The Eagle (2011)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Kevin Macdonald (I)
met Channing Tatum, Jamie Bell en Mark Strong

Het is het jaar 140, 20 jaar eerder marcheerde het Negende Legioen van Rome, onder het bevel van Flavius Aquila, naar het noorden. Het keerde nooit meer terug. Flavius' zoon Marcus is vastbesloten om de geschonden reputatie van zijn vader te herstellen. Alleen begeleid door zijn slaaf Esca rijdt Marcus uit naar het noorden. Tijdens de reis beseft Marcus dat de verdwijning van zijn vader mogelijk gekoppeld is aan de mysterieuze identiteit van Esca. Het mysterie wordt steeds groter wanneer ze tegenover de krijgers van de angstaanjagende Seal Prins komen te staan.

avatar van VforVictor
Een middelmatige film die wel lekker weg keek. Ook hier niets nieuws onder de zon en het middenstuk is een beetje saai. maar heb me toch wel vermaakt gedurende 2 uur.

MaartenTuinstra
Net voldoende, maar er had meer ingezeten.

Ik weet films over de Romeinse geschiedenis altijd wel te waarderen. Deze vrij onbekende film sprak mij derhalve wel aan. Het ziet er allemaal goed uit, maar de cast was onder de maat. Het eerste uur was niettemin behoorlijk sterk, het niveau zakt helaas weer naar een gemiddelde film in het tweede uur. Leuk om een keer gezien te hebben, maar uiteindelijk niets bijzonders.

avatar van jippie2010
Geen episch drama. Het verhaal is goed te volgen, en is interessant genoeg om te blijven boeien.
Het middenstuk oogt low-budget, wat de film niet ten goede komt.
'Pretty Boy' Tatum overtuigd nauwelijks in zijn rol.
Goed voor een winterse zondag namiddag. Maar meer ook niet. *2,5

avatar van Brix
Gebaseerd op het wereldberoemde jeugdboek The Eagle of the Ninth,(1954) door Rosemary Sutcliff.
Ook in het Nederlands verschenen, onder de titel "De Adelaar van het Negende", en meerdere malen herdrukt.
Het boek is overigens véél beter dan de film.

avatar van Berthil
Ik vond het geen slechte film, mooie beelden af toe. Sfeer doet op de een of andere manier denken aan de Revenant en alhoewel deze niet beter is komt hij wel af en toe in de buurt wat mij betreft. Ik zie Tatum liever in deze rol dan in Step Up en vond dat hij het goed deed.

avatar van kissyfur
Beetje ondergewaardeerd blijkbaar. Natuurlijk, het is mist teveel om bij de echte toppers te horen. Af en toe standaard zoals de manier waarop vechtscènes in beeld zijn gebracht, en teveel recht-toe-recht-aan in de verhaallijnen. Maar ook: geen onrealistische massale veldslagen. Geen er aan de haren erbij getrokken romantic interest. Geen goodies versus baddies. Geen overduidelijke anachronismen. Kortom: er zijn een hoop sword&sandal films die het een stuk slechter doen (King Arthur, anyone?) En een beeld waarvan ik weet dat die me nog lang bijblijft... van dat jochie dat aan het eind gestraft wordt voor zijn verraad... Wel doden, maar vervolgens wel liefdevol in het water leggen. Au. [\spoiler] Al met al wel een 7,5, maar ik rond naar beneden af.

avatar van ILDIB
Hero hero hero hero. Veel zoetsappig gedoe. Maar sfeer en plaatjes zijn mooi. Helaas Is t begin ver weg t best. De rest is vals heldendom. ik kan niet verder mijn been Is kapot. Twee minuten later nergens meer last van.

avatar van Timothyvdmeer
redelijk maar zeker niet best.
Tatum is maar een middelmatige acteur en laat dat hier weer zien, Bell als tegenspeler is veel beter op dreef.

avatar van Filmkriebel
Ik vond het nog te pruimen. Het duurt wel even te lang voor de film echt op gang komt, maar eens de twee helden door de Schotse hooglanden op zoek gaan naar de arend vond ik de film op zijn best. Er zijn iig films met Romeinen waar ik me veel meer geërgerd heb aan het tijdsbeeld dat gegeven wordt. Terwijl het Romeinse rijk een geavanceerde beschaving was, hielden heel wat stammen er barbaarse en heidense gebruiken op na. Die werden pas later een halt toegeroepen met de verspreiding van het christendom. Voor liefhebbers is er ook nog het betere (althans voor mij) Centurion (2010) - MovieMeter.nl