Elf (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Jon Favreau
met Will Ferrell, James Caan en Zooey Deschanel

Nadat hij als baby in het weeshuis in de zak met cadeautjes is gekropen, wordt Buddy door de Kerstman geadopteerd en opgevoed tussen de elfjes op de Noordpool. Jaren later zorgt de inmiddels volwassen man - doordat hij niet goed meekomt met het werk en zijn lengte - voor problemen tussen de andere elfen. Hij ontdekt dat hij geen echte elf is en besluit terug te gaan naar New York om zijn echte vader te zoeken. Daar kijkt iedereen hem raar aan, omdat hij zich totaal anders gedraagt en niemand hem gelooft als hij vertelt waar hij vandaan komt - vooral zijn vader niet...

Herziening! (want het is toch Kerst).

Blijft nog steeds iets teveel Amerikaans jolly, maar kon ditmaal wel iets meer genieten van de mix Kerst - Ferrell. Niet echt een figuur voor een film als deze, maar net dat maakt het net wel leuk. Ook omdat Favreau wel weet waarmee hij bezig is.

Caan is iets te platjes, Deschanel wel aardig, de rest van de cast hangt er eigenlijk ook maar wat bij. Gelukkig richt Favreau z'n camera de hele tijd op Ferrell, waardoor het erg makkelijk te behappen blijft.

Met het hele kerst-verloop heb ik zeer weinig, maar Ferrell is een lompe bulldozer die als mankind heerlijk doorheen New York dendert. Vond hem iets beter dan de vorige keer dat ik hem zag, halfje erbij dus.

avatar van Kondoro0614
Elf

Ook Elf staat als kerst film een tijdje op mijn 'Nog Kijken' lijst. IK zag hem vandaag voorbij komen, dus waarom ook niet. Ik moet zeggen dat hij me tegengevallen is dan dat ik ervan verwacht had. Vooral met het begin vond ik hem niet goed en lekker opstarten.

Will Ferrell vind ik een matige acteur.. Niet al zijn films zijn geweldig. De enigste film die ik tot nu toe het leukst vind van hem is Step Brothers (2008). Ik moet zeggen dat hij hier opzich ook wel leuk acteert. Ik kon om de meesten grappen wel lachen, soms lekker flauw ! Maar ja, soms natuurlijk ook weer niet.. Dat heb je nou eenmaal. Heb ik bij iedereen, daar niet van. James Caan komt mij nog niet bekend voor, ik weet vanuit IMDb dat hij in The Godfather speelt. Helaas moet ik die films nog steeds kijken (Binnenkort!!) , ik vond hem wel leuk acteren in deze film! Tja, de rest deden het allemaal ook wel leuk...

Het verhaal vond ik wat matigjes.. Niet echt super speciaal... Een elf die zijn vader zoekt.. Die perrongeluk in de zak van Santa was gekropen.. Tja... Het concept daarin tegen was dus ook niet echt super leuk, en na maten de film bezig was werd het wel beter... Dan wel dat Ferrell in New York was. En eindelijk uit dat irritante elfen dorp... Toen begon het wel leuk te worden! Leuk voor tussendoor, net speciaal... Helaas.

avatar van Vinokourov
Dat kerstige einde verpest de film pas echt goed (toegegeven het is een kerstfilm), terwijl het daarvoor ook niet al te best was natuurlijk. De gimmick van een Will Ferrell als elf in de grote-mensen-wereld is even leuk maar begint na een tijdje te vervelen. Had eigenlijk van te voren ook niet iets beters verwacht, maar goed dat terzijde.

avatar van missl
Weer een film waaruit blijkt dat ik Ferrell geen grappig acteur vind. Dit verhaal gaat over een elf die op zoek gaat naar zijn vader. De grappen zijn makkelijk en wanneer de grappen niet leuk zijn dient de film wel enige inhoud te hebben om toch leuk te zijn. Dat is bij deze prent ook niet het geval.

Hele leuke en vermakelijke kerst film!

Matig filmpje. Ik ben helemaal geen liefhebber van Will Ferrell. Als Jim Carrey bijvoorbeeld deze rol had vertolkt, dan was de score veel hoger geweest. Als kerstfilm is hij best wel aardig en het einde is gewoon goed.

avatar van Antonev
Ferrell is duidelijk in zijn element als de irritante elf Buddy. Of de kijkers hier echt heel blij van werden? Ik betwijfel het. De film heeft een hoog onderbroeken-lol-gehalte en dit lijkt zo nu en dan even te werken. Verder een aaneenschakeling van hele flauwe momenten.

avatar van Brabants
Matige kerstfilm maar door de juiste casting toch zo goed vertegenwoordigd dat het een erge warme en leuke film is geworden. Je kunt het omschrijven als droge humor die briljant is vertolkt! Will Ferrell en James Caan doen het samen erg leuk. Het is wel zo'n type film waar je van moet houden(en dan zeker wat betreft Will Ferrell als zijnde Elf). Als je dit goed ligt is het een prima film. Stoort zeker niet om elk jaar te herzien.

avatar van Alathir
Omdat het kerst is gisteren maar eens gekeken. Het begon met een niet al te interessant of grappig begin, na een 20 minuten wordt het dan wel vermakelijk om naar te kijken en heb ik zeker een aantal keer goed gelachen. De laatste 20 minuten gaat het dan weer helemaal bergaf, er gebeurd niks grappig meer. Het is ook een voorspelbaar einde uiteindelijk.

Will Ferrell deed het weer prima, Caan was een beetje uit zijn normale manier van doen.

avatar van debbietino
Omwille van Kerst de film gekeken met mijn kinderen van 9 en 12 jaar. Het verhaal leek ons leuk dus met enige verwachting samen gezellig op de bank de film erop gezet.
Vanaf het begin zaten we eigenlijk al met gefronste wenkbrauwen naar de film te kijken maar we bleven kijken in de hoop dat hij leuker zou worden. Echter begon mijn zoon al als eerste zijn tablet erbij te pakken omdat hij het niet volhield.
Ook mijn dochter was steeds bezig met andere dingen en dat zegt voor ons al genoeg. Mijn vrouw en ik hebben ons doodgeërgerd aan Farrel zijn rol. Wat een volslagen idioot. In de hele film misschien 2x gelachen.
Nee, ik heb mijn kids deze film een cijfer laten geven en een 1 is het resultaat en dat puur voor het verhaal, wat met normaal acteerwerk van Farrel, een hoger cijfer had gekregen.
Hoe ze hem, het elvenkind, hebben neergezet was echt jammer. Ik zat te wachten tot Caan hem zou wurgen. Kerstgedachten ver te zoeken bij ons na deze film.

avatar van RnRzombie
Lekker melige film, met de energieke Will Ferrell in een leuke rol als Kerstelf/Groot kind.
James Caan is ook erg goed, als norsige, kille zakenman.

avatar van Shadowed
Erg flauw.

Typische rol voor Ferrell. Een nogal flauw in dit totaal uit de bocht vliegende film. Zelfs voor kinderen is dit een vrij bedenkelijke film. Alhoewel het acteerwerk niet slecht (maar vooral flauw) is waas hier haast niet doorheen te komen.

De film is alles behalve vlot, en ook niet erg grappig. Hier en daar zaten een paar glimlach momenten maar de flauwe schreeuwerige dialogen van Ferrell begonnen met toch wel behoorlijk te storen na enig moment. Wat Caan hier deed was me ook een raadsel.

Flauwe film, niet erg leuk. Leuk bedacht verhaal wel, maar zo suf en dommig uitgewerkt dat de lol er na een half uur al dik af is. Overslaan.

avatar van Flat Eric
Een iets te enthousiaste Elf.

Als de film was gemaakt met iemand anders dan Will Ferrell in de titelrol dan had ik het lang niet zo leuk gevonden als nu het geval is. Ik kan het niet helpen maar ik heb een zwak voor Ferrell in dit soort rollen.
Natuurlijk is het allemaal best flauw, maar hij brengt het met zijn droogkomisch hoofd zo aanstekelijk leuk dat ik er echt van kan genieten. Natuurlijk is het einde tenenkrommend als iedereen in zingen uitbarst, maar ja, dat soort trucjes horen nu eenmaal bij dergelijke films. Ik heb me er niet aan gestoord, ook niet aan de bijrollen die het geheel prima ondersteunden.
Pretentieloos feelgood kerstvermaak.