• 8.660.267 stemmen

Almost Famous (2000)

Drama / Muziek | 122 minuten / 162 minuten (director's cut)
3,63 1.459 stemmen

Genre: Drama / Muziek

Speelduur: 122 minuten / 162 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Cameron Crowe

Met onder meer: Patrick Fugit, Kate Hudson en Billy Crudup

Releasedatum: 23 mei 2001

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Almost Famous

"Experience it. Enjoy it. Just don't fall for it."

1973: De 15-jarige William wordt door Rolling Stone Magazine gevraagd een stuk te schrijven over de populaire rockgroep Stillwater. Hij gaat enkele dagen met ze op tour en raakt bevriend met een aantal groupies van de band.

William Miller

Anita Miller

Dennis Hope

avatar van zoutzak

zoutzak

De extended 'bootleg' cut is wel echt goud voor een herziening. Lang geleden dat ik de film voor het laatst zag en het is eigenlijk gewoon één van de beste muziek films ooit gemaakt. Een nostalgische en sentimentele trip down musical memory (penny) lane, even puur en fijn als de periode van de muziek uit de film, when it was all happening. Meesterwerk!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het leven van regisseur Cameron Crowe die zelf als schrijver werkte bij Rolling Stones magazine. Via de fictieve band Stillwater geeft hij zijn ervaringen mee als rockjournalist. In 1973 hoorde je nog de echo van de flower power, maar stonden rockbands in grote stadions. Het werd alsmaar grootser. En rockmuziek werd veel meer dan enkel muziek maken met een gitaar omdat je idolen dat ook deden. Het leven naast het podium was even belangrijk als het leven op de planken. De druk van dat leven en de roep om nog meer te groeien en geld te verdienen, werd alsmaar zwaarder.

De film is op zich niet zo groots of visueel bijzonder. Maar het is duidelijk dat Cameron Crowe zijn liefde voor muziek doet uitstralen in de film. Niet alleen de soundtrack, maar ook het verhaal en de sfeer die door heel de film gaat. Peter Frampton was technisch consultant, Nancy Wilson van Heart (toen de vrouw van Crowe) schreef enkele nummers van Stillwater, Mike McCready speelde lead gitaar, ...

De band komt wel fake over, daarvan geloof je niet echt dat het rockers zijn. Kate Hudson als Penny Lane is wel leuk (naar de echte Pennie Lane die Crowe gekend heeft trouwens) en Fugit is wel leuk in contrast met het 'gevaarlijke' rockersleven. Het komt dan soms wel eerder over als een parodie, maar het verhaal zit goed en is duidelijk met een liefde voor muziek gemaakt. Als muziekliefhebber is dit best wel genieten.

avatar van shugenja

shugenja

Ja dit is een leuke film over een jongen die uit een streng gezin komt en niks mag van zijn moeder.

Hij is juist een fantastische journalist omdat hij nogal saai is. Dit blijkt voor de bandleden en Groepies juist een belangrijke rots in de branding. Langzaam bouwt hij zelfvertrouwen op en je ziet toch een mooie karakter ontwikkeling bij de kleine vent die niet geforceerd voelt.

Ook bij de bandleden gebeuren er interessante dingen. Geen platte neuk en scheldpartijen maar er broeien dingen onder de oppervlakte. Die er tegen het einde op een hele bijzondere manier uitkomen. Die scène in het vliegtuig is prachtig.

Wel duurt de directors cut veel te lang. Je mist soms vaart in het verhaal en er waren iets teveel zijpaadjes. Maar dit is niet erg. Er is een keur aan topacteurs betrokken bij deze film die allemaal een mooie rol neerzetten. Met extra Kudos voor Hoffman, als cynische journalist.

Toffe film dus, zeker als je van muziek films en rock en roll houdt is dit echt wel een aanrader.

avatar van Walter S.

Walter S.

Had er meer van verwacht, het is een leuke film maar ik had op meer dan leuk gehoopt. Beetje braaf, heel degelijk en daar zit precies het probleem. Een film over een rockband uit de jaren 70 moet niet braaf zijn. Het kabbelt allemaal een beetje voort, slecht wordt het niet, maar heel goed ook niet. Al met al niet echt memorabel.

avatar van Boneka

Boneka

Ik zie dat ik deze film alweer 7 jaar geleden voor het laatst heb bekeken. Nu een klein half puntje eraf, maar ik vind het nog steeds een erg leuke film prima sfeer en heerlijke muziek. Vooral dat nummer Fever Dog wat wel wat weg heeft van U2. Wie het nummer echt heeft gezongen kon ik zo gauw niet vinden. Stillwater was een fictieve naam in deze film. Zie nog wel iets van The Stone Garden maar of zij dat nummer toen hebben gezongen is mij onbekend.

Tja de zit is lang 2.41 minuten. Dat had denk ik wel in ruim 2 uur gekund al is deze film ook met deze lengte. De lange versie is gelukkig wel in 4K met iets beter beeld. Geluid is sowieso erg goed. Almost Famous is inmiddels alweer 22 jaar oud poeh. Kate Hudson is de ster in deze film. De bandleden doen het zeker ook goed. Veel minder vond ik Patrick Fugit die toch wel erg jong is, al was de regisseur in die tijd ook pas 16 toen hij journalist werd. Maar goed de tegenstellingen zijn zo best wel groot. Maar toch deze film kijkt heel erg fijn en dromerig weg met als absolute knaller Fever Dog en de aantrekkelijke Kate Hudson.

Film 3.5

Beeld (4K) 4,0