menu

An Education (2009)

mijn stem
3,28 (767)
767 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek
100 minuten

geregisseerd door Lone Scherfig
met Carey Mulligan, Peter Sarsgaard en Alfred Molina

Londen in de jaren 60. Jenny (Carey Mulligan) is een 16-jarig meisje. Wanneer de charmante dertiger David (Peter Sarsgaard) in haar buurt komt wonen, krijgt ze al snel een relatie met hem. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die van invloed is op Jenny's verdere leven. Moet ze met David mee, of is het toch verstandiger dat ze aan haar toekomst denkt en haar geplande studie gaat volgen?

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=cXJPX0XvsHs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Sergio Leone
2,5
Ietwat vervelend.

An Education probeert het stroperige thema wat luchtiger te maken door een paar domme personages (papa is mister Naïvo en Aunt Helen is gewoon dom), maar uiteindelijk is het vooral vechten tegen clichés, voorspelbaarheid en een dik aangezette moralistische toon.
De hele relatie komt mij ziekelijk (een dertiger die het doet met een tiener en haar ook nog eens koosnaampjes zoals Minnie geeft is simpelweg vuil en pedofiel) en ongeloofwaardig over. Enig teken van chemie ontbreekt, zeker gezien het om een liefdesrelatie gaat.
Jenny tot slot is een arrogante en blinde puber en ik had dan ook graag gezien dat ze niet toegelaten werd tot Oxford. Helaas.

Carey Mulligan is degelijk, maar verre van indrukwekkend. Hetzelfde kan gezegd worden van Peter Sarsgaard - ik vind hem trouwens allesbehalve charismatisch; eerder vrouwelijk en erg gladjakkerig.
Alfred Molina slaat misschien het hardst de bal mis: ik vraag mij nog steeds af of het de bedoeling was dat hij voor de komische no(o)t(en) moest zorgen of niet. Ook Emma Thompson moet beter kunnen. Dominic Cooper, Rosamund Pike en vooral Olivia Williams kunnen wel wat van hun rol maken.

Waar de inhoud teleurstellend is, is de verpakking dat niet. An Education is degelijk gemaakt. Het Engeland van de jaren 60 is best sfeervol en zeker met af en toe een aangenaam muzikaal niemendalletje kabbelt het allemaal gezellig voort. Enkel de laatste 20 minuten slepen wat aan.

Nipte 2,5

1,5
Een slechte film.

Ik had er om een of andere reden best veel van verwacht, maar al in de eerste minuten blijken die verwachtingen niet te worden gehaald. Door een nogal onrealistisch gebruik van kleur en beeld heb je heel de film het gevoel dat mensen uit 2010 een rolletje in de jaren "60 nabootsen. Door die afstandelijkheid geraak je nooit echt geïnteresseerd in het verhaal.

Neem daarbij de oppverlakkige, te karikaturale personnages. Het doordeweekse verhaal dat zeer dunnetjes wordt uitgewerkt. En het gemiddelde acteerwerk. Dan heb je een slechte film. Vanaf een halfuurtje is het met de ogen rollen en wachten op de eindgeneriek. Een waanzinnig cliché-einde deed de 2* naar 1,5* zakken.

avatar van blurp194
4,0
Lief meisje met slechte vriendjes.

In de sfeer van de jaren-60, de beatniks, de aanloop naar de seventies, de flower power. Daar komen we deze slechteriken tegen, en daar komt ons lieve hoofdpersoontje Carey Mulligan ze tegen. Niet helemaal overtuigend een meiske van 16, maar dat stoort niet echt - het verschil tussen de onschuld en de schuld is duidelijk genoeg.

Leuk dat alle kritiek die ik zie eigenlijk bewijst dat de acteurs werkelijk op de top van hun kunnen bezig zijn. Peter Sarsgaard verwijten dat hij gladjakkerig overkomt - hij speelt nota bene een gladjakker. Alfred Molina, die dolblij is dat hij van het blok aan zijn pensioen, pardon been, af is, verwijten dat hij een komische noot speelt. En Carey Mulligan dan - ja ze is misschien een jaartje of wat te oud, maar ze is niets van het ontwapenende tienerachtige kwijtgeraakt.

Oppervlakkig is het ook al nergens. Reken er even mee dat er in de jaren-60 ook al werd gezocht naar de filosofie - zoals Jenny dat doet - en dat de womens lib pas echt op gang kwam in de jaren-70. Dus, dat ze zich afvraagt waarom ze dan zonodig naar school moet is echt niet zo vreemd. En de rebellie die uit het stellen van die vraag spreekt was toen eigenlijk veel hipper dan in de jaren-70 toen iedereen daaraan meedeed. En daarbij dan het echt mooie camerawerk, mooi spel met licht en donker, perfect gebruik van de uitlopende jaren-30 glitter en glamour, de kleuren van de nacht.

Opgeteld zie ik een heel mooi coming-of-age verhaal, met een stevige vleug nostalgie, romantiek, en panache. Waarbij de charme van Jenny de hoofdrol krijgt, zodat de toch niet al te brave geschiedenis nauwelijks een smet achterlaat.

Mooi.

avatar van Onderhond
2,0
Braaf.

Een wat oubollig filmpje dat het eerste uur vooral doorkomt op feelgood en twee hoofdpersonages die er verder duidelijk zin in hadden. Ook een Molina zorgt voor wat nodige comic relief, past wel in deze aardig aangedikte romcom.

Des te jammerder dat het laatste half uur zich weer in de nodige clichés nestelt, waargebeurd verhaal of niet. Ondanks goed acteerwerk van Mulligan en Sarsgaard boeien hun personages (en hun romance) niet genoeg om het drama te ondersteunen. Zonder de feelgood stuikt de film als een kaartenhuisje in elkaar en resteert alleen een wat zuur moraaltje dat nogal zwaar op de maag ligt.

Er zijn te weinig van dit soort films die gewoon hun feelgood sfeertje kunnen aanhouden. Het drama gaat vaak de mist in en ook deze film ontsnapt er niet aan. Qua stilering verder ook wat stoffig maar dat hoort wel bij het tijdsbeeld. Niet zo mijn ding in ieder geval.

2.0*

avatar van Filmkriebel
2,5
blurp194 schreef:
Oppervlakkig is het ook al nergens.


Dat moet ik toch wat tegenspreken helaas.

Kon me de hele film lang niet meekrijgen. Zeker niet onaardig allemaal, een beetje naief en behoorlijk lichtvoetig van toon, zonder teveel sentiment. Het viertal Mulligan-Sarsgaard-Cooper en Pike vertoont nauwelijks chemie en blijft vrij oppervlakkig. De relatie tussen de jonge studente en de oudere charmeur valt ook al niet echt mee. Wat meer concentratie op een band tussen het viertal en wat minder op de ouders had geen kwaad gekund. Nu voelen zeker Cooper en Pike erg nutteloos aan in hun ondankbare bijrollen. Heel erg twijfelachtig dat die oppervlakkigheid nog eens op het einde in de verf gezet wordt met Mulligans commentaar dat Danny en Helen wisten dat David getrouwd was. De film komt zo mogelijk nog onwerkelijker over . Nee, ook mijn ding niet, al kon het nog veel slechter uitvallen.

avatar van blurp194
4,0
Filmkriebel schreef:
(quote)


Dat moet ik toch wat tegenspreken helaas.


Oei, ik heb me wat onzorgvuldig uitgedrukt. De personen zijn hier en daar behoorlijk oppervlakkig, daar heb je zeker een punt. Maar wat ik bedoelde is dat de manier waarop de film de zeitgeist vangt dat zeker niet is.

avatar van Zwolle84
3,5
Prachtige film, vooral de grofweg eerste helft, en wellicht Careys állerbeste acteerpresentatie tot nu toe. Ze is hard op weg om mijn favoriete actrice te worden.

avatar van Flavio
2,5
Flavio (moderator)
Soms vraag je je af waarom een script verfilmd wordt. Er is weinig bijzonder aan het verhaal, behalve dat het een ongezonde relatie zonder al te veel morren voor lief aanneemt. Daar waar Lolita, om maar een vergelijking te maken, voor een spraakmakende film zorgt, is dit behoorlijk braaf uitgewerkt. Er is geen spanning, thema´s als racisme worden even aangestipt en verlaten, en de bakvis is af en toe behoorlijk irritant met haar Frans en haar nuffigheid- hoe ´bourgeois´.

Paar grappige momenten- niet zozeer de vader die de stijve Brit nogal fantasieloos verbeeldt - leuker was de argeloze blondine die weinig snapt van de wereld waarin ze leeft, en het grapje over de eerste keer (Carey Mulligan: "Zijn daar nou al die liedjes over geschreven, het duurt maar een paar minuten" Peter Sarsgaard: ¨Tsja...¨)

avatar van K. V.
3,5
'k vond dit geen misse film. 'k dacht dat het een romantische film, maar dit was niet echt het geval.
'k vond het wel een boeiend verhaal. Ook de cast deed het prima.
Tja, 'k heb me er zeker niet mee verveeld en 'k vond hem zo goed voor een keertje. Niet zo bijzonder, maar zeker niet slecht.

3,5
Gisteren deze film gezien bij Netflix en hij stelt me niet teleur. Het is een heerlijke engelse film , waarin een jong naief maar eigenlijk ook wel slim meisje verleid word door een oudere man en helemaal weg is van zijn levenstijl.
Helaas blijkt hij niet helemaal te zijn wat ze dacht en komt daar op een harde manier achter.

Een mooie sfeerfilm over een meisje die haar eigen onschuld toch verliest en juist op een andere manier naar de wereld leert kijken .

avatar van Timothyvdmeer
2,5
stuk bij de voordeur bij de vrouw van David vond ik vaag. Is het vaker gebeurd etc etc...

avatar van loer
4,0
Als je naar details kijkt dan deugt nagenoeg geen enkele film. Ik vond deze film in zijn totaliteit boeiend. Om alles in detail uit te werken, zoals sommige criticasters blijkbaar willen, heb je minimaal 6 uur nodig. En dat is het thema nu ook weer niet waard. Ergo: une filme tres agreable.

calimer@
Steeds komen er films op TV die ik nog niet gezien heb zoals deze. Het begon aardig met dat kleine orkest en het meisje met haar cello. Het Engeland van de jaren zestig werd van tuttig naar wild mooi in beeld gebracht. Toch onbegrijpelijk dat de vader van Jenny (Carey Mulligan) dit allemaal goed vond, hoewel steeds duidelijker werd dat hij van de onkosten voor de studie van zijn dochter af wilde. Dat zij in werkelijkheid ouder was dan 16 jaar kon je goed zien wanneer ze ineens van schoolmeisje naar dame werd omgetoverd. Het leek wel Eliza in My Fair Lady. De vader kende ik ergens van en het bleek de Comte de Reynaud uit de film Chocolat te zijn. Toch vind ik het onvoorstelbaar dat ouders een dochter zo mee laten gaan met een man die haar vader zou kunnen zijn. Ik dacht ook dat ze niet verliefd was maar dat ze een soort van adoratie had zoals meisjes dat kunnen hebben t.o.v. een leraar of lerares. Maar inmiddels weet ik dat het script is gebaseerd op de memoires van Lynn Barber. Ik ben verbijsterd over haar verhaal, het is nog heftiger dan in de film. Tegenwoordig met de ‘Loverboys’ zijn ouders heel wat voorzichtiger. Van mij had deze film dan ook veel dieper op alles in mogen gaan.

avatar van MRDammann
2,5
An Education is een leuke film dat zich afspeelt in de jaren '60 in Engeland. De acteerprestaties zijn leuk en het verhaal is hartverwarmend. De setting van het Engeland van de jaren '60 zorgt ervoor dat er een leuke sfeer wordt neergezet. Het nadeel van deze film is dat de film me niet echt verrast, en is daarom ietwat voorspelbaar. Desondanks heb ik me met deze film goed kunnen vermaken.

avatar van Ted Kerkjes
2,5
Een tegenvaller.

De relatie van Jenny en David (respectievelijk 16 en 32) is prima en geloofwaardig in beeld gebracht, en daar had ik (behalve moralistische) geen problemen mee. Daar verdient deze film wel wat lof voor, want het is knap als je zoiets in beeld kunt brengen zonder dat het ziekelijk aandoet of zoiets.
Echter slaat deze film vooral met het laatste halfuur volledig de plank mis door de veel te sterk aanwezige moralistische ondertoon. (Je hebt onderwijs nodig!!) Dat verpestte eigenlijk de hele film.

Het acteerwerk was nergens echt bijzonder. De vader van Jenny deed het naar mijn mening het best. Ook Graham vond ik goed neergezet. (Ik had medelijden met hem.)
De muziekkeuze maakt dat deze film prettig voortkabbelt. Helaas kabbelt het naar moralisme en zoetsappigheid.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:35 uur

geplaatst: vandaag om 00:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.