Eagle Eye (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Michelle Monaghan en Rosario Dawson

Wanneer Jerry Shaw (Shia LaBeouf) en Rachel Holloman (Michelle Monaghan) allebei een mysterieus telefoontje krijgen van een onbekende vrouw, komen ze door dit toeval met elkaar in aanraking. De vrouw bedreigt hen en hun familie met de dood en brengt Jerry en Rachel in verschillende levensgevaarlijke omstandigheden. Hierbij gebruikt ze de hedendaagse technologie om elke stap die ze doen te controleren. Uiteindelijk escaleert de situatie en worden deze twee gewone mensen de meest gezochte voortvluchtigen. In een race tegen de klok proberen ze er samen achter te komen wat er werkelijk gaande is en waarom hen dit overkomt.

Wat een slechte film zo onwerkelijk allemaal. Bah!

avatar van Dennissssss
Kom op zeg, het is een actie film! Geen romatische film of een drama....

Zijn er actiefilms die realistisch zijn dan? In elke film wordt de held 8x in elkaar geslagen en 2x neergeschoten en gaat nog vrolijk verder....

Hoe kun je dit nou een slechte film noemen?! Er zit spanning in van het begin tot het eind! Alles ziet er prima uit, Shia LaBeouf speelt geweldig! Als je dit een 0,5-1,5 geeft, moet je geen actie films meer kijken!

avatar van Littlewouter
Mooie film, niet over te discuseren, echt voor de diepdenkers en de clou word in het einde onthuld,
Echt 4.5

avatar van Lennert
Aardig vermakelijk, maar tegelijkertijd blijkt toch wel erg goed dat, zodra de film over de helft is en we zijn bekomen van de special effects, het verhaal niet het sterkste punt is. Op zich is dit geen heel grote ramp, want zowel LaBeouf als Monaghan, Dawson en Thornton doen absoluut hun best. Vooral LaBeouf laat zien dat hij een veelzijdig acteur is, die absoluut meer in zich heeft dan het spelen in films met oversized robots en best in staat is een dramatischere rol op zich te nemen.

Maar na de helft van de film, als de stunts en explosies wat beginnen af te nemen, begint het domme script toch wel enigszins door te schemeren. Het is niet erg dat het allemaal zo vergezocht is, maar als een film toch probeert serieus te zijn zoals hier het geval is, verwacht ik toch een iets sterker verhaal. Toch wel degelijk een leuke, bij vlagen spannende film.

avatar van TragieStar.*
Vandaag bekeken, en ik vond het zeker geen hoogvlieger. Maar zeker niet slecht. De film mist het in het verhaal. Het begint allemaal vrij leuk en het word alleen maar spannender, maar ik snapte er niet veel van. Ik kom me ook niet erg blijven boeien door deze film eerlijk gezegd.

Natuurlijk hebben ze 2 grote hoofdrollen gegeven aan 2 geweldige acteurs, waaronder de lekkere Shia maar ook aan Michelle Monaghan die me enigzins bekend voorkwam maar dat is ze blijkbaar niet. Ze doet het aardig goed, en hun zijn dan ook het enigste wat de film te bieden heeft, maar natuurlijk ook de genodigde actie.

Meer heb ik eigen niet te zeggen over deze film, het is zeker een aanrader voor Shia fans maar ook voor de mannen en vrouwen onderons die van spanning en actie houden. Dus ik geef deze film het voordeel van de twijfel en geef het toch een voldoende omdat ik me toch vermaakt hebt ook al wist ik niet zo gauw wat er allemaal aan de hand was. Niet dat ik zo dom ben, maar het was gewoon allemaal erg rommelig, en natuurlijk heb ik wel iets meegekregen.
Het einde vond ik dan ook niet erg overtuigend, maar leuk en voorspelbaar zoals je misschien al van te voren weet, maar dat doet verder geen afbreuk.

Leuke actiefilm 3,5

avatar van Generaal Graftak
Wat een bagger was dit!! Draak van een film!

puckb96
Eagle Eye is een aparte actie/mystery/science-fiction film. Ik weet nog steeds niet in welk genre ik hem moet plaatsen. Ik vond Shia LaBeouf en Michelle Monaghan een goed koppel en ze acteerden goed. Eindelijk speelt LaBeouf ook eens een iets wat serieuzere rol als ik kijk naar de vertolkingen die hij deed in Disturbia, Transformers en Indy 4 (niet dat dat daardoor slechte films zien). Het verhaal is origineel en spannend.

Dit is 'zo'n goede film. het verhaal is goed, de acteurs ook trouwens;)
als jullie het met mij eens zijn, zeg t dan he

En weer kan Caruso niet tonen tot waar hij in staat is: 2.50 (2.70)
Vergezocht en onrealistisch actiespektakel dat allerminst vies is van een propagandisch slot en ook de nodige cliches op enkele voorspelbare momenten helaas niet uit de weg gaat. En dus is het weer het script dat Caruso nekt, want de regisseur die op mij vooralsnog in zijn voorgaande werkjes een steady indruk maakt, moet het ook nu weer van de filmische accenten hebben. Maar de talenten van Caruso reiken ver genoeg om daar invulling aan te geven. Cinematografisch oogt de film verzorgt met enkele zeer geslaagde actiescenes, de goede cameravoering en coördinatie. Verder zorgen zowel Labeouf als Monaghan voor een kwaliteitsimpuls. Het is één van de eerste 'volwassen' rollen die ik van Labeouf zag en op basis daarvan voorspel ik hem nog een hele mooie carriere toe. Hij toont aan over veelzijdigheid te beschikken, en dat kunnen er maar weinig zeggen. Jammergenoeg is het verhaal onwerkelijk en blijft het plot niet verstoken van enkele gaten, maar desondanks redden Caruso en de cast wat er te redden valt.

Deze film heeft me heel erg vermaakt!

avatar van Zeriel
Prima actie-film, waar veel goeds in zit. Acteerwerk en actie dik in orde.

Het script rammelt wat, met hier en daar wat plotgaten, onwaarschijnlijkheden en cliché's, voor de rest zeer onderhoudend.

avatar van eavymetal
Het verhaal van de film zit goed in elkaar, waardoor de rollen van Shia LeBeouf, Michelle Monaghan en Billy Bob Thornton goed uit de verf komen.

D.J. Caruso weet de vaart goed in de film te houden waardoor je het idee hebt dat je in een achtbaan bent gaan zitten.

Al met al, Eagle eye is een goede actiefilm die het bekijken meer dan waard is!

avatar van aburex
Erg goede actie-film met een goed verhaal en goed acteerwerk.

avatar van juliegirlxoxo
Ik heb het niet zo voor actie maar deze film vond ik toch een van de betere.

Aparte film met ons Shit LaBeouf. Maar over het algemeen vond ik Eagle Eye een prima actie/thriller. Goed bedacht verhaal en een apart thema. En tja Shia LaBeouf eindelijk eens in een serieuze rol met z'n transformers (goeie films trouwens) en die michelle monaghan ken ik helemaal niet. Die Rosario Dawson is volgens mij een gezicht uit sin city (ook een aparte film). De film deed me met name denken aan the bourne identity en inception. Hoewel die eigenlijk helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Zo ja dit en alles: een redelijk goeie film. Een 3,5!

avatar van rep_robert
Flitsend filmpje dat vooral het eerste uur de aandacht er prima bij weet te houden met het mysterieuze sfeertje en overweldigende actiescenes. Naarmate het plot helemaal bekend wordt bij het publiek gaat de film toch wel lichtelijk de mist in. Het idee over een op hol geslagen computerprogramma is op zich wel prima, maar de logica van Aria(dat haast een kloon van Hal uit 2001: A Space Odessey lijkt), die het op een gegeven moment op de president munt ontbreekt volledig bij mij. Ook was het einde mooier geweest als ze het bij de neergeschoten LaBeouf hadden gehouden, nu wordt het net weer eventjes te klef en te typisch Hollywood.

Gulle 3* voor de wegkijkfactor

avatar van clockwork72
Geweldig spannende actie/thriller die je constant op het puntje van je stoel houdt. Shia LeBeouf acteert echt heel erg goed, een van de beste rollen die ik gezien heb van hem.

avatar van danny61
goeie spannende film zeker her kijken waard .

een film voor een mooie avondvullende winter avond

avatar van tristanrc1
De hele film door had ik toch het gevoel dat ik het allemaal al eerder had gezien, in verschillende films. Echt origineel is de film dan ook niet. Maar wel vermakelijk, en dat maakt al een hoop goed. LaBeouf deed het ook niet slecht trouwens. Leuk genoeg voor een avondje popcorn en vrienden.

avatar van qwertzu
Leuke film, toch nog best een origineel verhaal, vanaf het begin zit je in het verhaal en ben je heel erg benieuwd hoe het afloopt!
Wordt op een gegeven moment wel erg ver gezocht bij het scifi achtige af maar was toch wel leuk gedaan.
iets minder happy ending was ook goed geweest, na het neerschieten was de film eigenlijk afgelopen, maar ja ben toch stiekem altijd wel blij als een film een happy end heeft
Aanradertje voor een lekker film avondje

herder
Shia LaBeouf zorgt er voor dat ik deze film oversla (als we het onzin verhaal niet meetellen).

avatar van Roger Thornhill
Aardige actiefilm met een lekker vaartje, en hij stort qua tempo ook niet in zoals zoveel uit dit genre. Als ik de naam van de regisseur niet had geweten had ik durven zweren dat dit een Michael Bay-film was, met al die explosies en auto-ongelukken en toevallige voorbijgangers die daarbij achteloos geslachtofferd worden. (Net zoals bij de Bourne-films denk ik wel eens: zou de hoofdpersoon nou niet vinden dat zijn eigen inviduele ontsnapping niet opweegt tegen al die onschuldige doden die op het asfalt achterblijven wanneer hijzelf achtervolgd wordt door politie en/of schurken?)

avatar van ILDIB
Actie genoeg, misschien zelfs teveel, tis een beetje een moderne variant van War Games. De geloofwaardigheid zullen we maar een overboord gooien, dat is t wel te doen.

Maar aub, mag die gast gewoon dood zijn? 3 kogels is wat veel om te overleven..

avatar van Roger Thornhill
ILDIB schreef:
Maar aub, mag die gast gewoon dood zijn? 3 kogels is wat veel om te overleven..

Absoluut waar, en ik zat me al te verheugen op een onconventioneel einde... maar helaas.

Heerlijke film, boeide in begin al heel erg terwijl ik eigenlijk best wel moe was(starte de film veel telaat) maar einde uit eindelijk met gemak uit kunnen zien

avatar van hkoster
inderdaad dit is een actiefilm. alles kan. misschien wel goed. maar ik stem op smaak. sorry.

avatar van Forrest001
Als je van visueel spectakel houdt is dit wel een film voor je, hoewel dat zelfs rommelig verloopt. Het script is matig, het onderwerp uitgekauwd: een op hol geslagen computer. Skynet is er niks bij..

De hoofdrolspelers doen hun werk naar behoren. Moeilijk kijkend als het van hun wordt verlangd (en dat is vaak) en melodramatisch rondhollen als de omstandigheden dat vereisen. En dat is ook vaak.

Waarom Jerry de opdrachten blijft opvolgen is mij een raadsel. Hij had meer dan genoeg mogelijkheden om er uit te stappen.

De motieven van Rachel zijn wel te begrijpen, maar enige opofferingsgezindheid is niet voor haar weggelegd. Typisch Amerikaans dat de mannen dat wel doen (vooral Thornton).

Chaotisch en rommelig, dat is het wat mij betreft. Wel een kijkspectakel.

avatar van misterfool
Meestal vind ik de geloofwaardigheid van een film niet zo heel belangerijk, maar in extreme gevallen als deze, waar alle logica overboord lijkt te zijn gegooid, vind ik de film te vergezocht om nog te imponeren. Daarnaast stapelt deze film scifi-cliché op scifi-cliché en weten de acteurs zich absoluut geen houding te geven, alleen thorthon weet nog enigzins overeind te blijven Op zich een mooi geschoten film, maar al maak je een drol van goud, het blijft een drol.

avatar van mock turtle
Goede film! Alles wordt natuurlijk lekker aangedikt en verhaal is niet al te opzienbarend, maar de film heeft veel vaart en rake actie.