• 10.922 nieuwsartikelen

Met onder meer: Christian Bale, Willem Dafoe en Jared Leto

Gesproken taal: Engels, Spaans en Kantonees

Releasedatum: 28 september 2000

Plot American Psycho

"I think my mask of sanity is about to slip."

Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...

Patrick Bateman

Timothy Bryce

avatar van Fortune

Fortune

Onderhond schreef:

Het boek nog steeds niet gelezen, maar eigenlijk boeit dat niet zo.

Rare zin. Hoe weet je dat dat dan? Kun je gewoon niet weten totdat je het leest? Als je van horror houdt zou ik em lezen.

Onderhond

• 11992 stemmen

Fortune schreef:

Omdat ik de film perfect heb kunnen volgen en er perfect van heb kunnen genieten zonder het boek te hebben gelezen? Zo weet ik dat

avatar van Fortune

Fortune

Onderhond schreef:

Dat heb je wel vaker met boekverfilmingen. Ja, inderdaad als je de film volgt dan hoef je het boek niet te lezen. Wist niet dat je zo hield van plot. Alsnog weet je niet of het wel of niet boeit want in 99% van de gevallen moet men de film kunnen volgen idd. Dat is een verwachting die je altijd wel hebt, dat je de film kan volgen in zijn narratief.

Onderhond

• 11992 stemmen

Fortune schreef:

Nee dus. Legio films gebaseerd op boeken of series die moeilijk(er) te volgen zijn zonder het kennen van het bronmateriaal (omdat er al aangenomen wordt dat kijkers vertrouwd zijn met de bron, of omdat er essentiële zaken weggelaten zijn). Geen probleem bij deze film.

avatar van ZAP!

ZAP!

Als je volledig tevreden bent met de kijkervaring an sich, okay, maar je kan dan natuurlijk niet zeker weten of de leeservaring niet iets (of veel meer) extra's of anders te bieden heeft (volgens mij is het zelfs praktisch niet of nauwelijks mogelijk)...

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Anerican Psycho is waarschijnlijk de grappigste film die ik ooit heb gezien. Ik had niet gedacht dat ik hem zo goed zou vinden toen ik hem keek. Christian Bale speelt Patrick Bateman, een man die alles heeft. Hij is knap, heeft een goede baan en een mooie appartement. Bateman voelt vanbinnen toch heel erg leeg. In essentie is de film een satirische kijk naar yuppies van de jaren 80 in Amerika. Iedereen in de film gedraagt totaal gekeerd in hun zelf en zijn eigenlijk mensen met een oppervlakkig leven. Status gaat over alles en niks anders is belangrijk. Zo leeg hebben we het hier over. Bateman wilt in de groep horen maar dat lukt niet even altijd. De scenes waar hij lange, pretentieuze praatjes geeft over muziek is zijn idee van hoe normale mensen praten. Ik heb heel veel gelachen tijdens de film en Bale zijn acteerwerk is van een hoog niveau. De manier hoe humor is gedaan in de film is ook een van mijn favoriete aspecten. Heel veel mensen vroegen zich af of de moorden echt plaats hadden gevonden. Eerlijk gezegd maakt dat niet uit, want niemand heeft het door terwijl het zo overduidelijk was voor die mensen. De man die lunch had met Allen had waarschijnlijk hem vergist met iemand anders. Dat is een van de dingen dat je ook merkt als je goed oplet. Mensen vergissen zich constant in de film dat iemand weer iemand anders is. Dit heeft duidelijk te maken met hoe in zichzelf deze mensen constant zijn.

American Psycho is een hilarische film en Christian Bale acteert geweldig. Zeker aangeraden als zo film je ding is.

avatar van Lavrot

Lavrot

Als deze film in het genre Horror zit, vraag ik me af wat er met mijn gevoel voor humor is gebeurd. Ik lag in een deuk bij het kijken naar het personage dat Bale me voorschotelde. Wellicht komt het door z'n visitekaartje? En, ik had het erg te doen met zijn secretaresse, Jean, gespeeld door een geweldige Chloë Sevigny. Top, net als de film !

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Leland Palmer schreef:

Als je de humor van deze film niet kan inzien, mis je mijns inziens de hele essentie van deze prent. Mijn favoriete komedie ooit. Lach me elke keer weer kapot.

American Psycho blijft ook echt zo film die je telkens opnieuw kan kijken. Elke keer dat je het kijkt blijft het hilarisch. Heb denk ik nog nooit een film gezien die zo goed humor erin heeft verwerkt.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ja, dat is nog eens een film Veel zuiverder kan een satire niet zijn. Op de superficiële wereld van de yuppies in dit geval. Patrick Bateman leeft in een wereld waar geld en materiële zaken de boventoon voeren en emoties onbestaande zijn en genegeerd worden. En Bateman is diep gestoord van binnen. Redenen worden daar niet echt voor gegeven, maar de manier waarop de werkelijkheid wegsijpelt uit zijn dagelijkse bestaan is verbijsterend om te zien, als er al sprake was van een werkelijkheid in dat dagelijkse bestaan ... Die monologen over Huey Lewis, Phil Collins en Whitney Houston als voorspel voor hij aan het moorden slaat waren best grappig. De gladde decors zijn al even onpersoonlijk en kil als Bateman zelf, maar ook met de dialogen met zijn snob collega's over visitekaartjes, merkkledij en trendy restaurants is het grijnzen. En ik vind dit ook één van Bale's allerbeste rollen samen met The Machinist. Dit is zonder meer een millenium classic.

avatar van splintermark77

splintermark77

Waardeloze film. Een beetje moorden met een 'big smile face'. Ik vond er niets engs aan, terwijl het een thriller is. De smurfen is nog spannender dan deze film. Zonde van mijn geld.