Elysium (2013)

2019 stemmen

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley

In het jaar 2154 bestaan er twee klassen: de zeer rijke mensen die op een ruimtestation met de naam Elysium wonen, en de rest, die op een overbevolkte Aarde moeten leven. Minister Rhodes (Jodie Foster) is een hardvochtige regeringsleider die er alles aan doet om de luxe levensstijl van de bewoners van Elysium te beschermen. Nieuwe anti-immigratiewetten zijn dan ook het gevolg. Dat weerhoudt de Aardbewoners er echter niet van te proberen Elysium te bereiken. Op alle mogelijke manieren.

IH88 schreef:

In de jaren 90’ leefde we in Nederland met 9 miljoen mensen. Nu zijn het er 17 miljoen, en dat vind jij geen probleem van het westen? En waar denk je dat al die mensen in derdewereldlanden naartoe gaan wanneer ze in armoede en oorlog opgroeien? Klimaatverandering en overbevolking zijn met elkaar verbonden, en je kan niet het ene aanpakken en het andere op z’n beloop laten.

De bevolking in Europa stagneert, en neemt mogelijk zelfs af in de toekomst. Die mensen zullen uiteraard naar het westen komen, en sterker nog, moeten allemaal naar het westen komen zodat veel gebieden in Afrika gewoon weer ingenomen kunnen worden door de natuur. Want nu is de mens overal aanwezig. Is overbevolking een probleem, niet bepaald. Het zijn wij die in luxe leven die vooral een probleem vormen. We kunnen perfect 8-9 miljard mensen onderhouden met de voetafdruk van een gemiddelde Afrikaan. We kunnen er zelfs 20 miljard onderhouden. Maar iedere Belg neemt 20 Afrikanen in bij wijze van spreken door onze luxueuze manier van leven, doordat wij elke dag een sappig stuk vlees op ons bord krijgen, doordat wij inderdaad dagelijks met de auto reizen en niet meer zonder kunnen, doordat we in kasten van villa's wonen en waarin we 99% van de voorwerpen nooit aanraken of gerust in een publiek gebouw kunnen staan.

Met name als wij een boek willen lezen, haal het uit de bibliotheek en koop het niet zelf. Jij leest het wellicht maar één keer in je leven, terwijl 20 personen het boek misschien willen lezen, en het dus 20 keer kopen, en 20 keer produceren. In de bibliotheek kan één boek gelezen worden door dezelfde twintig mensen, met als gevolg 19 minder geproduceerde boeken (simplistisch voorbeeld, maar je begrijpt het wel), en het is bovendien spotgoedkoop en toegankelijk voor iedereen. In plaats van 20 euro per boek, 5 euro lidmaatschap per jaar. De bibliotheek is niet voor niets een communistisch idee, en zo gaat met dat alles, ook met openbaar vervoer.

Zwolle84
Je zou bijna vergeten dat er ook nog een film bij dit draadje hoort.

avatar van IH88
TornadoEF5 Juist, en wat denk je dat de 20 Afrikanen gaan doen als ze hier komen? Zij zullen er financieel op vooruitgang en ook meer gaan consumeren. En daar geef ik ze groot gelijk in, ik zou hetzelfde doen. Lekker een stukje vlees, auto rijden, een baan zoeken zodat je een groot huis kan kopen en met vakantie terug naar Nigeria kan gaan. Mooi leven man. Zitten we wel met 20 miljard mensen op een klein stukje aarde, want Afrika moeten we vrij houden volgens jou redenering. Ik denk zelf dat we ze moeten helpen met een zelfstandige, sterke en duurzame economie, maar dat ben ik.

Terug naar de film. Het accent van Foster in deze film lijkt me belangrijker dan alle wereldproblemen bij elkaar .

IH88 schreef:

Niemand is verplicht om in luxe te leven. Men kan gerust welvarend zijn zonder een enorme ecologische voetafdruk te hebben op de planeet, maar dan zal men het met minder moeten stellen. Maar we gaan er niet van doodgaan, als we allemaal in een appartement wonen, waarin we samen een badkamer delen, en als niemand nog een eigen auto zal hebben, maar elke vorm van transport openbaar vervoer wordt. Het is zeker en vast mogelijk om met twintig miljard mensen op deze bol te leven, maar dan zullen we zuinig moeten zijn met de grondstoffen en de producten die we gebruiken, en zullen we moeten verstandig omgaan met welke technologie we onderzoeken, gebruiken en toepassen, met prioriteit op milieuvriendelijke technologie. Misschien zijn dat geen populaire maatregelen voor iedereen, maar het zijn wel maatregelen die zullen moeten genomen worden.

En ja, een internationale bevolkingsstop dmv tweekindpolitiek of bepaalde landen die een éénkind- of tweekindpolitiek erop hanteren, is misschien één v/d maatregelen die genomen zullen moeten worden. Al is het maar dat bepaalde landen kunnen focussen op de toename van de welvaart, en hun potentieel eindelijk kunnen waarmaken. Daarom dat investeren in anticonceptiemiddelen, seksuele voorlichting, gezondheidszorg en onderwijs van absolute noodzaak is, in ontwikkelingslanden.

KillerPony 3000
De pittige discussie hierboven herinnert mij waarom ik deze film op handen draag qua symboliek. Elysium staat voor het rijke clubje die ons al eeuwen uitbuit en tegen elkaar opzet, ons doet geloven in nietsontziend kapitalisme waarbij onze grondstoffen worden uitgeput, onze gezondheid en de hele aarde naar de kloten gaat en dit alles om eigen fortuin en macht te behouden. Het enige alternatief zou dictatoriaal communisme of teensletsachtig groenlinks zijn. Nee zoals we ook zien in bv Metropolis (1927) mag de massa braaf aan de band tot we oud en versleten zijn, om maandelijks te kunnen overleven, ten bate van het mooie gezonde leven van enkelingen. Dat is beter want het is nu eenmaal zo.

Veel meer dan kritiek op onze verwaande positie naar vluchtelingen toe, is het vooral dat misdadige eliteclubje die de prent weerspiegelt. Armere of rijkere landen, het volk die op aarde overschiet in deze prent omvat ons allemaal. Ook de zogenaamde middenklasse. De klootzakken uit kosmologisch luxeresort Elysium zijn de Rockefellers en Rothshilds van deze wereld, de Saoudische oliesjeik en de Amerikaanse wapenhandelaar. In iets mindere mate menig industrieel die nooit zal wakkerliggen van het bloed, zweet en tranen van zijn arbeiders en het desondanks veel minder kwalitatief en gezond leven dat ie heeft, of van de algemene milieuschade dat zijn business veroorzaakt. Want hij kan lekker in zijn luxevilla midden in het natuurschoon zitten en 10 keer per jaar de nog mooiste overgebleven plekjes op aarde bezoeken als ie dat wil. Elysium. De egoistische schurkenplaneet bestaat al eeuwen recht voor onze neus, zo recht voor onze neus dat wij als touwtjespoppen het gewoonweg niet (meer) zien. Al zijn ze wel nog steeds zo sluw genoeg om zoveel mogelijk mensen dom en inschikkelijk te houden ook natuurlijk. Mag ik trouwens in dit verband nog even zijdelings de cultklassieker They Live! (1988) aanraden?

Dat clubje die de touwtjes in handen heeft wil trouwens niet echt vrede en welvaart overal, welnee, zij teren juist op ongelijkheid en conflict. Het gaat ook niet eens om welvaart, zoals men ons dagdagelijks inpepert. Wat een mens veeleer nodig heeft is welbevinden, de simpele maar zo essentiële dingen zoals ons kind gezond kunnen houden, waarmee ik nog een laatste maal refereer naar 1 van de krachtige punten uit deze meer dan degelijke allegorische SF thriller.

avatar van TornadoEF5
Toch verhoogd naar 3,5*. Denk dat ik hem zeker nog wel eens ga herkijken... Het zou best mogelijk zijn dat dit een film is die ondanks zijn mankementen zal groeien en groeien en groeien bij het publiek in de komende jaren doordat het thema relevanter en relevanter wordt.

Dank je KillerPony 3000, zal jouw films op de watchlist zetten!

avatar van AC1
AC1
Kijk naar Upgrade, jongens. Eindeloos veel beter!

avatar van Lovelyboy
Aardig actie SF filmpje. Vooral strakke actie en vechtscènes. Ziet er verder prima uit. Copley steelt de show als los geslagen bad guy. Damon heeft een van zijn betere dagen, Foster vind ik daar en tegen erg matig, bijna irritant.

Zoals ik zeg, aardig voor de actie en spanning.

avatar van rebelkush
TornadoEF5 en KillerPony 3000 prachtig gezegd

Heerlijke film met geweldige acteurs waaronder Matt Damon, Jodie Foster, Wagner Moura een Sharlito Copley die af en toe leuk Nederlands praat.
Verhaal is goed, genoeg spanning, actie scene's prima, mooie beelden, goede acteurs en zelfs de achtergrond muziek was goed.
Toffe film

avatar van rep_robert
Foster blijft een hoge irritatiefactor houden in deze film. Het accent is onbegrijpelijk slecht.

avatar van rep_robert
IH88 schreef:

Hoe kom je in vredesnaam bij 9 miljoen mensen haha.
Dat aantal hadden we in de Tweede Wereldoorlog al bereikt.
Bevolking van Nederland - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

Jaren 90:
15 miljoen mensen - YouTube

avatar van Erwin (Google Holland )
AC1 schreef:
Kijk naar Upgrade, jongens. Eindeloos veel beter!
Daar heb je gelijk in, wat een topper van een film is dat, 3x gezien maar het einde ..?