• 8.224.691 stemmen

Exodus: Gods and Kings (2014)

Drama / Avontuur | 150 minuten
2,91 1.090 stemmen

Genre: Drama / Avontuur

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Spanje

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Christian Bale, Joel Edgerton en Aaron Paul

Releasedatum: 18 december 2014

Over Exodus: Gods and Kings

"Once brothers, now enemies."

Mozes werd als kind te vondeling gelegd door zijn wanhopige moeder en werd gevonden door de dochter van de Farao. Hij groeide op bij de Egyptische koninklijke familie samen met toekomstige Farao Ramses II. Maar wanneer hij een brandende doornstruik ziet die met de stem van God sprak raakt Mozes ervan overtuigd dat hij de Israëlitische slaven moet bevrijden van de slavernij, wat leidde tot het splijten van de Rode Zee en een veertigjarige pelgrimstocht door de woestijn op zoek naar het Beloofde Land.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Stijn92

Stijn92

Film heeft me niet weten te bekoren, en dat is nog licht uitgedrukt...

Het eerste uur gaat naar mijn inziens er veel te snel door waardoor je niet in de flow geraakt van het verhaal.

De rest van de film vind ik een wirwar van scènes aan elkaar geplakt...

Qua acteerprestaties is het gewoonweg zeer zwak.. Dit komt voornamelijk door gewoon (hele) slechte casting/rolverdeling. En hier heb ik het voornamelijk op Turturro en Edgerton...

Aaron Paul en Bale konden er wel door...

Film kwam gewoon enorm koel over... Het maakte Moses allemaal niets uit wat er met Zijn volk gebeurde.... Emotieloze film....

Enige lichtpuntje, de beelden konden mij nu en dan bekoren, maar ook dit was onder de norm...

avatar van JJ_D

JJ_D

Een religieus verhaal, verfilmd zonder ook maar een greintje religie? Nou... Want zeg nu zelf: een angstaanjagend kind als gedaante van God, met autotune op de stem? Een zich schor schreeuwende Christian Bale als verpersoonlijking van Mozes in worsteling met zijn geloof? En de opengesperde ogen van Ben Kingsley, waarin het publiek de wilskracht van een onderdrukt maar devoot volk zou moeten lezen? Nou...

Ridley Scott heeft het scenario verfilmd zoals hij elk scenario zou verfilmen: op pompeuze, wat sentimentele, extreem epische wijze. Dat 'Exodus: Gods and Kings' bijgevolg een oninteressante en opgeblazen aframmeling van het Oude Testament wordt, is spijtig. Niettemin worden de Tien Plagen huiveringwekkend in beeld gebracht, en eerlijk gezegd heeft de film ook een aardig tempo. Geen totale miskleun dus. Maar veel heeft het toch niet gescheeld...

avatar van AC1

AC1

JJ_D schreef:

Ridley Scott is dan ook een grote David Lean fan.

avatar van WesleyX16

WesleyX16

Ik was behoorlijk onder de indruk van deze film. De Bijbelse verhalen zijn toch wel spannend. Los van scènes die ik allemaal heel indrukwekkend vind, vond ik het ook mooi uitgebeeld dat Ramses wordt geleid door angst en Mozes wordt geleid door zijn geloof. Ik houd me eerlijk gezegd niet veel bezig met het geloof. Maar ik begrijp eigenlijk niet dat God liefde is en dan zie ik ook dat God zo gewelddadig is. Ik zie liever een God die iedereen redt of ze nou in hem geloven of niet.

avatar van larsk0

larsk0

Vond Lord of the rings en Harry Potter toch wat geloofwaardiger overkomen....Wel een goede representatie hoeveel onschuldige levens religie kost.

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2027 stemmen

Visueel prachtig en vond ook Bale goed in zijn rol. Alleen ben ik niet zo gek van Edgerton. De plagen werden mooi weergegeven

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Knap beeldmateriaal ! Het verhaal is vlot te volgen en bevat de nodige ingrediënten.

Enig minpunt voor mij betreffen de figuren, die wat te 'afgelikt' tot uiting komen...

Onceuponanytime schreef:

Bedoel je niet 'gelikt'? Dat is wel een subtiel verschil.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Een soort van remake van The Ten Commandments uit 1956 maar dan minder qua verhaal en meer pracht en praal qua CGI. Afijn wil je een betere film zien over de 10 geboden kijk dan de eerst genoemde film een hele zit en misschien te traag voor sommige maar check it out.

avatar van debbietino

debbietino

larsk0 schreef:

Wat een onzin, ik merk dat je hier je afkeer tegen religie neerzet i.p.v. een fatsoenlijke recensie over de film zelf. Zeg je ook dit soort dingen over bijvoorbeeld oorlogsfilms die niets met religie te maken hebben maar met “landje veroveren”? Als ik jou opmerking zou gebruiken dan zou je dus zeggen: “...Wel een goede representatie hoeveel onschuldige levens land veroveren kost...” En waarom zeg je niets over de onschuldige doden die de Farao op zijn geweten heeft...duizenden zijn gestorven alleen t.b.v. piramides en tempels....

Enfin, terug naar de film.... Heb ‘m vanavond voor de tweede keer gezien. Niet omdat ik het een goede film vindt (heb er genoeg op aan te merken) maar omdat mijn vrouw ‘m nog niet had gezien.

Op zich is de film qua effects wel ok maar het volgt niet bepaald het bijbelverhaal. Meerdere factoren ontbreken die de film mijn inziens mooier hadden gemaakt zoals de strijd tussen de Farao en Mozes voordat de 10 plagen komen. Ook het constant betwisten van God van de Hebreeuwen ondanks dat ze wonder na wonder hebben gezien. Het eind stoort me misschien nog wel het meest. De film grijpt een natuurverschijnsel aan om het splijten van de Rode Zee te verklaren aan de hand van een meteoorinslag die wordt gevolgd door het terugtrekkende water en dan de tsunami. Nu zou dit natuurlijk zo maar kunnen zijn gebeurt maar het doet afbreuk aan de plagen. Of je verklaart de plagen ook wetenschappelijk zodat het allemaal aansluit op elkaar of je laat alles door God gebeuren en splijt de zee zoals beschreven in de bijbel, met een muur van water van meters hoog.

Hetzelfde geldt voor het gouden Kalf...je ziet het kalf vanaf de berg en je ziet God in kind gedaante hoofdschuddend kijken maar dan gebeurt daar niets mee, overbodig dus om dat te laten zien als je verder daar niets mee doet in het verhaal. Jammer, kan me voorstellen dat als je het verhaal niet kent je dit niets zegt en je hier ook niet wijzer van wordt.....

Voor het “echte” bijbelverhaal miet je kijken naar de film “De Tien Geboden”, die laat het verhaal in ieder geval wel zien zoals beschreven. Het is een lange zit maar de moeite waard.

Bale vond ik overigens in deze film wel goed spelen, de Farao (weet z’n naam zo niet) een stuk minder, net als de onderkoning....ook een beetje overdreven nichterig neergezet.

avatar van Jeroen.vt

Jeroen.vt

Nou klopt niet echt met de werkelijke gebeurtenissen. Filmmakers hadden eest de bijbel moeten lezen. Staf Mozes. Aanval krokodillen die nijl rood kleurde????

Zee spleet open en trok niet droog op. Mozes opende en sloot de zee kwam zelf niet in water terecht. Wolkkolom etc etc etc. Jammer de tekenfilm is realistischer.

Zo veel geld en dan niet het juiste verhaal vertellen. Zoveel eigen verzinsels!

Heb je een bestaand script ga je dat veranderen.... hoe dom kan je zijn!

Jeroen.vt schreef:

Nou klopt niet echt met de werkelijke gebeurtenissen.

Je doet nu net alsof de bijbel een verslaglegging van waargebeurde feiten is. Het zijn mythes en verzinzels. Dan is de stap naar een vrije verfilming een heel kleine.

Zwolle84 schreef:

Jij doet ze af als mythes en verzinsels want u was er bij?. Eigenlijk is er wel wat van te zeggen dat het gebeurd zou kunnen zijn en dat het niet gebeurd zou kunnen zijn.

Starscream schreef:

Jij doet ze af als mythes en verzinsels want u was er bij?

Nee, maar da's vaker het geval bij mythes en verzinsels.

Zwolle84 schreef:

Nee, maar da's vaker het geval bij mythes en verzinsels.

Er is niemand op deze wereld die 100% zeker kan zeggen dat het niet gebeurd is. En visa versa

avatar van Ziegler

Ziegler

Starscream schreef:

Is dit werkelijk jouw reactie op dit soort verhalen uit het oude testament? Ik was niet bij de schepping van de aarde aanwezig, maar ik ben er zeker van dat het niet gebeurd is zoals in genesis omschreven.

Ziegler schreef:

Yeey mooi je kunt begrijpend lezen. Wie heeft het over het ontstaan van de aarde dan? Volgens mij gaat deze film over de uittocht uit Egypte. En daarbij de wonderen die mss wonderen zijn of ook weer niet.

Starscream schreef:

Je reageerde zelf op mijn bericht waarin ik het over de bijbel heb, niet specifiek over dit sprookje.

Zwolle84 schreef:

volgens mij gaf ik een ander forum lid een reactie. Maar prima hoor ?

avatar van Shadowed

Shadowed

Verrast.

Nadat ik flink teleurgesteld was na het zien van Robin Hood had ik nog maar weinig vertrouwen in nog een epos van Scott. Maar niets is minder waar, dit bleek toch nog een best leuke film te zijn waarbij ik snel door de 150 minuten was. Zeker een verrassing.

Qua acteerwerk vond ik het wel meevallen in tegenstelling dat een hoop andere gebruikers. Bale vond ik prima in zijn hoofdrol en ook Edgerton vond ik prima. Enkele bijrollen vond ik wat minder toevoegen, zoals die van Kingsley, Weaver en Paul.

Waar het dan ook vooral misgaat zijn de karakters zelf. Sommige worden nauwelijks geïntroduceerd, verdwijnen plots of voegen niets toe. Karakters zoals Paul hadden goed kunnen zijn, maar worden weggewuifd alsof ze een hoopje zand zijn.

Film is behoorlijk groots opgezet. Grootste scenes met soms het nodige spektakel. De actie mag dan niet al te bijzonder zijn of niet heel erg aanwezig zijn, qua avontuur is er genoeg te zien. Het heeft dan ook vooral het voordeel dat het budget best breed is.

De hoogtepunten waren absoluut de plagen en de tsunami. Deze waren gewoon optimaal leuk om naar te kijken. Lekker groots opgezet opnieuw en zijn soms lekker spannend en intrigerend. Hier kon ik lang naar kijken, en dan gaat de film best snel over.

Voor de rest kijkt het best aardig weg. Er gebeurd genoeg en het is episch genoeg om naar te blijven kijken. Ik heb me absoluut nergens in verveelt en de 150 minuten gingen zo best vlot over. Zo mag Scott ze van mij best nog een keer maken. Wellicht alleen niet PG-13 dan.

avatar van Karst

Karst

Pffft. Viel niet mee. Verkeerde casting wat mij betreft. Muziek keuze ook matig. Vond het tempo ook niet goed, beetje saaie film eigenlijk. Ik heb ook een probleem met de ongeloofwaardigheid van het verhaal. Daar staat tegenover dat goed naar voren komt dat religie voor een hele bak ellende heeft gezorgd.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Toch maar gekeken, hoewel ik er niet veel zin in had, maar dit was de enige Ridley Scott-film die ik nog niet gezien had. En het viel me eigenlijk reuze mee: toen ik John Turturro als farao zag was ik bang dat dit een hoog onbedoeld Monty Python-gehalte zou krijgen, maar iedereen speelt het eigenlijk vrij sober, en doordat de nadruk meer op politiek dan op religie ligt wordt de film ook nergens klef. Wel krijg ik onderhand een beetje genoeg van al die CGI-steden, "desaturated" kleuren en donkere luchten, en het gebruik van de Armeense doedoek om meteen een associatie met het Midden-Oosten bij de kijker te creëren is onderhand al net zo'n cliché als het inzetten van de Eiffeltoren of een accordeon om duidelijk te maken dat we in Parijs zijn. Bale doet het prima, Edgerton is mooi naar, Sigourney Weaver is criminally underused, en de zeven plagen zien er lekker onsmakelijk uit (geweldige krokodillen!). Al met al een adekwate en redelijk boeiende verfilming van een "historische" episode die we vermoedelijk nog wel eens vaker zullen tegenkomen. En het lijkt erop dat de problemen die Mozes voorziet wanneer zijn honderdduizenden aankomen in Kanaän een parallel met de huidige asielzoekers-crisis suggereren, net zoals Kingdom of Heaven een boodschap van tolerantie uitdroeg in een tijd waarin dat hard nodig was.

avatar van Komodo Dragon

Komodo Dragon

Tegenvallend had er meer van verwacht. Had veel meer potentie dan er is uitgehaald. Krappe voldoende.

avatar van AC1

AC1

Waar is toch de Ridley Scott van The Duellists, Alien en Blade Runner?

avatar van Sincity

Sincity

weer gekeken onlangs en moet toegeven dat deze film toch ondergewaardeerd wordt. De aankleding is prachtig. Ook een aantal scènes zijn mooi gemaakt en bepaalde scènes springen er toch wel uit met sterke acteerprestaties, het blijft weliswaar ver uit de buurt van The Gladiator en Kingdom of Heaven.

avatar van Eric001

Eric001

Mooie film met een mooi verhaal.

avatar van Boneka

Boneka

Opnieuw bekeken nu in een prachtige 4K look. Die is nog strakker en mooier vooral in de buitenlucht een plaatje om te zien. Alleen binnen zijn de beelden net even te donker.

Mozes films zijn er veel geweest en deze past daar ook moeiteloos tussen. Iets minder serieus innemend pakkend of hoe je het ook wil noemen, maar zeker spectaculair mooi om naar te kijken. We zien iets teveel opsmuk en glamour vooral in het eerste stuk dat vol zit van beelden. Eigenlijk vind ik het middenstuk nog het mooiste van de film. De rust en eenvoud van Mozes die er achter komt dat hij eigenlijk ergens anders vandaan komt. Moet zeggen de interactie is niet overal geslaagd, daarvoor is deze film toch wat te vlak. Desalniettemin blijven het fraaie beelden (heel veel CGI) maar wel mooi gemaakt, vooral de 7 plagen. Naar het eind toe krijgt de film weer een boost met de bekende rode zee opening. Blijft toch fascinerend om hier naar te kijken. De gesprekjes met "God" vond ik wat mager met dat jongetje, maar er is te zien dat alleen hij dat jongetje ziet waardoor het lijkt alsof hij met een geest praat. De rol van Bale is subliem die van Edgerton veel minder. Aaron Paul doet het goed en ja Maria Valverde wil ik wel vaker zien

De film duurt wel wat lang, maar heb me eigenlijk nergens verveeld. Daarom een dikke voldoende net als mijn vorige keer.

Film 3.5

Beeld 4K 4.5

Geluid soundtrack 4.5

avatar van Menachem

Menachem

Totale verkrachting van het echte verhaal. Ik ben uit ergenis halverwege gesstopt met kijken. Zonde van alle mooie beelden en de dure productie.