Elizabethtown (2005)

Drama / Komedie

geregisseerd door Cameron Crowe
met Orlando Bloom, Kirsten Dunst en Susan Sarandon

Drew Baylor (Bloom) is een succesvol ontwerper wiens leven in één dag dramatisch verandert. Hij verliest zijn baan omdat hij een product heeft ontworpen dat niemand wil kopen en direct daarop krijgt hij te horen dat zijn vader is overleden. In het vliegtuig op weg naar Elizabethtown, het geboortedorp van zijn vader waar hij tijdens familiebezoek overleden is, ontmoet Drew Claire (Kirsten Dunst), een levenslustige en eeuwig optimistische stewardess. Zij besluit dat zij de vrouw is die Drew - letterlijk en figuurlijk - de weg terug naar huis zal wijzen en hem zal leren wat het betekent om echt te leven en lief te hebben.

Dit is een film die je minstens in twee delen moet kijken naar mijn mening. Ik heb hem in drie gezien.
Ik ging gisteravond kijken en ik vond hem heel erg saai.
Bloom probeerd een 'outsider' neer te zetten, maar het lukt hem gewoon niet goed. Zijn acteer werk was naar mijn idee gewoon slecht. Hij kwam er pas in het einde van de film in.
Dunst probeerd de film naar een iets hoger level te tillen, wat haar niet echt helemaal lukt. Ik weet niet of het aan haar personage ligt of aan Dunst zelf.
Aan het einde van de film bij het herineringsfeest werd ik toch meegesleept. Bloom zetten eindelijk een 'outsider' neer, maar dat was het nog niet eens. De muziek van de film was zoo heerlijk. Bij de roadtrip bleef de mzuek goed. Je ziet Bloom groeien van nep depri naar vrolijk.
een *2. een ster voor de moeite en de andere voor de muziek.

avatar van m1701
Ik vond het toch eigenlijk wel een aangename film!
Heeft met toch aardig verrast. Vooral het einde vond ik wel mooi.
Verhaal niet standaard dus dat is al een pluspunt

3* acteerwerk was ook goed!

avatar van benan89
Leuke film!
Vondt het ook leuk Orlando eens in een ander genre te zien... ik had nogal een "loozer" idee van hem na Troy....;-)
Er komen toch aardig wat bekende acteurs en actrices langs, heb echt genoten van deze film.

Van mij 3,5*

avatar van Moviewatcher4
De film keek lekker weg en bleef leuk. Ik had persoonlijk liever gezien dat ze ergens dieper op waren in gegaan. Of op de relatie tussen Dunst en Bloom of op het verdriet van Bloom. Ik had een hogere verwachting van de film, en sommige (naar mijn mening) leuke onderdelen uit de film, die ze prima hadden kunnen uitwerken, kwamen voorbij geflitst. Een leuke film, maar niet eentje om voor thuis te blijven.

avatar van Macmanus
Orlando Bloom verneukt het.

Eigenlijk is dit juist na Vanilla Sky weer een typische Cameron Crowe film. Liefde, op zoek naar jezelf typische Crowe items. De film begint ook helemaal niet slecht, helaas begint de rol van Bloom al snel op te vallen in negatieve zin. Hij is de blijheid zelf maar toch moeten we geloven dat hij zelfmoord wil plegen.

Nergens komt het echt over dat zijn leven uitzichtloos is. Dat verkloot ook de hele film, hij moet juist down zijn en langzaam weer zin krijgen in het leven. Het is zeker vaker gedaan en daar snijd Crowe zich ook een beetje in de vingers mee, Garden State kwam 1 jaar eerder uit, maar toch kan hij er wel mee weg komen met zijn fijne feel good sfeer. Helaas valt het regelmatig uit de maat en is het een aardig voort kabbelend filmpje at best.

Hoeven ons geen zorgen te maken over Crowe die kan het nog wel, effe weer de juiste acteurs nemen. Enige waar we ons wel zorgen over moeten maken is wanneer die weer eens iets maakt.

2.5 sterren

avatar van rokkenjager
Wat een lachwekkende film zeg. Werkelijk niks deugt aan deze afgezaagde meuk. Bij iedere scène zat ik mij serieus af te vragen wat de maker nou daarmee wil zeggen. Volkomen belachelijke, geforceerde, ongeloofwaardige scènes volgen zich in een rap tempo op. En er leek maar geen einde aan te komen. Tel daarbij nog eens de slechtste performance aller tijden door een hoofdrolspeler en je hebt een draak van een film. 1*

avatar van chiel
Ik vind de sfeer van de film echt heerlijk, en steeds de combinatie van drama en komedie. Wat een geweldige rol van Susan Sarandon overigens. En natuurlijk de muziek, daarom alleen al zijn de films van Cameron Crowe altijd al de moeite waard!

avatar van rep_robert
Poeff, opzich is het concept aardig. Alleen is het al een stuk beter uitgewerkt in Garden State. De relatie tussen Dunst en Bloom komt erg geforceerd over(vooral hun kennismaking). Ook voelt het personage van Bloom echt fake aan, waar in Garden State de hoofdrolspeler fenomenaal overkomt heb ik bij Bloom nooit het idee dat hij depressief is.

Af en toe aardige ideetjes en een sfeervol filmpje met typische muziek, Dunst vind ik ook altijd wel leuk.

Toch zitten er teveel overdreven typetjes in, die rol van Sarandon is echt lachwekkend slecht en is het op een aantal momenten best langdradig. Dat einde met die roadtrip vind ik ook onrealistisch overkomen. Alsof iemand dat zou doen voor iemand anders na amper een paar dagen.

Het voelt bij veel scenes gewoon te nep aan. Dat verneukt de film uiteindelijk. Helaas, geen 2e Almost Famous.

I like this film!
Het verhaal begint goed en kent enkele amusante fases maar soms is het ook een beetje saai en moet je gewoon doorbijten. De muziek maakt het wel aangenaam want die is echt wel goed gekozen. De laatste 10 minuten zijn gelukkig heel sterk en maken de film goed. Kirstin Dunst speelt goed. En wat betreft die roadmap, ja dat is mogelijk, ik zou dat ook durven doen.

4 sterren dus

avatar van Fran
Op zich vond ik het geen onaardige film om naar te kijken. Maar het heeft het wat mij betreft allemaal nèt niet. Het dorpse familie sfeertje dat er zou moeten heersen wordt nèt niet bereikt omdat er te weinig aan de aandacht aan de personage's besteed word, de liefde tussen Drew en Claire wordt net iets te oppervlakkig neergezet en de humoristische personage's worden nèt iets te overdreven neergezet. Zoals bijvoorbeeld hoe het personage van Susan Sarandon op het laatst een hele stand up comedie act opvoert tijdens de herdenking van haar man. Dat ging wel over het randje van grappig.

De road trip op het einde vond ik wel erg leuk ook al was het wat ongeloofwaardig. Verder niet onaardig maar geen superfilm.

orbit
Sympathieke romantic comedy.. niet veel om het lijf, maar door enkele leuke ingrediënten wordt het toch wel beter dan de gemiddelde romcom, waar ik doorgaans geen fan van ben.

Het begin van de film was eigenlijk best wel leuk en ook grappig en dat had vooral te maken met de charme van Kirsten Dunst. Dankzij haar was deze film best nog aardig om te kijken. Na de leuke opening (zeg maar na de vliegtuig scene) wordt het allemaal wat saai en neemt het drama gehalte de boventoon. Leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

Nog een keertje gekeken. Best een leuke film, maar als je garden state hebt gezien dan weet je hoe hij had moeten zijn. Muziek is wel goed en in tegenstelling tot veel films wordt de film op het eind beter.

Theunissen schreef:
Leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

Zoiets ja. Duurde ook een beetje te lang.

avatar van nightbreed
Zeer vermakelijk filmpje met een prachtige rol van Dunst. Ik vind dit soort films, waarin de hoofdrolspeler de dingen (ongewone situaties en aparte mensen) gedwee ondergaat, prachtig. De zwarte humor die hier en daar om het hoekje komt kijken was ook erg welkom. Verder veel leuke bijrollen, waaronder de bijrollen van Sarandon en Baldwin.
7,5/10

Paar keer naar toe gezapt, maar in de momenten die ik zag, werd pijnlijk duidelijk hoeveel die Bloom tekort komt als acteur. Ook echt weer een voorbeeld dat je met je uiterlijk een heel eind kan komen.

avatar van tommykonijn
Leuke film. Beetje afwisselend tussen Drama, Romantiek en Comedy. Beide acteurs kende ik nog niet echt heel geweldig. Orlando Bloom alleen van Pirates, LOTR en Troy en Kirsten Dunst alleen van Spider-Man en Jumanji. Beiden deden het in ieder geval leuk en er zat een goede chemie tussen hen. Dit was meteen een van de pluspunten van de film. Het eerste gedeelte van de film is namelijk niet zo interessant maar het laatste is dan wel weer erg leuk. Het stuk vanaf de herdenking tot het einde vooral. Ook het verhaal stelde niet heel veel voor, maar nam wel leuke wendingen. Over het algemeen vond ik het een leuk tussendoortje.

avatar van k.grubs
Vol goede moed gaan kijken, maar het is wel erg slecht allemaal. Het verhaal wordt niet komisch en niet dramatisch. Als het heel even romantisch gaat worden, blijven ze maar doorgaan met een volstrekt oninteressante dialoog. Kirsten kijkt uit haar ogen alsof ze teveel prozac slikt en ik verwachtte elk moment dat ze een breakdown gaat krijgen, of toch een serial killer blijkt te zijn, maar dit blijkt niet in het script te staan.

avatar van thegoodfella
Deze film deed me heel erg denken aan de film Garden state. Leukle vlotte dramafilm met af en toe goede zwarte humor. Alleen jammer dat waar Garden State heel ingetogen blijft, deze film te overdreven en amerikaans word.

avatar van piratesfan 4ever
hele mooie film, prachtige muziek en Orlando Bloom en Kirsten Dunst vond ik ook erg goed.

avatar van jumpstylemovie
Zo he, die Kirsten Dunst is een leuke meid maar wat is ze irritant in deze film zeg!

Dick2008
Aantal jaar geleden al deels gezien, maar bijna niet doorheen te komen. Zogenaamd moet het komisch zijn maar hoofdzakelijk drama, waarbij het eerste uur bijzonder moeizaam verloopt, wat een gezemel over het mislukt produkt.
Daarna komt er nog een heel uur bij, maar niet veel beter. Dunst loopt wel lekker te doen, maar inderdaad vrij irritant hier, maar Orlando Bloom is nog een stuk erger. Er zit ook geen goede chemie tussen die twee. Maar over irritant gesproken, nog maar te zwijgen van Susan Sarandon. Bbrrr, barslechte film, vervelende cast. 1.0

Eigenlijk ... Best zeer vermakelijke film. Niet supermemorabel, maar hoort zeker in het betere romcomrijtje thuis.

Waar gaat het over? Jonge man doet het niet zo goed voor zijn bedrijf, pappie overlijdt, hij maakt kennis met familie die hij al jaren niet meer gezien heeft, zeden en gewoonten lopen er anders. Tussendoor maakt hij dan ook nog eens kennis met een toffe meid.

Positieve punten: leuk verhaal, leuke personages, muziek valt wel mee en er kan ook wel eens gelachen worden. Eigenlijk allemaal niet zo slecht. Grote minpunt: een hoofdacteur die nep overkomt en zowat tegen zijn zin lijkt te acteren. Anders was het zeker een vier geweest.

avatar van Kondoro0614
6:05... Lekker vroeg..

avatar van Leo1954
Op zich een simpel verhaaltje zo op het eerste gezicht. Maar het wordt steeds leuker, charmant op een vreemde wijze, lekkere muziek en dan natuurlijk die fabelachtige Kirsten Dunst, wow! Uiteindelijk een film die de juiste snaar bij me raakt.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en zonder verwachtingen eens bekeken. 'k het begin had 'k echt het gevoel dat 'k weer naar Jerry Maguire zat te kijken, maar al gauw veranderde het verhaal.
Het middenstuk vond 'k wel goed, alleen het laatste stuk (de roadtrip) vond 'k dan weer wat minder en haalde een beetje het tempo uit de film, al was het uiteindelijk toch wel goed.
Wel veel bekend volk en het was eens tof om Orlando eens in een andere rol te zien. De rest van de cast deed het ook wel prima. Verder bevatte de film nog leuke muziek.
Het was een beetje een speciale film vond 'k. Een mix van een beetje verschillende genres: romantiek, komedie, drama. Toch mistte de film iets om er een echte topper van te maken, misschien een iets te lange speelduur.

avatar van HarmJanStegenga
Inmiddels (bijna) alles van Crowe wel gezien. De man die natuurlijk vooral z'n stempeltje drukt op de muziek die hij in z'n films gebruikt. Meestal prima in orde, zo ook in deze 'Elizabethtown'. Een fan van Bloom ben ik absoluut niet, ook hier is-ie niet zo bijzonder. Het is vooral Dunst die de show steelt. Leuke rol hoor. Verhaaltechnisch leuk, geinige ontwikkelingen - soms had er wat meer uitgehaald kunnen worden (vooral Bloom en Dunst samen), maar al met al kijkt dit gewoon lekker weg. Prima film voor een keer.

avatar van IH88
“I'm impossible to forget, but I'm hard to remember.”

Films van Cameron Crowe hebben altijd wel een bepaalde charme over zich, maar met Elizabethtown overspeelt de regisseur zijn hand. Dat komt natuurlijk allereerst door de desastreuze keuze om Bloom te casten als hoofdrolspeler, maar ook het verhaal komt niet echt van de grond.

Bloom moet een suïcidaal persoon spelen, maar loopt de hele film als een blije kip rond. Dat zou ik ook zijn als ik aangesproken zou worden door Dunst, maar dat is volgens mij niet het punt dat de film wilde maken. De familie van deze Drew (Bloom) is ook maar een maf stel waarvan er geen één bijblijft (nou ja, Sarandon natuurlijk wel in een gedenkwaardige scene). Pluspunt is wel de mooie sfeer die Crowe altijd weet op te roepen en de heerlijke muziek. En Dunst speelt een leuk quirky karakter met de nodige flair.

Omg ik irriteer me behoorlijk aan kirsten dunst. Sowieso bij spiderman al. Dus ik d8 misschien is ze hier wel anders. Orlanda prsenteert onder de maat. Ze passen dus wel bij elkaar. En de film zelf.. na nee. Heb spijt dat ik deze bekeken heb.