Eagle Eye (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Michelle Monaghan en Rosario Dawson

Wanneer Jerry Shaw (Shia LaBeouf) en Rachel Holloman (Michelle Monaghan) allebei een mysterieus telefoontje krijgen van een onbekende vrouw, komen ze door dit toeval met elkaar in aanraking. De vrouw bedreigt hen en hun familie met de dood en brengt Jerry en Rachel in verschillende levensgevaarlijke omstandigheden. Hierbij gebruikt ze de hedendaagse technologie om elke stap die ze doen te controleren. Uiteindelijk escaleert de situatie en worden deze twee gewone mensen de meest gezochte voortvluchtigen. In een race tegen de klok proberen ze er samen achter te komen wat er werkelijk gaande is en waarom hen dit overkomt.

avatar van jippie2010
Qua actie en thriller zit deze film lekker in elkaar.
In een hoog tempo vlieg je door de film, en kijkt daarom ook lekker weg.
Dat het vaak ongeloofwaardig is en vooral erg Amerikaans moet je op de koop toenemen.
Voldoende: *3.0

avatar van Roger Thornhill
Bij de tweede keer kijken heb ik me evenzeer vermaakt als bij de eerste keer, maar het extreme gemak waarmee de "schurk" alle mogelijke elektronische apparatuur binnen een fractie van een seconde kan overnemen en manipuleren komt me nu toch (nóg) absurder dan de eerste keer voor en is ook aanleiding om mijn waardering met een halve ster te verlagen. De onwillekeurige vergelijking met Enemy of the state valt toch ruimschoots in het voordeel van de laatste uit. Michelle Monaghan is fijn om naar te kijken, Shia LaBoeuf absoluut niet.

avatar van Forrest001
Het script van deze film balanceert op het randje van SciFi en is er misschien zelfs overheen. Terwijl Skynet in de Terminator-reeks volledig serieus wordt genomen door de meeste kijkers (en zelfs verwelkomd als serieuze antagonist), is de kritiek op de supercomputer in Eagle Eye niet van de lucht. De makers hadden wellicht meer handen op elkaar gekregen als ze voor een duidelijker SciFi setting hadden gekozen.
Zelf vind ik het gegeven van een op hol geslagen computer wel aardig, want niet denkbeeldig. Dat het geheel wat rommelig is uitgevoerd voorkomt dat ik de film meer waard vind dan drie sterren.

een spannende en leuke film.heb me prima vermaakt.

avatar van IH88
“Disobey, and you die.”

Helemaal geen verkeerde actiefilm/thriller. Met de huidige technologische vooruitgang en ontwikkeling van AI is Eagle Eye een schrikbeeld voor de toekomst. Echt heel diep duikt de film niet in de materie, maar de waarschuwing is duidelijk.

Eagle Eye is meer een spannende actiefilm die na een rustig begin geen gas terug neemt. De personages zijn meer pionnen in een groot schaakspel tussen de AI en de Amerikaanse overheid. Maar de acteurs met LaBeouf, Monaghan, Dawson en Thornton voorop zijn degelijk. En de actie ziet er goed uit. Soms zeer onrealistisch en een beetje belachelijk, maar het is knap gedaan.

Tarkus schreef:
Goede actie, prima special effects.
Maar de hoofdrol is totaal miscast, Shia LaBeouf is naar mijn mening niet de geschikte persoon om rollen als dit te vertolken, daarvoor is zijn uiterlijk te soft.
Billy Bob Thornton daarentegen kon me wel bekoren in deze prent.
Het verhaal is niet slecht, maar vooral in het begin nogal onduidelijk.
Het tweede deel van de film maakt veel duidelijk en dat maakt de film zeker het bekijken waard.
Het is allemaal een beetje over de top, maar het is nu eenmaal film... de vele actiescènes zijn wel van een hoogstaande kwaliteit.
Kortom: een goede actieprent met helaas niet zo'n goed gekozen hoofdrolspeler, maar laat dat de prent niet bederven.

Niet dat ik een hogere score ga geven, maar de film is me beter bevallen dan de eerste keer.
Al vind ik Shia LaBeouf nog steeds niet de geschikte persoon voor de hoofdrol, maar kom, ga er niet over doordrammen.
De moeite van het bekijken zeker waard !!

avatar van flaphead
Aardige actie-thriller met een flinke dot mysterie in de eerste helft, wat er mede voor zorgt dat je lekker in de film zit. Het is vlot geschoten, nette sfx. De rode lijn betreft de technologie die alles kan controleren is tevens een ethische kwestie van een dankbaar onderwerp.
Helaas is het hier en daar wel behoorlijk over de top met de supercomputer die werkelijk álles naar haar hand kan zetten, soms lachwekkend. En als die macht er is, waren er wel makkelijkere manieren om te bereiken wat ze uiteindelijk wilde. De dikke Amerikaanse saus eroverheen vind ik ook nooit prettig.
Leuk wegkijkertje, that's it.

Originele vermakelijke flitsende film die meer verdient qua eindscore wat mij betreft. Ik vergelijk deze een beetje met Enemy of the State qua opzet en thema en met Speed qua hoogte adrenalineniveau van begin tot einde.

Na genoeg van dit soort adrenalinestoters (ofwel nagelbijters) gezien te hebben werd ik destijds aangenaam verrast door dit verhaal. Zit best mooi in elkaar met wat wendingen hoewel je best snel ziet hoe de vork in de steel zit. Film houdt je roes vast tot het einde. Visueel niet verkeerd en mooi geschoten minder schokkerig dan veel actiefilms tegenwoordig (om te verhullen dat bijvoorbeeld auto's minder snel rijden dan moet voorkomen tijdens achtervolging). Heb ook wel genoten van de cynische oneliners van Thornton. Heb me zelf niet zo gestoord aan het typische Amerikaanse in deze film.

Hier en daar neemt de fantasie van de regisseur of script een loopje betreft de mogelijkheden van de kwaadaardige Eagle Eye, beetje over the top. Verder ben ik ook niet bepaald een fan van LeBeouf, die de laatste tijd meer arrestaties boekt dan filmrollen. Half minpuntje voor beide kritiekpunten. Film verdient wel meer dan 3.

J. Ewbank schreef:
Vanavond gaan we er heen. Films van Steven Spielberg staan vaak garant voor spektakel. Ben benieuwd inderdaad van Tijn.

Film van Spielberg????Heb je een borrel op???

avatar van Toontje G
Ik denk, ik ga naar een actie thriller kijken. Actie genoeg maar een verhaal, tjonge, jonge, nog nooit zoveel onzin bij elkaar in een film gezien. Het gaat echt nergens over. Gauw vergeten.

avatar van SmackItUp
Wat mijn voorganger zegt klopt voor een heel eind. Als je eens goed naar het verhaal kijkt, klopt er werkelijk helemaal niks van. Maar goed, dat is nou eenmaal vaker bij dit soort actiefilms, en daar ga ik de film dan ook niet op rekenen.

Het tempo en de actie zijn namelijk wel goed. Aardig vlot, en ook redelijk in beeld gebracht. Jammer dat LaBeouf zijn rol maar moeilijk kan dragen, aangezien hij degene is die de film moet dragen. Monoghan is verder onzichtbaar, dus daar zal hij ook geen steun aan hebben gehad.

Leuk voor een keertje, 2,5*.

TMP
Een vreselijk plot dat geen moment serieus valt te nemen. De film lijkt zichzelf overigens nog best serieus te nemen, dat is wellicht nog wel het grootste minpunt. Dan mag je nog altijd hopen dat de film in ieder geval vermakelijk is, maar dat is hier ook bepaald niet het geval. Het is een aaneenschakeling van flauwe actiescènes. LaBeouf en Monaghan vertolken twee bijzonder oninteressante personages, hetgeen ook niet helpt om er iets van te maken. Het einde is ook tenenkrommend, het personage van LaBeouf houdt aan meerdere rake schoten kennelijk nauwelijks iets over. Binnen dit genre zijn er zoveel betere films gemaakt, dat deze film het aanzien niet waard is.

avatar van boemboem27
Heel veel aktie
Heel goed verhaal hoe technologie eigenlijk alles kan overnemen.
Spannend tot de laatste minuut
Toppertje