Elvis Presley: The Searcher (2018)

Documentaire / Muziek
205 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Thom Zimny
met Elvis Presley, Priscilla Presley en Tom Petty

Elvis Presley (8 januari 1935 - 16 augustus 1977) was een beroemde Amerikaanse zanger en acteur. Hij wordt heden ten dage nog steeds als 'The King of Rock and Roll' gezien en geldt als een van de meest significante culturele iconen van de twintigste eeuw. Hij brak in de jaren 50 door en werd in die tijd vaak enkel met zijn bovenlijf in beeld gebracht vanwege zijn als obsceen geziene heupbewegingen tijdens het dansen. Zijn invloed op de hedendaagse muziek is nog steeds enorm.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het beeld dat we tegenwoordig hebben van Elvis is die van de Las Vegas glitterboy, zoals de meeste Elvis-imitators hem ook graag neerzetten. Nooit begrepen hoe je als fan van Elvis net kiest voor een voorstelling uit die periode. Biopicfilms over de man geven dan weer een fragment uit zijn leven weer. Het werd dus hoog tijd voor een echte documentaire over de man.

Elvis Presley: The Searcher geeft een volledig, boeiend en mooi gebalanceerd verslag van de artiest. Elvis de artiest staat centraal. Geen spannende verhaaltjes als zijn ontmoeting met Nixon, maar wel de muziek waar het om draait. Voor de echte fans zal er niet heel veel nieuws zijn, maar de documentaire geeft wel een volledig beeld. Bij het eerste deel wordt ook duidelijk de invloed meegegeven. Dat Elvis zijn muziek elders ging halen en zeker niet de uitvinder was van de rock 'n roll. Maar hij bracht wel de zwarte muziek naar een blank publiek. Elvis op zijn best eigenlijk. De Colonel maakte daarna zijn carrière wel groter tegen een grote prijs, maar creatief gezien was het allemaal Elvis en de combinatie met goeie muzikanten en producers.

We krijgen veel bekende stemmen te horen met verhalen over Elvis. Maar de mensen komen niet in beeld, je krijgt zelfs dan nog Elvis te zien. Een verschil met de gekende aanpak om fragmentarisch mensen te interviewen. De puzzelstukjes passen bij The Searcher beter in elkaar.

Creatief is deze documentaire niet en het wil ook niet uitpakken met grote geheimen, maar geeft wel een volledig beeld en kan misschien wel wat eerherstel bieden aan een artiest die helaas bij velen tot een karikatuur gegroeid is. Wat vooral versterkt werd door zijn films en carrière in Las Vegas. De man verdient beter dan dat.

Hoewel ik nooit echt een fan ben geweest van Elvis Presley heb ik zijn invloed op de muziekgeschiedenis nooit onderschat, evenals zijn zangtalent, want een goed zanger en performer was hij wel.
Deze documentaire is wel een van de mooiste, beste en meest volledige die ik over zijn leven heb gezien.
Uitstekend gemaakt met vele commentaren uit de naaste omgeving van Elvis, zoals zijn ex-vrouw en zijn manager Col. Parker.
Ook commentaren van huidige muzikanten, zoals Bruce Springsteen en Tom Petty, die ongetwijfeld beïnvloed zijn geweest door Elvis Presley.
De documentaire is dus steengoed, maar een Elvis fan ben ik er niet door geworden nu, maar heb wel nog meer respect gekregen voor de man en zijn werk...
Indrukwekkend vond ik het nummer dat hij op het einde van zijn '68 Special zingt, naar aanleiding van de moord op Bobby Kennedy, om kippenvel van te krijgen... en sorry Elvis, prachtige tekst, maar mocht je nu nog in leven zijn, zal je ook beseffen dat die mooie woorden vruchteloos zijn gebleken, de wereld is er sinds 1968, toen je dat prachtige nummer bracht, niets op verbeterd.
Voor wie geïnteresseerd is in het leven van een grote ster, fan of niet, kan ik deze documentaire zeer warm aanbevelen !!!

avatar van Brix
Film Pegasus schreef:

Daar kan ik ook niet bij met mijn verstand, dat staat dichter bij een persiflage dan bij een eerbetoon.

avatar van mikey
Film Pegasus schreef:
Omdat Elvis de enige was in die glitter jumpsuits met kung fu bewegingen.
Ga je verkleed als de oude Elvis dan kan je net zo goed james dean zijn, of helemaal niet verkleed maar alleen een rockabilly mode-statement

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
mikey schreef:
Omdat Elvis de enige was in die glitter jumpsuits met kung fu bewegingen.

Klopt, Elvis was zelf een halve karikatuur in z'n latere periode. Toch qua uiterlijk betreft. Dat maakt de documentaire ook duidelijk. In het begin was hij meer bezig met de muziek zelf en de performance ervan op heen podium en minder met de kostumering. Als echte fan zou je dus voor die periode moeten kiezen (denk ik dan toch), of je moest echt houden van het kitscherige Las Vegas gedoe.

avatar van Kronos
Vanavond het eerste deel op Canvas (België).

Minder met de muziek bezig in z’n latere jaren? Elvis was juist veel bezig met de muziek zelf, die glitter pakken droeg zowat elke grote artiest in de begin jaren 70 tot eind jaren 70. Elvis had alleen een iets meer overdreven variant om, waarschijnlijk, op te vallen. Heb je wel eens de films ‘Elvis on Tour’ of ‘That’s The Way It Is’ gekeken, daar zie je hoe hij in de studios aan het werk ging om geweldige muziek te maken. Zijn stem was in de 70s ook beter naar mijn mening, zoals in de nummers ‘American Trilogy’ of ‘My Way’, die hij, zo zuiver als wat, LIVE zong in het album ‘Aloha From Hawaii’. Dat Elvis volgens u een betere stem heeft in de 50s, is uw mening. Ik vind persoonlijk de 70s beter. Hij speelde daarbij ook nog eens met één van de beste bands uit 70s, TCB. In de film ‘Elvis on Tour’ zegt hij zelfs dat hij niet te lang backstage wil blijven zitten, ‘I got to please the crowd’, zij hij. Hij maakte ook zijn band leden zenuwachtig, want er zat natuurlijk altijd een nieuw publiek. De band leden mochten niet denken dat alles zo makkelijk was of ‘ach dit is al de zoveelste keer, dit word weer een eitje’. Dus minder bezig met de performance zelf, klopt ook vrij weinig van.

Maar dit was mijn mening!

avatar van Kronos
Voor mij is het moeilijk een voorkeur uit te spreken. De rock-'n-roll jaren zijn onweerstaanbaar. Maar puur als zanger raakt hij me meer in zijn latere jaren, zoals met het nummer Let It Be Me.

Eigenlijk kreeg ik pas een goed overzicht met deze box. Een jaar geleden gekocht. Inmiddels van voor naar achter beluisterd en weer terug. Mijn mening; alleen bij de soundtracks gaat het soms nergens meer over. Tot onvrede van Elvis zelf, zodat hij tussendoor toch met een nieuw gospelalbum kwam, How Great Thou Art.