American Psycho (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mary Harron
met Christian Bale, Chloë Sevigny en Willem Dafoe

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

avatar van Goodfella
Heb je het boek gelezen, Tovenaar?

Nope!

avatar van Goodfella
Mmm... Het boek vond ik in ieder geval wel wat beter dan de film, maar nog steeds niet echt bijzonder sterk. Vooral die steeds terugkerende en eindeloos gedetailleerde beschrijvingen van kleding, mensen, restauranten etc. ging op m'n zenuwen werken. Ik begrijp best wat de schrijver hier mee wil zeggen, maar persoonlijk vond ik het dus zeer irritant overkomen.

En de film vond ik eigenlijk maar een slap aftreksel van het boek...

avatar van as
as
Ik ben een groot liefhebber van het boek en de schrijver Brett easton Ellis(Lees ook Glamarama eens Goodfella, erg leuk!)maar ik moet wel zeggen dat de film me enigzins wat tegenviel. Harron heeft naar mijn mening iets teveel aandacht besteed aan de black comedy. Dat komt de film niet ten goede.
De maatschappijkritische boodschap wordt daardoor erg ondermijnt. De film leunt teveel naar de comedy toe en heeft daardoor niet de impact die het zou moeten hebben.
Maar ja, Hollywood he?

Goodfella schreef:

Dat vond ik juist geweldig. Het geeft erg goed de koelbloedigheid weer van Patrick Bateman.

neo (crew)
precies en dat heb je vanaf de eerste minuut al als bateman in zijn voice-over begint over alle producten die hij gebruikt voor zijn huid.

Goodfella schreef:

Dan heb je de grote clou van de film, en 't boek, te pakken:
Die eindeloze opsommingen zijn ook van een verschrikkelijke oppervlakkigheid. Het is voor Bateman een manier om iets te vertellen te hebben, om de verdere leegte in zijn leven te kunnen verdoezelen, ookal is 'ie zich er zelf niet eens zo van bewust.
Alles gaat om de uiterlijke schijn dat het er goed aan toe gaat (zo wordt zijn wereld bijvoorbeeld door, wat uiterlijk betreft, knappe mensen bevolkt). De enorme verveeldheid die onder deze schijn gaapt, maakt uiteindelijk wel dat alles om het even is.
.. Daar mag je je best aan ergeren

avatar van tessai
Slecht acteerwerk, uitgekauwd script, wel okee (een beetje dan)....lichtpuntje : visite kaartjes gebeuren was erg lachen....2,5 ster...

Maffe Duitse poster, zo te zien gesponsord door Schiesser

neo (crew)

Deze film heb ik voor het eerst gezien onder niet zulke goeie omstandigheden, namelijk op een verjaardag. En dat is niet erg optimaal film kijken. Toen vond ik deze film dus blijkbaar helemaal niets, aangezien ik er maar 2* voor gaf. Ik wilde hem na zo'n 2 en een half jaar dus nog wel eens een keer zien, dus heb ik hem maar op dvd gekocht en dat was een goeie keuze.
Een ijzersterk verhaal (ben nu erg benieuwd naar het boek), de erg goeie cast (met natuurlijk de briljante yuppie Bale) en de mooie muziek (vooral bij de slachtingen van Bale) maken van deze film een erg mooie filmpje.
Erg mooi aan deze film vond ik: dat Bale het in het begin helemaal niet door heeft dat hij 'ziek' is. Hij is alleen maar geobsedeerd door zijn werk en zijn lichaam. Vooral die briljante scène onder de douche, waar Bale alles verteld over die shampoos en zalfjes wat hij op zin huid smeert, vond ik geweldig.
Dus een erg goeie aankoop dus en zeker waard om vaker te kijken. en stijging van 2,5* (het is veel, ik weet het, maar ik vond het een ongeloofelijke goeie film), van 2* naar 4,5*.

Briljant hoe door Christian Bale het streven naar perfectie op het witte doek gezet wordt.

(En dan heb ik het niet alleen over het de shampoo's en de zalfjes, maar ook over bijv. de-lepel-in-het-ijsbakje!, en don't-touch-my-watch na het sexen met die prostituee) Hilarisch

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nee, dit deed me jammer genoeg erg weinig. Bale en Dafoe zijn prima acteurs en laten zich ook van een goede kant zien, maar verder had de film niet veel speciaals. Sure, een paar aardige momenten en wat vermaak hier en daar, maar daar was het ook wel mee gezegd. Had in ieder geval iets leukers verwacht, dit deed me al met al te weinig. Jammer, maar helaas.

2,5 sterren.

avatar van Hemdale
Redelijke film erg netjes opgebouwd maar de eind scene vind ik wel belachelijk! Ik geef de film ook 2 sterren!

Chainsaw schreef:

verder had de film niet veel speciaals.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
tovenaar schreef:

En de geweldige dialogen en de geweldige bizarre discussies dan?

Jep, die waren best leuk. Ik geef ook toe dat de film hier en daar prima vermakelijk was, maar het deed me verder gewoon weinig. Verwachtingen waren waarschijnijk te hoog.

tovenaar schreef:

En de geweldige dialogen en de geweldige bizarre discussies dan?

Ik vond er niks geweldigs aan!

killalot schreef:
Ik vond er niks geweldigs aan!

Jij vond het niet geweldig hoe het streven naar perfectie van Patrick Bateman in beeld was gebracht? Jij vond de heerlijke kritiek op de materialistische maatschappij niet geweldig mooi in beeld gebracht? Of heb je dat gemist?

avatar van Hemdale
Nee vond ik niet interessant :evil !

tovenaar
Oke, you convinced me, dan kun je inderdaad beter hersenloze vervolgen gaan kijken als American Psycho 2 of een willekeurige andere tiener-slasher zoals Urban Legend ofzo.

avatar van Yak
Yak
Niet te cru, Toov. Het kan zo toch zijn dat hij dat er gewoon niet in zag? Het wil wat mij betreft niet veel zeggen over hoe slecht zijn smaak zou zijn. Die overigens ook niet blijkt uit zijn stemgedrag.

tovenaar
Ik heb niet eens naar zijn of haar stemgedrag gekeken, de opmerkingen die vooral bij American Psycho 2 geplaatst zijn waren voor mij de druppel.

avatar van Hemdale
iedereen z'n eigen smaak hoor tovenaar

tovenaar
Tja, daar kunnen we altijd wel op terug vallen.

avatar van Hemdale
maak er niet zo druk om, joh

Allright, I'll stop.

ik vond deze film ook helemaal niks

avatar van danuz
mensen die de film niet kunnen waarderen. Probeer het boek, misschien nog wel beter dan de film. Al hoewel ik de film 5 sterren heb gegeven.

Het boek is, zoals altijd, veeeeeeeeeeel beter!