Election (1999)

Komedie / Drama

geregisseerd door Alexander Payne
met Matthew Broderick, Reese Witherspoon en Chris Klein

Tracy Flick (Reese Witherspoon) is een ambitieuze high school studente die alleen tienen haalt en vastbesloten is om voorzitster te worden van Carver High's leerlingenraad. De populaire leraar Jim McAllister (Broderick) besluit om Tracy's bezeten prestatiedrang te stuiten door met een tegenkandidaat te komen. Mr. M. had nooit kunnen denken dat Tracy ergens vanaf houden net zo moeilijk is als tandpasta in de tube terugstoppen.

avatar van soom
Chris Klein ken ik alleen als ex van Katie Holmes, vond hem wel leuk. Matthew Broderick zowaar ook, en natuurlijk is de toentertijd best jonge Reese, het sterkst. Mooie momenten, leuke dialogen, en een erg sterk eindshot.

boomkat
Niet scherp? Ik vond het behoorlijk lomp trouwens . En dat oog .

avatar van Reinoir
Hele luchtige en lachwekkende film. Ik heb me meer dan prima vermaakt.

avatar van Spetie
Aardig filmpje met een sfeertje dat meer aan de jaren tachtig dan aan de jaren negentig doet denken. Zou het door Broderick komen?
Het verhaal is niet zo heel bijzonder, maar de uitwerking is wel leuk, al zakt de film soms ook in.

Reese Witherspoon is erg goed en speelt hier echt een ongelofelijke bitch. Broderick is ook niet slecht, maar Chris Klein speelt wel erg ondermaats. Dat is ook zo'n typische acteur die alleen maar geschikt is voor komedies en zelfs daarin nooit weet te overtuigen.

De film blijft tot het einde toe redelijk luchtig, maar mist de scherpte om echt goed te worden. Maar ik heb me er op zich wel goed mee vermaakt. Voldoende dus.

avatar van mikey
Ik heb echt precies de tegenovergestelde gevoelens over deze film. Op werkelijk alle punten.

avatar van rep_robert
Erg fijne film dat vooral in het begin ook nog erg grappig is. Mede dankzij de werkelijkwaar briljante cast die hun typetjes op een geniale manier neerzetten. Witherspoon is erg in vorm als carriëre gedreven meisje dat er alles voor over heeft om succes te hebben. Klein is standaard erg leuk als domme high school leerling en Brodering is ook heerlijk als leraar in een soort van midlife-crisis.

Dit levert erg scherpe dialogen op en vooral de voice over momenten aan het begin van de film zijn hilarisch.
Dit niveau wordt helaas niet de hele film vastgehouden en niet elke personage krijgt de aandacht die het verdiend.

Desalniettemin toch meer dan voldoende dankzij de briljante hoofdrolspelers en het perfect weergeven van het verhaal door de regisseur met een aantal leuke trucjes.

Reese Witherspoon zet op heel overtuigende wijze een eigengereid, bijzonder irritant figuur neer. Eigenlijk is dat het meest positieve van deze film, die een beetje voortkabbelt zonder veel hoogte- of dieptepunten, met uitzondering van het slot dat ik zwak en weinig inventief vond.

Slimme, geestige, scherpe, huiverige en ironische mix van een wrange, politieke en scherpe satire, drama en een vaardig gemaakte, donkere, middelbare school komedie over ethiek, gedrag, desillusie, winnaars en verliezers. De vertelstructuur is interessant en de regisseur zorgt dat er genoeg ruimte is voor karakterontwikkeling. De humor is boosaardig en de dialogen zitten vol hypocrisie. De cast is zonder meer solide. Het verhaal werkte bij regelmaat deprimerend (niet negatief bedoeld, integendeel). Koele poster trouwens!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk spontaan high school filmpje die grotendeels toch wel gedragen wordt door Matthew Broderick.
Lekker sfeertje en leuke zwarte humor, Election is een film die zichzelf niet al te serieus neemt en dat levert toch wel wat hilarische scenes op
Ook de voice overs zorgde ervoor dat je als kijker sneller in het verhaal zat en meer had met de personages.

Niet vergelijkbaar met het briljante Sideways of About Schmidt maar toch meer dan de moeite waard om mee te pakken, zeker voor highschool film liefhebbers!

avatar van DBTim
Leuke no-brainer! Als ik McAllister was had ik hetzelfde gedaan ghehe.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en me er eens aan gewaagd. 'k vond het wel een leuke film. Een toffe cast en een leuk verhaal.
Het eerste uur vond 'k erg geslaagd met leuke vondsten, met tweede uur iets minder, maar zeker nog genietbaar. Het einde vond 'k voor de rest wel geslaagd.
De moeite om eens gezien te hebben, niet meer, niet minder.

DBTim schreef:
Leuke no-brainer! Als ik McAllister was had ik hetzelfde gedaan ghehe.
No Brainer? Ik vind hem wel slim eigenlijk.

Had wat scherper en venijniger gemogen, maar heb me prima vermaakt. Leuk commentaar op het suburban leven. Een paar echt leuke grappen, maar over het algemeen gewoon erg onderhoudend. Weet nu echt niet wat ik dit moet geven 3,5 of 4 sterren. Ik gooi een muntje op.

avatar van Sergio Leone
Mja.

Election is scherp tot ergens in het midden. Dan verliest de film mij. Mr. M is niet bijster interessant en zijn doen en laten wordt best lamlendig, zeker dat gedoe met z'n vrouw.
Tevens eindigt de film 10 minuten te laat en eindigt men met een niet bepaald subtiel gebracht moraaltje.

Matthew Broderick mist ook talent om echt te overtuigen in z'n rol. Iemand als Kevin Spacey had mij hier beter op z'n plaats geleken. Ook Reese Witherspoon valt door de mand - ook al heb je een ellendige kop, acteren is méér dan je lippen tuiten en je neusvleugels opspannen.
Pluspuntje is dan nog Chris Klein, zeker zijn speech is wat gortdroge humor moet zijn.

Alexander Payne houdt de focus er zoals gezegd een uur lang in. Tot dan zit de film vol met snedig geschreven dialogen, werkt de satire en zijn dingetjes zoals Mr. M's seksfantasietjes visueel leuk uitgewerkt. Spijtig van het laatste half uur.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Een film die leuk is om een keer gezien te hebben. Er zitten veel grappige kleine momenten in maar in zijn geheel niet echt een film voor een tweede keer. Het was in ieder geval wel weer aardig om Reese Witherspoon, (wat een grote neusgaten heeft ze trouwens), weer eens in een film te zien die niet tegenviel, dit keer als streberige troela. Legally blonde 1 blijft voor mij nog steeds wel de leukste film. Om Matthew Broderick moest ik toch vaak wel erg lachen, zeker naar het eind toe met zijn oog zo half dicht. Doet hij toch erg goed vind ik. 4.0.

Ik was het eigenlijk niet van plan maar hij was weer op tv, maar ga hem nu inderdaad niet nog eens kijken. De tweede helft is/blijft trouwens wel het leukste, daarvoor zitten er ook nog wel aardige momenten in, maar de film is traag wat vooral komt door de verteltrant. Visueel wel leuk en goed gemaakt. Er zijn veel gedeelten, is dit nou leuk? Het lijkt me meer een drama wat op komische manier maar wel houterig wordt neergezet. Omdat heel veel dingen anders lopen lijkt het me meer een satire.
Broderick doet het goed als leraar. Chris Klein is redelijk, maar heeft leukere rollen gespeeld. Witherspoon is grappig. Maar inmiddels heb ik Legally blonde 2 al meerdere malen gezien, en dat vind ik dus nu de beste. Ze kan zich goed inleven in een rol en zo enthousiast doen, wat zeker een sterk punt van haar is. Dat zie je in deze film ook terug. Maar toch een mindere film.
3.0

avatar van The One Ring
Election is een vrij geliefde film van Payne, maar kan wat mij betreft niet opwegen tegen alles wat hij daarna maakte. Het is een geinige (maar wat mij betreft niet hilarische) komedie, met in ieder geval twee leuke personages: die van Witherspoon en Campbell. Fijn ook wel dat Payne iedereen hier voor gek zet. Dat maakt satire altijd leuker. Toch was er maar één moment dat ik echt grappig vond, helemaal op het einde als Broderick zijn cola naar de limousine met Witherspoon erin gooit. Toch iets te weinig voor een film als deze, al blijft het makkelijk onderhoudend.

Het ontbreekt toch een beetje aan scherpte hier. Niet zozeer in de verhaallijn, maar meer in de uitwerking ervan. De manier waarop Brodericks bedrog aan het einde blootgelegd wordt is nogal suf. Daarnaast miste ik wat meer campagnemomenten. Één debat en een kort conflict rond de posters, dat is alles. Ik denk dat juist wat meer scènes in die trant dit werkelijk naar een hoger plan hadden kunnen tillen. Daarvoor had de verhaallijn waarin Broderick vreemdgaat geschrapt kunnen worden. Het is niet nodig, want hij is zo al duidelijk genoeg een zak. Dit subplot is ook het meest voorspelbaar. Verder ook erg zwak om Campbell de schuld op zich te laten nemen voor die gescheurde posters en haar zo uit de race te halen. Meteen is de grootste angel uit het verhaal.

Een verschil met Payne's latere werk ook is dat de hoofdfiguren hier wat eendimensionaler zijn. In later werk balanceert Payne altijd tussen spot en sympathie voor zijn personages, hier is het alleen spot. Dat mag bij komedie natuurlijk, maar ik heb scherpere typetjes gezien. Een gevolg van dat Witherspoon zo'n eenzijdig karakter speelt is dat ik het totaal niet geloofwaardig vond dat een impopulair en voor velen onuitstaanbaar persoon uiteindelijk de verkiezing won. Chris Klein is daarnaast vrij slecht in zijn rol.

Een aardigheidje, meer niet.

The One Ring schreef:
dat heb ik nog steeds regelmatig. Balkenende, bush. In mijn ogen is de overwinning van haar een compleet geloofwaardige uitslag.

avatar van The One Ring
Het verschil met Tracy is dat Balkenende, Bush en consorten duidelijk op een bepaalde bevolkingsgroep inspelen en op bepaalde gevoelens richten. Ze doen hard hun best om in ieder geval bij een deel van de kiezers geliefd te worden. Tracy is daarentegen wordt nooit bij iemand geliefd door het hele verhaal heen. Het is een punt van de film dat de hele school haar niet uit kan staan.

avatar van mikey
Dat is niet waar. Ze was populair bij haar tegenstander de skier, bij de stemmentellers, de scheikundeleraar, de administratie, waarschijnlijk bij een boel groepen die op haar cv staan.. Maar niet bij iedereen, nee. Ook voor de objectieve kijker was ze onuitstaanbaar. Maar nogmaals dat is ook een beetje de bedoeling.

avatar van The One Ring
De scheikundeleraar en de administratie stemmen niet en haar tegenstander vindt iedereen aardig. Die stemmentellers waren de enigen die sympathie toonde. Het is gewoon wat vreemd dat de hele film er benadrukt wordt dat dit gewoon een populariteitstest is en we vooral te zien krijgen hoe impopulair Tracy is. Ze zegt te willen winnen door hard werken. Laat dan zien hoe ze dat klaarspeelt, zou ik zeggen. Dat is ook mijn grote kritiek hier, dat we te weinig te zien krijgen van hoe Tracy haar stemmen wint. Daar zit waarschijnlijk de meeste satire. Die speech deed het 'm niet en het zullen ook vast niet de muffins zijn.

avatar van mikey
Never underestimate the silent majority! Haar speech werd inderdaad verstoord door beavis en butthead maar die zullen nooit republikeins stemmen.

Het is een politiek satire ook al lijkt het hi school drama/comedy.

avatar van The One Ring
Maar dat is toch ook mijn punt. Het is een politieke satire die de politiek voor een te groot deel vervangt voor de affaire van Brodericks personage. We zien Tracy te weinig politiek voeren!

avatar van Willy Wartaal
Erg goed, niet veel minder dan de laatste paar van Payne en vind 'm beter dan About Schmidt. Alleen Citizen Ruth moet ik nu nog zien. Payne is in ieder geval een regisseur die zich aardig weet te onderscheiden in zijn manier van regisseren en zijn films voelen toch altijd wel fris aan, de combo van drama en humor vind ik bij hem erg goed werken. 3,16 is echt te laag voor een film als deze, zou het niet vaak kunnen zeggen maar IMDB zit er naar mijn mening toch wel beter bij met z'n 7,3.

avatar van missl
Ik heb er wel om moeten lachen, Witherspoon die totaal irritant is maar het wel op een grappige manier doet. Klein die eigenlijk niets nieuws in brengt maar ik heb nog nooit een film gezien waar hij dit wel doet trouwens. Naar het einde toe een beetje te veel drama, dat hoort niet echt bij de film. Maar het is zeker een geslaagde komedie.

avatar van Lord Flashheart
Opnieuw een degelijke film van Alexander Payne.

Zijn populairste films About Schmidt en Sideways handelen allebei over mannen in een (mid)lifecrisis, in Election neemt hij het high school wereldje op de hak. Daarnaast is de film ook een aardige politieke satire. Met een sterke cast bestaande uit o.a. Matthew Broderick en Reese Witherspoon slaagt Payne erin een goede en toegankelijke komedie te maken, zonder zich te verlagen tot de typische puberale high school humor.

De sterkste troef is zonder twijfel Witherspoon. Zij weet als Tracy Flick een personage neer te zetten dat iedereen nog wel kent van de middelbare school. Tenminste als je VWO of Gymnasium hebt gedaan, want daar vind je uiteraard de meeste strebers. Vaak zijn het meisjes, zoals Tracy, een enkele keer een jongen. Ik had er zelf 2 in de klas en veel vrienden hadden ze in elk geval niet. Alles stond in het teken van goede cijfers halen (eentje wilde zelfs nooit iemand naast haar hebben zitten!) en hun verdere loopbaan. Beide liepen alle debating clubjes af, volgden extra vakken en waren overal bij 'betrokken'. Ze hebben ongetwijfeld mooiere carrières gekregen dan ik.

Naast die herkenbaarheid is de film scherp en humoristisch. Broderick doet zijn standaard act, die we al sinds Ferris Bueller's Day Off kennen: cool, laidback en relaxed. Alleen is hij dit keer de leraar en trekt hij aan het kortste eind. Dan is er de politieke humor, die naast Tracy ook wordt gedragen door Paul (Chris Klein) en Tammy Metzler (Jessica Campbell). Met name die laatste verdient een eervolle vermelding: zij speelt als dark horse verkiezingskandidaat een cruciale rol.

Desondanks weet Payne wederom geen topfilm af te leveren. Dat zit hem in het verhaal, niet het idee, want dat is prima. Met name het subplot over de huwelijksperikelen en het vreemdgaan van Broderick's personage leiden alleen maar af en voegen ook niets toe aan het verhaal. Ze hebben niets met de schoolverkiezing te maken, noch met de andere personages. Payne balanceert iets teveel tussen drama en satire en had puur voor dat laatste moeten kiezen.

avatar van K. V.
Deze nog een keertje her bekeken en het blijft toch een leuke film. Het eerste uur is het beste, maar de rest van de film is ook de moeite waard. De film is visueel wel sterk met leuke vondsten, toch wel iets meer dan een traditionele komedie.
De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over.
'k heb me er prima mee vermaakt en verveelde me niet.
Een prima komedie die de moeite is om te bekijken.

avatar van Proeneke
Overeenkomsten met American Beauty of niet, ik vond m fantastisch.

Wat deed Reese het toch geweldig , die rol van Tracy. Helaas is het in werkelijkheid ook echt zo dat er van zulke types rondlopen, die ik het liefste met een houten hamer de kop in zou slaan , maar dat terzijde.

Ik heb er echt volop van genoten en ga op zoek naar meer van dit type films want het is smullen.

avatar van Insignificance
Leuke komedie die politiek, school en suburbia op de hak neemt. Gelukkig niet met de ene grap na de andere, Payne heeft timing en vertelt ondertussen op vlotte wijze een aardig verhaaltje met personages die je snel kent. Voice overs en flashbacks willen wel eens gemakkelijk overkomen, hier vormen ze een vloeiend geheel. De freeze frames van Reese zijn geweldig. Die kleine opdonder haalt niet alleen arme McAllister het bloed onder de nagels vandaan, die ook thuis een cruciaal foutje begaat. Je kan het hem nauwelijks kwalijk nemen als je hem bezig ziet met zijn vrouw. Had misschien iets scherper c.q. bitser gemogen, voor mij althans, maar zo is het ook goed. Plezierig filmpje.

avatar van IH88
“Some people say I'm an overachiever, but I think they're just jealous.”

Sterke film. Election is gesitueerd in en rond een High School, maar voor de rest heeft het alles weg van een scherpe en cynische politieke satire. Regisseur Alexander Payne is een meester in het uitdiepen van personages en hun karaktereigenschappen, gevoelens en beweegredenen.

Ook in Election legt Payne zijn personages weer onder een vergrootglas (of hakbijl), en laat hij zien tot wat voor verwerpelijke acties zij in staat zijn. Broderick is erg sterk als de wat suffe leraar McAllister maar Witherspoon steelt de show als de overambitieuze Tracy Flick. Wat een heerlijk personage zet Witherspoon hier neer, en met Tracy bouw je echt een haatliefde verhouding op naarmate de film vordert. Ook Jessica Campbell vond ik erg sterk en Tammy is waarschijnlijk het leukste personage dat er in de film rondloopt. De film heeft een hele luchtige en humoristische toon maar schijn bedriegt. Onder de oppervlakte gaat een scherpe boodschap schuil vol cynisme, ironie en zeker hypocrisie. Genieten belazen!

avatar van Nicolage Rico
TylerD schreef:
ligt bij mij helaas niet in de videotheek!

Wat mis ik die tijd toch, soms.

avatar van Night's Watch
De sfeer op de High School wordt sterk neergezet, de acteurs zetten spelen hun typische personages erg goed en de film bevat een portie fantastische humor. Één van de betere high school films die ik tot nu toe gezien heb.

avatar van FlorisV
Opvallend weinig recensies van deze droogkomische prent, een van mijn lievelingsfilms en Alexander Payne is toch geen onbekende, zeker sinds About Schmidt en Sideways.

Witherspoon is uitstekend maar de leukste scenes zijn misschien toch wel die met Campbell, de geadopteerde zus:

It's not like I'm a lesbian or anything. I'm attracted to the person. It's just that all the people I've been attracted to happen to be girls.

En zij dan in dat internaat op het eind samen met die meid met die borstelige wenkbrauwen, Jennifer, met als achtergrondmuziek Jennifer Juniper van Donovan...kostelijk!

Payne schuwt over-the-top camera trucjes niet en voegt daarmee veel extra humor toe. Neem bijv. de freeze-frame van de mond van Flick, de seksfantasie van McAllister, de close-up van zijn betrapt kijkende gezicht met bijensteek gecombineerd met die van de verontwaardigde omgeving...geweldig!

Broderick is perfect als relaxte leraar die als tegenwicht moet dienen tegen de vreselijk ambitieuze Tracy Flick. Eigenlijk bijna on-Amerikaans hoe satirisch dat hier wordt uitgebeeld, want diezelfde ambitie is toch een essentieel onderdeel van The American Dream. Maar het is ook een politieke satire. Er valt voor de Amerikaan nog steeds bar weinig te kiezen en er verandert bijna niets.

De manier waarop McAllisters avontuurtje afloopt is ook uit het leven gegrepen. En dan die oversekste collega, met dromen over zijn grote roman, die uiteindelijk prijsjes plakt in de supermarkt... Lekker zwarte, soms wat gemene humor ook. Wie op details let kan sowieso veel genieten van de film. Veel grappen ook, maar nooit lach-of-ik-schiet. De film blijft leuk om om de zoveel tijd weer eens te bekijken.

You Betzler!