• 8.299.909 stemmen

Releasedatum: 9 oktober 2008

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Eagle Eye

"Don't walk. Run."

Wanneer Jerry Shaw (Shia LaBeouf) en Rachel Holloman (Michelle Monaghan) allebei een mysterieus telefoontje krijgen van een onbekende vrouw, komen ze door dit toeval met elkaar in aanraking. De vrouw bedreigt hun en hun familie met de dood en brengt Jerry en Rachel in verschillende levensgevaarlijke omstandigheden. Hierbij gebruikt ze de hedendaagse technologie om elke stap die ze doen te controleren. Uiteindelijk escaleert de situatie en worden deze twee gewone mensen de meest gezochte voortvluchtigen. In een race tegen de klok proberen ze er samen achter te komen wat er werkelijk gaande is en waarom hen dit overkomt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sam Holloman

Mrs. Wierzbowski

avatar van jippie2010

jippie2010

Qua actie en thriller zit deze film lekker in elkaar.

In een hoog tempo vlieg je door de film, en kijkt daarom ook lekker weg.

Dat het vaak ongeloofwaardig is en vooral erg Amerikaans moet je op de koop toenemen.

Voldoende: *3.0

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Bij de tweede keer kijken heb ik me evenzeer vermaakt als bij de eerste keer, maar het extreme gemak waarmee de "schurk" alle mogelijke elektronische apparatuur binnen een fractie van een seconde kan overnemen en manipuleren komt me nu toch (nóg) absurder dan de eerste keer voor en is ook aanleiding om mijn waardering met een halve ster te verlagen. De onwillekeurige vergelijking met Enemy of the state valt toch ruimschoots in het voordeel van de laatste uit. Michelle Monaghan is fijn om naar te kijken, Shia LaBoeuf absoluut niet.

avatar van Forrest001

Forrest001

Het script van deze film balanceert op het randje van SciFi en is er misschien zelfs overheen. Terwijl Skynet in de Terminator-reeks volledig serieus wordt genomen door de meeste kijkers (en zelfs verwelkomd als serieuze antagonist), is de kritiek op de supercomputer in Eagle Eye niet van de lucht. De makers hadden wellicht meer handen op elkaar gekregen als ze voor een duidelijker SciFi setting hadden gekozen.

Zelf vind ik het gegeven van een op hol geslagen computer wel aardig, want niet denkbeeldig. Dat het geheel wat rommelig is uitgevoerd voorkomt dat ik de film meer waard vind dan drie sterren.

avatar van Supernatural

Supernatural

een spannende en leuke film.heb me prima vermaakt.

avatar van IH88

IH88

“Disobey, and you die.”

Helemaal geen verkeerde actiefilm/thriller. Met de huidige technologische vooruitgang en ontwikkeling van AI is Eagle Eye een schrikbeeld voor de toekomst. Echt heel diep duikt de film niet in de materie, maar de waarschuwing is duidelijk.

Eagle Eye is meer een spannende actiefilm die na een rustig begin geen gas terug neemt. De personages zijn meer pionnen in een groot schaakspel tussen de AI en de Amerikaanse overheid. Maar de acteurs met LaBeouf, Monaghan, Dawson en Thornton voorop zijn degelijk. En de actie ziet er goed uit. Soms zeer onrealistisch en een beetje belachelijk, maar het is knap gedaan.

Tarkus

Tarkus schreef:

Goede actie, prima special effects.

Maar de hoofdrol is totaal miscast, Shia LaBeouf is naar mijn mening niet de geschikte persoon om rollen als dit te vertolken, daarvoor is zijn uiterlijk te soft.

Billy Bob Thornton daarentegen kon me wel bekoren in deze prent.

Het verhaal is niet slecht, maar vooral in het begin nogal onduidelijk.

Het tweede deel van de film maakt veel duidelijk en dat maakt de film zeker het bekijken waard.

Het is allemaal een beetje over de top, maar het is nu eenmaal film... de vele actiescènes zijn wel van een hoogstaande kwaliteit.

Kortom: een goede actieprent met helaas niet zo'n goed gekozen hoofdrolspeler, maar laat dat de prent niet bederven.

Niet dat ik een hogere score ga geven, maar de film is me beter bevallen dan de eerste keer.

Al vind ik Shia LaBeouf nog steeds niet de geschikte persoon voor de hoofdrol, maar kom, ga er niet over doordrammen.

De moeite van het bekijken zeker waard !!

avatar van flaphead

flaphead

Aardige actie-thriller met een flinke dot mysterie in de eerste helft, wat er mede voor zorgt dat je lekker in de film zit. Het is vlot geschoten, nette sfx. De rode lijn betreft de technologie die alles kan controleren is tevens een ethische kwestie van een dankbaar onderwerp.

Helaas is het hier en daar wel behoorlijk over de top met de supercomputer die werkelijk álles naar haar hand kan zetten, soms lachwekkend. En als die macht er is, waren er wel makkelijkere manieren om te bereiken wat ze uiteindelijk wilde. De dikke Amerikaanse saus eroverheen vind ik ook nooit prettig.

Leuk wegkijkertje, that's it.

avatar van PCTERN

PCTERN

Originele vermakelijke flitsende film die meer verdient qua eindscore wat mij betreft. Ik vergelijk deze een beetje met Enemy of the State qua opzet en thema en met Speed qua hoogte adrenalineniveau van begin tot einde.

Na genoeg van dit soort adrenalinestoters (ofwel nagelbijters) gezien te hebben werd ik destijds aangenaam verrast door dit verhaal. Zit best mooi in elkaar met wat wendingen hoewel je best snel ziet hoe de vork in de steel zit. Film houdt je roes vast tot het einde. Visueel niet verkeerd en mooi geschoten minder schokkerig dan veel actiefilms tegenwoordig (om te verhullen dat bijvoorbeeld auto's minder snel rijden dan moet voorkomen tijdens achtervolging). Heb ook wel genoten van de cynische oneliners van Thornton. Heb me zelf niet zo gestoord aan het typische Amerikaanse in deze film.

Hier en daar neemt de fantasie van de regisseur of script een loopje betreft de mogelijkheden van de kwaadaardige Eagle Eye, beetje over the top. Verder ben ik ook niet bepaald een fan van LeBeouf, die de laatste tijd meer arrestaties boekt dan filmrollen. Half minpuntje voor beide kritiekpunten. Film verdient wel meer dan 3.

avatar van frans123

frans123

J. Ewbank schreef:

Vanavond gaan we er heen. Films van Steven Spielberg staan vaak garant voor spektakel. Ben benieuwd inderdaad van Tijn.

Film van Spielberg????Heb je een borrel op???

avatar van Toontje G

Toontje G

Ik denk, ik ga naar een actie thriller kijken. Actie genoeg maar een verhaal, tjonge, jonge, nog nooit zoveel onzin bij elkaar in een film gezien. Het gaat echt nergens over. Gauw vergeten.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Wat mijn voorganger zegt klopt voor een heel eind. Als je eens goed naar het verhaal kijkt, klopt er werkelijk helemaal niks van. Maar goed, dat is nou eenmaal vaker bij dit soort actiefilms, en daar ga ik de film dan ook niet op rekenen.

Het tempo en de actie zijn namelijk wel goed. Aardig vlot, en ook redelijk in beeld gebracht. Jammer dat LaBeouf zijn rol maar moeilijk kan dragen, aangezien hij degene is die de film moet dragen. Monoghan is verder onzichtbaar, dus daar zal hij ook geen steun aan hebben gehad.

Leuk voor een keertje, 2,5*.

avatar van TMP

TMP

Een vreselijk plot dat geen moment serieus valt te nemen. De film lijkt zichzelf overigens nog best serieus te nemen, dat is wellicht nog wel het grootste minpunt. Dan mag je nog altijd hopen dat de film in ieder geval vermakelijk is, maar dat is hier ook bepaald niet het geval. Het is een aaneenschakeling van flauwe actiescènes. LaBeouf en Monaghan vertolken twee bijzonder oninteressante personages, hetgeen ook niet helpt om er iets van te maken. Het einde is ook tenenkrommend, het personage van LaBeouf houdt aan meerdere rake schoten kennelijk nauwelijks iets over. Binnen dit genre zijn er zoveel betere films gemaakt, dat deze film het aanzien niet waard is.

avatar van boemboem27

boemboem27

Heel veel aktie

Heel goed verhaal hoe technologie eigenlijk alles kan overnemen.

Spannend tot de laatste minuut

Toppertje

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Niet echt een origineel verhaal.
1 moment was briljant gefilmd en goed geacteerd. Dat was op het moment dat Jerry de kerk in liep toen zijn tweeling broer overleden was. Ik voelde het bijna.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2005 berichten

Nou, dit was weer een spannende herziening vanmiddag. Deze 13 in een dozijn actieknaller is prima kijkvoer en zal de actie liefhebber zeker niet vervelen. Zeer zeker voor meerdere herzieningen geschikt. Een 3.0

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Overhypte, ongeloofwaardig en vooral visueel en qua tempo op het hysterische af, zijn woorden die me te binnen schieten.

Ik ging hier voorzitten met de verwachting een vlotte leuke actiefilm te zien die kwalitatief ook nog het nodige te bieden had. Na twintig minuten eigenlijk al de neiging hier heel snel mee te stoppen en dan ook knarsetandend de eindstreep gehaald.

Voor iemand die hersenloos spanning wil zien zal ongetwijfeld goed zitten met deze film. Ik echter verlang toch iets meer van een film.

avatar van Jomo

Jomo

Boooooooooooooooooooooooooooooooooring!

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Het uitgangspunt is vrij aardig, maar naarmate het plot zich ontvouwt wordt het stompzinniger en stompzinniger. Als de film dan het laatste kwartier nog even alle clichés afloopt en belachelijk over de top Amerikaans wordt, dan ben ik er volledig klaar mee.

Als ARIA dan toch alle electonica en communicatie beheerst, waarom dan zo'n ingewikkeld en lang traject in elkaar sleutelen? Dan zijn er toch wel andere en simpelere middelen om de president en zijn gevolg neer te leggen.

Kortom: Hoe langer de film duurt, des te lager het cijfer.

Er blijft met moeite *1/2 over.

avatar van snarfje5508

snarfje5508

Je vraagt je soms af waar die hoge waarderingen vanaf komen. Natuurlijk, kosten noch moeite is gespaard om achtervolging scenes spectaculair te maken. Maar de rest een obligaat verhaal, een steeds somber kijkende hoofdrolspeler en een volstrekt ongeloofwaardig verloop van de film.

Ik kom niet verder dan een vijfje.....

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima actiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2019 stemmen

“Valhalla, this is Thor. Valhalla, this is Thor. We have visual on a possible high value target.”

Ooit in het verleden heb ik deze film wel eens gezien maar kon me er bar weinig van herinneren. Wat ik wel weet is dat ik destijds mijn stem weer had verwijderd omdat ik mijn statistieken recht wou trekken (evenveel stemmen als meningen). Dan maar een herziening in gepland omdat ik niet kon kiezen welke film ik wou kijken en deze vrij snel naar boven popte. ‘Netflix’ had hem gelukkig in hun aanbod en ik heb niet heel lang getwijfeld om de film aan te zetten. Ik vind ‘Shia LaBeouf’ altijd een vrij leuke acteur die ook wel rustig over kan komen daar waar nodig. Ook in deze film nam hij zijn rol serieus en goed aan en was het prima te volgen.

De film toont een fantastisch beeld over het geen wat technologie kan veroorzaken als het op zichzelf gaat leven. In deze film zien we de ‘Eagle Eye’ een Amerikaanse systeem gebouwd door het leger die met één oog en een systeem alles waarneemt in de wereld wat ook maar een beetje afwijkt van de norm, bijvoorbeeld terrorisme. Het oog nam nu een misdaad voor zichzelf om een bepaalde operatie te volgen die er voor zorgde dat alle grootmachten van Amerika zoals de president worden geëlimineerd. Nu worden ‘Jerry Shaw’ samen met ‘Rachel Holloman’ niet alleen staatsvijanden maar kunnen ook uitgroeien tot Amerika’s grootste helden.

‘Shia LaBeouf’ en ‘Michelle Monaghan’ speelden beiden een prima rol. Vond ‘Shia’ er wel wat uitspringen voor mezelf maar ook ‘Michelle’ deed het leuk. Voor de rest was de cast prima, vond er niet heel veel bijzonders aan voor de rest.

Het kat en muis spelletje is erg vermakelijk en soms zelfs misschien spannend. Actie is er genoeg en daar heb ik me zeker mee vermaakt. De tijdsduur vliegt voorbij en de film deed het uitstekend, hield dat ook uitstekend vol. Prima herziening en een zeer vermakelijke zit alleen sommige scenes zijn misschien iets over-de-top wat de realisme er soms wel van af haalde, al was dat niet heel erg.

avatar van AniSter

AniSter

Best wel aardige film waar ook wel aardig wat op aan te merken is. De actie is prima en de vaart blijft er goed in. De computeranimaties zien er gelikt uit, maar over de autocrashes en achtervolgingsscenes ben ik wat minder enthousiast omdat er vaak te ver ingezoomd is. Daardoor is er geen overzicht en zie je regelmatig wazige opnames. De cast is verder OK. Helaas zitten er een paar zielige dialogen in, met name tussen de twee hoofdrolspelers, die ze van mij eruit hadden mogen laten. Voor de rest een boeiende en soms zelfs spectaculaire film.

avatar van shugenja

shugenja

DJ Caruso. Ooit zag ik Salton Sea en die vond ik echt heel goed. Daarna heb ik eigenlijk niks meer van hem gezien. Want wat hij daarna maakte sprak me eigenlijk niet zo aan. Ik hou namelijk niet zo van copycats en veel van zijn films klinken alsof het al een miljoen keer gedaan is. Totdat iemand recent weer over Disturbia begon. Toen heb ik toch maar weer eens gekeken naar zijn euvre.

Er zat weinig tussen waar ik echt warm voor liep. Een kinderfilm (standing up), een griezelfilm over een eng huis met een enge kamer (gaaaaaap, zo vaak gedaan!). Maar toen viel mijn oog op deze titel, eagle eye. Natuurlijk mogen we hier ook weer geen origineel idee verwachten. Dat is echt een terugkerend manco aan Caruso's werk. Ook ditmaal heeft hij weer flink lopen jatten van de grote meester (Hitchcock). Eerder leende hij het plot van rear window (voor disturbia) en nu is north by northwest aan de beurt om door Caruso even flink afgekeken te worden. Toch valt mij ook hier weer op dat de beste man echt wel iets kan. De film is spannend, heeft tering veel explosies, actie. Maar ondanks het was uitgekauwde gegeven blijft het toch interessant tot op het einde.

Kortom, voor wat het is is hij gewoon heel goed gemaakt.

Maar goed, uiteindelijk onderaan de streep heeft het toch allemaal weer niet zoveel om het lijf. qua verhaal en acteerwerk Dit is zonde want regie, muziek, alles is dik in orde en Caruso heeft toch met The Salton Sea laten zien als hij een iets origineler script heeft dat hij echt iets ervan kan maken. Ik kan geen hoogte krijgen van deze regisseur. Hij kan heel veel diverse soorten films maken, van actie/thriller tot familiefilms. Hij heeft echt wel oog voor talent (ook qua acteurs) maar waarom wil hij nou zo graag plat gewalste verhaaltjes nog een keer voor ons opwarmen? Is het een gebrek aan lef? Ik hou hem toch in de gaten wie weet komt hij ooit weer eens met iets dat niet is afgekeken van een filmmaker en maakt Caruso de stap naar volwassen regisseur met een meer eigen stijl en ideeën.