Centurion (2010)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Neil Marshall
met Michael Fassbender, Olga Kurylenko en Dominic West

Groot-Brittannië, het jaar 117. Quintus Dias, de enige overlevende van een aanval van een guerrillagroepering op zijn familie, trekt samen met Generaal Virilus' legendarische 'Ninth Legion' leger door het land, om een aanval voor te bereiden op de groepering en om hun leider Gorlacon te vernietigen.

avatar van moviemafketel
Aardige film. Nu bijna al die Romeinen-verfilmingen wel gezien geloof ik. Ik vond het camerawerk ok en het gebruik van kleurenfilters gaf alles nog iets ouderwetsers. De Picten had ik nog nooit van gehoord
maar ze deden me denken aan de Saxen uit King Arthur. Ook dat taaltje vond ik wel vet. Natuurlijk is het
verhaal niet origineel meer maar ik blijf het interessant vinden. Je gaat bijna denken dat de Romeinen onoverwinnelijk zijn door films als Gladiator en daardoor is het ook goed om de andere kant te verfilmen. De cast speelt goed en Kurylenko als shewolf mocht er ook zijn. Kortom leuk popcornvermaak.

avatar van notsub
Centurion is een mini epic over de Romeinen en hun avonturen in verre landen. Het draait vooral om het ruigere hak- en slachtwerk met bijlen en zwaarden. Rauw en bruut worden de kills in beeld gebracht en worden de jongens van de mannen gescheiden. Toch spelen enkele vrouwen belangrijke rollen en dat is wel een verademing in deze testosteron rijke film.

avatar van ILDIB
De ellende van deze film is dat de grootsheid van Gladiator gecombineerd wordt met een simpel rechttoe rechtaan filmpje. Sommige scenes zijn geweldig, andere simpeler dan simpel. Das jammer. De slotgevecht-setting is gewoon dramatisch.

avatar van panax
begon zeer bloedig ,mooi middenstuk met prachtige locaties ,best wel spannend
weer met een stukje hadrians wall,waar ik zelf nog over gelopen heb
verder wel in orde ,ik krijg toch weer een link met king arthur !!

avatar van Shinobi
"They won't rest until we beg them for death."

Meer gekeken omdat ik weer eens in was voor een film van Michael Fassbender, helaas valt het erg tegen.

Het gegeven van een 'behind enemy lines' leger zou op zich voor een hoop spannende situaties moeten zorgen, nu blijft het bij een handvol scènes waarin het echt goed losgaat. Er wordt geprobeerd om de personages van enig achtergrondverhaal te voorzien, maar het kwam op mij te gekunsteld over. Op een gegeven moment wordt het gewoonweg te onzinnig met al die clichés, ongeloofwaardigheden en plotgaten.

'Centurion' moet het dan ook meer hebben van de actie. Er zitten een aantal brute gevechten in waarbij het geweld niet geschuwd wordt; als kijker zijnde word je getrakteerd op een hoop afgehakte ledematen. Het overmatige gebruik van CGI bloed is alleen wel iets minder.

Jammer genoeg zwakt het tempo in de tweede helft af. Het lang durende kat-en-muisspel wordt saai en de manier waarop ze steeds gevonden worden, is lachwekkend te noemen.

Al met al matig, enkel de actiescènes, aankleding en locaties zijn nog enigszins de moeite waard.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van missl
Ik heb deze film gekeken omdat ik Michael Fassbender wel een interessant acteur vind, echter komt dat in deze film niet echt naar boven. Er wordt gebruik gemaakt van een of andere filter waardoor de hele film een soort grijze gloed over zich heen krijgt. Verder zie je veel mannen die veel lopen en vechten. Op een bepaald moment wordt het een beetje langdradig want er gebeurd verder niet veel.

avatar van Gang_Star
Degelijke actie-avonturen film. Qua setting wel leuk, actiescènes goed, maar ondanks dat had ik er wat meer van verwacht.

avatar van hel1
Matige film die diepgang in emoties mist. Het verhaal bevat wat leuke verassende wendingen en dat zorgt ervoor dat je blijft kijken.

avatar van jpbosch
Vermakelijke film. Geen hoogvlieger, deed mij een beetje aan The Gladiator denken. Ik hou van dit genre dus vandaar 3,5 ster, maar het verhaal is het zeker niet waard.

Ook geinig om Sir Davos en The Governor te zien

avatar van Alexander1900
De eerste 10 minuten waren m.i. belabberd en dacht dat het niks meer zou gaan worden. Daarna zat ik in de film en werd het interessant. Mooie natuurbeelden en er heerste bijna continue spanning door de achtervolgingen die bijna de hele film duurde. Het minpunt is dat de gevechten slecht in beeld waren gebracht.

Al met al best een goede film.

Slappe, bijzonder oppervlakkige actiefilm die nooit boeit. De belachelijke actiescènes worden nog serieus gebracht ook, wat eerder lachwekkend dan spectaculair is. Domme rol voor Kurylenko en de pogingen om de karakters wat diepgang te geven zijn tenenkrommend, net als het vele computerbloed.

EEn ordinaire afgehakte ledenmatenfilm. geen recensie waard. Onzinnig verhaal over 8 man die een paar honderd man gaan verslaan...

avatar van FunkStarr
Leno schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

avatar van Roger Thornhill
"Her soul is an empty vessel – only Roman blood can fill it." Zo, dan weten we waar we staan. Prachtige landschappen (hoewel ik af en toe wel genoeg kreeg van die koude kleurbewerking), full-blooded acting, een acceptabel bijna-romantisch intermezzo (Fassbender en Poots hebben samen best chemie) en een redelijke verhouding tussen achtervolgingen en knokpartijen. Stelt allemaal geen zak voor, maar ik kan er geen hekel aan hebben – zoals Roger Ebert zegt, "that red is gore-geous."

avatar van Sisko
Leuke pulp. Heb me goed vermaakt. Mooi camerawerk en goede actie. Sir Davos blijft ook hier een held, leuk om te zien. Alleen zadels bestonden toe nog niet.

avatar van Kondoro0614
Wederom een herziening, zo blijf ik lekker door gaan en word de aantallen steeds kleiner. Dit keer was het de beurt aan de film ‘Centurion’ die ik alweer een poos geleden voor het laatst heb gezien en waarvan ik me nog kan herinneren dat ik het best een bijzondere en goeie film vond, deze gedachten zijn mij helaas nu voorbij gegaan en ik vond het allemaal maar matig wat ik te zien heb gekregen. De film is in een prima setting, echter was het verhaal best saai om te volgen.

En ook bij deze ga ik het wat korter houden, nu nog 1,5 week werken voor dat de bouwvak begint is er natuurlijk de nodige hectiek op het werk dus ik ben best moe. Ik ben nu meer in de staat om gewoon lekker films te kijken, dan om er wat over te typen maar aangezien dit ook mijn hobby is wil ik het toch even bij houden, voordat ik een berg aan films heb liggen straks en ik van alles alweer de helft vergeten ben.

De cast is redelijk, niet echt bepaald geweldig maar wel wat leuke en bekende koppen. Michael Fassbender is er één van die de rol van ‘Centurion Quintus Dias’. Ook Axelle Carolyn was ook voor mij wat bekender en de rest van de cast deed het ook prima.

Het verhaal was leuk. We volgen een groep soldaten die zichzelf marcheren door de bossen. Na een aanval op hun kamp werden hun erop uitgestuurd. Hun zoeker zou de weg wel weten maar na een verrassingsaanval bleek dit een verrader te zijn. Het hele leger soldaten werden vermoord op een paar na die moesten overleven en vechten tegen de gevaarlijke tegenstander.

Al om al, leuke film die me helaas minder wist te boeien als eerst.

avatar van Brix
Sisko schreef:
Alleen zadels bestonden toe nog niet.

Toch wel, maar anders, en zonder stijgbeugels