American Psycho (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mary Harron
met Christian Bale, Chloë Sevigny en Willem Dafoe

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

avatar van Jordy
De film viel mij nogal tegen. Je ziet de hoofdpersoon een beetje van de ene moordpartij naar de andere gaan, zonder dat het ooit echt grappig, eng of spannend is. Het boeit je als kijker ook niet zoveel wat er met de hoofdpersoon gebeurt: je ziet dat ie doet wat ie doet, zonder dat er echt goed aandacht wordt geschonken aan waarom hij dat doet. 2 en een halve ster.

De film is altijd slechter dan het boek. Maar toch een aardige poging. Het oproepen van de sfeer in de eighties is magistraal, Bateman wordt neergezet zoals hij moet worden neergezet, maar toch zijn er te veel leuke taferelen uit het boek gesneuveld. Had graag een uitgehongerde rat zich een weg door een vagina zien vreten, waarna Pat het nog levende lijf door midden zaagt. Ook de truc met de boor op de tanden om een penetratieholte te creëren werd jammerlijk over het hoofd gezien.

Deze film is de saaiste die ooit gezien heb.....
Ik ben nog voor de pauze weggegaan!
0.5 ster

Heb deze film als divX gezien, viel me toch wat tegen, dacht dat die Patrick Bateman wel "psycho" was, dat is hij wel een beetje maar hij's eerlijk gezegd een beetje saai en als er dan wat gebeurd ben je niet echt geschocked, wat volgens mij toch wel de bedoeling zou moeten zijn... ik denk dat ze gewoon een beetje een verkeerd script gebruikt hebben, zonde, de film had zoveel beter kunnen zijn! 2,5 ster.

Had zoveel beter en schokkende kunnen zijn Het viel allemaal tegen.Jammer.

Het is wel een goeie film als je hem begrijpt!!!!!!

Dit vind ik dus echt een goeie film. Niet alleen het moordenaars element is erg gaaf, maar ook hoe er naar de amerikaanse zaken-cultuur gekeken wordt is gewoon heel goed. De sfeer tussen die lui is zo apart, maar ook erg interessant. Elkaar continu loef afsteken(?) leek hun motto te zijn en gaf erg grappige situaties. Ook de hoofdpersoon vond ik zeer gaaf en heel goed weggezet. De eigendunk die in "bepaalde scenes" naar voren komt is aan de ene kant serieus, maar tegelijkertijd hilarisch. Ik vind het eerlijk gezegd raar dat mensen deze film zo slecht vinden, maar goed iedereen recht op een mening.(Ik ben persoonlijk altijd al erg geinteresseerd in films over de (amerikaanse) zakenwereld, al heeft het er maar schrijlings mee te maken. Topper is dan wall street) Ik vond hem dus in ieder geval briljant. Er hoeft trouwens voor mij niet zo veel in een film te gebeuren als hij goed in elkaar zit. Ook de details zijn heel belangrijk. De gezichtsuitdrukking van Bateman, als hij het visite kaartje van Paul te zien krijgt is alleen al een oscar waard.(of overdrijf ik nou?). Zelfs Reese Witherspoon vond ik het erg goed doen, terwijl ik daar normaal een hekel aan heb. Jammer dat andere mensen er niet zo van (hebben) kunnen genieten als ik. Ik vind het in ieder geval een meesterwerk.
p.s. Ook de muziek was goed; uitgekozen door Bateman.

geronimo
Wat 'n verspilling van tijd. 't Enige pluspuntje was 't wel getrainde lichaam van Bale.

Boek was beter.

neo (crew)
ik vind dit echt een briljante film.bale speelt een meesterlijk rol.er zit ook echt absurd leuke cynische humor in.

rikrikrik
Wat jij zegt Jordy!!! maar ik geef 2 sterren

ik vond dit echt een k*t film !
Hij zal wel over het algemeen goed zijn, maar ik vond hem niet leuk !
Had er ook veel meer van verwacht, ook heel anders, maar toen ik hem huurde was het dus echt niets !

Zeker zonde van m'n tijd. Het riep echt geen enkele emotie op. Wat een slechte kl*te film. Hij krijgt een 1.5

Wie het boek gelezen heeft, begrijpt dat het verhaal geheel objectief geschreven is! Dit is tevens de reden dat de film wat saai overkomt. Goed en slecht bestaan niet in deze film. Briljant verfilmd.

avatar van Ramon K
Zeer goede verfilming van het gruwelijke boek en een harde aanklacht tegen de ijskoude maatschappij in de 80's. Deze film gaat niet over het moorden, deze vinden slechts plaats in de fantasie van de hoofdpersoon. De film schetst een ijzig beeld van een kapitalistische maatschappij die nog steeds doorspekt is van materialisme,afstandelijkheid en egoisme. Bale speelt met verve de titelrol en let op mensen, over 20 jaar heeft deze film een hoge cultstatus. 4.5 sterren. Als er iets meer gruwelijkheden uit het boek in waren verwerkt was het een meesterwerk geweest.Het komt toch akelig dicht in de buurt

avatar van NERD
*zucht* Onzinfilms worden te snel cult genoemd.....

1 ster.

Toen ik het boek las vond ik het echt briljant, in het boek wordt namelijk stap voor stap verteld wat hij elke ochtend doet (welke crempjes hij allemaal opsmeert en wat voor haarspullen hij allemaal gebruikt en ook nog in welke volgorde enz), de hele dag door wordt in het boek verteld wat de personages aanhebben en waar het vandaan komt en wat voor merk het is, dat vind ik een briljant aspect in het boek dat te weinig is uitgebeeld in de film.
Verder worden er in het boek veel meer gruwelijke moorden gepleegd en is de sex echt ongelooflijk niet-geschikt-voor-kinderoortjes omhet zo maar even te zeggen..
En ook daar zie je weinig van terug in de film, maar los staand van die aspecten is het boek erg goed verfilmd en zet Bale een ontzettend goede acteerprestatie neer in de rol van Patrick Bateman.
Een 4,5 ster-film voor mij

avatar van Ralfke
Kon slechts af en toe boeien. Er werd veel gesuggereerd, maar weinig getoond. In het geval van deze rolprent, zou wat meer actie en bloed wonderen gedaan hebben denk ik, want de verhaallijn en uitwerking van het het personage van de hoofdrolspeler beloofde zeer veel. Het had de film allemaal naar een hoger plan kunnen tillen. Ik snap niet waarom AP zo controversieel was in Amerika; er zijn echt wel schokkender films te vinden. Niet saai om te kijken, maar enkel onderhoudend. Niet meer - maar ook niet minder - dan dat... Ik had er meer van verwacht!

avatar van narva77
Ik ook had er meer van verwacht. Je ziet niet waarom hij mensen vermoord, alleen dat hij ze vermoord. En dan dat einde, dat was echt slecht.
Christian Bale zet wel erg goed Patrick Bateman neer!
Maar ik had het gevoel dat Willem Dafoe maar een paar keer in beeld is geweest, kan ook aan mij liggen.
Anyway 3,5 sterren!

Ik heb het boek nooit gelezen maar ik vond het einde tegenvallen. Het was voor mij niet helemaal duidelijk hoe hij nou in elkaar zat.

Voor wie deze film gezien heeft en het boek nog niet gelezen, wil ik zeggen.
Meteen lezen dat boek echt briljant.
Film was trouwens ook vrij goed.

avatar van zombie
ik vond de film super....en 1 ding staat vast : Huey Lewis zal nooit meer 't zelfde klinken!

gimli f
Is dit een goede film? Ik moet hem nog steeds eens zien. Maar liever lees ik het boek, lijkt me beter. De naam Brett Easton Ellis staat toch garant voor goede boeken...

De lugubere kracht van het boek had de film niet, maar ik heb toch geboeid gekeken. De film bouwt natuurlijk niet naar een spannend einde, maar het is ook niet een gebruikelijk verhaal. Veel erg geestige scènes en momenten (de visitekaartjes !) en Bale en Reese Witherspoon en Willem Dafoe maken wat van hun betrekkelijk kleine rollen.

als film op zich geen klassieker, maar met het boek in het achterhoofd toch een heel goede verfilming

Deze killer is echt wel een heerlijke psycho: als je iemand afmaakt omdat hij een net iets gelikter visitekaartje heeft dan jij, dan heb je de smaak goed te pakken hoor

nou vertel op tovenaar

tovenaar
Haha, oke komt ie

Veel mensen zien deze film als een doodgewone slasher-movie. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik vind namelijk dat het streven naar perfectie van Bateman echt geweldig in beeld wordt gebracht. De absurde scenes zoals het hiervoor genoemde visite-kaartje-incident en de sexscenes waar Patrick eigenlijk alleen maar opgewonden wordt van zichzelf... Geweldig om te zien! Ook hoe hij in koele bloede kan vertellen over relatief onzinnige dingen, terwijl hij op het punt staat iemand te "vermoorden".

Verder vind ik het heel goed in beeld gebracht hoe (sommige) mensen in elkaar zitten wat betreft materiële zaken. Ik haal het visitekaartje-incident er maar weer even bij. Wat een discussies om een visitekaartje!! Heerlijk om te zien.

Ik verhoog mijn stem!

(voldoende Neo? )

neo (crew)
meer vraag ik niet om behalve een nog iets hogere waardering

tovenaar
Ik beloof dat ik hem binnenkort nog eens een keer zal kijken, wie weet wat er dan gebeurt!