American Psycho (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mary Harron
met Christian Bale, Chloë Sevigny en Willem Dafoe

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

avatar van TomPSV
Een vermakelijke film met een uitstekende Christian Bale waarin de 'lege' zakenwereld op een goede manier wordt neergezet. De film bevat de nodige zwarte humor, leuke muziek, flink wat moorden en zelfs wat horror-elementen. Dat laatste overigens maar op kleine schaal, al vond ik kettingzaagscène wel erg sterk. Toch wordt de film nergens legendarisch. Daar kakt American Psycho na het middenstuk te veel voor in en ook het einde voelde slapjes aan. Het lijkt er sterk op dat de moorden slechts 'fantasie' zijn en dat hij ze dus nooit heeft gepleegd. Dat vind ik toch altijd wel een beetje jammer en heb ik ook al wat te vaak gezien in films.

avatar van SmackItUp
Je moet van deze film houden. De combinatie thriller/horror/komedie in deze film moet je liggen. Dit is bij mij het wel geval. Sfeervol, mysterieus, spannend en een geweldige Bale. Helaas heeft de film maar een paar echte hoogtepunten en verder kabbelt het maar daar, tot het einde. Dat was namelijk wel weer lekker.

TMP
American Psycho heeft wel enkele redelijke scenes, vooral die waarin Bateman een van zijn favoriete artiesten bespreekt om vervolgens iemand om het leven te brengen, maar als geheel valt de film behoorlijk tegen. De humor slaat bij mij niet echt aan en qua spanning valt het verder ook nogal tegen. Het einde is bovendien niet al te sterk, waardoor ik de film als geheel niet al te best vind.

avatar van de grunt
Patrick Bateman: Do you know what Ed Gein said about women?
Craig McDermott: what did he say?

"When I see a pretty girl walking down the street, I think two things. One part wants me to take her out, talk to her, be real nice and sweet and treat her right."

Van Patten: And what did the other part think?

Bateman:
"What her head would look like on a stick ..."

avatar van flaphead
Bijzonder stukje cinema, dat het best te omschrijven is als een psychologische zwarte komedie-thriller. Het zwarte komische effect zit hem in de leefstijl en gedachtegang van Bateman (deels narratief gebracht), maar ook zeer in zijn gedrag, dat vaak nogal tegenstrijdig is met zijn voorkomen. Gaandeweg de film wordt de psychologische lading steeds sterker, mede omdat Bateman bewust is van zijn gedrag. Daar sluipt de thriller-sfeer tussendoor, door sommige ook benoemd als horror, maar dat valt reuze mee (en ik vind iets al snel horror, waar ik niet van hou).
De scenes met de visitekaartjes of zijn monologen over popmuziek zijn geweldig. Losse eindjes lijken er ook, maar die worden dan verdomde slim in het plot verwerkt, zodat je feitelijk met een vrij ziekelijke gedachte achtergelaten wordt. Zowel voor de kijker als de hoofdpersoon.

Die combinatie van genres zijn subliem met elkaar verweven. Bale speelt simpelweg een briljante Oscarwaardige rol als geestelijk gestoorde narcistische yup. Maar het is zeker geen film voor iedereen, gezien de psychische lading en het bijbehorende geweld. Typisch gevalletje, een beetje vreemd maar wel lekker!

avatar van IH88
“I have to return some videotapes.”

American Psycho is een absurde film. Op alle goede manieren. De humor in de film is geweldig (I have to return some videotapes, wie heeft de beste business cards? De monologen van Bateman over populaire bands/zangers… Heerlijk) en de jaren 80 yuppie sfeer is erg goed neergezet en de cocaïne en andere drugs zijn er in overvloed.

Christian Bale is waanzinnig en weet je meerdere malen op hetzelfde moment te laten lachen en huiveren. Het is allemaal erg onpersoonlijk en oppervlakkig maar deze mensen werken dan ook op Wall Street dus dat valt te verwachten. De moorden worden steeds excessiever en op een gegeven moment weet je echt niet meer wat er zich alleen in het hoofd van Bateman afspeelt en wat echt is. De film is dan ook een echte mind fuck en het einde zal zeker niet iedereen kunnen appreciëren. Ik vond het wel passend en het combineert alle elementen die de film sterk maken. Minpunten zijn de gesprekken die Bateman voert met de twee escortdames, het wat langdradige middenstuk en de nadruk op zijn persoonlijke hygiëne. Ik snap dat laatste wel maar echt interessant is het niet. De film herhaalt zichzelf ook en dat gaat op een gegeven moment wel storen. Maar de humor, Bale en de sfeer maken van American Psycho een aparte en vermakelijke filmbelevenis.

avatar van milannn
Tijdje terug herzien na zo'n anderhalf jaar (denk ik). Vond 'm nu een stuk beter, al weet ik niet precies waar dat aan lag. Wellicht dat ik de eerste keer iets anders had verwacht.

De film heeft een mooie, steriele look, geweldige passende muziek, fijne spanning, en is prettig gestoord en af en toe echt hilarisch. Bovendien speelt Christian Bale Patrick Bateman natuurlijk werkelijk briljant, een van zijn beste rollen.

Minpunt vond ik die absurde scène met de politie, die wel erg ongeloofwaardig was en je als kijker heel erg de overtuiging geeft dat het allemaal in z'n hoofd zit, net als het einde.

Harron zegt zelf ook: "I should have left it more open ended. It makes it look like it was all in his head, and as far as I'm concerned, it's not."

avatar van soom
Natuurlijk is er al veel gezegd. Het spoilertopic, ooit gestart door Flipman is zeer interessant om te lezen. Christian is hier erg sterk. Meteen ook zijn beste rol, wat mij betreft. Iets in zijn voorkomen en qua uiterlijk deed me aan Tom Cruise denken, grappig genoeg. Ik las zonet dat hij dit ook op deze man geïnspireerd heeft, naast Nicolas Cage.

Sterke, heftige film. Christian is het middelpunt. Om hem heen concentreren alle medespelers zich. Er rolt iets uit, wat beslist nazindert tot in mijn tenen. Het is intens. Maar op een vreemde manier ook leeg en vlak. Net als Bateman. Zijn dagen glijden langzaam en saai voorbij, stel ik me voor. Geen wonder dat hij wat spanning maakt. In zijn hoofd..

avatar van IH88
soom Leonardo DiCaprio was eerste keus voor de rol volgens mij. Klasse acteur maar ik kan me geen voorstelling maken, wat hij met deze rol had gedaan . Bale is wel perfect in deze rol.

avatar van soom
IH88 schreef:
Ja dat las ik ook. Ik denk dat er dan een beetje een voorloper op Wolf of Wall Street uit was gekomen..

avatar van ChrisM
Bale leverd een knap staaltje acteerwerk af!

avatar van N. S.
Geen onaardige film. Bale past perfect in deze rol, goed geacteerd! In de hele film gebeurt er weinig. Af en toe een moord. De opbouw naar een moord is uitstekend, maar de moord zelf vond ik jammer, off-screen, geen minpuntje ofzo hoor. Het einde is leuk gedaan, blijkt hij te leven in zijn eigen fantasiewereld en geen enkele moord te hebben gepleegd. Wat me ook opviel waren de sterke dialogen, past goed in deze film, evenals de muziek. Ik heb me prima vermaakt.

avatar van Madeks
Beetje lastig te beoordelen, de film is zeker niet slecht en Bale is fantastisch, maar op de een of andere manier raak ik steeds mijn aandacht kwijt.

avatar van Capablanca
Viel me wat tegen. Zeker onderhoudend, maar gezien de status van de film had ik blijkbaar iets te hoge verwachtingen. Vooral het lege glamourwereldje verveelt snel.

avatar van mrklm
Christian Bale geeft een passend intense vertolking als de 80s yup die helemaal op zijn plaats lijkt in de oppervlakkige, materialistische wereld van geldgraaiers, maar een enorme innerlijke leegte tracht op te vullen met een serie brute moorden.
Een weinig subtiele satire met een flinke dosis zeer zwartgallige humor en bizarre, maar effectieveideeën. De scène met de visitekaartjes is een hoogtepunt en let op hoe Bale zich beweegt tijdens zijn analyse van de muziek van Huey Lewis & The News. En een film met een openlijk pleidooi voor het Genesis-album "Duke" (één van mijn favoriete albums) moet ik alleen om die reden al aanraden!

avatar van JacoBaco
N. S. schreef:

Ik denk dat hij 1 moord heeft gepleegd. Paul Allen is dood. Want in de film ligt tevens een enorme nadruk op hoe onpersoonlijk haast iedereen naar elkaar is. Mensen zien elkaar voor een ander aan. Hier een voorbeeld uit de film. Paul Allen has mistaken me for this dickhead Marcus Halberstram.

Dus ik denk dat de rechercheur daadwerkelijk de moord op Paul Ellen onderzoekt. Wanneer de rechercheur aan Patrick vraagt waar hij was op het moment van de moord, dan verzint Patrick een smoes. De rechercheur zegt vervolgens dat klopt niet! Hij zegt dan: volgens mijn gegevens was je op die avond aan het eten met collega's. Waaruit dus weer blijkt dat veel mensen elkaar amper kennen en collega's elkaar verwarren met andere collega's. Uiteindelijk komt hij dus weg met moord op deze manier.

Ook op het einde van de film blijkt weer dat niet iedereen beseft met wie hij te maken heeft. Wanneer Patrick op het einde een gesprek heeft met een advocaat, ziet de beste man hem aan voor ene Davis!
De advocaat Harold Carnes zegt tegen Patrick dat hij 10 dagen geleden nog heeft zitten eten met Paul Allen. Terwijl Paul toen al dood was. Maar aangezien iedereen elkaar voor een ander aanziet, is het een enorm zooi'tje geworden en Patrick komt dus wel weg met moord.

Dit is mijn visie.

In het boek wordt de suggestie gewekt dat het mogelijk niet gebeurd was, maar dat is niet 100% zeker. De film laat het minder open.

Het boek is natuurlijk beter dan de film en een ware mindfuck. De film doet het boek niet volledig recht aan en is een zeer gekuiste versie.

Er zit ook een idee achter het boek, wat in de film minder tot uitdrukking komt. Het boek is een satirische kritiek op het materialisme en de oppervlakkigheid van de mens. Het zit boordevol zwarte humor, waarvan sommige scenes ook in de film naar voren komen.

Zowel het boek als de film zijn uiteindelijk cultklassiekers geworden. Bateman in het boek en Bale als hoofdrolspeler zijn fascinerende personages. Ondanks de gruwelijke moorden hebben veel mensen toch om een of andere reden een soort 'band' met beide - om het zo te zeggen - door de humor en het fascinerende karakter.

Het boek is briljant, de film is leuk.

Overigens, om te begrijpen waarom Easton Ellis helemaal aan het slot een passage opneemt waarbij je zou kunnen denken dat het niet echt is (wat ook in de film terugkomt), moet je denk ik de motieven van de schrijver kennen. Ik denk dat één van de redenen is omdat het gewoon met de mind fuckt van de lezer. Het brengt een extra 'laagje' aan waardoor je gaat nadenken en nooit geheel tot een bevredigend antwoord komt, en blijft denken.
De andere reden, en misschien wel de belangrijkste, is vanwege het idee van het boek als een soort kritiek op het materialisme en de onverschilligheid van mensen naar elkaar toe. Uiteindelijk blijkt aan het slot van het boek dat het in principe helemaal niet uitmaakt of hij wel of niet die moorden heeft gepleegd: nobody cares. Dus of het zich nou in zijn hoofd heeft afgespeeld of niet, het doet er niet toe, want mensen geven niets om elkaar. Dat is de boodschap van het boek, en daarom zijn die passages waarbij je als lezer gaat denken of het wel of niet is gebeurd, in het boek opgenomen - en dus ook in de film. Daardoor komt de boodschap van een lege wereld waarin niemand echt om elkaar geeft in het boek nog krachtiger aan dan wanneer het niet aan het slot van het boek was afgenomen.

De film moest het boek volgen, maar een film duurt maar 1,5 uur en je kunt niet allerlei achterliggende ideeën die wel in het boek zitten erin verwerken. De kijker volgt gewoon een veel simpelere plotlijn en zou kunnen denken dat het een goedkope truc is van de regisseur om het zo te doen. Maar het slot is in het boek zeer functioneel. Daarnaast brengt het daar nog een extra diepgang in het personage (is hij psychotisch of echt een moordenaar?), waardoor hij eigenlijk nog fascinerender wordt.

avatar van Nicholas
Niet zo heel lang geleden heb ik met veel interesse naar Cosmopolis zitten kijken en met terugwerkende kracht is diens voorganger, American Psycho, duidelijk een film waar men destijds "inspiratie" uit heeft geput.

American Psycho bevat echter vele malen meer humor. Zwarte humor, absoluut. Maar daardoor niet minder geslaagd

Ik ben er ook nog niet helemaal uit wat het einde nu precies wil zeggen. Is Bateman daadwerkelijk een seriemoordenaar, gevangen en omgeven door verknipte kopieën van zichzelf of speelt het zich allemaal af in zijn hoofd?
Voor beide stellingen valt wat te zeggen, hoewel ik direct na afloop neigde naar het eerste.

Hoe dan ook, het absurde aspect van AS levert enkele geniale en memorabele scènes af, waaronder Bateman's ochtendroutine en de zowel fabuleuze als krankzinnige visitekaartjes-scène.

De schrijver van het boek wilde dat open laten om te laten zien dat het niks uitmaakt. Of er nu wel of niet iemand doodgaat, het boeit niet, dat is de boodschap. Een film dient niet zozeer om een boodschap te verkondigen, een boek soms wel.

avatar van Billy-Pilgrim
Zeker een interessante verfilming van het boek van Brett Easton Ellis. Ik heb het boek niet gelezen, maar wel Less Than Zero, een ander boek van deze schrijver. De invloed van de schrijver valt wel enorm op in de film. De lege dialogen die vooral karikaturaal aandoen, de onverschilligheid, het doorgeslagen individualisme en kapitalisme. Toen ik 18 jaar was vond ik Less Than Zero een geweldig boek. Als ik deze film nu zie krijg ik wel het gevoel dat ik ouder en minder sarcastisch ben geworden. De dialogen doen namelijk vooral aan als een puber die kritiek uit op het kapitalisme. Hier kan de film niet zo veel aan doen, want het probeert dicht bij het bron materiaal te blijven, maar het komt bij mij toch niet lekker aan. Verder moet deze film het vooral hebben van de prima acterende Bale. Fijn om te zien dat hij wel degelijk een lekker gekke rol kan spelen. Hij is prima gecast als de charmante anti-sociale zakenman die gaandeweg in een soort psychose belandt. Verder vind ik ik het jammer dat het verhaallijntje van Willem Dafoe een beetje doodloopt. Ik vond de scenes tussen hem en Bale wel interessant. Nu blijf ik toch met wat vragen achter. Dat zal wel de bedoeling zijn. De leegte is prima op mij overgekomen, maar leegte is leegte, ook als het een stijlkeuze is. Misschien heb ik deze film 10 jaar te laat zien.

avatar van Mikemiglerafsof
Zeer vermakelijke film met een oscar waardige Bale.

avatar van missl
Heerlijke film met daarin een goed spelende Christian Bale.

Het is goed dat deze film als zwarte humor horror film werd gebracht want was niet echt onder de indruk van deze film. Ik denk dat dat vooral een kwestie van smaak is.

Visueel ziet het er best uit en ook de scenarist heeft zijn werk goed gedaan. Bale zet ook wel een redelijk overtuigende idioot neer, die normaal probeert te doen als zakenjup maar stiekum een soort Jeffrey Dahmer achtige seriemoordenaar is.

Geen topfilm wat mij betreft, wel vermakelijk hier en daar.

avatar van baspls
Is that Donald Trump's car?

Patrick Bateman is een ambitieuze yup en compleet geobsedeerd met uiterlijk vertoon, de muziek van Huey Lewis And The News en moorden...

Tijdens het kijken van American Psycho vraag je je steeds af waar je naar aan het kijken bent. Een horror-film? Een komedie? Een maatschappijkritische film? Of alles tegelijk. Komisch is het in ieder geval wel, neem de scène waar de heren visitekaartjes vergelijken en Bateman tot op het bot jaloers is.

Bateman krijgt met geen enkele consequentie te maken van zijn moorden. Als hij aan het einde aan zijn advocaat verteld dat hij een moordenaar is denkt die dat hij een grap maakt. Uiteindelijk houd de film het in het midden of het zich allemaal in Bateman's hoofd afspeelde of echt is gebeurd. Toch zitten er in de film diverse verwijzingen die suggereren dat de moorden niet echt hebben plaatsgevonden. Zijn assistent vind een notitieblok waarin alle moorden staan getekend, hij praat gedurende de film diverse malen over zijn moorden zonder reactie van anderen, niemand hoort dat hij met een kettingzaag door het gebouw rent, een auto explodeerd door een schot van een pistool en een pinautomaat vraagt "Feed stray cat to machine". Dit alles lijkt te suggereren dat het slechts de fantasie van Bateman is.

Uiteindelijk denk ik dat de film bedoeld is als kritiek op materialisme en yuppie-cultuur. Als alles zo kil en oppervlakkig is ben je in wezen toch ook een psychopaat?

avatar van Jaepa
baspls schreef:

De film is hierin iets onduidelijker dan het boek, maar de regisseur heeft wel eens gezegd dat hij het betreurt dat veel mensen aan het eind denken dat alles zich in Bateman's hoofd heeft afgespeeld. Volgens mij is de boodschap dat iedereen in Bateman's milieu zo oppervlakkig en narcistisch is dat de moorden zonder betekenis zijn, en dat kan Bateman niet verkroppen. Daarom word iedereen ook constant met de verkeerde naam aangesproken; Bateman wordt zelfs niet herkend door zijn eigen advocaat na zijn bekentenis. Een ander voorbeeld is de moord op Paul Allen. Het appartement van Allen wordt opgeruimd en opnieuw verkocht, omdat een moordzaak op zo'n dure en luxe locatie slecht zou zijn voor de verkoopprijs van het huis. Dit verklaart ook de uiterst merkwaardige interactie met de makelaar als Bateman teruggaat naar Allen's appartement. Dat de detective het bewijs niet rondkrijgt (en de advocaat zegt dat hij met Allen in Londen gedineerd heeft) komt doordat iedereen op elkaar lijkt en met elkaar verward wordt. Allen dacht nota bene zelf dat hij met Marcus Halberstram aan het dineren was.

Die scene op het eind zie ik als een mix tussen werkelijkheid en droom. Maar in mijn interpretatie heeft hij dus wel degelijk talloze mensen afgeslacht. Het wordt alleen niet opgemerkt. Hij komt overal mee weg. Vandaar ook het indringende slotcitaat.

"But even after admitting this there is no catharsis, my punishment continues to elude me and I gain no deeper knowledge of myself; no new knowledge can be extracted from my telling. This confession has meant nothing."