American Psycho (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mary Harron
met Christian Bale, Chloë Sevigny en Willem Dafoe

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

Goede, onderhoudende film, intrigerend door de relaxte voortgang.
Verhaal is niet heel sterk maar dat wordt ruim gecompenseerd door acteerwerk van Bale.

De humorkant zie ik eerlijk gezegd niet zo goed, beetje over de top dat wel. Op de juiste manier.

Overigens is het boek pas echt ziek, bizar dat Easton Ellis dergelijke scenes wist te verzinnen.
Vrij zieke geest moet je dan hebben.....

avatar van Vidi well
Bijzonder interessante film. Hij komt wat traag op gang, maar het beeld wordt goed neergezet: deze wereld draait om uiterlijk vertoon: shampoos, fitness, visitekaartjes en welk restaurant je eet zijn van levensbelang om mee te komen op Wall Street in de jaren 80. Dat je door mee te doen je eigen identiteit volledig lijkt te verliezen, is van ondergeschikt belang. In de film worden diverse personages met elkaar verward, wat natuurlijk overdreven is, maar verhaaltechnisch niet verwonderlijk is vanwege de uitwisselbare leefstijlen.

De onmenselijkheid van Bale’s karakter maakt hem intrigerend. Zelfs als hij over zijn favoriete muziek praat, doet hij dat op afstandelijke wijze, alsof hij een recensie opleest die hij gelezen heeft. Dat zijn slachtoffers niet gemist lijken te worden, of verward worden met nog levende personen, maakt de identiteitsloze wereld die hier getoond wordt alleen maar duidelijker.

Een bijzondere en maatschappijkritische film, die meerdere kijkbeurten verdient.

avatar van Basto
Toen de film uitkwam, vond ik m wat tegenvallen. De vergelijking met het boek werd gemaakt en daar stak het allemaal wat braaf bij af. Het boek kon natuurlijk ook niet vergilmd worden met alle slachtpartijen ingefilterd in beeld. Daar zou helemaal (bijna) niemand naar willen kijken.

Maar nu ik de film 20 jaar later herzie, vind ik m geweldig. Een topcast net een ijzersterke rol van Bale, de juppiewereld wordt erg mooi geportreteerd, geheel in stijl met het boek en vooral de verhandelingen over de muziek, waarbij Bateman toont geen enkele empathie te hebben, door maar door te raaskalken, vond ik sterk. De verwarring op het eind is ook briljant.

Geweldig! 4,5

avatar van Kondoro0614
Wat heb ik ontzettend erg genoten van deze film zeg, die in alle staten perfect in speelt op mij en waarvan ik echt onder de indruk was op de wijze hoe hier een film op zijn plek is gezet. En met één of andere ‘writers block’ ga ik er ook met deze mening niet veel woorden uithalen. Toch ga ik je wel melden dat dit nou een perfecte film is voor mij, het moet je ook wel een beetje liggen. De humor snapt niet snel iedereen, dat las ik ook bij een paar comments hier en dat snap ik volkomen. De humor is voornamelijk droog, recht voor zijn raap en vaak onopvallend gebracht en uitgevoerd. Ik heb me echter kapot gelachen om Bale in deze film, wat een heerlijke rol!

“Duct tape. I need it for... taping something.”

Zoals ik al aangaf heeft Bale fantastisch geacteerd en heb meerdere keren om de beste man in een deuk gelegen. Dat mocht ook wel wat hij was in een topvorm en de rol van Patrick Bateman werkte hij perfect uit. Ook de rest van de cast waaronder Reese Witherspoon en Jared Leto deden het erg leuk, en eigenlijk heb ik me een keer aan helemaal niemand geïrriteerd.

Het verhaal was leuk. We volgen een ‘psychisch zieke Patrick die door het leven gaat als zoon van een zakenman en onder andere ook op kantoor zit. Hij moet vaak uit voor zijn werk (naar etentjes etc) waar hij een normaal persoon lijkt. Naja, normaal ook niet helemaal maar geen seriemoordenaar. In de avonden is Patrick echter anders en de eerste ontmoeting met die Patrick ondervinden we al snel in de avond als hij na een etentje een zwerver neersteekt op straat en hardhandig de hond er bij dood trapt. Hierna is het natuurlijk niet afgelopen met moorden en het gaat de film nog wel even door, o.a. Paul Allen bij wie hij de bijl gebruikte of een pornofilm ging maken met twee prostituees, totaal overbodig maar wel geinig. Het einde vond ik persoonlijk iets minder maar was nergens slecht.

“Hi, this is Paul Allen. I'm being called away to London for a few days. Meredith, I'll call you when I get back. Hasta la vista, baby.”

Uiteraard snap ik de clou dat hij stemmen hoorde, dit maakte de film ook leuk. Ook zijn interesse en passie in muziek vond ik erg leuk, waaronder Phil Collins en Genesis aanbod kwamen. Voor de rest is er al een hele boel over de film verteld hier en in de spoilertopic dus uitgebreid behandelen ga ik het vandaag even niet, toch heb ik me onwijs vermaakt met deze film en behoort zeker tot één van de toppers die ik tot nu toe gezien heb, leuk!

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
Is that Donald Trump's car?

Patrick Bateman is een ambitieuze yup en compleet geobsedeerd met uiterlijk vertoon, de muziek van Huey Lewis And The News en moorden...

Tijdens het kijken van American Psycho vraag je je steeds af waar je naar aan het kijken bent. Een horror-film? Een komedie? Een maatschappijkritische film? Of alles tegelijk. Komisch is het in ieder geval wel, neem de scène waar de heren visitekaartjes vergelijken en Bateman tot op het bot jaloers is.

Bateman krijgt met geen enkele consequentie te maken van zijn moorden. Als hij aan het einde aan zijn advocaat verteld dat hij een moordenaar is denkt die dat hij een grap maakt. Uiteindelijk houd de film het in het midden of het zich allemaal in Bateman's hoofd afspeelde of echt is gebeurd. Toch zitten er in de film diverse verwijzingen die suggereren dat de moorden niet echt hebben plaatsgevonden. Zijn assistent vind een notitieblok waarin alle moorden staan getekend, hij praat gedurende de film diverse malen over zijn moorden zonder reactie van anderen, niemand hoort dat hij met een kettingzaag door het gebouw rent, een auto explodeerd door een schot van een pistool en een pinautomaat vraagt "Feed stray cat to machine". Dit alles lijkt te suggereren dat het slechts de fantasie van Bateman is.

Uiteindelijk denk ik dat de film bedoeld is als kritiek op materialisme en yuppie-cultuur. Als alles zo kil en oppervlakkig is ben je in wezen toch ook een psychopaat?

Ik ben gewoon lui hier en sluit me aan bij jouw recensie. Wat je in je spoilers beschrijft lijkt mij ook de enige logische uitleg. Ik ben niet zo zo tuk op seriemoordenaars en de protagonist was ook niet boeiend met dat oeverloze gezever over muziek en de stem in zijn hoofd. Lijkt me zo een film die bij cinefielen en filmcritici goed scoort. Er zal vast wel een boodschap in zitten maar het boeide me totaal niet.