• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.419 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.755 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.932 stemmen
Avatar
 
banner banner

Casino Royale (2006)

Misdaad | 144 minuten
3,68 4.886 stemmen

Genre: Misdaad

Speelduur: 144 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Tsjechië / Duitsland

Geregisseerd door: Martin Campbell

Met onder meer: Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

IMDb beoordeling: 8,0 (737.632)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 23 november 2006

Plot Casino Royale

"Everyone has a past. Every legend has a beginning."

James Bond zijn eerste opdracht als geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet blij mee.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van riefenstahl

riefenstahl

  • 465 berichten
  • 397 stemmen

Niet slecht, maar volledig inwisselbaar met een Bruce Willis actiefilm; wat hier nog Bond [in de filmtraditie] aan is?
De nieuwe Bond ziet er uit als de loopjongen van Holleeder, is masochistisch aangelegd en heeft één gezichtsuitdrukking [een strak pruilmondje] -de ENIGE keer dat je 'm ziet lachen is als z'n ballen aan gort worden geslagen-en traanoogje komt dan teleurstellend snel en gemakkelijk aan z'n einde.
James Bond behoort sophisticated, een Engelse gentleman te zijn en hij mag fit zijn, maar zit niet elke dag 4 uur in de sportschool ; zo'n look is leuk voor een rapper maar niet voor een beschaafde, intelligente geheimagent.
Dus dit keer geen Ursala Andress achtige schoonheid die uit zee komt, nee, tot 2 keer toe krijgen we de zee-scene en mogen we Craig z'n overtrainde lijf bewonderen.
Wat me brengt bij het meest irritante: de politieke correctheid.
JB was altijd een beetje vrouwonvriendelijke, politieke niet correcte figuur: M is geen stijve Engelse heer meer, maar een vrouw met een pottenkapsel, de Martini is niet meer shaken not stirred maar 'i don't give a fuck', er wordt in de hele film door niemand meer gerookt [goed voorbeeld voor de jeugdige kijkertjes kotskots].
Volgende keer rijdt JB wellicht in een Prius?

Q is niet meer helaas, de gadgets zijn weg en een Jaws of Oddjob wordt ook met node gemist.
De snedige, humoristische one-liners ontbreken totaal helaas
[De balmartelscene was meer onsmakelijk-masochistisch dan humoristisch ].
De enige goede scene zit in het begin met de lenige neger die van kraan tot kraan springt, voor de rest ben ik teleurgesteld; dit is géén James Bondfilm in de filmische traditie.


avatar van the big lebowski

the big lebowski

  • 227 berichten
  • 2505 stemmen

riefenstahl schreef:
Niet slecht, maar volledig inwisselbaar met een Bruce Willis actiefilm; wat hier nog Bond [in de filmtraditie] aan is?
De nieuwe Bond ziet er uit als de loopjongen van Holleeder, is masochistisch aangelegd en heeft één gezichtsuitdrukking [een strak pruilmondje] -de ENIGE keer dat je 'm ziet lachen is als z'n ballen aan gort worden geslagen-en traanoogje komt dan teleurstellend snel en gemakkelijk aan z'n einde.
James Bond behoort sophisticated, een Engelse gentleman te zijn en hij mag fit zijn, maar zit niet elke dag 4 uur in de sportschool ; zo'n look is leuk voor een rapper maar niet voor een beschaafde, intelligente geheimagent.
Dus dit keer geen Ursala Andress achtige schoonheid die uit zee komt, nee, tot 2 keer toe krijgen we de zee-scene en mogen we Craig z'n overtrainde lijf bewonderen.
Wat me brengt bij het meest irritante: de politieke correctheid.
JB was altijd een beetje vrouwonvriendelijke, politieke niet correcte figuur: M is geen stijve Engelse heer meer, maar een vrouw met een pottenkapsel, de Martini is niet meer shaken not stirred maar 'i don't give a fuck', er wordt in de hele film door niemand meer gerookt [goed voorbeeld voor de jeugdige kijkertjes kotskots].
Volgende keer rijdt JB wellicht in een Prius?

Q is niet meer helaas, de gadgets zijn weg en een Jaws of Oddjob wordt ook met node gemist.
De snedige, humoristische one-liners ontbreken totaal helaas
[De balmartelscene was meer onsmakelijk-masochistisch dan humoristisch ].
De enige goede scene zit in het begin met de lenige neger die van kraan tot kraan springt, voor de rest ben ik teleurgesteld; dit is géén James Bondfilm in de filmische traditie.


Misschien wel de meest treffende "recensie" op heel moviemeter!


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

the big lebowski schreef:

Misschien wel de meest treffende "recensie" op heel moviemeter!

Voor degenen die teleurgesteld zijn dat de Bond-serie niet meer hetzelfde is. Als actiefilm verplettert deze de Brosnan films.

Het lijkt mij toch een goed idee na 19 films van ongeveer hetzelfde kaliber, een nieuwe weg in te slaan. Ik heb ze toch bijna allemaal gezien en was blij met CR, al was QoS wel een grote teleurstelling.


avatar van turbothijs

turbothijs

  • 56 berichten
  • 0 stemmen

Een prima reboot. Craig acteert geweldig maar

- geen Q

- geen humor (Dalton's Bond is uiteindelijk ook geflopt

-geen hulpje (oddjob, jaws, onatopp)

en nog wat wat in bijna elke bondfilm zit.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Een prima reboot. Craig acteert geweldig maar

- geen Q

- geen humor (Dalton's Bond is uiteindelijk ook geflopt

-geen hulpje (oddjob, jaws, onatopp)

en nog wat wat in bijna elke bondfilm zit.

En daarom ben ik juist zo blij dat ze met deze film een andere richting ingegaan zijn. Erg leuk die Q en hulpjes, maar je ziet maar weer dat zonder ook een mooi resultaat oplevert.

- geen humor (Dalton's Bond is uiteindelijk ook geflopt

Geen humor in CR? Zat naar mijn idee voldoende humor in hoor.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

the big lebowski schreef:

(quote)

Misschien wel de meest treffende "recensie" op heel moviemeter!

Ja, ik vond de recensie ook heel goed. Erg grappig ook (traanoogje ). Ik ben het er alleen niet mee eens. Ik vind het ook goed dat ze eens een andere weg in zijn geslagen met die Bondfilms. Soms moet je gewoon iets nieuws proberen en dat heeft bij Casino Royale zeker goed uitgepakt. Ben nog steeds van mening dat ik deze de beste Bondfilm vind.


avatar van spherepeer

spherepeer

  • 5 berichten
  • 32 stemmen

riefenstahl schreef:
Niet slecht, maar volledig inwisselbaar met een Bruce Willis actiefilm; wat hier nog Bond [in de filmtraditie] aan is?
De nieuwe Bond ziet er uit als de loopjongen van Holleeder, is masochistisch aangelegd en heeft één gezichtsuitdrukking [een strak pruilmondje] -de ENIGE keer dat je 'm ziet lachen is als z'n ballen aan gort worden geslagen-en traanoogje komt dan teleurstellend snel en gemakkelijk aan z'n einde.
James Bond behoort sophisticated, een Engelse gentleman te zijn en hij mag fit zijn, maar zit niet elke dag 4 uur in de sportschool ; zo'n look is leuk voor een rapper maar niet voor een beschaafde, intelligente geheimagent.
Dus dit keer geen Ursala Andress achtige schoonheid die uit zee komt, nee, tot 2 keer toe krijgen we de zee-scene en mogen we Craig z'n overtrainde lijf bewonderen.
Wat me brengt bij het meest irritante: de politieke correctheid.
JB was altijd een beetje vrouwonvriendelijke, politieke niet correcte figuur: M is geen stijve Engelse heer meer, maar een vrouw met een pottenkapsel, de Martini is niet meer shaken not stirred maar 'i don't give a fuck', er wordt in de hele film door niemand meer gerookt [goed voorbeeld voor de jeugdige kijkertjes kotskots].
Volgende keer rijdt JB wellicht in een Prius?

Q is niet meer helaas, de gadgets zijn weg en een Jaws of Oddjob wordt ook met node gemist.
De snedige, humoristische one-liners ontbreken totaal helaas
[De balmartelscene was meer onsmakelijk-masochistisch dan humoristisch ].
De enige goede scene zit in het begin met de lenige neger die van kraan tot kraan springt, voor de rest ben ik teleurgesteld; dit is géén James Bondfilm in de filmische traditie.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2411 stemmen

Mensen schijnen nog steeds niet te begrijpen dat dit een prequel is.

Dit is Bond voordat hij zen typische Bond karakter heeft ontwikkelt, voordat hij toegang krijgt tot alle gadgets. Zen relatie met Monneypenny is ook niet zomaar in 10 minuutjes ontstaan. Hier is Bond nog jong, hij moet zichzelf nog vormen.

Je hoeft niet bang te zijn, de typische Bond komt nog wel, dat groeit met zijn ervaring.


avatar van Rogyros

Rogyros

  • 228 berichten
  • 1870 stemmen

Martijnnn schreef:
Mensen schijnen nog steeds niet te begrijpen dat dit een prequel is.

Dit is Bond voordat hij zen typische Bond karakter heeft ontwikkelt, voordat hij toegang krijgt tot alle gadgets. Zen relatie met Monneypenny is ook niet zomaar in 10 minuutjes ontstaan. Hier is Bond nog jong, hij moet zichzelf nog vormen.

Je hoeft niet bang te zijn, de typische Bond komt nog wel, dat groeit met zijn ervaring.


En juist omdat je hier ziet hoe Bond zich ontwikkelt, vind ik het een goeie film. Het gekke blijft dat James Bond in het begin is, maar dat het zich dan niet in 1961 of zo afspeelt. Maar goed, ik vond juist zijn reactie op de vraag: 'Shaken or stired' treffend. Zijn karakter moet nog gevormd worden. Ook op het laatst, dat hij zegt: 'The name is Bond, James Bond, vond ik treffend. Het past niet eerder, want gezien de ontwikkeling die je in de film ziet, past het pas daar en niet eerder.


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 3061 berichten
  • 2378 stemmen

Prettige film, al is de scene in dat huis in Venetie een tikkie irritant. Craig kijkt soms net te pruilerig, maar is over het algemeen een prettige bond. Beter dan dalton en brosnan. Deze bond is wat donkerder dan de wat blije voorgangers. Duidelijk met de tijd mee, vroeger waren de gadgets uit de bond films uniek, maar tegenwoordig zijn er duizenden films mee. Daarom is eht goed dat ze nu meer op de film en minder op de gadgets fixeerden. De tijd van een blije roger moore als bond is echt voorbij, kun je net zogoed louis de funes gaan kijken.

Erg grappig, de scenes in montenegro, die waren dus geschoren in tsjechie, in Karlovy vary en Loket, toevallig deze winter geweest, herkende het meteen!


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 3061 berichten
  • 2378 stemmen

Rosicky schreef:

Het genre science fiction hoef ik niet te kijken voor een aantal leuke snufjes van bond.. Casino Royale lijkt gewoon niet op een Bond-film, en dat maakt het niet leuk. Het is een redelijke thriller, maar geen Bond-film.

"Kortom geen clicheformule maar succesformule..." helemaal mee eens.

Hoezo is het geen bondformule?

Los van het feit dat Bond in deze film dus nog 00 moet worden en de goede en de slechte criminelen en agenten nog moeten ontstaan.

Je hebt:

- Het versieren van het meisje

- M

- Auto met gadgets

- Enge slechterik

- Onderkoelde Bond

- Het drankje

- Waterscene

- Martelscene

- Het typische pakje

- Bond die tegen mi6 ingaat

De tijd van de blije bond kan gewoon echt niet meer. En die succesformule was niet zo succesvol meer de laatste bonds..


avatar van SvV

SvV

  • 105 berichten
  • 0 stemmen

Voelde niet meer echt aan als een Bond film maar gewoon als een lekkere actiefilm en daar is niks mis mee vind ik. Komt beetje traag op gang maar daarna gewoon een goede actiefilm.

4*


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2411 stemmen

Het gekke blijft dat James Bond in het begin is, maar dat het zich dan niet in 1961 of zo afspeelt.

Elke bondfilm heeft zich nog in de tijd die hij uit kwam afgespeeld, waarom zouden ze het hier voor moeten veranderen?


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Omdat CR pretendeert dat ze het begin van Bonds carriere tonen en die zal niet vandaag de dag zijn. Wat dat betreft hadden ze beter wel dat in de jaren 60 kunnen laten afspelen.


avatar van murtcelP

murtcelP

  • 393 berichten
  • 962 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Omdat CR pretendeert dat ze het begin van Bonds carriere tonen en die zal niet vandaag de dag zijn. Wat dat betreft hadden ze beter wel dat in de jaren 60 kunnen laten afspelen.

Als je zo chronologisch gaat denken zou Bond nu ergens in de 80 moeten zijn. James Bond is een tijdloos karakter, zoals ook bijvoorbeeld Batman en Mickey Mouse dat zijn.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 640 berichten
  • 305 stemmen

Er werd al gewaarschuwd dat dit geen typisch Bond-film zou zijn. Dus ik toch maar kijken. Wat blijkt: ik vind het juist een heel typische Bond-film.

OK, er ontbreken wat opvallende elementen, maar het hele idee van ongeloofwaardige, halsbrekende actie, casino's, mooie vrouwen, megalomane slechterikken etc. etc. Alles zit er gewoon in.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

murtcelP schreef:

(quote)

Als je zo chronologisch gaat denken zou Bond nu ergens in de 80 moeten zijn. James Bond is een tijdloos karakter, zoals ook bijvoorbeeld Batman en Mickey Mouse dat zijn.

Nee, Bond is tijdloos maar aangezien deze film de voorganger van Dr No (Bonds 1e film met de 1e verfilmde missie) wilt zien was het wel aardig geweest als ze ook het in die tijd (Dr No is uit 1962 meen ik) hadden laten afspelen.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Het boek Casino Royal dateert van 1953. Dus je kan gerust nog wat meer terug gaan. Die datum verklaart trouwens het gegeven van een fictiereeks rond een spion en de achtergrond van de Koude Oorlog. De latere datum van de films is de reden waarom in tegenstelling tot de boeken er minder Russische instanties en KGB-toestanden meespelen, maar wel Russische maffia en terroristen (en andere nationaliteiten natuurlijk).


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Film Pegasus schreef:

Het boek Casino Royal dateert van 1953. Dus je kan gerust nog wat meer terug gaan. Die datum verklaart trouwens het gegeven van een fictiereeks rond een spion en de achtergrond van de Koude Oorlog. De latere datum van de films is de reden waarom in tegenstelling tot de boeken er minder Russische instanties en KGB-toestanden meespelen, maar wel Russische maffia en terroristen (en andere nationaliteiten natuurlijk).

Ja, maar in de film zei M zoiets als: "I wish it was still the Cold War, Bond." Dus dat betekent dat deze film sowieso al van na 1990 (toen was de Koude Oorlog toch afgelopen?) dateert. Bovendien zijn heel die moderne mobieltjes enzo toch echt van deze tijd.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Het verhaal is ook naar deze tijd gebracht. Maar origineel is James Bond een spion uit de Koude Oorlog jaren '50 en '60. Als je dus de originele tijdsgeest zou behouden moet je al een tijd terug. Al is het zeker niet slecht voor de filmversie van Bond dat hij met z'n tijd meegaat. De stap naar een serieuzere en meer inhoudelijke Bond is voor velen blijkbaar al groot, laat staan dat hij 50 jaar terug de tijd werd ingestuurd.


avatar van raafmau

raafmau

  • 134 berichten
  • 170 stemmen

Goeie Bond film, in mijn ogen de beste. Een Daniel Craig die zijn rol goed neerzet.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

ILDIB schreef:

(quote)

Hoezo is het geen bondformule?

Los van het feit dat Bond in deze film dus nog 00 moet worden en de goede en de slechte criminelen en agenten nog moeten ontstaan.

Je hebt:

- Het versieren van het meisje

- M

- Auto met gadgets

- Enge slechterik

- Onderkoelde Bond

- Het drankje

- Waterscene

- Martelscene

- Het typische pakje

- Bond die tegen mi6 ingaat

De tijd van de blije bond kan gewoon echt niet meer. En die succesformule was niet zo succesvol meer de laatste bonds..

Maar toch mis ik Q, altijd gedacht dat dat de enige zekerheid in een Bondfilm was... En natuurlijk heb ik gelezen dat deze film zich voor andere afspeelt, maar hoe moet ik dat zien als het in deze film wel gaat over 9/11 etc? Mijns inziens gewoon een kutexcuus om wat elementen uit de film te knippen, die ik er wel bij vind horen.


avatar van Robin Peek

Robin Peek

  • 23 berichten
  • 26 stemmen

Een vermakelijke 'Bond' film. Naar mijn mening geen topper. Wel goed acteerwerk van Daniel Craig. Toch erg leuk voor op een Zondag middag.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Ik werd vanmiddag wakker en het eerste waar ik aan dacht was dat ik dit misschien wel de allerbeste Bondfilm vind.


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

Ik vindt het dus absoluut niet de beste bond.

Vind het geen slechte film maar ook absolut geen bond film


avatar van elmo4ever

elmo4ever

  • 132 berichten
  • 380 stemmen

Super lol!

Script / Verhaal:................ 3,5

Acteerwerk:....................... 4,0

Regie / Speelduur:...........3,0

Realisme:......................... 3,5

Cinematografie:............... 4,5

Naam/Poster:................... 3,5

--------------------------------------

Eindcijfer:........................... 3,0


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Grauw, donker, realistisch, verbitterde bond...

Dit is doodgewoon de beste uit de Bond-reeks.


avatar van mnrk

mnrk

  • 1876 berichten
  • 1733 stemmen

Daniel Craig als James Bond is een perfecte keuze naar mijn idee !

Deze film gaat weer back 2 basics met James Bond.

De film zit vol met prima actie scene's ( kraan achtervolging , Miami airport)

Ook de locatie's zijn weer dik in orde, Venetie is weer toegevoegd (daar speelde de eerste delen altijd wel even af ). Ook het gedeelte in het casino was mooi in beeld gebracht.

Natuurlijk ook weer aanwezig is de Aston Martin DBS.

Ook de overige acteurs spelen hun rol goed : Mads Mikkelsen, Eva Green, Giancarlo Giannini en natuurlijk Judi Dench !

Op naar de 2e Bond met Daniel Craig " Quantum of Solace


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

mnrk schreef:

Op naar de 2e Bond met Daniel Craig " Quantum of Solace

Die is helaas stukken minder...

Leeg plot, zwakke gangster. Verder mooie babes, goede actiescene's à la Bourne. Maar over het algemeen toch een grote trap lager dan zijn onevenaarbare voorganger.

Spijtige zaak...


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

elmo4ever schreef:

Eindcijfer:........................... 3,0

Foutje in je berekening?

Gerelateerde tags

italiëpokercasinogebaseerd op boekterroristbankergeldfree running martelenmi6british secret servicemontenegro007: (2006)智破皇家賭場james bond