- Home
- rep_robert
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten rep_robert als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
Alternatieve titel: E.T.
E.T.
Iedereen kent de film wel en heeft de film hoogstwaarschijnlijk ook zin zijn of haar jeugd gezien.
De film begint leuk en spannend, wel een beetje onlogische handelingen van Elliot. Ik zou midden in de nacht i.i.g. niet naar buiten gaan als ik vreemde geluiden zou horen. Ook de scene met de kikkers vond ik raar.
Krijgen kids in Amerika rond hun 12e al les in het doden en ontleden van kikkers? Rare scholen verder....
Dit zijn verder ook bijna mijn enige puntjes van kritiek op de film.
De film is grappig, E.T. is een schitterende personage(zelden zo'n sympathieke alien meegemaakt) en ontroerend.
De film is vakkundig in elkaar gezet en de muziek van John Williams past as usual weer is perfect in een film.
Het camerawerk is subliem, de camera hangt de hele film zo'n beetje op kindhoogte, op de moeder na zie je ook dat het een kinderwereld is...het 1e volwassen gezicht dat vol in beeld komt is tegen het einde, als de film serieuzer wordt.
Daaraan merk je ook dat de film met zorg in elkaar is gezet.
Kortom: 1 van de beste, zo niet de beste jeugdfilm die ooit in elkaar is gezet. Omdat hij zo goed is, is E.T. ook voor de volwassenen onder ons goed te pruimen.
Zeker een must-have om deze heerlijke film in je collectie te hebben!
4,5*
Eagle Eye (2008)
Flitsend filmpje dat vooral het eerste uur de aandacht er prima bij weet te houden met het mysterieuze sfeertje en overweldigende actiescenes. Naarmate het plot helemaal bekend wordt bij het publiek gaat de film toch wel lichtelijk de mist in. Het idee over een op hol geslagen computerprogramma is op zich wel prima, maar de logica van Aria(dat haast een kloon van Hal uit 2001: A Space Odessey lijkt), die het op een gegeven moment op de president munt ontbreekt volledig bij mij. Ook was het einde mooier geweest als ze het bij de neergeschoten LaBeouf hadden gehouden, nu wordt het net weer eventjes te klef en te typisch Hollywood.
Gulle 3* voor de wegkijkfactor
Eagle vs Shark (2007)
Eigenzinnige komedie die het over de gehele speelduur niet van de one-liners en simpele grappen moet hebben, maar met het droge sfeertje in Nieuw Zeeland iets aparts creëert. Dit komt ook mede dankzij de vele idioten die in de film meespelen. Her en der zitten er wel leuke grappen in de film, zoals thuis bij die computernerd. Die doen ervoor zorgen dat de film niet al teveel inkakt, want echt heel geweldig wordt het ook weer nergens. Bijvoorbeeld dat stopmotion gedoe vind ik zelf persoonlijk overbodig en is niet meer dan interessant doenerij.
3*
Eagle, The (2011)
Had me ingesteld op een bijzonder standaard werkje en mijn verwachtingen kwamen ook uit. De actiescenes zijn rommelig gefilmd, komt totaal niet uit de verf en over Tatum ben ik ook niet geheel positief. De dialogen vond ik soms een beetje over de top qua sentiment, net zoals de welbekende kleffe flashbacks.
De film zelf is op dit na gewoon degelijk in elkaar gezet, veel prachtige plaatjes van Groot Brittanië en een (af en toe te) vlot verhaal. Die twee uur gingen wel razendsnel voorbij.
Kijkt prima weg, maar verder nergens echt hoogstaand, origineel of memorabel.
Twijfel tussen de 2,5* en 3*
Vooruit, ik ben gul met drie kleine sterretjes. Komt ook voor mijn voorkeur voor deze tijdsperiode in films en dan vooral in Engeland/Schotland.
Earth (2007)
Werkelijkwaar prachtige HD-beelden, mooie ondersteunende muziek, ik heb dingen van dieren gezien die ik niet eens wist(mooie beelden van een Witte Haai die uit het water springt), grappige beelden(apen die door het water moeten) en emotionele beelden(olifant die alleen is verdwaald, ijsbeer die geen eten kan vinden). Ook de speelsheid vond ik echt prachtig, ik heb zo erg genoten van die onderwater beelden van die blije olifanten.
Hoor trouwens ook geklaag over Patrick Stewart, ik snap dat echt niet. Zijn rustige manier van praten vond ik perfect passen. Daardoor werd Earth geen blije kermisshow, maar een degelijke documentaire.
Ik ben helemaal verkocht, zag dat Planet Earth voor 29 Euro bij de V&D te koop is, een koopje dus. Zal die zeker van de week gaan halen!
4*
Earthquake Bird (2019)
Wat een laag gemiddelde zeg. Ik schrik ervan. Het eerste uur is de onderhuidse spanning continu aanwezig. Met Vikander, Keough en Kobayashi zijn er drie vaardige acteurs aanwezig die de seksuele spanningen in de driehoeksverhouding tot in de perfectie weten over te brengen. Lang geleden dat ik dit bij een thriller van dit type mee heb gemaakt. Daarnaast blijft Vikander een adembenemende vertoning om naar te kijken. De film was mooi subtiel en stiekem had ik al wel zo'n idee dat deze film die kwaliteiten zou kunnen hebben.
De spanningsboog kan jammerlijk niet tot de derde akte vastgehouden worden. In het laatste half uur wordt het verhaal netjes afgewerkt, maar mis je net die spanning van het eerste ruime uur. Ik denk dat er teveel wordt prijsgegeven in het begin, waardoor je al een idee kan hebben welke kant het opgaat. Wat mij betreft hoeven ze niet altijd met een flashbackstructuur te werken.
Desondanks toch een leuke Netflix verrassing.
3,5*
Easy A (2010)
Ook Easy A valt onder de noemer van tienerfilms die lekker over de top gaat en de draak steekt met alle clichés die er maar te vinden zijn. Als je zoals bovenstaande reactie van Skinny Binny alles serieus neemt dan valt er weinig meer van te genieten.
Gelukkig bekijk ik een film als dit anders, de stereotypetjes zijn toch om te smullen hoor. Bynes haar personage is erg grappig, Tucci en Haden Church geven er ook nog een leuk, volwassen tintje aan en Stone zelf is ook erg charmant(al vind ik haar niet als een 17 jarige overkomen).
Prima vermaak eigenlijk, al gaat het soms iets te ver en kent Stone haar personage het woord nee niet. Maar de vele verwijzingen waaronder die van de overbekende films van John Hughes(Ferris Bueller Day Off, Sixteen Candles, Say Anything etc. etc.) zijn ook leuk en zorgen voor herkenbare punten. Al vind ik die films uiteindelijk wel leuker dan het prima tussendoortje Easy A.
3*
Easy Rider (1969)
Mooie opmerking hier boven mij. Dit is ook zoals een film voor mij moet zijn. Vooral in het begin mag je genieten van de mooie plaatjes op de prachtige motors, geimproviseerde dialogen en de lekkere 60's muziek.
Ik vond de 3 heren perfect in hun rol zitten, iets waar ik me totaal niet aan gestoord had, als ik toch een puntje van kritiek moet geven vind ik het jammer dat de 3 zo knullig/onverwacht aan hun einde komen. Dit was best een schok voor mij, aa de andere kant heeft het ook effect als je het zo bekijkt.
Gewoon een zeer sfeervolle klassieker, die misschien net ietsjes te lang duurt wegens het gebrek aan een echt plot(iets wat je de makers eigenlijk ook niet kwalijk kan nemen).
En nu even de extra's bekijken
3,5*
Eden Lake (2008)
Goede spannende film...een keertje wat anders dan al die voorgekauwde Hollywood horror films waar alles alleen maar om de gore draait.
Zat met een hoog adrenaline gehalte die film te kijken.
Heerlijk hoe sadistisch dat kind is, hoe sadistisch de hoofdrolspeelster wordt en uiteindelijk het einde, een keertje wat anders dan dat standaard Hollywood gedoe.
Er zat ook een meisje in de zaal, die was echt helemaal kapot haha, die kon de film niet echt aan. Dus niet voor mensen met een zwak hart
4,5*
Eden Log (2007)
Zeer vreemde film die echter wel op een aantal manieren weet te bekoren maar op een boel manieren ook niet.
Visueel is de film wel aardig, er worden soms echt fantastische dingen gedaan. Vooral met die filmpjes die de hoofdrolspeler terug kijkt. Maar vaak is het gewoon ook te druk, je krijgt niet de tijd om te observeren in wat voor ruimte het zich allemaal afspeelt. Sterker nog...het is 1 en al warrigheid. Nooit een mooi totaalshot van de omgeving waardoor je een beeld krijgt van de omgeving. Nu vindt hij overal gangetjes die je als kijker nooit zou kunnen zien bijvoorbeeld.
Het verhaal is boeiend genoeg, ik houd wel lekker van mysterieusheid en een film waarbij je iets meer moet nadenken. Ook houdt de regisseur lekker lang de spanning vast en moet je gewoon echt tot het laatst wachten om alles te weten.
Ik zie nu overigens pas dat het een Frans gesproken film is, ik had Engelse audio bij de film en dat was echt niet om aan te horen.
Toch jammer, nu wilde ik bijna de acteurs de schuld geven. Maar ligt het eigenlijk aan de belachelijk slechte dubbing van de Engelstalige acteurs. Voordeel is dat er niet bijster veel wordt gepraat in de film.
Normaal zou ik een film vol met non-talenten geen 2,5* geven, maar vanwege een verkeerde versie geef ik het nog de voordeel van de twijfel. Jammer dat die stemmen mijn kijkervaring hebben verpest.
2,5*
Edge of Darkness (2010)
Redelijke doorsnee film die weinig aan de verbeelding overlaat door de trailers en de synopsis op verscheidene sites. Echter laat de film zelf je ook weinig in het gewis en wordt de boel al heel snel uitgepuzzeld, voor zover je het puzzelen noemt. Alles wordt Gibson nog wel aardig makkelijk en snel in de wieg gelegd in de film. Daardoor duurde de film eigenlijk ook ruim 20 minuten te lang, aangezien je een uur voor het einde elk detail al wel door hebt. Ook de kleffe flashbacks met Gibson en zijn dochter halen de vaart er soms uit en wekken alleen goedkoop sentiment op.
Als je tegen het simpele plot kan wacht je wel een redelijk vermakelijke 'over de top' film met lekker veel actie(helaas wel veel onnodige doden) en een aardige Gibson . Er zat zelfs ook een heus schrikmoment in(dat moment dat die jonge vriendin van de dochter uit de auto stapte en aangereden werd).
Redelijk gemiddeld, maar voor mij helaas geen biosfilm waardig.
2,5*
Edge of Tomorrow (2014)
Alternatieve titel: Live Die Repeat: Edge of Tomorrow
Edge of Tomorrow is typisch zo'n verrassende film die er af en toe zo tussen glipt. Het plot is interessant, de actie is echt heel vet en de chemie tussen Cruise en Blunt is sterk aanwezig. Doug Liman weet je uiteindelijk bijna 2 uur te vermaken met deze heerlijke science fiction/oorlog knaller.
4,0*
Edge, The (1997)
Vermakelijke film dat soms erg uit de bocht schiet met die beer bijvoorbeeld, maar mede dankzij de prachtige natuurbeelden en de prachtige vertolkingen van Hopkins en Baldwin wel weet te vermaken.
Leuk avontuur!
3*
Education, An (2009)
Mooi en ingetogen coming of age film over een 16/17 jarig meisje dat een nieuwe liefde in haar leven vindt, een 30 jaar oude man. Beide rollen worden met verve ingevuld door Mulligan en Sarsgaard. Al moet ik wel zeggen dat Mulligan de show steelt in deze film. Wat volgt is een leuk leventje voor Jenny, vooral na dat ze een saai leven heeft geleid met strenge ouders. Rollen die prima worden vertolkt door Molina en Seymour.
Het verhaal zelf kent na verloop van tijd geen verrassingen meer en tegen het einde zakt het net een klein beetje in.
Desalniettemin een prima drama!
3,5*
Edward Scissorhands (1990)
Edward Scissorhands is een buitengewoon sympathieke film van Tim Burton.
Het idee is behoorlijk origineel en bij vlagen ook erg leuk uitgewerkt. Ware het niet dat ik af en toe het idee had dat er meer uitgehaald had kunnen worden, het naïeve suburbian sfeertje werkte wat dat betreft niet altijd in deze film.
Desalniettemin zitten er ook een boel leuke ideeën in en speelt Tim Burton op een uitmuntende manier in op je gevoel. Dit resulteert in een buitengewoon mooi en emotioneel einde. Dat heeft me doen besluiten om de film toch nog een halve ster meer te geven dan wat ik eigenlijk van plan was.
4*
1/100e omhoog door mijn vote
Eighth Grade (2018)
Alternatieve titel: The Coolest Girl in the World
Wat een ontzettende doeltreffende film is dit geweest. Van begin tot eind had de film me te pakken. Het ongelooflijk realistische karakter van de film trekt je vanaf minuut 1 in de film en laat je pas weer los als de aftiteling begint. Er zitten een aantal zenuwslopende scènes in de film waarbij ongemak een nieuwe betekenis heeft gekregen. En toch krijg je zoveel respect voor het meisje omdat ze haar best blijft doen om uit haar schulp te krijgen. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door het uitstekende spel van Fisher en de goede regie van Burnham, die in een uitgemolken genre een bijzonder originele film weet te maken.
De vader was misschien iets te perfect maar voor de rest valt er weinig op Eighth Grade aan te merken.
4,0*
Election (1999)
Erg fijne film dat vooral in het begin ook nog erg grappig is. Mede dankzij de werkelijkwaar briljante cast die hun typetjes op een geniale manier neerzetten. Witherspoon is erg in vorm als carriëre gedreven meisje dat er alles voor over heeft om succes te hebben. Klein is standaard erg leuk als domme high school leerling en Brodering is ook heerlijk als leraar in een soort van midlife-crisis.
Dit levert erg scherpe dialogen op en vooral de voice over momenten aan het begin van de film zijn hilarisch.
Dit niveau wordt helaas niet de hele film vastgehouden en niet elke personage krijgt de aandacht die het verdiend.
Desalniettemin toch meer dan voldoende dankzij de briljante hoofdrolspelers en het perfect weergeven van het verhaal door de regisseur met een aantal leuke trucjes.
3,5*
Elegy (2008)
Mooi en sfeervol drama dat soms iets te grote en voorspelbare stappen neemt in het verhaal, maar uiteindelijk meer dan gemakkelijk overeind blijft dankzij een fenomenale Kingsley, Cruz, Hopper en een prima Sarsgaard.
3,5*
Elena Undone (2010)
Vrij tamme film met een veel te lang uitgerekt plot dat nauwelijks weet te imponeren, net zoals een aantal dramatische scenes. Vooral die Nash bakte er werkelijkwaar niks van. Die langste kus stelt ook niet zoveel voor en het is allemaal een beetje te braafjes uitgewerkt allemaal.
Kan vele malen beter.
2*
Elephant (2003)
Verrassende film, die ondanks het extreem simpele uitgangspunt zo vakkundig is gemaakt. Vooral de prachtige muziek en het creatief omgaan met de camera was werkelijkwaar prachtig. Zo voelde het als een vloeiend geheel en had je weinig het idee dat er geknipt is in de film. Ik vind het ook briljant dat je vanuit verschillende oogpunten een keer of 3 dezelfde scene in beeld ziet verschijnen. Dat is wel goed materiaal voor een herziening, zodat je op de details kan gaan letten.
Verder vind ik het "emotieloze gedoe" zelf wel mooi, de film is heel droog hierin en geeft verschillende emoties op een doeltreffende manier weer. Vooral de drie meisjes die hun eten uit lopen te kotsen op de wc leverde een grote glimlach op, ondanks dat het de harde realiteit is. De film kent nog meer van dit soort momenten, ondanks de behoorlijk stereotype personages blijft het wel erg herkenbaar.
Het einde is natuurlijk schokkend en geeft maar weer is aan dat er nog veel dingen in Amerika veranderd kan worden.
Overigens heb ik wel een irritatiepuntje. Die donkere jongen Benny aan het einde van de film is echt een domme oetlul. Ik kan niet tegen dit soort wannabe helden die 100 tekenen van gevaar negeren en gewoon het gevaar opzoeken. Hij vroeg gewoon om een kogel en die kreeg hij uieindelijk dus ook.
Het toont maar weer is aan hoe hard en onvolmaakt deze wereld is. Mooie kijkervaring en zal zeker een aantal herzieningen krijgen!
4*
Elephant Man, The (1980)
Prachtige en vooral ook rustig en rechtlijnige film van David Lynch.
De film moet het vooral hebben van de fantastische zwart/wit sfeer, de geweldige cast en de soms mooie visuele trucjes van Lynch.
Hurt is echt fenomenaal als the Elephant man, ook hoe hij met een spraakgebrek acteert. Erg goed gedaan. Zijn make-up is dan ook fantastisch. Hij ziet er oprecht afschuwelijk uit. Over Hopkins kan ik kort zijn, die beste man kan niet slecht acteren. De rest van de cast hobbelt er een beetje achteraan, helaas krijgt niet iedereen de aandacht die ie verdient, zo had ik Bancroft's rol wel iets uitgebreider willen zien.
Verder een rechtlijnig verhaal wat niet bijster moeilijk is om te volgen, maar wel effectief is en de nodige sympathie en andere gevoelige emoties oproept. Vooral dat dit echt gebeurt is maakt het nog indrukwekkender.
Bijzonder goede film!
4*
Elf (2003)
Wisselvallige komedie, de film bevat een heleboek leuke momenten met een absurde Will Ferrell in de hoofdrol, dat aangevuld met de charmante Deschanel maakt het toch nog prettig aangenaam om naar te kijken. Wel is het jammer dat haar rol niet gigantisch is, want het blijft een leuke meid om naar te kijken en juist haar schatte ik wel zo gek genoeg in voor een grotere rol. Kan geen genoeg van haar krijgen
Wat de film vooral dwars zit is het feit dat het een kerstfilm is, Ferrell leeft zich de eerste helft van de film volledig uit en komt heerlijk over als een elf die in de normale mensen wereld beland. Dit levert hier en daar komische situaties op, al hadden ze denk ik er wel iets meer uit kunnen halen.
Het feit dat dit een kerstfilm is verpest het einde zeg maar een beetje. Het absurde van de 1e helft van de film wordt vervangen voor zoete rotzooi en het geforceerde happy gedoe aan het einde komt totaal niet over. Jammer, want de film heeft zo z'n leuke momenten.
De bijrollen zijn allemaal leuk ingevuld, Caan komt goed over als egoïstische vader die alleen maar aan werken denkt en Steenburgen zet een typische rol voor haar doen neer.
Al met al een wisselvallige film, de film wisselt leuke en absurde momenten af met saaie stukken en een dramatisch kerst einde.
2*
Eli (2019)
Eigenlijk voelt alles heel basic aan bij Eli. Oké, het gegeven is natuurlijk niet hetzelfde als andere films. Maar het komt er uiteindelijk wel op neer dat ouders met een kindje in een groot landhuis terecht komen en vervolgens krijgt het jongetje naar wat het lijkt bezoek van geesten.
Eli doet in dit specifieke concept weinig bijzonders, bepaalde zaken liggen er ook zo dik bovenop dat de film in de categorie 13 in een dozijn horrorfilms past. Het ligt er haast zo dik bovenop dat je eraan gaat twijfelen. Bijvoorbeeld bij de kruizen op de deur aan het begin van de film wanneer ze het landhuis voor het eerst betreden, wat haast al een exorcisme vibe meegeeft. De film gaat echter op een ander pad waardoor dat gevoel weer weg ebt. Daarna komt het Stranger Things meisje. Je denkt gelijk: dat is een geest. Maar dan gaat het maar door en door en dan spreekt zelfs Eli de zin uit dat hij wel twijfelt of zij een mens is en geen geest.
De film draait daarna ook volledig in het laatste kwartier. Dit laatste kwartier waarin Eli eigenlijk een zoon van de duivel blijkt te zijn haalt het niveau weer omhoog en geeft eigenlijk alles wat er eerder in de film is gebeurd een andere lading. Maar eigenlijk lag het ook wel weer in de lijn der verwachting dat er iets ging gebeuren. De vraag is alleen voor veel mensen: ben je tot die tijd niet in slaap gesust en heb je die duidelijke hints doorgehad?
Ik vind het uiteindelijk jammer dat de eerste 75 minuten uiteindelijk niet boeide. Wellicht dat de makers de kijker bewust op het verkeerde been zetten, dat is ook wel logisch. Maar breng dat stuk ook dan iets onconentioneler in beeld en probeer de kijker ook in dat gedeelte van de film meer te verrassen. Nu kabbelt de film voort, zitten er clichématige jumpscares in en zijn de spannend bedoelde momenten ook niet zo spannend. Terwijl het einde er eigenlijk voor zou moeten zorgen dat je de film opnieuw wilt kijken en op de details wilt gaan letten. Dat doet Eli niet, want eigenlijk heb je na de twist wel door welke elementen uiteindelijk niet op hun plek passen in het eerste gedeelte van de film.
Eli leunt iets teveel op het leuk bedachte einde en daarmee probeert Foy eigenlijk te verbloemen dat de eerste twee akten van de film inspiratieloos aanvoelen.
2,5*
Eliminators (1986)
Je verrast jezelf og eens met wat je tegen komt op MGM. Het gezelschap is nog diverser dan the Wizard of Oz. Op voorhand zou je een ander voor gek verklaren wanneer je een gezelschap bij elkaar zet die bestaat uit een "Mandroid", een ninja, een moderne piraat, een vliegende robot en een kolonel.
Eliminators doet het gewoon allemaal. Vergezeld met een stupide plot -dat een kandidaat is voor meest vergezochte ooit- weet Eliminators je toch echt te verbazen. Het is zo slecht dat het leuk wordt en heb me uiteindelijk nog redelijk te vermaken. Daarnaast is Denise Crosby toch best wel een lekker jaren 80 vrouwtje
2,0*
Elisa y Marcela (2019)
Alternatieve titel: Elisa and Marcela
Elisa y Marcela is bij vlagen een hypnotiserende film met twee mooie vrouwen in de hoofdrol die een geloofwaardige chemie met elkaar neerzetten. Af en toe gooit regisseusse Coixet er nog wat geinige visuele snufjes in om ervoor te zorgen dat het zwart/wit filmen niet te gemakzuchtig overkomt. Vooral hoe er vanaf een zwart/wit foto van korrelige kwaliteit naar de daadwerkelijke scene overgegaan wordt is iets waar ik erg van kan genieten. De "erotische" scenes waren ook mooi gefilmd, alleen Coixet gaat af en toe over het randje van geloofwaardigheid. Elkaar beminnen met een dooie octopus die tegen beide lichamen aan glijdt, tja.... Echt weird as fuck en overbodig voor de film.
Het is ook jammer dat het verloop van de film niet vloeiend verloopt. Alsof Coixet niet goed raad wist met de tijdsprongen. Het voelt teveel aan alsof er een checklist betreft de levens van de twee vrouwen afgevinkt moest worden. Wanneer één aspect behandeld is kan er overgeschakeld naar het volgende hoofdstuk in het leven van de twee vrouwen. Dit heeft er voor gezorgd dat de emotionele impact aan het einde van de film gering bleef.
Al is dit wel een interessant verhaal en lijkt het meeste met de werkelijkheid te stroken. Alleen wat er verder in Argentinië is gebeurd met de twee dames (vooral Elisa) lijkt een mysterie.
Degelijk, maar laat het qua pacing wel redelijk liggen.
3,0*
Elizabethtown (2005)
Poeff, opzich is het concept aardig. Alleen is het al een stuk beter uitgewerkt in Garden State. De relatie tussen Dunst en Bloom komt erg geforceerd over(vooral hun kennismaking). Ook voelt het personage van Bloom echt fake aan, waar in Garden State de hoofdrolspeler fenomenaal overkomt heb ik bij Bloom nooit het idee dat hij depressief is.
Af en toe aardige ideetjes en een sfeervol filmpje met typische muziek, Dunst vind ik ook altijd wel leuk.
Toch zitten er teveel overdreven typetjes in, die rol van Sarandon is echt lachwekkend slecht en is het op een aantal momenten best langdradig. Dat einde met die roadtrip vind ik ook onrealistisch overkomen. Alsof iemand dat zou doen voor iemand anders na amper een paar dagen.
Het voelt bij veel scenes gewoon te nep aan. Dat verneukt de film uiteindelijk. Helaas, geen 2e Almost Famous.
2*
Elles (2011)
Met de dames is zeker niets mis en die weten uiteindelijk de hele film je aandacht er wel bij te houden. Het verhaal zelf wordt enkel wat saai gebracht, waardoor Elles als geheel amper blijft hangen na een aantal dagen.
2,5*
Eloïse (2009)
Fascinerende drama met mooi spel van de 2 hoofdrolspeelsters, een (standaard maar) aangrijpend verhaal over een "verboden" liefde en een ontroerend einde. Wel had er iets meer aandacht aan een aantal bijrollen besteed kunnen worden, maar in die 90 minuten had dat natuurlijk nooit meer gepast.
3,5*
Elvis (2022)
Alternatieve titel: Baz Luhrmann’s Elvis
Elvis is in het eerste uur een extreem trippende achtbaanrit waarin de film zo druk gemonteerd is dat je je zorgen maakt of de film überhaupt wel goedlopende dialogen krijgt en daarmee ook de kijker voor zich weet te winnen. Want het schort daar toch wel echt aan, ondanks dat "the rise of Elvis" wel voldoende aandacht krijgt. In het doel als achtbaanrit weet Luhrmann 100% te overguigen. Het is een audiovisueel spektakel en het is bij tijd en wijle genieten en erg catchy met de welbekende songs en danspasjes, maar ook de manier waarop Luhrmann ondanks zijn 59 jaar oud films regisseert alsof hij nog 20 jaar jonger is.
Dan zitten er wat tijdsprongen in de film waarbij je merkt dat hier in de film geknipt is. De periode van Elvis zijn leven vanaf de stationering in Duitsland, de obligate hitjes en de ene na de andere filmrol waar hij door de kolonel in geronseld wordt komt niet echt over.
Dan schakelt de film over naar het laatste gedeelte van zijn carrière+leven en dan weet Luhrmann toch wel weer de juiste toon te vinden. Erg knap, omdat de film anders van toon wordt/moet worden.
Vooral op emotioneel vlak weet Elvis je te raken en ik hoop ook dat veel mensen zullen begrijpen wat voor onrecht hem is aangedaan en zich niet alleen zullen laten verblinden door de pracht en praal die deze film verder te bieden heeft. De film beantwoord wellicht ook goed mijn vragen die ik had naar aanleiding van Elvis Presley: The Searcher (Film, 2018) . Hoe kan het toch dat Elvis zich elke keer weer liet foppen en de kolonel niet gewoon ontsloeg toen hij hem zat was?Deze film laat de enorme slinksigheid van deze zaakwaarnemer zien en hoe hij elke kans benutte om Elvis te overtuigen van hetgeen hij wilde.
Butler en Hanks overtuigen in hun rollen, weten goed om te gaan met Luhrmann's visie over hoe de film er uit moet zien en weten vooral op de juiste momenten de goede emoties te laten zien. Ze gaan precies goed mee in het tempo van de film en voelen de vibe goed aan.
Verder loopt Elvis ook in dezelfde val als vele biopics. Er moeten meerdere decennia overbrugt worden en daardoor komt niet elke periode even sterk over en ontbreken er simpelweg zaken omdat de film nou eenmaal keuzes moet maken. En daar wringt de schoen dan ook regelmatig. De film duurt minimaal een half uur te lang, want door de achtbaanrit word je letterlijk lamgeslagen. Maar tegelijkertijd is er veel meer tijd nodig om nog meer uitdieping te krijgen in bepaalde periodes van Elvis zijn leven en de relaties die hij heeft onderhouden.
Zodoende zul je nooit in het biopic genre dat ene meesterwerk vinden. Dat is gewoon te moeilijk, maar wel begrijpelijk. Gelukkig maakt Luhrmann er geen standaard werkje van en draagt de film wel zijn stempel dat je ook als niet Elvis fan van deze film kan genieten. Wel moet je van zijn extravagante stijl houden.
3,5*
Elysium (2013)
De kritieken op het acteerspel van Foster kan ik niet begrijpen, omdat ik juist vond dat ze hier een heel sterk personage neerzette die nergens overgeacteerd werd.
Het was geen overacting, maar dat vreselijk aangezette accent van haar leek nergens op. Vond haar echt een storende factor in de film.
Dat gezegd hebbende vind ik Elysium zelf een welkome film in het Science Fiction genre. De film ziet er echt fantastisch uit. Dat er veel geld in de film ziet kan je er aan alle kanten af zien. Vooral de robots(toch tricky) zien er realistisch uit. Verder geeft Blomkamo in zijn twee films een grauwe, maar mooie toekomstvisie die passen bij zijn manier van filmen.
De fantastische look van de film gaat wel ten koste van het plot.
Het plot is ondergeschikt aan de mooie beelden, maar weet nergens te imponeren met slimmigheden. Wel is het plot dusdanig opgebouwd dat we een aantal keren mogen genieten van mooie wijde shots van Elysium.
Vooral het hele gedoe met Frey en haar dochtertje voelen overbodig aan en achteraf denk ik ook niet dat de film heel anders was geweest wanneer dit eruit gelaten werd.
De wazige flashbacks betreft de twee jeugdvrienden missen hier ook hun doel. Ook de actie zelf is wisselvallig. Blomkamp lijkt nogal fan te zijn van de shaky cam, af en toe wordt de actie hierdoor te chaotisch, iets wat ik hem wel aanreken want de actie an sich is wel weer fraai.
Elysium is een leuke Science Fiction film dat er fantastisch uit ziet en kan rekenen op een mooie cast en een plot dat lekker doordendert. Dat de film her en der steken laat vallen neem je dan ook maar voor lief.
3,5*