Robin Hood (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama
140 minuten / 156 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Russell Crowe, Cate Blanchett en Mark Strong

Het legendarische verhaal over de ervaren boogschutter Robin Hood, die in dienst treedt bij het leger van koning Richard om tegen de Fransen te vechten. Na de dood van de koning vertrekt Robin naar Nottingham, een stad die lijdt onder de corruptie van een tirannieke schout en torenhoge belastingen. Daar valt hij voor de weduwe Lady Marian, die de identiteit en de motieven van deze kruisridder niet volledig vertrouwt. In de hoop de hand van Lady Marian te winnen en de stedelingen te redden, brengt Robin een bende bij elkaar die uitblinkt in dodelijke vechttrucs en levenslust. Samen vallen ze de rijke bovenklasse aan om het onrecht te herstellen...

avatar van Grindhouse62
Dit was de 4e film, maar 1e avondfilm die ik zag vandaag. Vanochtend heb Dead Bang (1989) en vanmiddag 1492: Conquest for Paradise (1992) en Mark of the Vampire (1935) herzien. Uiteraard was Robin Hood ook een herziening na 8 jaar. Het was weer een hele belevenis om Robin Hood weer te kijken. Voortreffelijk gevechtscenes, mooie settings, geweldig camerawerk en oogstrelende landschappen. Voor mij blijven dit soort films een 13 in een dozijn popcorn film. Maar Robin Hood is wel 1 van de betere in zijn genre. 3.5 Heb wederom genoten van Robin Hood. En als late night movie gaat de horrorfilm Escape Room (2019) bij mij in premiere.

avatar van Shadowed
Vreselijk.

Scott is een on en off regisseur bij mij. Af en toe vind ik zijn films geweldig, af en toe wat minder, maar zo vreselijk als deze vond ik ze nooit. Misschien wel de grootste teleurstelling die ik in tijden heb gezien. Onbegrijpelijk dat hier zo veel budget in is gegaan.

Opzicht is de setting niet verkeerd. Grauwe setting, wel een wonderlijke keuze met zo'n budget. Je zou niet denken dat veel mensen hier graag op af komen. Ik ben redelijk bekend met het Robin Hood verhaal maar dit is waarschijnlijk een prequel op de legende.

Acteerwerk is vrijwel niet boeiend. Crowe heeft altijd wel wat charme, maar hier is hij nooit de actieheld of het beeld van de legende. Hij weet de film nooit op z'n schouders te nemen. Isaacs en Strong hebben ook wat ondankbare rollen en de rol van Blanchett is veels te standaard.

De film is simpelweg saai en de actiescènes inspiratieloos. Ze zijn soms groots opgezet, maar heel kort. Daarbuiten zijn er maar zeker 30 minuten in deze 140 minuten (veels te lang) die echt actie bevatten. De film lijkt zich even te herpakken in de slotfase waarbij de Franzen het dorp binnenvallen met verwijzingen naar Idi i Smotri met het brandende schuurtje.

Dan nog gevolgd door een heel groots opgezette, maar te korte en futloze eindfase. De 140 minuten leken nooit over te gaan. De romantiek is afstandelijk, het acteerwerk is saai, de actie is vreselijk en visueel, op een grauwe setting na, bied de film niets.

Scott mag dan wel denken dat hij een topregisseur is, met dit soort werk doe je gewoon iets niet goed. Extra punten voor enkele scenes en de charme van Crowe. Ik heb nu wel heel weinig vertrouwen in het epos Exodus: Gods and Kings dat volgende week op TV komt.

avatar van AC1
AC1
Shadowed schreef:

Je voorgevoel is juist. Het lijkt wel of hij helemaal geen passie heeft voor film.

Lang gewacht met deze film... Mijn gevoel klopte, niet verkeerd, maar zeker geen topper. Wel aardig om het verhaal voorafgaand aan het bekende verhaal te zien, maar daar blijft het bij.

Russel Crowe komt overigens naar mijn mening niet goed uit de verf...