Robin Hood (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama
140 minuten / 156 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Russell Crowe, Cate Blanchett en Mark Strong

Het legendarische verhaal over de ervaren boogschutter Robin Hood, die in dienst treedt bij het leger van koning Richard om tegen de Fransen te vechten. Na de dood van de koning vertrekt Robin naar Nottingham, een stad die lijdt onder de corruptie van een tirannieke schout en torenhoge belastingen. Daar valt hij voor de weduwe Lady Marian, die de identiteit en de motieven van deze kruisridder niet volledig vertrouwt. In de hoop de hand van Lady Marian te winnen en de stedelingen te redden, brengt Robin een bende bij elkaar die uitblinkt in dodelijke vechttrucs en levenslust. Samen vallen ze de rijke bovenklasse aan om het onrecht te herstellen...

avatar van Toontje G
Knap gemaakt.

avatar van Edie
Wel aardig, maar niet mijn genre films verder. Ik heb dan bovendien ook helemaal niks met die Russell Crowe, vind ik persoonlijk niet zoveel uitstraling/charisma of wat dan ook hebben. Mooie locaties en sets, dat zeker (mag ook wel voor, volgens IMDb, maarliefst 200 Miljoen dollar).

Een 2.5

avatar van MRDammann
Mooie epische verfilming van Robin Hood. Deze film doet toch wel erg denken aan Gladiator. Een historische film met Ridley Scott en Russll Crowe, , dan is de vergelijking snel gemaakt, dus dat is niet zo gek.
Verder mooie film, niet veel bijzonders, maar ook de locaties vallen op. Kortom, een ruim voldoende.

avatar van Bacchero
Goede film waarbij het verhaal van Robin Hood eens anders werd aangepakt , het verhaal gaat namelijk over hoe in feite Robin Hood "onstaan" is. Ik vond hem net iet te lang maar dit stoorde niet echt. Russell zet hier een geloofwaardige Robin Hood neer (wat is natuurlijk "geloofwaardig" mbt het verhaal van deze figuur). De film probeert ook geschiedkundig min of meer realistisch te zijn (wat betreft de bekende figuren van die tijd) en de locaties zijn dit ook. Enkel de gekozen filmmuziek was voor mij ook wat minder voor de rest een zeer genietbare film.

avatar van Laseth
superfilm!

avatar van Elokuva
Ik heb genoten van deze film en noem het een aanrader.
Het is een stevig verhaal met mooie filmbeelden en prima acteerwerk.
Russell Crowe speelt fantastisch en is precies geschikt voor de rol van Robin Hood.

avatar van filmfan0511
Iedereen kent het verhaal van Robin Hood wel: de Boogschutter die opkomt voor de armen en steelt van de rijken. Ik was dan ook benieuwd naar deze film en hoe het verhaal aangepakt zou worden. Nu blijkt dat deze film meer een soort prequel is op het klassieke verhaal. Dit vond ik best wel leuk aangepakt. Het verhaal was zeker wel goed, niet te ingewikkeld met enkele politieke verhaallijntjes en veel leuke actie. De actie is geweldig in beeld gebracht. Heel spectaculair en visueel zeer mooi in beeld gebracht. Dit maakte het een aangename film om naar te kijken.
Nadeel is ongetwijfeld wel de te lange speelduur. Een halfuurtje korter had de film meteen al wat beter gemaakt, volgens mij. Nu was vooral het middenstuk een beetje langdradig. Er gebeurt wel telkens genoeg om de aandacht erbij te houden. De eindstrijd is het hoogtepunt van de film.

De casting is redelijk goed gedaan. Russell Crowe neemt een rol op die hem op het lijf geschreven is. Dit soort heldenrollen in historische films ligt hem goed, al doet hij het in Gladiator wel een stuk beter. Cate Blanchett acteert goed zoals altijd. De rest is niet speciaal, maar doet het niet slecht. Muziek was ook niet slecht, al kon dat beter. En ook moeten de mooie landschapsbeelden vermeld worden, er is toch wel veel op locatie gefilmd wat alleen maar positief is.

Robin Hood is een mooie film die als groot nadeel de lange speelduur heeft. Voor mijn part mag er ook best een vervolg komen, aangezien het echte verhaal nu pas begint eigenlijk.

avatar van Daniël44
Zeer goed gemaakt en goede cast met Russell Crowe, Cate Blanchett en Mark Strong. Bijna heel de film blijft het spannend, maar het is soms iets te langdradig. Over het algemeen gewoon een goede film.

avatar van Black Math
Gezien bij Duitse vrienden. Ik mocht zowaar kiezen welke film we gingen kijken: Gladiator of deze. Eerstgenoemde heb ik al gezien, en de lust in een herziening was bijzonder laag, dus deze dan maar.

Uiteindelijk lijkt vooral de setting verschillend te zijn, voor de rest kan ik er weinig mee. De actie is standaard, de boel wordt uiteindelijk ellenlang uitgerekt en dat terwijl we de bioscoopversie keken. Op de schijf was ook de director's cut aanwezig, de keuze om voor de bioscoopversie te kiezen was niet aan mij, maar ik kan alleen maar dankbaar zijn dat mijn gastheer voor die optie koos. Verder dus net als bij Gladiator Crowe in de hoofdrol, maar wat weet die man weinig uit te stralen in deze film zeg. Als een zak zout beweegt hij zich door het scherm.

Bij alternatieve vertellingen wil men zich nog wel eens vergalopperen. Pogingen om het verhaal nu eens realistisch te vertellen resulteren nog wel eens in een verhaal dat helemaal nergens op slaat. Het enige positieve aan deze film is dat de alternatieve vertelling ongeveer net zo ongeloofwaardig aanvoelt als de gangbaardere versies. Maar dan is ook alles wel gezegd, want voor de rest voelt het aan als een ongeïnspireerde middeleeuwse versie van Gladiator.

Lood om oud ijzer dus. 0,5*.

deze robin hood wordt op een andere manier vertelt, dan wat we gewens zijn..en ik vondt het een aangename verrassing...daarbij is russell crowe voor deze rollen in de wieg gelegd..kijk maar naar Gladiator en Master & Commander..Black Math..als je dit dan een budfilm vindt, dan stem gewoon niet, want je haalt het gemiddelde van deze film naar de klote..mvg

avatar van rcuppen79
Als Robin Hood-fan heb ik zo'n beetje alle Robin Hood verfilmingen gezien die het maar geeft. Deze vond ik niet één van de sterkste.

Regisseur Ridley Scott en acteur Russell Crowe doen hun samenwerking uit Gladiator nog eens dunnetjes over, maar kunnen hier niet imponeren. Daarvoor is het script te onevenwichtig, de karakters oninteressant en biedt de film niet de tragische held die Gladiator wel had. Russell Crowe overtuigt nauwelijks in de rol van de beroemde vrijbuiter. Waar Robin Hood normaal een charismatische leider is, wordt hij hier afgebeeld als een norse zeurpiet. Ook Cate Blanchett kan niet overtuigen als Maid Marion. Het ontbreekt de film bovendien aan een legitieme schurk. De Sheriff van Nottingham heeft hier slechts een kleine bijrol en de schurkenrol wordt hier gespeeld door Mark Strong, maar diens personage is eveneens nauwelijks overtuigend. De Zweedse acteur Max von Sydow heeft een kleine bijrol, maar laat zien hoe het wel moet.

Het scenario van Brian Helgeland is wel origineel ten opzichte van voorgaande Robin Hood-verfilmingen, maar weet echter nauwelijks te boeien. Met z’n tweeëneenhalf uur durende speelduur is de film ook behoorlijk aan de lange kant. De film heeft wel enkele fraai gefilmde massa scènes en prachtige decors en kostuums. Maar voor de rest oogt het allemaal wat kleurloos.

Al met al dus een weinig geslaagde Robin Hood film.

HALVE TAMME.
Fraai geschoten scenes, veel prachtige natuur en goed gecaste
acteurs / actrices die meer dan solide acteerwerk afleveren.

Ik kan dit soort films altijd wel waarderen, heb me daarom ook
geen seconde verveeld tijdens de bezichtiging van R. H. (2010).

4 sterren van mijn kant.

avatar van peterx43
Beste Robin Hood ooit gemaakt.

avatar van coldstorm
Deze Robin Hood vond ik persoonlijker beter
maar ik heb mijn mening al gegeven waarom
bij prince of thieves.

avatar van Antonev
Het zag er allemaal prachtig uit, de kostuums, de aankleding, de omgeving, fantastisch. Het verhaal vond ik redelijk verrassend. Ik was er van uit gegaan dat het ging over Robin Hood zoals wij hem kennen. Het gaat echter over hoe Robin Hood daadwerkelijk Robin Hood werd.

avatar van peterx43
'K Heb deze film al zovele malen bekeken en wordt steeds beter . Kun je van weinig movies zeggen. Crowe alleen al maakt een film.

avatar van des1
Gruizig en grauw om maar een ellendig Middeleeuwen te kunnen suggereren. Kruisbogen die hun rentree maken (na ook al in Gladiator te zien te zijn geweest), wat een anachronisme van jewelste is. Geldt ook voor de landingsboten, die een beetje de indruk van een landing in Normandië à la D-Day 1944 moesten wekken... maar dan andersom. Geleuter over een metselwerker/filosoof die met een vroege variant kwam van een civil rights charter, een 'variant' op de (eigenlijk veel leukere) warrior/poet, en dan hebben we dit inspiratieloze, langdradige (wat best wel merkwaardig is voor Ridley Scott) met cliché's volgepropte epos wel gehad. Cate Blanchett was ouwerwets goed, Crowe hoefde alleen dezelfde (Gladiator) houding aan te nemen om geloofwaardig over te komen. 130 miljoen kostte de film volgens de VK.

avatar van baspls
Met Robin Hood geeft Ridley Scott zijn eigen versie op het alom bekende verhaal van de beroemde boogschutter. De titelrol wordt gespeel door Russell Crowe, wat voor veel kritiek heeft gezorgd. Hij zou teveel op Maximus uit Gladiator lijken en geen correct Brits sprak. Gezeik om te kunnen zeiken naar mijn mening, want Crowe vertolkt de rol meesterlijk en in vergelijking met Kevin Costner is het perfect Brits. Cate Blanchett deed het ook goed als Marion en verder waren er dan nog Max von Sydow en Mark Addy (Robert Baratheon uit Game of Thrones) als Broeder Tuck.

Er zitten een aantal historische incorrectheden in de film. Het Engelse hof was toendertijd Frans, dus Richard en John spraken geen Engels en daarnaast overleed Richard in de armen van zijn moeder (wel in Frankrijk op de terugweg van een kruistocht). Verder zijn er dan nog dingen als dat de helmen en de kastelen van latere data zijn en (de grootste fout van allemaal) dat John in werkelijkheid wel degelijk akkoord ging met de Magna carta, hoewel met grote tegenzin en pogingen eronderuit te komen. Maarja, gaan we daar echt moeilijk over doen? Ik denk namelijk dat dit de meest historisch correcte adaptatie van de legende is en ook nog het minst geromantiseerd. De Nobele Koning Richard die met Salladin geschaakt zou hebben is hier een arrogante krijgerskonging (wat helaas toch wat realistischer is). Wat dan wel weer zwaar geromantiseerd is in dit deel is Robin Hood's grote rol in de verdediging van Frankrijk en de feministische variant van Marion. Uiteindelijk verteld de film het verhaal voordat het bekende verhaal uit de legende begint (al zal een gedeelte daarvan anders moeten plaatsvinden).

De film is uitstekend geschoten en visueel is er niets mis met Scott’s Middeleeuwen. Een beetje CGI voor de Tower of London valt wel te vergeven. De maliënkolders, schilden, zwaarden, pijlen en vlaggen zien er allemaal uitstekend uit. Marc Streitenfeld maakt ook nog eens een prima soundtrack met hier en daar wat Keltische invloeden.

Wat minder dan Kingdom of Heaven, maar wel weer een heerlijke Middeleeuwse film van Ridley Scott. Ik raad overigens de Unrated Directors Cut aan, want de bioscoop-versie is een beetje kindvriendelijk gemaakt door het bloedvergieten te reduceren.

een leuke film.heb me prima vermaakt.maar vind prince of thieves leuker.maar opzich is deze film een verhaal apart.het verhaal wat anders dan de andere robin hood films.dat maakt het wel leuk, weer wat anders.verders een prima cast.

avatar van Fisico
Deze Robin Hood van Ridley Scott is in de verste verte niet te vergelijken met het meer romantisch getinte Prince of thieves met Kevin Costner. Ook de legendarische King Lionheart krijgt een geheel ander beeld opgeplakt, net als Robin Hood overigens. Niet dat Prince of thieves hoogstaand was, maar het is toch vooral de memorabele Alan Rickman die me bijblijft als de onverbeterlijke sheriff of Nottingham. In deze Robin Hood is er niet echt iemand die eruit springt.

Echt raken deed de film me nooit. Slecht kan ik hem zeker niet noemen (wel redelijk saai), maar het is er geen die lang in mijn gedachten zal dwalen. Je ziet duidelijk de hand van een topregisseur en ook de gevechtscènes zijn erg knap gedaan. Het decor, de kostuums en filmmuziek waren erg mooi, maar dat mag ook wel met zo'n prijskaartje. Cate Blanchett doet het behoorlijk, maar veel magie met Crowe ervoer ik niet. Vrij ontgoochelende casting van Crowe overigens als Robin Hood.

avatar van blurp194
Nogal een tegenvaller.

Op zich is het misschien een betere en meer geloofwaardige vertelling zo, maar daarvoor ga ik niet naar een film met de titel 'Robin Hood' zitten kijken. Dan wil ik ook het bijbehorende sprookje zien. En Crowe is natuurlijk volslagen miscast, een spierbonk in plaats van een slimmerik. En dat hij warm zou lopen voor Blanchett blijkt ook al nergens uit.

Dan zou ik van Ridley Scott nog bijzonder mooi beeldmateriaal verwachten. Ook dat valt bar tegen, de paar stukken die me bijgebleven zijn danken dat aan dat ik ze lelijk vond.

Oh en dan duurt het ook nog eens dramatisch lang. De director's cut was geen goede keuze.

avatar van Kondoro0614
En ook dit tweede werkje van de Ridley Scott heb ik van de week maar weer eens aan geslingerd, ik ben deze week ziek geweest met een goeie buikgriep, waar ik nu nog last van heb en ik ben vandaag daarom het laatste dagje nog even thuis. Toch kon ‘Robin Hood’ mij niet bekoren, zeker niet na zijn ontzettend goeie werk ‘Black Hawk Down’ waarvan ik erg genoten heb. Toch viel het allemaal niet in de smaak en is de klasse er een beetje uit, al is dit werk niet slecht te noemen, ik ben beter gewend bij Scott.

Het ging soms iets wat aan de saaie en onlogische kant vooruit, de slagvelden hadden er soms misschien wel wat spectaculairder uit mogen zien en het algemeen was leuk maar, soms toch te slap. En ik denk dat ‘Robin Hood’ een te grote verwachting was vanuit mijn kant en dat de film daardoor waarschijnlijk wat slechter is verlopen.

De cast is leuk maar, ik vond dit ook niks bijzonders. Russell Crowe vind ik in het algemeen een leuke acteur, met zijn rol in ‘Gladiator’ heb ik echt van de beste man genoten. Toch is dit denk ik een valstrik geweest bij Russell in mijn ogen want ik vind de acteur er niet beter op werden en sterker nog, ik kan zijn rol niet meer uit mijn hoofd krijgen die hij in Galdiator heeft gespeeld, en ik vond hem dus ook echt geen fijne acteur voor de rol van Robin Hood, dit is puur mijn smaak en visie maar dat is nou eenmaal zo. Cate Blanchett deed het leuk net zoals Max von Sydow en de rest van de cast maar, daar werden niet alle schijnwerpers op gemikt, dat was namelijk Crowe. Mark Strong vond ik ook nog wel een leuke rol hebben als vijand van Crowe maar daar blijft het bij.

Het verhaal is redelijk. Robin Hood is denk ik bij de meesten wel een bekend verhaal en daar draaien we niet omheen, een persoon die steelt voor de armen. Nu volgen we ‘Robin Longstride’, een pijl en boogschutter die voor de Engelse koning mee vecht in het leger. De Engelse koning is bezig aan een ‘crusade’ of ook wel een kruistocht, en wat ik me er van herinner was dit vooral tegen de Fransen. Tijdens een aanval word de koning gedood met een pijl in zijn nek, en Robin zit gevangen. De kroon moet terug naar Engeland om zo de nieuwe koning te ridderen alleen worden de mensen aangevallen en de kroon bijna gestolen, althans houd Robin de dieven tegen door die weer te vermoorden zodat de kroon veilig aan komt in Engeland. Robin doet zich nu voor als edele ridder en brengt de kroon thuis waar hij weer oog in oog komt te staan met Godfrey. Echter heeft Godfrey een belofte gedaan aan koning Philip van Frankrijk en al snel meren de Franse soldaten aan op Engeland als hun een kruistocht gaan houden. Op het eind word Godfrey gedood dankzij Robin Hood en eindigt het eind goed al goed.

Je qua detail werk zit Robin Hood zeker goed maar, ik denk niet dat dit altijd een positief punt kan zijn aangezien de film nu best traag over kon komen. Ik vond de gevechten best simpel en erg dun en in mijn ogen had het soms wat harder gemogen maar, dat doet niet weg dat dit opzich best een leuke film was om te kijken, en je zit hem ondanks de lengte prima uit.

avatar van Lovelyboy
Aardig en realistisch filmpje over de grauwe en harde middeleeuwen in die zin. Prima settings en actie. Crowe redelijk in zijn doen met een dergelijke rol, en persoonlijk vind ik Mark Strong wel erg vermakelijk als rotzak.

Toch wat mij betreft net wat te lang, en te traag en kan de film mij niet heel erg boeien.

Originele invalshoek om dit verhaal te vertellen, maar erg boeiend wordt het nooit.

avatar van joeygamer2
Goede film! De setting ziet er erg middeleeuws uit, goede actie, Russell Crowe als goede acteur. Wel iets té lange film, maar kon me er goed mee vermaken en als het wat saaier werd kwam de actie er weer goed in!

Een goed verhaal vertel je niet in anderhalf uur!
Ik heb me geen enkele minuut verveeld in de 2.5 uur dat de film duurt!
Ik noem het een aanrader!!!