Elysium (2013)

1943 stemmen

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley

In het jaar 2154 bestaan er twee klassen: de zeer rijke mensen die op een ruimtestation met de naam Elysium wonen, en de rest, die op een overbevolkte Aarde moeten leven. Minister Rhodes (Jodie Foster) is een hardvochtige regeringsleider die er alles aan doet om de luxe levensstijl van de bewoners van Elysium te beschermen. Nieuwe anti-immigratiewetten zijn dan ook het gevolg. Dat weerhoudt de Aardbewoners er echter niet van te proberen Elysium te bereiken. Op alle mogelijke manieren.

374 BERICHTEN 84 MENINGEN
avatar van dvdfreak123
geplaatst: 23 augustus 2015, 22:44 uur [permalink]
Echt genoten van deze 👍 Verhaal is zeer goed en origineel. Film boeide mij vanaf het begin, effecten zijn zeer goed. Actie was ook goed. Het einde was ook Fantastisch. Damon speelde goed net als Foster en Copley was geweldig als bad guy. Persoonlijk van zijn momenteel 3 films vind ik deze Blompkamp de beste krijgt van mij een 8,5/10

avatar van rupie
geplaatst: 4 januari 2016, 00:23 uur [permalink]
Wel vermakelijk SF film die copley was een beetje over de top, vond ik jammer en aan het einde zelfs storend werken. Voor de rest niet bijzonder.

avatar van des1
geplaatst: 4 januari 2016, 15:02 uur [permalink]
Kan vooral als voorbeeld dienen hoe je NIET een spannende (SF) film maakt. Als je de film ziet, realiseer je je dat filmmaken toch een kunst is. Ondanks de aanwezigheid van topacteurs. Lijkt wel alsof Jodie Foster er zelf niet in gelooft (in haar rol). Haar tekst kwam zo onwaarachtig over. Gevoeligheid tussen Matt Damon en ouwe jeugdliefde kwam zo als semi gevoelig over. Te terloops. De wetenschappelijke premissie van een bovenmaats wiel boven de aarde als onderkomen voor de rijken is om te beginnen al onzinnig, kan iedere natuurkundige je vertellen. Als er nog iets van een relevantie voor onze tijd in zat, had ik het nog misschien interessant gevonden. De film is meer een smoes om techno stuff te etaleren. Ik ben in slaap gevallen.

avatar van ILDIB
geplaatst: 4 januari 2016, 20:15 uur [permalink]
Mooi gemaakt maar te veel hero stuff en onwaarschijnlijk gedoe. Mooie scenes met heel erg simpele. En moviemakers moeten stoppen met megarobotten die elkaar de hersens inslaan zonder gevolgen. Ik denk dat de film beter iets langer had kunnen zijn want soms was het echt rap vanhot naar her.

avatar van panax
geplaatst: 9 januari 2016, 11:22 uur [permalink]
prachtig in beeld gebracht ,de zoveelste toekomstvisie
gewoon kijken ,niet naar mijn mening erg sterk !!!
ik blijf jodie foster gewoon goed vinden !!

avatar van IH88
geplaatst: 24 maart 2016, 18:32 uur [permalink]
Earth's wealthiest inhabitants fled the planet to preserve their way of life.

Als groot fan van science fiction films is Elysium een bittere teleurstelling. Alles ziet er prachtig uit en het verhaal tackelt een aantal actuele en interessante thema’s maar alles voelt erg leeg en geforceerd aan. Een film over klassenscheiding, vluchtelingenproblematiek en discriminatie zou een intrigerende film moeten opleveren maar niets wil beklijven. Het ziet er allemaal gelikt uit en de actiescènes zijn spectaculair gefilmd maar zonder binding met het verhaal of de personages boeit het je eigenlijk niets wat er zich op het beeldscherm afspeelt.

Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley zijn toch niet de minste acteurs maar ook zij kunnen het materiaal niet naar een hoger niveau tillen. Damon doet nog zijn best maar met zo’n mager uitgewerkte rol kan ook hij geen potten breken. Wat Foster aan het doen is weet ik niet maar het lijkt nergens op. Ik irriteerde mij dood aan haar accent en haar rare wenkbrauwtrekjes. Copley is wel een lichtpuntje alhoewel hij met zijn manische trekjes op een gegeven moment in herhaling valt. Gelukkig heeft de film genoeg flair en vaart waardoor het zeker geen vervelende zit wordt. Regisseur Neill Blomkamp heeft een interessante (toekomst)visie (zie ook District 9) en met het combineren van actuele thema’s met een vlotte SF-film kan het bijna niet mis gaan. Dat gaat het dan ook niet maar beklijven wil Elysium nou ook weer niet.

geplaatst: 31 mei 2016, 08:48 uur [permalink]
Ik had me er al aan verwacht dat dit meer actie dan pure SF ging zijn. Daardoor was deze film voor mij niet de terleurstelling die het voor sommige anderen werd.

Qua vormgeving is het werkelijk erg knap gedaan.Het ziet er een deprimerende maar helaas maar al te mogelijke afspiegeling uit van de leefomstandigheden op aarde in 2154. De technologie is soms wel erg onwaarschijnlijk maar toch realistisch in beeld gebracht.

Je kan er verder natuurlijk niet naast kijken dat het hele Elysium verhaal een sneer is aan het huidige Westen en onze behandeling van vluchtelingen. Toch was het interessanter geweest als men meer ruimte aan de hoofdpersonages had gegeven had om de complexe ethische vragen die daarbij rijzen te verkennen.

Nu ging het allemaal wel heel snel op het doel af en eigenlijk behoorlijk makkelijk. Maar zeker geen onvoldoende wat mij betreft, daarvoor heb ik te geboeid zitten kijken.

avatar van misterdhdh
geplaatst: 2 februari, 21:08 uur [permalink]
Niet helemaal mijn genre maar de trailer zag er best goed uit en het verhaal sprak me toch wel aan. De uitwerking ervan vond ik toch wat tegenvallen. Het verhaal op zich is niet zo bijzonder, maar kan me wel boeien. Mooie beelden vind je wel in deze film maar toch had ik er meer van verwacht. Het SF gedeelte was degelijk, de actie was wat flauwtjes. Ook de personages konden me niet volledig overtuigen, het leek wel dat ze er allemaal niet zo veel zin in hadden. Voor de rest alles redelijk voorspelbaar en een redelijk standaard einde, maar zeker niet zo slecht. Al bij al zeker geen slechte film maar het is niet dat ik deze nog eens wil bekijken. Deze film kon me niet altijd overtuigen, al is het verhaal wel leuk. Miste soms wat sfeer. Al doet de film me wel inzien dat alles te modern zal worden en al te modern is, en ben ik blij dat ik niet nog 100 jaar later geboren ben.
3/5 ***

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 21 april, 20:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat mij eigenlijk opviel wat echt één van de meest ironische dingen ever is, is dat de revolutie van onderuit die werd vertoond in de film, gewoon een communistische revolutie is. Velen die dit goed vinden zullen dat uiteraard niet door hebben, maar mij viel het erg op. En in de toekomst dienen we dit te doen, maar vandaag zijn zij het gevaar. Vandaag zijn de revolutionairen uit deze film een gevaar voor de maatschappij. Het is film en zeer simplistisch weergegeven. Alleen is Elysium geen s-f, het bestaat vandaag al.. Verder aangenaam, maar met iets te veel gebreken, en een zwakke Jodie Foster. Ik vond de actie ook niet zo boeiend. Visueel wel vrij mooi. Damon kan ook wel overtuigen. Het deed me wat denken aan In Time. Kunnen we alleen in het dagelijks leven ook eens leren kritisch te zijn.

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 22 april, 08:15 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:
Alleen is Elysium geen s-f, het bestaat vandaag al..

Wat bestaat vandaag al?

avatar van Illum Sphere
geplaatst: 22 april, 14:24 uur [permalink]
Dat vraag ik me eigenlijk ook af...

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 22 april, 15:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 22 april, 18:43 uur [permalink]
Dat is inderdaad zo maar ik dacht dat je het over de 'science' had in deze film. 😉

avatar van Zwolle84
geplaatst: 6 mei, 14:10 uur [permalink]
IH88 schreef:

Ik struikel hier nu ook weer over. Ik vind haar altijd al slecht, maar hier zakt ze echt finaal door de ondergrens en haalt ze eigenhandig de film naar beneden.