Casino Royale (2006)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Verenigde Staten / Duitsland / Bahama's / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

James Bond zijn eerste opdracht als 00 geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet mee opgezet. Maar al snel schaaft hij zijn mening bij: de dame in kwestie, de ravissante Vesper Lynd, bevalt hem zeer. Ondertussen krijgen ze af te reken met een serie aanvallen. Le Chiffre en zijn handlangers zullen niet rusten voor ze Bond onschadelijk hebben gemaakt.

ik vond hem wel strak gemaakt, veel actie en stunts, lekker verhaaltje.

avatar van bollepeer
hele goeie bond film. veel stunts en aktie, ik begrijp niet dat sommige kunnen zeggen dat hier weinig aktie in voor komt. graig vond ik ook een redelijke bond. ik ben benieuwd naar de nieuwe: quantum of solace

AC/DC
Ik vond het ook een goede film met een naar mijn mening goed acterende Daniel Craig. In mijn ogen zie ik hem wel als een goede Bond. Net als bollepeer ben ik erg benieuwd naar Quantum of Solace

Ik heb hier nu die box liggen, en hij ziet er iniedergeval heel mooi uit. Het boekje dat erbij zit is wel mooi, maar voegt weinig tot niks toe. Ik ga nu even de extra's bekijken, vakantie is heerlijk!

avatar van roc12345
echt zonder twijfel tot nu toe wel de grofste james bond film
alhoewel de 22e bond voor de deur staat daniel craig is de perfecte persoon om bond te spelen het siert hem gewoon en de acteerprestaties zijn top echt top alleen de negatieve punt is dat er nog altijd geen serieuze villian is geweest voor bond
Heath Ledger is echt een meesterwerk een voorbeeld van een legende voor iedere acteur die in de huid van een villian kruipt

wat er allemaal nog bij kon in plaats van de 3 seks scenes konden ze de remmen van de aston martin loslaten de auto komt wel voor er had meer ingezeten zoals een spectaculaire achtervolging of meer uitgebreide gadgets aan de auto verbonden
en de hoogte punt was ..,, toch wel het begin van de film

avatar van roc12345
hoop dat de Quantium of solace toch wat meer laat zien dan alleen maar xxx en poker

Goede film die het bekijken zeker en vast waard was
Stevige pokerscenes en goed acteerwerk!

avatar van dvd-me
leuke pokerscenes met zijn pokerface:P

goede actie film, was het kijken zeker waard, nu Quantum of Solace nog aangezien het een vervolg is op..

avatar van eltorro
Vond dit nou niet echt een leuke bond film,
ze hadden er toch wat meer overdreven actie in kunnen stoppen, en veel minder poker.

avatar van Malibu Stacy
Inderdaad veel poker. Toch een aardige film, maar kreeg niet echt het "James Bond" gevoel bij deze film. Daniel Craig vond ik wel aardig als Bond.

avatar van Shinobi
Het heet ook niet voor niks Casino Royale, dus het is logisch dat er dan ook nadruk op poker ligt. Ik vond deze scènes best wel spannend eerlijk gezegd. Alleen praat die Mathis er te veel door.

Ik ben het er wel mee eens dat dit geen typische Bond film is. Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van gadgets en zodra hij eindelijk z'n Aston Martin krijgt, crashed hij 'm weer. Overigens wel knap gedaan, las dat het een vermelding in de Guiness Book of Records kreeg voor meeste omwentelingen (7) in een crash.

Maar dat terzijde, ik vind het verhaal echt goed. Er wordt over de hele film tijd genomen om karakters te introduceren en andere wendingen.

Actie zelf is heel goed in elkaar gezet, er zitten niet al te veel actie scènes in. Maar wat je ziet, is ook erg uitmuntend in elkaar gezet. Zie bijvoorbeeld de eerste achtervolging scène op die kraan.

Verder had ik in het begin ook mijn twijfels over Craig, maar die zijn helemaal weggenomen nadat ik deze film heb gezien. Man wat zet die gast James Bond toch knap neer.

Al met al goed voor 4, 5 sterren en ik wou dat ik deze film in de bios had gezien zeg. Heb 'm gisteren voor het eerst gezien en vandaag ook nog eens een keer. Kan echt niet wachten op het vervolg.

avatar van aburefan
bij herzien wel iets beter, maar ben nog steeds van mening dat poker (en vooral te veel) totaal niet werkt in een film, je kan het zo manipuleren als je zelf wilt, zie ook de belachelijke hand op het eind.
de bondgirl vond ik vrij irritant aanwezig maar actie was wel aardig en aantal scenes wel goed gevonden 3 sterren

avatar van Martijnnn
aburefan schreef:
zie ook de belachelijke hand op het eind.

Haha dat vond ik juist typisch bond, geweldig!

avatar van swollenaer68
opgewaardeerd naar 5.

Eigenlijk zit er alles in wat ik in een goede aktiefilm wil zien.
Daniel Craig is een zeer overtuigende Bond. Keihard maar met toch
niet ongevoelig. Enuh..ik mis de gadgets eigenlijk niet....
En ik hou van poker..

avatar van TrozA
Dit is nou een echte top-Bond. Ik heb de film al een aantal keer bekeken, en nog altijd boeit-ie mij. Ik had, net als iedereen, voorafgaand aan deze film echt hele erge twijfels bij de keuze voor de blonde Daniel Craig als James Bond. Ik wou hem zelfs boycotten
Maar god, wat ben ik blij dat ik dat toch maar niet gedaan heb. Al in de openingsscène werd ik overdonderd door de manier waarop Craig Bond speelt. Ik vond het een erg goede mix tussen het beste van Sean Connery en Roger Moore.
Verder is het verhaal vrij goed. Ik vond het wel interessant om te zien hoe Bond er aan toe was in zijn beginjaren, en dat was genieten hoor. Een lekker onhandige Bond, bijdehand en eigenwijs. Erg goed neergezet dat personage.
Ook was er eindelijk eens een goede mix van actie en verhaal/dialoog, iets wat ik toch de laatste films een beetje miste, sinds GoldenEye. Vond de knipoog naar GoldenEye trouwens ook erg leuk.
Met de humor zat het ook wel goed. Een leuke twist gegeven aan de Vodka-Martini grap, Bonds opmerking nadat hij de auto wint, en natuurlijk die fantastische martelscène... mooie Bond-humor!
Al met al, Craig wordt wellicht de beste James Bond die we kennen, al heeft hij er nu pas twee achter de rug.

avatar van Hannibal
Een nieuwe generatie van Bondfilms is met deze film opnieuw aangebroken, en hoewel Ik waarschijnlijk nog erg moet wennen aan Daniel Craig, en hem nog niet echt als James Bond kan zien, vond ik Casino Royale een goede film. Stukken beter dan het vervolg Quantum of Solace.

Verder moet ik af en toe maar naar Veronica kijken voor de oude Bondfilms en niet gaan zeuren over Q met zijn gadgets, Miss Moneypenny en de droge humor van Bond die bij Pierce Brosnan al een stuk minder werd, maar nu helemaal niet meer aanwezig is.

De scéne waar Vesper in de lift onder water naar James kijkt, nagenoeg emotieloos over haar aanstaande dood, ineens met een gil naar achter deinst en de liters water haar longen beginnen te vullen vond ik griezelig echt overkomen. Redelijk geshockeerd bekeek ik die scéne en kon bijna voelen hoe het moet zijn om te verdrinken. Brrrr...

avatar van JC31
het is een top filmpje

zeker als je poker ook leuk vind, leuke actie precies genoeg.. en ook een goed verhaal

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Deze film gister maar weer eens uit de kast gehaald, als voorproefje op Quantum of Solace. Wat mij betreft is en blijft dit één van de beste Bond-films die ik heb gezien. Daniel Craig is gewoon goed als James Bond zelf, maar Eva Green steelt de show. Eén van de betere, zo niet, de beste Bondgirl die ik heb gezien. Daarnaast is ze misschien ook nog wel eens de mooiste. De insteek bij deze film is anders dan dat we gewend waren van de reeks, maar het bevalt me allemaal wel.

Craig is een heel andere James Bond dan de vorige mannen. De eerste keer dat ik hem als 007 zag, moest ik ook wel wat wennen, maar gister - bij mijn tweede of derde kijkbeurt - zat ik er direct goed in. Eén van de openingsscénes, op die grote hijskraan is memorabel. Erg spannend, cool en geweldig gefilmd. Als ik aan James Bond denk, zal deze scéne heel snel bij me opkomen in ieder geval. De ontmoeting met Vesper komt nogal onverwacht en ze batst er direct in, maar het zit ook direct helemaal goed. Wow, wat een prachtige vrouw is die Eva Green toch ook zeg. Binnenkort eerst The Dreamers maar eens aanschaffen, want ik heb zo'n gevoel dat die me nog wel eens kan gaan bevallen. Maar oké, erg leuke eerste dialoog tussen hun en het klikt eigenlijk direct. Ben benieuwd of Olga Kurylenko - kwa uiterlijk één van mij favoriete vrouwen - haar op alle fronten wat bij kan benen in de nieuwe Bond, maar dat is nog even afwachten.

Naast één van de beste (openings)scénes en de mooiste Bondgirl tot nu toe, mogen we ook genieten van veruit de mooiste auto. Geweldige bak zeg. Die reanimeer scéne in de auto is trouwens ook meesterlijk, wanneer Bond aan Vesper vraagt hoe het met haar is, terwijl ie' net een bijna-dood ervaring heeft gehad. De film word nog al eens afgerekend op de scénes in het casino. De wedstrijden duren voor veel mensen te lang, maar ik had hier totaal geen probleem mee. Erg vermakelijk en vooral de pauze's tussendoor zijn steeds weer genieten geblazen. Eén van de eindscénes - in dat grote gebouw - is ook fantastisch trouwens. Erg stoer en spannend allemaal weer, maar ook prachtig gemaakt. Sterke scéne met Vesper in die scéne ook trouwens. Als het einde aangebroken is mogen we (eindelijk) getuige zijn van Bond zijn o-zo populaire one-liner.

Dit einde zal dan ook het begin zijn van Quantum of Solace. Erg leuk dat de twee delen bij elkaar aansluiten. Ik kijk er in ieder geval naar uit. Deze film stond op vier sterren, maar die blijven makkelijk staan. Martin Campell heeft de touwtjes behoorlijk in handen gehad, want deze film steekt op veel fronten boven de gemiddelde Bondfilm uit.

avatar van hulkio
Als voorbereiding op Quantum of Solace nog maar even weer Casino Royale herkenen op Blu-ray. De eerste Bond met Daniel Craig en naast een nieuw acteur ook een andere aanpak. Het is een prequel op de reeks en Bond heeft net zijn 00 status verkregen, in dit deel gaat hij achter Le Chiffre aan (een bankier voor terroristen). Na de openingsscene (in zwart-wit) de titelsong, met stip de minste Bond-song maar de beelden bij de openingscredits waren wel zeer mooi. Enkele geslaagde en fraai in beeld gebrachte aktiescenes (vooral de achtervolging in het begin van de film). Het verhaal blijft boeien, echter is de film aan het eind wel wat langdradig en maakt men wel heel erg gebruik van de huidige poker rage. Al met al geslaagde vernieuwing van de Bond-reeks.

avatar van Blood Duster
Geweldige Bond film met de "nieuwe"Bond-Daniel Craig. Hij overtreft alle Bonds op Connery na.......

Deze film komt ook wat realistischer over en strakker, en in zijn geheel gewoon moderner zonder al teveel cliche's......

avatar van Donkerwoud
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om deze ''nieuwe'' Bond maar eens te proberen. Het is ook sneu als je zo'n publiekstrekker helemaal niet ziet terwijl het vervolg alweer volle zalen trekt. De overschakeling van de campy Bond van weleer naar een realistische metroseksueel is goed gelukt met Daniel Craig. Hij is weliswaar niet mijn favoriete Bond, maar wel degene die het best bij de nieuwe, hardere koers past. Het verhaal is behoorlijk goed geschreven en ziet er beeldschoon uit qua effecten. Maar toch bleef er iets knagen. Waar is toch die onschendbare superheld waar het jongetje in mij zo naar verlangt? En (belangrijker nog!) waar is de diabolische superschurk om hem dwars te zitten? Ik had zelf het gevoel dat het allemaal wat lauw bleef door het ontbreken van beide elementen. Om de een of andere reden verlang ik terug naar de ironische Roger Moore, de sarcastische Sean Connery of de aalgladde Pierce Brosnan. Deze Bond is mij teveel een product van deze tijd: zelfs de hang naar mooie vrouwen moet voorzien worden van een psychologisch kader, waarin Bond verwordt tot een metroseksueel gevoelsmens.

avatar van Albus Dumbledore
Casino Royale

Zo, ter voorbereiding voor Quantum of Solace, heb ik gisterenavond Casino Royale nog eens bekeken. En ik ben er nog meer door overdonderd dan de eerdere keren dat ik deze film heb gezien. Daniel Craig zet geen emotieloze, ironische superheld neer, maar een mens. En dat is wat deze film zo goed maakt.

In de openingsscène laat Daniel Craig onmiddellijk zien dat er met zijn Bond niet te dollen valt. Hij vermoord op een ruwe manier een contactpersoon, waarna hij met een staalhard gezicht een vijand door zijn hart schiet. En vervolgens krijgen we de titelsong te horen, die ik overigens de beste van alle Bonds vind. Chris Cornell levert hier prima werk.
De film vervolgt met een achtervolging te voet die van het scherm af spettert. Hier laat Daniel Craig zien dat hij behoorlijk wat stunts kan leveren, en dat maakt deze achtervolging gewoonweg 'cool!'

De film gaat verder en de acteerprestaties en het verhaal blijken erg goed. De nieuwe James Bond is niet meer een of ander actiefilmpje, maar een film die dieper gaat en wat drama toont, terwijl er ook nog wat leuke humor inzit. Verder acteert echt iedereen ongelooflijk goed. Van Judi Dench tot Eva Green, maar natuurlijk ook Daniel Craig, die de geweldige harde James Bond neerzet.

Wat mij ook opvalt is dat het pokeren in Casino Royale niet langdradig word. Je verveelt je geen moment, omdat de duistere en spannende ondertoon er toch nog blijft.
Uiteindelijk begint het einde van de film te naderen en nu blijkt James Bond voor het eerst echt verliefd te zijn op iemand. Vesper Lynd (Eva Green) blijkt niet zomaar weer even een wegwerp speeltje te zijn, nee, dit is Bonds echte liefde. En als ze uiteindelijk sterft, valt de woede en het verdriet in Craigs ogen te zien. Hij acteert dan echt erg goed.

Heb ik dan ook nog minpunten? Het antwoord is helaas ja. Ik heb de film inmiddels een stuk of drie keer gezien, maar ik begreep pas sinds gisteren dat Mathis eigenlijk iedereen verraden had en ook bij de schurken hoort. Ik vind dat een beetje zwak uitgelegd, net als Vesper Lynd. Waarom pleegde ze nou precies zelfmoord? Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Voor de rest, topfilm!

Dus het was een erg goede film. Ik vind het helemaal geweldig dat ze dieper in het karakter van Bond gaan. Dit mogen ze zo voortaan blijven doen.
Ik geef de film met een schaal van 1 op 10 een: 8.6
En hier op moviemeter geef ik een hele kleine: 4,5

avatar van LaCosaNostra
Albus Dumbledore schreef:
Casino Royale

Voor de rest, topfilm!

Dat van Mathis snap ik ook nog niet helemaal inderdaad, en ik heb hem inmiddels ook 3 keer gezien. Ik denk dat je dat van Vesper in Quantum of Solace ontdekt (ik heb hem nog niet gezien)

avatar van Genre
LaCosaNostra schreef:

Dat van Vesper ontdek je in Quantum of Solace.

avatar van Joötje96
ik vind het een geweldige film!
Goeie stunts, en ook een goeie acteur!
Alleen dat van Mathis vond ik eerst niet helemaal duidelijk!

avatar van Kaas9
Als Bond-film vind ik Casino Royale niet echt geslaagd. Ik snap dat ook James zich ook moet vernieuwen naar de huidige metroseksuele maatstaven, maar ik herkende hem bijna niet meer terug. Daniel Craig lijkt me een prima acteur, maar hij heeft toch een beetje de kop van een bajesklant, terwijl Bond van oudsher toch meer het type Britse gladjanus met borsthaar is. Daarnaast miste ik toch een aantal klassieke situaties zoals:

- Bond overvalt een ondergrondse, hightech atoombunker in het midden van een vulkaan.
- Bond wordt op een gruwelijke wijze bijna-vermoord nadat de bad-guy zijn plan voor wereldoverheersing uit de doeken heeft gedaan.
- Bond weet zich uit zijn hachelijke situatie te redden met behulp van zijn horloge-tevens-vishengel.

De grootste teleurstelling vond ik de bad-guy, een bloed-huilend oog is wel heel karig (oke, Christopher Lee moeste het doen met een derde tepel, maar die had in iedergeval nog een golden gun).

Pluspunten:
- Eva Green
- De achtervolgingsscene in het begin
- Het verhaal zat goed in elkaar en was redelijk onvoorspelbaar

avatar van Donkerwoud
Ik had zelf heel erg het gevoel dat er iets heel dubbels in deze Bond zat. In de eerste fragmenten zien we hem als een rouwdouwer die staatsambtenaren opblaast, om zich gaandeweg te ontwikkelen als een softie naar vrouwen toe. Er is geen Bond met zoveel respect voor de vrouw naast hem, en dit is dan de grote stoere macho man anno nu? Nogal een dubbele moraal als je het mij vraagt.

avatar van AGE-411
Donkerwoud schreef:

Is steeds zo geweest. Kijk maar naar de eerste films.

avatar van Donkerwoud
Dat ben ik niet met je eens: Bond was altijd gewoon Bond. Hij versloeg schurken en neukte erop los, maar bleef altijd de onderkoelde gentleman. Nu is het bijna zelf een schurk geworden met zijn gewelddadige karakter; weliswaar een schurk met een klein hartje.

The Last
Je moet je natuurlijk wel een beetje in zijn karakter kunnen plaatsen. We spreken hier over het begin van zijn ''carriere'', het begin van het Bondtijdperk.