Same Time, Next Year (1978)

Komedie / Drama

geregisseerd door Robert Mulligan
met Ellen Burstyn, Alan Alda en Ivan Bonar

Doris en George vormen een overspelig koppel dat eens per jaar bijeen komt. Gedurende een kwart eeuw, zo lang als de verhouding duurt, wordt de Amerikaanse mentaliteitsverandering geschetst. Zo ontwikkelt de naïeve vrouw zich tot een gedreven feministe.

TEASER

FisherKing
Vond de film vroeger erg goed; maar toen ik hem de laatste keer weer zag een stuk minder. Hij kwam verouderd over op mij!

Als toneelstuk (van Bernard Slade) gaf het twee acteurs de kans om lekker te verkleden en te schmieren. Maar inhoudelijk is het erg schetsmatig en 'makkelijk' allemaal.

Heerlijke film

Ik heb hem vannacht gezien en vond het echt een film om voor op te blijven

avatar van Wembleyfever
Ja, dit vond ik toch echt wel een prachtige film. Nou ben ik wel een beetje een Alda-fan, maar ik vind vooral het verhaal heel erg origineel.

avatar van missl
Duidelijk gemaakt vanuit een toneelstuk. Alles speelt zich af in hetzelfde huis. Deze 2 mensen hebben een affaire en zien elkaar 1 keer per jaar. Daardoor leer je veel van hun levens en hoe ze groeien. Je moet er wel zin in hebben want het is 2 uur lang enkel dialoog.

avatar van mrklm
Hoewel Alan Alda en Ellen Burstyn allebei voortreffelijk acteerwerk afleveren in deze verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Bernard Slade - die tevens het scenario schreef - is het begrijpelijk dat alleen Burstyn een Golden Globe en een Oscarnominatie kreeg voor haar werk in dit intelligente, maar soms wat te sentimentele romantische dramedy. Haar karakter maakt namelijk een meer nadrukkelijke karakterontwikkeling door gedurende de ruim 25 jaar waarin George [Alan Alda] en Doris [Ellen Burstyn] eens per jaar op een vaste plek hun affaire voortzetten. Het verhaal begint in de jaren '50 en toont niet alleen hoe het leven van de hoofdpersonen verandert door hun persoonlijke ervaringen, maar ook - door middel van beeldcollages die verwijzen naar historische gebeurtenissen uit de betreffende periode - hoe de wereld om hen heen, alsmede de moraal zich ontwikkelt. Regisseur Robert Mulligan, zelf een vijftiger toen hij de film maakte, ziet erop dat de acteurs steeds de juiste snaar weten te raken. Enig minpunt is stroperige liedje "The Last Time I Felt Like This", geschreven door Marvin Hamlisch en Alan Bergman en gezongen door Johnny Mathis en Jane Olivor.