American Psycho (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mary Harron
met Christian Bale, Chloë Sevigny en Willem Dafoe

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

avatar van Fortune
Ik ben hier sowieso aan het mieren neuken hoor. Het werkt wel maar het is niet jou ding. Ik kan bijvoorbeeld gaan uitleggen waarom het wel werkt en wat de effecten of de redenen zijn voor de gedetailleerder beschrijvingen maar daardoor zal jij nog steeds zeggen dat het niet werkt. Het werkt niet voor jou omdat jij het saai vindt maar niet omdat het niet werkt. Het werkt wel net zoals LOTR werkt maar ik vind het saai.

avatar van Kronos
Complete onzin. En dat is makkelijk duidelijk te maken door je redenering om te draaien:

Het werkt voor jou omdat jij het grappig vindt maar niet omdat het (objectief) werkt.

Kronos schreef:

Het is niet alleen grappig. Dat is bijzaak. Dit is zijn stijl. Ik heb al zijn boeken gelezen en al zijn boeken gaan over decadente monsters min of meer die geen empathie voelen. Dit is een soort inkijkje in een bewustzijn van een psychopaat en ja die obsessies met crèmes enzo zijn grappig maar dat is niet noodzakelijk waar het omdraait. Je leest deze beschrijvingen en daarna lees je die beschrijvingen hoe Bateman iemand vermoord in dezelfde gevoelloze minimalistische stijl waardoor het geweld harder aankomt. Het is niet alleen American Psycho, al zijn boeken hebben deze beschrijvende, minimalistische en observerende stijl. Je kan de stijl gewoon niks aan vinden maar je kan niet zeggen dat het niet werkt. Het is eigenlijk een saaie manier van schrijven en ook nog vol opsommingen. Veel schrijvers of lezers houden niet opsommingen maar die opsommingen zijn onderdeel van zijn stijl.

avatar van Kronos
Slechts een gemiddelde van 3,33 en maar 9 stemmen op BoekMeter bij zijn laatste boek.

Blijkbaar werkt het niet (meer).

Zijn 1e non-fictie boek die ik ook niet heb gelezen trouwens. Maar inderdaad nu je het zegt, jij hebt gelijk!

avatar van Zandadder

Blijkbaar werkt het niet (meer).

Dat is het eerste non-fictie boek van Ellis waar hij o.a. aangeeft dat hij vrienden verloor omdat hij op Trump heeft gestemd. Wel even wat anders. Ik prefereer zijn eerdere werk ook meer. Lunar Park, Glamorama, Imperial Bedrooms kunnen zich makkelijk meten met American Psycho, qua gitzwarte en heftige content.

avatar van Alathir
Deze film stond al een behoorlijk lange tijd op mijn watchlist en als 925ste mening werd het een keer tijd om te bekijken. Ik wist zoals gewoonlijk eigenlijk niets over de inhoud, maar ik had eigenlijk een soort van remake van Psycho verwacht. Dat is het nu ook niet helemaal geworden, de naam van Christian Bale's personage mag er dan wel op gebaseerd zijn, American Psycho is vooral gebaseerd op het boek van Ellis.

Dat boek zou ik misschien wel eens willen lezen, lijkt me wellicht grappig op papier dan op het scherm. Al kan ik me vergissen want Bale is op sommige momenten zeker droog, maar helemaal mijn humor is het nu ook niet. De soundtrack bevat vele bekende nummers. Qua slasher kleurt American Psycho teveel binnen de lijntjes om zelfs als echte horror beschouwd te worden. Ook is er eigenlijk niet geweldig veel spanning op een paar scènes na. Wat American Psycho wel heeft zijn quotes en memorabele scènes.

Het einde komt als een verrassing en dit had misschien wat meer uitwerking verdiend. Vooral benieuwd naar de boeken van Ellis nu, misschien eens eentje proberen als ik de tijd vind... Waarschijnlijk niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
American Psycho heeft een hoge rating, maar maakt dit niet echt waar. Het kijkt aardig weg, Christian Bale is erg goed met zijn charisma, maar richting het einde ontspoord de boel een beetje en ook de plotwendingen spreken me niet erg aan. De film is ook wel iets te braaf, daar had je meer mee mogen doen.

avatar van Fisico
Van American psycho had ik toch dat tikkeltje meer verwacht. Aan Christian Bale ligt het trouwens niet, want die speelt zijn rol als meedogenloze gehaaide zakenman met psychotische trekken met verve. Ook de moraal waarbij de grijze zones worden bespeeld, is goed. Als Bateman op een bepaald moment zelf de aandacht tracht te trekken van het feit dat hij het niet meer kan volhouden en dat het vermoorden van mensen buiten zijn wil omgaat, dan is dat wel iets om over na te denken. Zonder uiteraard zijn uiterst verwerpelijke misdrijven goed te praten natuurlijk.

Ik had gehoopt dat het meer een psychologische thriller zou zijn, mede door de goede kritieken. Dat komt echter maar zeer sporadisch aan bod. De film gaat eerder de luchtige en zelfs komische toer op en dat beviel me een stuk minder. Het einde kon bij deze ook iets beter uitgewerkt worden.

Fisico schreef:
De film gaat eerder de luchtige en zelfs komische toer op...

Tja, dat heb je met komedies.

avatar van Fisico
Kronos schreef:

Tja, dat heb je met komedies.

Wat niet altijd vanzelfsprekend is in combinatie met een zwaar thema. Toch niet als het niet perfect uitgevoerd wordt.

Echt een waardeloze film.
Wat een waste of time.
Enigste is dat ie grotendeels lekker weg kijkt.
Maar daar is ook alles mee gezegd