Election (1999)

Komedie / Drama

geregisseerd door Alexander Payne
met Matthew Broderick, Reese Witherspoon en Chris Klein

Tracy Flick (Reese Witherspoon) is een ambitieuze high school studente die alleen tienen haalt en vastbesloten is om voorzitster te worden van Carver High's leerlingenraad. De populaire leraar Jim McAllister (Broderick) besluit om Tracy's bezeten prestatiedrang te stuiten door met een tegenkandidaat te komen. Mr. M. had nooit kunnen denken dat Tracy ergens vanaf houden net zo moeilijk is als tandpasta in de tube terugstoppen.

avatar van Nicolage Rico
TylerD schreef:
ligt bij mij helaas niet in de videotheek!

Wat mis ik die tijd toch, soms.

avatar van Night's Watch
De sfeer op de High School wordt sterk neergezet, de acteurs zetten spelen hun typische personages erg goed en de film bevat een portie fantastische humor. Één van de betere high school films die ik tot nu toe gezien heb.

avatar van FlorisV
Opvallend weinig recensies van deze droogkomische prent, een van mijn lievelingsfilms en Alexander Payne is toch geen onbekende, zeker sinds About Schmidt en Sideways.

Witherspoon is uitstekend maar de leukste scenes zijn misschien toch wel die met Campbell, de geadopteerde zus:

It's not like I'm a lesbian or anything. I'm attracted to the person. It's just that all the people I've been attracted to happen to be girls.

En zij dan in dat internaat op het eind samen met die meid met die borstelige wenkbrauwen, Jennifer, met als achtergrondmuziek Jennifer Juniper van Donovan...kostelijk!

Payne schuwt over-the-top camera trucjes niet en voegt daarmee veel extra humor toe. Neem bijv. de freeze-frame van de mond van Flick, de seksfantasie van McAllister, de close-up van zijn betrapt kijkende gezicht met bijensteek gecombineerd met die van de verontwaardigde omgeving...geweldig!

Broderick is perfect als relaxte leraar die als tegenwicht moet dienen tegen de vreselijk ambitieuze Tracy Flick. Eigenlijk bijna on-Amerikaans hoe satirisch dat hier wordt uitgebeeld, want diezelfde ambitie is toch een essentieel onderdeel van The American Dream. Maar het is ook een politieke satire. Er valt voor de Amerikaan nog steeds bar weinig te kiezen en er verandert bijna niets.

De manier waarop McAllisters avontuurtje afloopt is ook uit het leven gegrepen. En dan die oversekste collega, met dromen over zijn grote roman, die uiteindelijk prijsjes plakt in de supermarkt... Lekker zwarte, soms wat gemene humor ook. Wie op details let kan sowieso veel genieten van de film. Veel grappen ook, maar nooit lach-of-ik-schiet. De film blijft leuk om om de zoveel tijd weer eens te bekijken.

You Betzler!

avatar van Thomas83
Je ziet niet vaak zo'n intelligente komedie, of een messcherpe satire die zo toegankelijk is. Geweldige film, met vooral een glansrol voor Witherspoon, en ook een erg leuke Broderick, Klein en Campbell (hoe heeft die niet een mooiere carrière gehad?). Op misschien de simpele Paul na is ieder belangrijk personage goed uitgewerkt. De hele presentatie is ook erg leuk gedaan met de montage en verschillende voice-overs en perspectieven. Heerlijke dialogen ook vaak, en op momenten hilarisch. 4.0*.