Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

American Psycho (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mary Harron
met Christian Bale, Chloë Sevigny en Willem Dafoe

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

Deze film heb ik voor het eerst gezien onder niet zulke goeie omstandigheden, namelijk op een verjaardag. En dat is niet erg optimaal film kijken. Toen vond ik deze film dus blijkbaar helemaal niets, aangezien ik er maar 2* voor gaf. Ik wilde hem na zo'n 2 en een half jaar dus nog wel eens een keer zien, dus heb ik hem maar op dvd gekocht en dat was een goeie keuze.
Een ijzersterk verhaal (ben nu erg benieuwd naar het boek), de erg goeie cast (met natuurlijk de briljante yuppie Bale) en de mooie muziek (vooral bij de slachtingen van Bale) maken van deze film een erg mooie filmpje.
Erg mooi aan deze film vond ik: dat Bale het in het begin helemaal niet door heeft dat hij 'ziek' is. Hij is alleen maar geobsedeerd door zijn werk en zijn lichaam. Vooral die briljante scène onder de douche, waar Bale alles verteld over die shampoos en zalfjes wat hij op zin huid smeert, vond ik geweldig.
Dus een erg goeie aankoop dus en zeker waard om vaker te kijken. en stijging van 2,5* (het is veel, ik weet het, maar ik vond het een ongeloofelijke goeie film), van 2* naar 4,5*.

avatar van Jordy
Goed, na het geniale boek gelezen te hebben deze film weer een keer gezien. En ook bij mij is de waardering nog verder omlaag gegaan, dit moet wel één van de slechtste adaptaties ooit zijn.

Wat is interessant aan het boek? De eindeloze details: de merknamen, het gezeur over reserveren, geweldig hoe de oppervlakkigheid van die mensen getoond wordt. Hier is bijzonder weinig van in de film terug te vinden. En natuurlijk de ongelofelijk precieze details van de sekspartijen en de moorden. Hier laat de film bijna niets van zien, hij is veel te braaf.

Wat is minder interessant aan het boek? De dingen die Bateman daadwerlijk doet, helemaal aangezien deze dingen waarschijnlijk, in ieder geval naar mijn mening, helemaal niet "echt" gebeuren. Laat dit nou net zijn waar de film de meeste aandacht aan besteed: de moorden, de relaties, het onderzoek, dat soort dingen.

Nou lijkt me dit ook niet het makkelijkste boek om te verfilmen, maar begin er dan niet aan. Ik heb Rules of Attraction nog niet gelezen (is onderweg), maar Roger Avery lijkt een veel betere klus gedaan te hebben. Door middel van enkele prachtige scenes worden daar gebeurtenissen van personages waar je op zich niet veel mee hebt heel gedetailleerd en indringend in beeld gebracht.

avatar van Phoenix
Uiterst merkwaardige film. Tot pak weg 20 minuten voor het einde zat ik soms naar een geweldige thriller, de spanning was soms om te snijden ( ), te kijken en soms naar een ordinaire slasher. Maar de laatste 20 minuten stellen het geheel in een heel ander daglicht: dat Bateman opeens een bevel van de giroautomaat krijgt vond ik een geweldige vondst . Welk daglicht ben ik nog niet helemaal uit, mede door het vreemde einde. Ben dan ook benieuwd hoe ik tegen de film aan kijk bij een herziening.

In ieder geval een erg goede rol van Christian Bale hoewel het denk ik makkelijker is om een gestoord iemand overtuigend te spelen dan een normaal iemand. 3,5* voorlopig, maar het zou zo maar eens fors omhoog óf omlaag kunnen.

Ben in ieder geval erg benieuwd naar het boek.

avatar van Yak
Yak
Jordy schreef (lang geleden:
dit moet wel één van de slechtste adaptaties ooit zijn

Ik ga volkomen mee met Jordy. Het boek heb ik net uit, je kan ervan zeggen wat je wil maar het gaat in elk geval heel diep en laat zo'n ongelooflijk cynische en zwarte blik op de maatschappij zien, dat je er onpasselijk van wordt - en die ik ook niet helemaal onterecht vind. Aan de film kun je zien dat ze dat ook een beetje hebben willen proberen, maar de regisseur laat het er vooral cool en laagdrempelig uitzien en blijft daardoor hangen in irritante vrijblijvendheid. Dit levert een onsamenhangend en saai thrillertje op.

Ik zal weinig medestanders krijgen, maar Christian Bale vond ik een zeer zwakke Pat Bateman. Neem die scene erbij waarbij hij loopt te zaniken over wat er mis is met de maatschappij: houterig opgedreund, zijn gezicht in allerlei quasi-interessante plooien getrokken, alsof hij heel ijverig probeert om zo cool mogelijk te zijn wat voor geen meter lukt. Op die manier zwalkt hij de hele film door. Justin Theroux en Jared Leto, beide maar heel kort in beeld, zouden dit personage tien keer beter hebben neergezet. De reden voor Bateman's gedrag wordt nergens duidelijk, terwijl dit toch het voornaamste thema uit het boek is. We huppelen in hoog tempo mee van de ene vage situatie naar de andere, zien wat oeverloos geleuter tussen Batemen en zijn maats, krijgen een detective voor de kiezen wiens drijfveren nergens duidelijk worden en we eindigen met een vage shootout, een uit de lucht gegrepen bekentenis, en het 'maar het is allemaal nooit echt gebeurd'-einde. Deze film probeert om zo 'cool' te zijn als de Pat Bateman uit Ellis' boek, maar faalt daarin van alle kanten. En zoals al eerder is gezegd: het is braaf. De sex-scènes zijn verhuld, de moorden zijn braaf in beeld gebracht, terwijl het boek hier tot in de gruwelijkste details treedt. Niet dat ik er plezier aan had beleefd als ze dat in de film hadden laten zien, maar het is wel datgene waarin de schrijver in de strijd gooit om zijn punt te maken.

avatar van Flipman
American Psycho is gebaseerd op de roman van Bret Easton Ellis. En iedereen die het boek gelezen heeft zal het met me eens zijn: deze film is erg braaf. Laat iedereen die wil weten wat voor veel gruwelijker dingen Batemnan eigenlijk met zijn slachtoffers doet me een berichtje sturen.

Maar dat wil niet zeggen dat de film slecht is! Ze hebben gewoon genoeg gruwelijkheden in de film gelaten om het karakter van Patrick Bateman op een juiste manier af te schilderen. Hij klopt precies met het boek. Okay, ik heb het boek pas gelezen na de film te hebben gezien, maar uit dat boek kan ik opmaken dat Mary Harron en Christian Bale zeer geslaagd zijn in het vastleggen van Bateman.

Wat wel grappig is: Christian Bale heet in de film Patrick Bateman. Dat is een 'e' teveel voor 'Batman', die ook door Bale wordt gespeeld! Ik wilde American Psycho in de eerste plaats graag zien om te kijken of ze met Christian Bale een goede keuze voor Batman hadden gemaakt. Ja dus!

Aardige film met een aantal leuke bizarre scenes. De alom geprezen visitekaartjes scene is inderdaad redelijk briljant. Echter om er op het einde achter te komen dat een en ander zich slechts in het hoofd van Bateman heeft afgespeeld is toch wel een regelrechte afknapper te noemen. Lijkt me niet dat je daar anno 2000 nog de originaliteitsprijs mee won. Vandaar slechts 2**

avatar van otherfool
The Rules of Attraction vond ik al vreselijk, maar American Psycho is al helemaal niet aan mij besteedt. Ik heb geen van beide boeken gelezen, maar ik denk dat Ellis' humor en stijltje me gewoon totaal niet ligt. Door deze film heb ik een tijdje een hekel gehad aan Bale, en pas dit jaar is het weer goed gekomen tussen ons.

0,5*.

Prima film met een beroerd einde. Wat mij betreft had Bateman die moorden best echt mogen plegen. Ze hadden de lol door moeten trekken en niet het maatschappij kritische.

Gave moorden, prachtige verhaaltjes over de muziek, en een lekker droge Bale. Had best een hoge score kunnen worden maar het laatste halfuur was een afknapper

avatar van The One Ring
Aparte film, heel anders dan ik verwacht had. Ik verwachtte meer een soort slasher, maar deze film heeft veel meer klasse dan slasherfilms. En hij heeft een sublieme Christian Bale. In plaats van een groezelig donkere sfeer krijgen we hier de witte gebouwen van wall street-achtige ondernemingen en dat zorgt voor een bevreemdend effect.

Hoe dan ook, de film bleek verrassend vermakelijk om te kijken. Leuke humor, leuk personage. Het is alleen jammer dat de film op het einde uit de bocht vliegt. Blijkbaar heeft volgens velen van jullie Bateman al die moorden gefantaseert, maar dat hadden ze in de film wel wat duidelijker naar voren mogen komen. Ook die vlucht voor de politie was wel erg over the top. Jammer, want anders had hij 4 sterren gekregen. Nu hou ik het op 3,5*

avatar van thunderball
Destijds gaan zien samen met een vriend en met mijn ex, zij vonden er niet veel aan, ik was dan ook de enige die er de humor van inzag en een aantal keren lekker zat te lachen.

Bale is zo als gewoonlijk erg goed opdreef, hoewel dit volgens mij de eerste (grote) rol was waarin ik hem zag. Hij lijkt geboren voor deze rol, moet er niet aandenken dat mr Titanic het was geworden!

Toch heb ik hem nooit begrepen als dat de moorden alleen in zijn hoofd hebben plaatsgevonden en heb destijds toch ook het boek gelezen, wat nog behoorlijk heavier was dan de film.

Van de andere kant wanneer het wel echt gebeurd zou zijn blijft het einde ook vreemd, hoe je het ook bekijkt.

Misschien voor meerdere uitleg vatbaar!?

avatar van Linn
Deze film heeft voor mij meer comedy als een thriller gedeelte. Ik heb me echt doodgelachen toen Patrick Bateman Luis wilde wurgen en diegene dat aanzag als een liefdevolle toenadering, Ook geweldig is het deel waarin Bateman Allen wil gaan vermoorden en daarbij een vrolijk muziekje opzet, zijn regenjas aantrekt en doodleuk een bijl uit de keuken haalt Bale speelt geweldig als arrogante en aardig gestoorde yup.
Hij heeft zeker wel een plekje gevonden in mijn favoriete acteurslijstje. Wat een geweldig acteur , evenals in 'The machinist' Ook American psycho is weer een erg leuke en vermakelijke film en krijgt van mij 4*

avatar van Rianneke_Dan
Ik moet je zeggen dat ik dit echt een saaie film vond.
Het sprak me allemaal totaal niet aan, Christian Bale speelde wel goed en hij had soms wel leuke dingen.
Nee ik vond het niet veel, ondertussen ook andere dingen gaan doen dus dat is dan voor mij duidelijk dat het me niet aansprak.
2* (voor Christian Bale)

American Psycho is in mijn ogen genreloos. Het is geen moment grappig, laat staan spannend. De moorden zijn te braaf. Het kan allemaal zoveel beter en gruwelijker. Daar komt bij dat Patrick Bateman een afschuwelijk arrogant en vooral irritant personage is. (Deze rol wordt wel goed vertolkt door Christian Bale)

Het einde van American Psycho is ook erg slecht. Patrick Bateman blijkt namelijk de moorden niet gepleegd te hebben. Dit neemt de kleine gruwelijkheden die nog bij de moorden zaten helemaal weg. Helaas blijft er dan alleen nog een saaie lange zit over met een film die geen moment kan boeien.

Sorry Mikoz, ik heb het echt geprobeerd.

avatar van Hando
Ik zal me deze film vooral herinneren als oeverloos gepraat over niks. Wat een langdradig en saai onding.

avatar van Shinobi
Wat een rare film vond ik dit zeg, Bale die een psycho speelt, wat hij overigens goed speelt. Maar ik snapte er niet al te veel van, hij heeft blijkbaar wat met muziek en het hebben van sex daarop als ik het me goed kan herinneren. Verder heeft hij een neiging om de vrouwen met wie hij het doet te verminken en/of te vermoorden. Wat ik verder niet begrijp was dat die ene detective hem op het spoor was, maar hem niet kon oppakken of zo?
Maar het is ook al iets van 2 jaar terug of zo dat ik 'm zag.

Ik geef 'm alsnog 3, 5 sterren.

De eerste keer dat ik hem gezien had vond ik er niet zo veel aan, maar nadat ik hem nog eens had bekeken kon ik hem veel meer waarderen.
Het is een feite een heel aparte en goede film (zeer goed acteerwerk van Christian Bale) met een goed verhaal. Er zitten een paar prachtige dialogen in die eigenlijk over niets gaan (o.a. business kaartjes en CD van Phil Collins).

De film is soms (eigenlijk best wel vaak) zeer grof maar dat is absoluut niet hinderlijk (ik moest er zelfs vaak om lachen).

avatar van Halcyon
Intrigerende satire. Het minachtend sarcasme waarmee Bateman zijn potentiële slachtoffers behandelt is werkelijk ongezien. Een schitterende Christian Bale in de hoofdrol trouwens. De weergave van het mondaine yuppie-wereldje is behoorlijk cynisch; de scènes rond de businesscards en restaurantreservaties voorop.
Voor de rest spijtig dat de moorden allemaal offscreen gebeuren. Indien wel het geval, had dit net dat beetje meer cynisme en hilariteit aan de film toegevoegd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bovengemiddelde horror. Het op dezelfde character losjes gebaseerde Dexter is vele malen beter maar verschilt dan ook nogal van invalshoek. Beetje te stijlistisch en ook rommelig om een echte topper te zijn maar zeer zeker goed genoeg om te aanschouwen. Het verschrikkelijke vervolg direct vermijden.

avatar van Montorsi
Grauwe topfilm, met een Kubrick-achtige verhaallijn en vertelwijze. Dikke 4*

Alleen.. die muziek.. hoewel in de tijdgeest, het blijft kutmuziek.

Gisteren nog een keertje gezien.

Nu ik Bale wat meer zien spelen heb valt vooral op hoe geweldig hij in deze rol past. Zelf heeft hij ook vaak die gladde uitstraling die deze film zwaar op de hak neemt.

Verder is alles lekker losjes, humor is grappig en de film weet zich nog steeds best staande te houden 10 jaar na datum. Eigenlijk weinig waarmee je dit kan vergelijken in filmland.

Deed me uiteindelijk een beetje denken aan Man Bites Dog, maar dan zonder de nare nasmaak en iets ingetogener. Blijft nog steeds het beste werk van Bale wat mij betreft.

4* blijven staan.

avatar van s0062423
Wie heeft nooit als rebelerende puber schoolbanken, cafétogen of iets dergelijks beklad met het volgende rijmpje; "De zakenman, de zakenman, Als ik hem zie kots ik ervan!" ?! Wel nu, Ellis en nadien Hannon hebben van dit puberale idee met glans een vlijmscherpe satire gemaakt… Alles aan de yuppie-cultuur wordt schaamteloos bekritiseerd; de competitieve instelling, hun onverzadigbare drang naar meer en beter maar vooral The American Way!

Bale schittert in de rol van Bateman, hij vertolkt m.i. één van de meest gestoorde personages uit de filmgeschiedenis. Noem het hoe je wilt; zijn gladheid/strakheid of y-factor, maar hij wordt werkelijk één met zijn personage. Alles klopt aan zijn acteerprestatie. De rest van de cast speelt zeker ook bovengemiddeld, maar ze worden gewoon weggespeeld door Bale!

Hoewel de film toch al, naar filmnormen, redelijk oud is, merk je dit nergens. Zowel de sfeer als thematiek houden zich nog steeds staande. Behalve de lekker foute muziek dan, die Batemans personage nog gestoorder doen lijken. Welke zichzelf respecterende volwassen man zingt vol overtuiging mee met liedjes van Phil Collins, David Bowie, e.d. en kan er dan vervolgens ook nog eens zonder te verpinken een hele muzikale theorie over afsteken?

Kwestie om de hele watskeburt-discussie levende te houden, denk ik dat; de moorden zich enkel afspelen in de geest van Bateman. Hoewel we dit nooit zeker zullen weten, zijn er toch serieuze hints in deze richting terug te vinden in de film; tijdens de inleiding, steekt Bate op een bepaald moment volgende monoloog af ‘There is an idea of a Patrick Bateman; some kind of abstraction. But there is no real me: only an entity, something illusory. And though I can hide my cold gaze, and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there’. Als kritiek op de yuppies kan dit al tellen, maar wat ik hier bovendien uit afleidde was een serieuze hint richting de abstracte/symbolische verhaallijn die nu en dan opduikt in de film. Tweede serieuze hint zijn de hallucinante scènes waar er gemoord wordt. Ze leken mij een uitvergroting van de werkelijkheid,m.a.w. onwerkelijk!

avatar van jeroentjuhhhhh
Had best hoge verwachtingen van deze film, en ik moet zeggen dat die grotendeels waar zijn gemaakt.
Het verhaal is goed, Christian bale is geweldig, het einde zorgt ervoor dat je er nog even over nadenkt, en dat is toch wel een goed iets.

Als horror fan erger ik me echter wel aan censuur, dat is dan ook het enige minpunt..ze hadden het een stuk zieker en aangrijpender kunnen maken door alles wat meer te laten zien!

Maar dat maakt de film niet minder goed, het is een uitstekende film die nergens echt verveeld. verdient dus gewoon 4*!

avatar van ®Tc
Iemand gaf de dvd mee als een soort van Amerikaanse C'est Arrive Pres De Chez Vous, maar deze is toch op alle vlakken minder.

De acteeprestatie van Bale is echt van fenomenaal niveau, door deze rol heeft Bale veel meer respect van me afgedwongen. Hoe hij de koele psycho neerzet is gewoon prachtig en alles klopt erin. Ook Willem Dafoe levert in de weinige minuten die hij tevoorschijn komt een schitterende rol af.

Het eerder grote probleem van deze film is toch de langdradigheid en het wachten en blijven wachten op iets. Tussen de weinig inspirerende dialogen en de nutteloze sexscenes door komt er dan toch eens een moord maar na een paar seconden is dat weeral voorbij. Het humor gehalte is er op een bepaalde manier wel maar toch niet zoals ik het zou willen.

En toen bleek het nog allemaal 1 grote fantasiewereld te zijn ook, tja...

2* zonde voor Bale dat deze film gebuisd moet worden.

Heerlijk satire met een subliem acterende Bale.
Er hangt een fantastische sfeer gedurende de hele film met af en toe lekkere humor.
"I've got to return some videotapes."
Bale zet op gigantisch overtuigende wijze de yup Patrick Bateman neer. Prachtige scènes met de narcist Bateman, met als hoogtepunt het bewonderen van zichzelf tijdens de seks .

Een ander pluspunt van de film is de muziek, zij het dat deze een heel andere dimensie krijgt dan in het boek.

De film had echter wel wat gewaagder gemogen. De moorden zijn inderdaad allemaal vrij braaf en van een heel ander kaliber dan de moorden in het boek. Wellicht dat de gemiddelde bioscoopganger niet op martelpartijen zit te wachten, maar dit neemt niet weg dat de film niet zoveel indruk maakt als het boek. Liever had ik wat meer bloed gezien en niet de licht verteerbare moorden zoals die hier plaatsvonden.

Desalniettemin 4* vooral voor de zeer sterk acterende Bale.

avatar van sinterklaas
Een prima film in nog de vroegere jaren van Christian Bale. Al was het evengoed wel even anders dan ik had verwacht. Ik had eerst verwacht dat Bale een echte fulltime massamoordenaar was. Ten tweede: wat er achterop de hoes staat klopt ook niet helemaal: "met de politie krijgt hij geen momente te maken, wel met een nieuwschierige detective. Er was helemaal geen detective of politie die hem zocht of waar ie mee te maken kreeg.

Maar verder was AP een vermakelijk filmpje. Bale had een goede uitstraling opgebouwt voor deze film. Hij speelde ook erg goed als Patrick Bateman. Een normaal uitziende zakenman dat eigenlijk zwaargestoord is. Sommige moorden zagen er ook best maf uit en de film heeft soms ook wat weg van een komedie. Die kettingzaag scene en die ondploffing van die politieauto tijdens een shootout zagen er btw ook ongeloofwaardig uit.

Maar verder een mooie absurde film.

"Het kwaad zag er nooit zo verdomd goed uit"

avatar van HarmJanStegenga
Erg grappige film en een heerlijke rol van Christian Bale, één van zijn sterkste rollen wat mij betreft. Hij past precies in zijn rol als glad, ziek mannetje. Het is eerst nogal onduidelijk waarom Bateman al die moorden pleegt en veel moorden lijken erg slordig. Gelukkig komen we op het einde te weten wat daar de reden van is. Bateman is zo geobsedeerd door zijn eigen fantasiewereldje, dat hij deze niet meer kan scheiden van het echte leven. Leuk gedaan.

De scéne onder de douche, wanneer Bateman alles vertelt over zijn zalfjes, de I have to return some videotapes quote, allemaal erg grappig. Op een gegeven moment wordt het wat eentonig, met de ene moord na de andere en wat heen en weer gepraat op zijn werk. Toch blijft de film wel vermaken, vooral dankzij de geestige dialogen en alleen het hoofd van Bale al. Dikke voldoende voor deze film, misschien in de toekomst nog eens omhoog, maar dat zien we dan wel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Geweldige rol van Bale in de rol van psychopatische moordenaar. Die in een situatie zit waar alles vanzelf gaat en alles zo gemakkelijk verloopt dat de man om iets van uitdaging in z'n leven wil hebben begint te moorden. De humor is van een gezellig niveau en ook het karakter van Bateman is leuk uitgewerkt. Ook de weergave van het zakenwereldje is origineel. Hoe ze elkaar constant overtroeven. Niet met het werk, maar wel met visitekaartjes of het persoonlijk uiterlijk. Ook kent iedereen iedereen, en tegelijktertijd heeft niemand een echt persoonlijk band. Je geeft de man aan tafel een naam waarvan je denkt dat die er bij hoort en na een tijd geloof je wel dat die zo heet. Handig voor een alibi natuurlijk.

Alleen is dat ook alles waar de film op teert en komt het geheel soms wat cheasy over. Bateman is dan wel goed neergezet, de randpersonages hebben weinig inhoud en Bateman zelf komt ook soms wat clichématig over. Gelukkig brengt Christian Bale het er sterk van af om van Bateman een prachtig filmfiguur te maken.

avatar van DVD-T
Een hele tijd geleden dat ik deze een keer zag, het enige wat een beetje is bijgebleven is de geweldige rol van Christian Bale.

American Psycho is een leuke film, een aantal sterke momenten en geweldige quotes. Helaas teert de film te veel op het gegeven van de moorden en de yuppie's die in gesprek gaan over hoe de wereld te verbeteren zonder daarbij echt actie te ondernemen. Komt wel heel naturel over want dat gebeurt ongetwijfeld erg veel. De moorden zijn leuk en origineel uitgevoerd, met een ondersteunende eighties soundtrack eronder bestaande uit oa. Huey Lewis and the News, Phil Collins en Whitney Houston. Het verhaal komt wel erg traag op gang en het is dan ook even wachten tot er echt wat gebeurd. Bateman blijft een boeiend personage, en dat is hij ook als enige. De bij karakters hebben weinig om het lijf om echt interessant te worden. Zo speelt Willem Dafoe wel goed maar doet niets om zijn personage memorabel te maken. Als je jezelf zou verplaatsen in Bateman is dat natuurlijk ook logisch aangezien hij niets geeft om de mensen om zich heen, echter als kijker kan je er weinig mee. Het geheel blijft onderhoudend, maar dat het echt een meesterwerk is kan ik niet in meegaan. Daarvoor wordt het ietwat zwak gebracht. Het einde is dan wel erg goed.

Niet altijd even boeiend om te volgen, waardoor je aandacht soms erg verslapt. Maar American Psycho kent een aantal leuke en sterke momenten, en een fantastisch acterende Bale.

avatar van rep_robert
Karl van H. schreef:

Horror is het absoluut niet, maar wel behoorlijk angstaanjagend, vanwege het complete gebrek aan emotie die de moordenaar kenmerkt.

FAIL!
Hij gaf zelf in de film aan dat hij geen emoties had, behalve een paar negatieve emoties zoals afgunst en jaloezie. Verder toont hij in de film ook een heleboel emoties, alleen dan niet in de positieve zin.

De film begint lekker rustig, je leert kennis te maken met Patrick Bateman, die extreem op zijn uiterlijk let, de lol begint echter met de zwerver, die hij zonder reden afmaakt, ook het hondje moest het ontgelden.

Verder is de film ook totaal geen horror, het is voor mij eerder zwarte humor.
Alles is heerlijk over de top, de dialogen. De koelheid waarmee hij moord.
Paul Allen vermoorden en vervolgens "Probeer nu nog maar is bij Dorsia te reserveren klootzak" zeggen en daarna een sigaartje opsteken.
Heerlijk, ook de scene dat hij met een kettingzaag door die hele flat heen te rennen. Geniaal!!
Verder is de gast gewoon een vette sadist, kan zich om de kleinste dingen druk maken: Visitekaartjes, uitzicht van Paul Allen zijn flat was mooier.
Ook heeft hij geen normale menselijke emoties zoals medeleven en aardig zijn. Het moment dat dit er mooi uitkwam was het moment dat hij het uitmaakt met Evelyn, hij kan het totaal niet subtiel brengen en maakt het alleen maar erger met zijn botte opmerkingen.

Het einde is nogal vaag, ik denk ook dat hij in een soort droomwereld heeft geleefd, ondanks JacoBaco zijn uitleg.
Dat van het namen verwisselen kan opzich wel kloppen, dat iedereen zich in de namen vergist. Maar het totaal lege en opnieuw geschilderde appartement zegt eigenlijk genoeg. Er lagen en hingen daar gewoon geen lijken, wat mij weer lijkt te duiden op het feit dat alles in zijn eigen fantasie gebeurde

Al met al een bovengemiddelde zwarte misdaad/komedie met de nodige sadistische moorden, goed acteerwerk van Bale en geweldige dialogen.

avatar van schram101
Tja.. Na veel grote verhalen deze film maar eens gaan kijken. En wat een misser. De film is, over het algemeen vrij saai, hoewel hij op de spannende momenten ook echt spannend is. Het hele verhaal is een wazig onsamenhangend geheel waarin het gaat over het reserveren van etentjes, de etentjes en een moordje af en toe tussendoor. Kortom drama..!

Het overtuigende acteerwerk van Bale zorgt voor totale ondergang.