Jackie Brown (1997)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Pam Grier, Samuel L. Jackson en Robert Forster

De stewardess Jackie Brown wordt gepakt tijdens het smokkelen van geld voor haar baas. Ze krijgt een aanbod om met de politie samen te werken om de wapenhandelaar waar ze voor werkt te kunnen pakken. Ze ontmoet Max Cherry, die haar borgsom betaalt. Ze besluiten een plan te smeden waardoor ze de partijen tegen elkaar uit kunnen spelen, en er zelf met een grote som geld vandoor kunnen gaan.

avatar van ainogard
Deze film is zo gaaf.... Het plot, een irritante meesterlijke Keaton, een vrouwelijke vrouwelijke Grier, een flapdrol mislukkeling de Niro, een bailbond kerel Forster die je wilt knuffelen, een slick rick gangster Jackson, een spice girl Fonda. Ik voel me geen kijker maar metgezel in deze film. Waarschijnlijk omdat ik deze film in jaren 90 vaak gezien heb. Voor mij een cult film die de jaren 90 vertegenwoordigd. De delfonics soundtrack. Yeah yeah. Dikke 5. En als je een 4.5 geeft, kijk nog eens.

avatar van zoutzak
Tarantino's meest ondergewaardeerde film.
Waar pulp fiction en reservoir dogs met de tijd wellicht wat inboeten wordt Jackie Brown steeds maar beter. De karakters zijn even excentriek maar meer feilbaar en daardoor interessanter.

De meesten lijken dit een van de mindere films van Tarantino te vinden, maar voor mij is het andersom: de meeste films van Tarantino vind ik wel vermakelijk maar niet meer dan dat en begrijp ik de hype net terwijl ik dit een ijzersterke film vind. Het is een soort heist-noirfilm en oogt een stuk serieuzer (minder ironisch/postmodern) dan we gewend zijn van Tarantino: het verhaal is briljant en wordt briljant verteld met interessante personages en realistische en intrigerende dialogen. De film duurt 154 minuten maar verveelt geen seconde.

avatar van eRCee
Deze en Kill Bill 1 zijn de enige films in het oeuvre van Tarantino waar ik iets om geef.

avatar van des1
Misschien wel Tarantino's beste, omdat het naast een amusant, doorwrocht goed plot met de nodige twists & turns, ook een menselijk verhaal brengt over alle geledingen. PF is wat dat betreft meer cartoonesk. Ook briljant overigens. Alle acteurs en actrices pasten excellent als nauwkeurige puzzelstukjes in Jackie Brown.

Prachtige film waarin een stewardess na een vlucht door de politie wordt opgepakt met een tas vol geld. Het plot weet zeker te boeien en zit ook goed in elkaar (mede dankzij de prima montage). Maar het zijn vooral de heerlijke personages en dialogen die het hem doen hier (en de cast weet er uitstekend raad mee). Na Pulp Fiction mijn favoriete Quentin Tarantino film en één van mijn favoriete opening credits-scenes.

scorsese schreef:
één van mijn favoriete opening credits-scenes.

Ook van mij!

P.S.