Finding Neverland (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Familie

geregisseerd door Marc Forster
met Johnny Depp, Kate Winslet en Julie Christie

Londen, 1904. Toneelschrijver James M. Barrie (Johnny Depp) voelt zich geklemd in de regels van zijn bestaan. Hij vindt toevlucht in zijn kleurrijke fantasie waarin alles mogelijk is. Wanneer hij weduwe Sylvia (Kate Winslet) en haar vier kinderen ontmoet, vindt Barrie de inspiratie voor zijn bekendste werk: Peter Pan. Hij deelt met de familie de magie van het geloven in je eigen fantasie zodat een wereld ontstaat waarin alles mogelijk is.

435 BERICHTEN 39 MENINGEN
avatar van VincentL
Finding Neverland

Iedereen kent dankzij Disney het overbekende verhaal van Peter Pan. Tenminste: ik ken het van Disney. Zelf heb ik het nooit zo fantastisch gevonden. Nu ik echter ouder ben heb ik een interesse ontwikkeld voor de oorsprong en de diepgaandere gedachtes van meesterwerken, waar je Peter Pan toch wel in onder kan brengen. Dit is een film die de oorsprong van Peter Pan als speelfilm verteld, en niet als documentaire. Met Johnny en Kate in de hoofdrollen op naar het ontstaan van Peter Pan...

Over het verhaal valt niet heel veel te twisten. Zo is het ongetwijfeld gegaan en daar moet je je bij neerleggen. Het gaat dan echter om de uitwerking van het verhaal. Is er gekozen voor dramatiek? Vreugde of is er gekozen voor een specificatie van het stuk Peter Pan? Hier is duidelijk het eerste het geval. Peter is even naar de zijkant geschoven en er is kozen voor de dramatiek tussen Barrie en Llewelyn. De daarbij horende kinderen geven een mooi drama, maar niet heel hoogstaand. Het uiteindelijk einde is iets te sentimenteel voor mijn doen. Dat hadden ze kunnen schrappen. Verder is het gewoon een mooi verhaal dat goed is uitgewerkt.

De twee personages waar het allemaal omdraait in deze film zijn toch wel Depp en Winslet. Depp speelt altijd op niveau. Ook hier weet hij weer op je lachspieren te werken met een paar rare, komische scènes. Hij heeft een goede chemie met Winslet en de kinderen en dat straalt er vanaf. Het is op zijn niveau, dat gewoon erg hoog ligt.
Winslet heeft uit mijn optiek een iets makkelijkere rol. Het enige jammere vond ik dat zij zich 100% overgaf aan Depp. Je zag geen enkel moment bij haar het verdriet en de emoties van haar verloren man, iets wat je bij de kinderen heel duidelijk zag. Ze speelt niet bijster spectaculair maar gewoon op het niveau van de rest van de film.
Highmore vind ik als enige van de kinderen noemenswaardig. Hij speelt een nogal irritant personage, maar wel met verve. Hij moest irritant zijn en dat deed hij zeer goed. De emotie is voor een kind zeer goed overgebracht naar het publiek.
Mitchell vond ik een erg sterke bijrol hebben. Je ziet bij haar duidelijk het verscheurde hart van haar liefde die is weggelopen, en tegelijk de stoïcijnse (quasi-)nonchalance die bij die tijd hoort. Erg goed overgebracht.

Finding Neverland is een film die sprookjesachtig is weergegeven. Luchtige open scènes in het Engelse landschap zijn een lust voor het oog. De kledij is goed op de tijd en de sfeer afgestemd. Het is zeer open en vrolijk weergegeven op de blijde momenten en de somberheid en de donkerheid tijdens de begrafenis. Ook de bijbehorende muziek was op zijn plaats, maar niet bijster spectaculair.

Het is gewoon een vermakelijk filmpje die zeker niet te lang duurt. Het einde is wat zwakker. Gewoon een goede prestatie van de hele cast en crew, maar niet van uitmuntend hoog niveau.

Johnny Depp in een voor hem ongewone maar wel uitstekende rol in een even uitstekende film.
Fantasie, geloof en emotie leiden naar een betere wereld, die ge normaal niet als vindbaar acht, is zowat het thema van deze film, waarin ook de youngsters overtuigend acteren en er ook veel verdienste is omwille van de decors, costumering en eenvoud in de dialogen.
Julie Christie, een dagje ouder, heeft nog altijd die magische uitstraling.

avatar van Geno
Het ligt zeker aan mij (niet ironisch bedoeld),... maar ik werd echt onpasselijk van deze film. Het lag zeker niet aan de acteurs...; het lag zeker niet aan de sfeer...; het zag er perfect uit allemaal. Kritiek zou echt onterecht zijn...; maar dat eeuwige fluistertoontje van de gesprekken. Het zoetsappige. Het leek wel het huisje op de prairie. Pfff... ik was blij dat ik af en toe kon doorspoelen.

2,5 *

avatar van womanizer
Prachtige film met een mooie boodschap. Johnny Depp in topvorm (Jammer dat Jamie Foxx GEWELDIG was in Ray ). Kate Winslet doet het ook goed, alleen blijft ze wel een beetje in de schaduw (komt ook waarschijnlijk door de script).

avatar van de grunt
Geno schreef:
2,5 *

Snap helemaal wat je bedoeld.

Dat is nou eenmaal Marc Forster
de ongekroonde koning van het melodrama..

gauke schreef:
Lekker sentimenteel drama en een prachtige rolbezetting, ook door de kinderen.

Een hartverwarmende film die je meevoert naar een tijd waar je in je wildste fantasieën slechts van kunt dromen. Het sprookje, een mix van fantasie, drama, romantiek en tragedie, is sentimenteel en kleverig (gelukkig is de dosis kitsch slechts mondjesmaat aanwezig), maar ook teder, heeft humor en ontroert bovenal. De film neemt echter ook geen enkel risico. De sfeer kun je poëtisch noemen.

avatar van RuudC
Hoewel je van een mijl kan zien dat het biografische verhaal erg geromantiseerd wordt, is Finding Neverland een mooie en soms interessante film. Er wordt door iedereen wel goed geacteerd, waarbij dan vooral de rollen van de jonge hoofdrolspelers opvallen. Finding Neverland laat zijn licht schijnen op het ontstaan van het verhaal van Peter Pan met daarbij een behoorlijke rol voor de liefde. De fantasierijke stukken zijn (vanzelfsprekend) het interessantst. Mooi drama met neigingen naar kitsch, maar nog altijd bovengemiddeld.

Het mooie aan de film is dat iedereen ooit kind is geweest en iedereen zich bijgevolg kan herkennen in bepaalde aspecten. De romantische vlucht naar de fantasiewereld, de eeuwige jeugd is een droom waar we allicht nagenoeg allemaal mee rondlopen. Deze film toont daar een glimp van en dat maakt het ontroerend mooi. Prima in beeld gebracht, goed acteerwerk en bij momenten confronterend. Een topfilm die nog niet bekend is bij het grote publiek, maar dat eigenlijk wel zou verdienen!

avatar van john mcclane 2
Wat kan een regiseur toch divers zijn als je zijn latere films ziet.
Dit was niet mijn ding.

Best een aardige film, niet bijzonder

avatar van Zeriel
Saai en braaf.

Mooie film is dit, met een goede cast.
Vooral de kinderen doen het ook zeer goed naast de twee grote namen (eigenlijk drie, Dustin Hoffman niet vergeten) Johnny Depp en Kate Winslet.
Vond het een zeer aangename film met een prima verhaal, dat weliswaar een tragisch einde kent.

Wederom was ik onder de indruk van Johnny. Maar eigenlijk speelde de hele cast goed in deze prachtige film met boodschap. Samen met mijn 11 jarige dochter gekeken en ook zij heeft zich geen moment verveeld.

Ik ben dol op Depp en zijn uiteenlopende rollen, maar vind het een verrijking om hem zo nu en dan in een "normale" rol te zien zonder typetje. .
Werkelijk waar een prachtige film. Een mooi balans waarin de fantasie mijn terugneemt naar de kindertijd waarin alles kon en bestond.
De acteurs staan sterk op alle fronten. Ik heb genoten.

avatar van des1
Mooi verhaal over "use your imagination" en "never growing up". Winslet weer van de bekende vintage intensiteit. Kiddos speelden fantastisch. Alleen... ben al niet weg van Depp, maar de man straalt gewoon niet ut wat ie in de film moet spelen. In de eerste plaats een grote kindervriend. Een andere acteur had meer mileage uit de rol gehaald. Jammer.