Jackie Brown (1997)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Pam Grier, Samuel L. Jackson en Robert Forster

De stewardess Jackie Brown wordt gepakt tijdens het smokkelen van geld voor haar baas. Ze krijgt een aanbod om met de politie samen te werken om de wapenhandelaar waar ze voor werkt te kunnen pakken. Ze ontmoet Max Cherry, die haar borgsom betaalt. Ze besluiten een plan te smeden waardoor ze de partijen tegen elkaar uit kunnen spelen, en er zelf met een grote som geld vandoor kunnen gaan.

• morgen om 23:10 uur op TV (Net 5)
Erg flauwe film. Zwak verhaal, makke dialogen, weinig verheffende karakters. Enkel Robert Forster en de muziek waren de moeite.

Vind het de beste film ooit gemaakt. Misschien ook omdat ik in 1998 een paar keer in de States was en de film daar heb gezien (speciaal gevoel aan overgehouden) Heb zelfs nog een Jackie brown cassettebandje met de film tracks toen gekocht. Deze film moet je echt een paar keer gezien, zo mooi steekt ie in elkaar. Alleen al de scene met Get in the Trunk Met Beaumont Livingstone maar vooral de muziek in de film is ook super. Top Top Top!

Now that my friend is a clear cut case of him or me. And you best believe it ain't gonna be me.

avatar van Hendrick99
Misschien niet Tarantino's bekendste film, maar naar mijn mening wel zijn beste. Goed verhaal en Ijzersterke rolverdeling. Mooi om te zien dat zo'n gevestigde acteur als Robert De Niro zich niet te groot voelt voor een (belangrijke) bijrol. Zoals gebruikelijk lopen er weer diverse tijdlijnen. Vooral op het einde van de film is het zaak om goed op te letten wanneer/wat/hoe er iets gebeurt.

avatar van Pim1993
Geslaagde Tarantino. Vond deze dus persoonlijk een stuk beter dan 'The hateful eight'.

avatar van stefan dias
Vol punt erbij.
Was even meegesleurd in de Tarantino-moeheid. Maar nu ik deze herzie, valt op hoeveel lol er in de dialogen gestoken wordt, hoe slim het verhaal in elkaar steekt en hoe eenvoudig het verteld wordt. Robert Forster steelt de show met zijn droopy eyes en is meer dan knuffelbaar.
En De Niro zet hier echt met verve een dommekloot neer zeg. Grandioos. Le-wissss… hilarisch.

avatar van Tom-Hanks
Een mindere film van Quentin Tarantino. Zijn eigenwijze manier van films zijn meestal verrassend goed, maar deze is iets minder. Het blijft een toffe film om te kijken, maar ik had toch meer verwacht.

De muziek blijft leuk om te luisteren; iedereen acteert goed (vooral Robert De Niro) en er zijn interessante karakters tussen de personages. Doch kon ik het verhaal niet volgen. De film kwam rustig op gang. Uiteindelijk maakte Jackie een plan, en toen ging het te snel. Het verschil in tempo was te groot.

avatar van Zwolle84
Pulp Fiction wordt - begrijpelijk, geweldige film - altijd gezien als de ultieme Tarantino, maar van zijn jaren-90-werk vind ik Jackie Brown nog altijd de beste.

Niet dat het nodig is om er een wedstrijdje van te maken, want de films vullen elkaar prachtig aan. Na het over the top hilarisch belachelijke plot van Pulp Fiction had Tarantino niet beter kunnen reageren dan met Jackie Brown: een zwoele, sexy, swingende film met een doordacht plot waar je elke keer weer je aandacht bij moet houden.

Dat de film zo swingt is enerzijds te danken aan de ontzettend mooie soundtrack. Als je je film begint én eindigt met het mooiste nummer aller tijden - 'Across 110th Street' van Bobby Womack - kan er eigenlijk al weinig misgaan. Maar ook de rest van de film danst op de tonen van heerlijke soul, inclusief de mierzoete deuntjes van The Delfonics. Het is niet voor niets dat ik na het kijken van Jackie Brown steevast weer wekenlang aan de soul zit.

Het is echter niet alleen de muziek die swingt; álles swingt in deze film, niet in de minste plaats de geweldige Pam Grier. Elke keer dat ze in beeld is slokt ze al je aandacht op met haar sterke, zelfverzekerde presence. Ze is daarmee het stralende middelpunt van een sterrencast die zich mag uitleven op heerlijk geschreven karakters. Van de grote rollen - Ordell en de erg leuke Louis - tot de bijrollen - Sheronda spreekt slechts een paar woorden, maar is oh zo sterk.

Een vrij ingewikkeld plot (althans, je moet zoals gezegd opletten, anders mis je cruciale puzzelstukjes), sterk aanwezige acteurs én een dominerende soundtrack: daar moet je niet te veel meer aan toevoegen. En dat heeft Tarantino hier heel goed begrepen. Verwacht ditmaal niet allerlei flashy trucjes, maar solide, ingetogen camerawerk en rustige, donkere kleuren. Het zorgt ervoor dat Jackie Brown ondanks al haar gewicht toch makkelijk wegkijkt, zonder echter ook maar een moment saai te worden.

M'n dikke 9 blijft staan en hij schuift weer flink wat plekken op in m'n top 100.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film uit de gloriejaren van Tarantino die ook met Reservoir Dogs en Pulp Fiction een goeie misdaadfilm weet neer te zetten. Wat cartoonesk soms en ook hier zijn de figuren nogal komisch neergezet. Maar dat mag wel en Tarantino geraakt er mee weg. De film is geen topper omdat ik meer had verwacht van Pam Grier. Ze speelt de titelrol, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik hoopte een gelijkaardige rol als in Coffy met een veel sterkere aanwezigheid. Tarantino legt nogal geforceerd de 70's muziek er boven op om de sfeer neer te zetten, wat niet altijd lukt.

Maar de film heeft wel z'n momenten en de plot is boeiend genoeg. Robert Foster maakt veel goed en ook Samuel L. Jackson is niet slecht. Verder nogal rare rollen van Robert de Niro en Michael Keaton. Tarantinohumor zeker? Leuke film in elk geval.

avatar van Boneka
Wat een geweldige film is dit. An sich ben ik niet zo'n fan van Tarantino, maar deze komt bij mij in de top 10. Het plot zit goed in elkaar, de dialogen zijn voortreffelijk, de muziek is lekker gekozen en de acteurs spelen stuk voor stuk voortreffelijk. Uiteraard met Samuel L. Jackson voorop maar ook Robert de Niro, Robert Forster en Bridget Fonda leveren hier een puike prestatie. De dames doen het zeer goed in deze film. Was elke keer weer een feest om Bridget hier te zien. Ik denk dat ik deze film van Tarantino ook de beste vond al heb ik ze nog niet allemaal bekeken. Pulp Fiction vind ik toch een stuk minder vanwege het beroerde plot. En Reservoir Dogs is niet mijn ding. Daarin tegen vond ik Django en The Eighful weer wel een stuk beter.

Het beeld van Jackie Brown is overigens geweldig op blu ray gezet met een klein minpuntje. De kleuren zijn subliem. Diepte en detail dik in orde. Geluid prima alleen de witte punten zijn helaas regelmatig te zien. De enige smet op deze verder uitstekende film die ik vanaf nu veel meer ga bekijken!

Geen top 10?

Boneka schreef:

Geen top 10?

Nee, daar staan alleen maar tienen in.

Zwolle84 schreef:

Nee, daar staan alleen maar tienen in.

Okay...........lol

avatar van IH88
“My ass may be dumb, but I ain't no dumbass.”

De enige film van Tarantino die ik nog moest zien. En ik heb weer genoten. Jackie Brown is wat ingetogener dan bijvoorbeeld Pulp Fiction of Reservoir Dogs, maar heeft voor de rest weer alle Tarantino elementen. Een niet chronologische vertelwijze, scherpe dialogen, absurde humor en nog absurdere personages.

Het verhaal zit ijzersterk in elkaar en de acteurs doen het voortreffelijk. Pam Grier en Samuel L. Jackson zijn de blikvangers, maar ook Forster, De Niro, Fonda en Keaton zijn sterk. Vooral het samenspel tussen De Niro, Jackson en Fonda levert heerlijke situaties op. Met de scènes rond een shopping mall als climax. Speciaal compliment ook voor de weergaloze muziek. Jackie Brown swingt.

avatar van IH88
Zwolle84 schreef:

Geweldig nummer. Als je zo een film begint kan er inderdaad weinig meer misgaan .

avatar van ZenZin
In de categorie b-film Is dit een b-film. Doet allemaal low budgetachtig aan. Pluspunt Is dat de gebruikelijke Taranto smakeloosheid hier nog wel meevalt.

avatar van Ste*
Dit was de enige Tarantino die ik nog moest zien. Snap wel dat ik deze zo lang uitgesteld heb, want na een halve kijkbeurt zo'n tien jaar geleden besloot ik dat ik er weinig aan vond, en dat is eigenlijk nog steeds wel min of meer zo. Er zitten hier en daar zeker vermakelijke stukken in - vrijwel allemaal afkomstig van Samuel L. Jackson- maar voor de rest weet deze film toch een stuk minder bij me teweeg te brengen dan de rest van Tarantino's oeuvre.

Het hele verhaal sleept ontzettend lang aan, zonder dat er echt veel spanning of funfactor inzit. Weinig beklijvend ook, kan me nu al heel weinig herinneren van wat ik gezien heb. Het is allemaal net wat teveel moeizaam en stroef plot, in plaats van de gebruikelijke Tarantino-schwung uit zijn andere films. Niet mijn ding.

ZenZin schreef:
In de categorie b-film Is dit een b-film.

In de categorie b-film is toch elke film een b-film? Even los van het feit dat een b-film iets anders is dan je waarschijnlijk bedoelt.

avatar van Fisico
Bij een film die in handen is van Tarantino weet je dat het cinematografisch dik OK zit. De eerste shot alleen al is er boenk op met een Pam Grier op de loopband, een gezellig deuntje en mozaïektegeltjes op de achtergrond. Doorheen de film heb je trouwens die goede Motown-deuntjes. Leuk!

Maar het is vooral bad guy Samuel L. Jackson die de fantastische rol van een charismatische Ordell Robbie op zich neemt. De laatste tijd duikt hij wel meer op in mijn bekeken films, maar ook niet onlogisch als je ziet dat die man meer dan 100 films heeft gedraaid, wat een oeuvre! Niet allemaal briljant, soms maar kleine rolletjes, maar toch. Hij speelt hier alvast de pannen van het dak. Zijn gevlechte baard, zijn lange haar en zijn baret, geweldig fout! Robert de Niro heeft een bescheiden rol en hij doet het goed in die zin dat hij zichzelf niet overstijgt.

Jackie Brown onderscheidt zich van andere films door de goede en onderhoudende dialogen, de humor en de uitstekende cast. Geen buitensporig geweld, geen romance tussen Brown en Cherry, maar een boeiende plot die al swingend naar zijn einde loopt.

avatar van stefan dias
Tarantino zoals ik hem wél lust. En kom meteen to the point: de humor is wel degelijk aanwezig, maar gedoseerd genoeg dat het niet belachelijk of zelfs irritant wordt. Iedereen acteert top. Forster mag met zijn onderkoelde performance en charme de show stelen, Jackson doet wat hij altijd zo briljant doet, Fonda is zaaalig en De Niro hilarisch. Man, wat kan die een dommekloot neerzetten. Toch wel één van mijn favoriete acteurs aller tijden ( heel het Fokkers gedoe heb ik maar links laten liggen).

Ook leuk is de hele Americana in deze film: bail bonds, lelijke shopping malls en parkings, mensen die liggen te niksen in saaie huizen, gunz gunz gunz, girls with guns… Niet erg fotogeniek an sich, maar in de film werkt het wel. Fraaie plot… een film die ik om de vijf jaar met veel plezier terug kan zien.

avatar van Alathir
Ben altijd al fan geweest van Tarantino. De rode draad door zijn films is altijd wraak en ondanks dat het vaak een vrij simpel plot betreft is, moet je hier toch misschien iets meer je aandacht erbij houden. Het is eigenlijk al lang geleden dat ik nog een andere Tarantino zag. Iets van een 2 jaar geleden zag ik uiteraard The Hateful Eight die ik toch wat aan de langdradige kant vond.

Eerste film die ik zie met Pam Grier. Vanaf nu ook een naam die ik niet snel zal vergeten denk ik want wat speelt zij geloofwaardig. De Niro kan me steeds meer bekoren nadat ik afgelopen week nog Awakenings zag. Samuel L. Jackson vond ik hier niet zo grappig, hij heeft betere rollen.

Het liedje Across 110th Street is echt lekker maar als we dan gaan vergelijken met andere Tarantino films is deze film vrij soft. Ik had toch een shoot-out verwacht op het einde terwijl Samuel L. Jackson gewoon wordt neergeknald. Beetje een anti-climax toch wel.