn Moviemeter tijdperk gezien heb, die nodig een herziening verdienen. Van de films waar ik wel over geschreven heb is Jackie Brown wat mij betreft wel de minste die ik van de regisseur gezien heb.

Het verhaal steekt goed in elkaar, en de manieren waarop partijen tegen elkaar uitgespeeld werden deed mij soms terugdenken aan The Hateful Eight. Alleen voelde in tegenstelling tot die film, het verhaal hier wel met regelmaat te traag en slepend aan. Ik kreeg ook het idee dat Tarantino zich nooit helemaal gegeven heeft voor deze productie. Met name veel dialogen mistte die typische Tarantino vibe. Het kwam nog wel terug, maar heel minimaal ten opzichte van andere titels uit zijn oeuvre. Daarnaast had ik het idee dat het geweld ook sterk moest worden ingeperkt. Alsof de studiobazen meer zeggenschap hadden dan Tarantino zelf gewild had.

Begrijp mij niet verkeerd; ondanks bovenstaande kritiek vond ik Jackie Brown zonder meer een degelijk misdaaddrama. Alleen niet zo goed als dat ik op voorhand verwacht had.