• 8.299.970 stemmen

Geregisseerd door: Alexander Payne

Met onder meer: Paul Giamatti, Thomas Haden Church en Virginia Madsen

Releasedatum: 17 februari 2005

Plot Sideways

"In search of wine. In search of women. In search of themselves."

Miles is leraar Engels, mislukt schrijver en nogal neerslachtig sinds zijn scheiding twee jaar geleden. Zijn studievriend Jack is een soapacteur die op het punt staat te gaan trouwen. Een week voor het huwelijk trekken de twee veertigers er samen op uit voor een wijntoer door de Santa Ynez-vallei in Californië. Jack's doel is om deze week minstens één keer met een vrouw het bed in te duiken, nu het nog kan. Hij is van mening dat dit Miles ook goed zou doen.

imageimageimageimageimage

avatar van wezli

wezli

Van IMDB: Director Chris Columbus said the film was "a 70s movie made in contemporary times".

Het tempo, de scenes, die op zich niet heel origineel zijn (twee heel verschillende vrienden bijvoorbeeld), het is inderdaad als een jaren 70 film vertaald naar later. En dat is waarom ik deze film wel mag, al geef ik meteen toe dat het niet perfect is.

avatar van IH88

IH88

“What's the title?”

“The Day After Yesterday.”

“Oh... You mean today?”

Heerlijk. Sideways is een film om bij weg te dromen en een goed glas wijn bij te drinken (geen Merlot), maar het is ook een zeer interessante karakterstudie. Vooral omdat Miles en Jack zo herkenbaar zijn, en ik denk dat iedereen wel zulke types kent. Miles is de twijfelaar, het cynische 'glas half leeg' type die overal het negatieve in ziet. Jack is één en al bravoure, en is een man die waarschijnlijk weinig tegenslagen in zijn leven heeft gekend. Zonder over de gevolgen na te denken duikt hij in iedere situatie.

Toch zie je dat naarmate de film wel veranderen. Miles wordt wat zelfverzekerder, en Jack komt zichzelf keihard tegen. Maar Sideways is zeker geen zware kost, want er valt ook veel te lachen en het intelligente script van Alexander Payne zit vol met grappige en venijnige dialogen, en scherpe en rake observaties. Met fantastisch acteerwerk van Giamatti, Haden Church, Madsen en Sandra Oh. De wijn vloeit rijkelijk, en ook voor een wijnliefhebber is dit een feest. Over films als Sideways zou ik nog pagina's vol kunnen schrijven, en het is een film waar je bij iedere kijkbeurt wel weer iets nieuws ontdekt.

avatar van P8371G

P8371G

Heb de film gisteravond weer eens bekeken na een aantal jaren, voor mij nog steeds 1 van de beste films aller tijden ooit gemaakt, alles klopt aan deze film; realistisch, leuk verhaal ,drama, humor,alles komt voorbij en vooral het geweldige acteerwerk van alle 4 de hoofdrolspelers , de film duurt 2 uur maar zijn voorbij voor je het weet, absoluut een film die steevast in mijn top 5 staat .kortom TOPFILM van het allerhoogste niveau.

4.0 sterren.

Rancid

Geweldige wrange komedie. Prachtig acteerwerk. Vooral richting het einde een aaneenschakeling van hilarische momenten. Subtiele humor, in die zin dat elke seconde uit deze film in het echt plaats zou kunnen vinden. Niets is onrealistisch, niets is onmogelijk. Je moet gewoon de pech hebben zulke klotesituaties mee te maken haha.

Mensen die dit 1 ster geven: sla voortaan misschien filmhuis komedie/drama beter over en kijk lekker Deadpool en Avengers enzo. Niets mis mee natuurlijk, maar dit is totaal onvergelijkbaar en dan blijkbaar gewoon zonde van je tijd.

Sideways is een klein juweeltje.

avatar van Boenga

Boenga

• 2070 berichten

Met alle respect, Rancid, maar dat is gezien de commentaren van afgelopen weekend zoveel als zeggen dat jij niet naar Stripes mag kijken.

Smaken en kleuren...

Boenga schreef:

Smaken en kleuren...

Ik bedoelde enkel een goedbedoeld advies op vriendelijke toon te geven, ik verbied helemaal niemand iets Maar misschien verwoordde ik het alsnog niet duidelijk genoeg.

Ik bedoelde overigens niet dat filmfans die wel degelijk van filmhuis houden, zoals jij aan je fraaie top-10 te zien, geen filmhuis meer moeten kijken omdat ze deze film toevallig wat minder vonden.

Ik bedoel mensen die bij filmhuis steevast zaken posten als ‘waar ging dit nou weer over?/sloeg nergens op/saai/er gebeurde geen reet’ en die volgens hun top-10 meer houden van mainstream actie enzo, die zou ik willen waarschuwen, want anders is er waarschijnlijk weer een waardevolle 1,5 uur van hun leven in rook opgegaan en dat is toch zonde.

Aan de andere kant kunnen zij zichzelf vast prima voorbereiden middels het kijken van trailers etc, dus waar bemoei ik mij eigenlijk mee, misschien kan ik mijn adviezen voortaan inderdaad beter voor mij houden.

Het was in elk geval niet arrogant of belerend bedoeld, en ook niet als waardeoordeel, als dit wel zo overkwam: mijn excuses.

avatar van Boenga

Boenga

• 2070 berichten

No worry, Rancid, belerend of arrogant was je bericht in geen geval - en excuses als het mijne zo overkomt, dat is ook uiteraard niet de bedoeling.

Waar het om gaat, is de relativiteit van wat goed of slecht is; waarom iemand naar een bepaalde film wil kijken; wat met de objectiviteit van het *-gemiddelde wanneer alléén die mensen die van een bepaald soort film houden ook effectief die films punten geven en beoordelen;...

Het is een moeilijke.

NB: zelf koop ik al mijn dvd's in grote lijnen op basis van 1. het genre, 2. de punten hier, 3. het continent, en 4. van welke acteurs ik (niet) hou.

En dus kijk ik bijna automatisch naar wat ik graag zie; maar in beperkte mate zitten daar ook tegenvallers bij. (Deze Sideways bijvoorbeeld, sorry....)

Ik vermoed (!) dat de meeste van de minder positieve commentaren hier afkomstig zijn mensen die bepaalde verwachtingen hadden. Maar zelfs als dat niet het geval is - niks anders op tv, om partner plezier te doen, masochisme,... - elk oordeel is in se altijd neutraal, en moet dus, denk ik toch, deel uitmaken van het totaal...

Nog dit: imho moet al wie The Life of Brian 0,5* geeft, van de site verbannen en gecastreerd worden. Maar kijk...

Boenga schreef:

Het is een moeilijke.

Haha fraai verwoord en voorzien van een schitterende uitsmijter...

avatar van ZAP!

ZAP!

Blijft geniaal.

avatar van shrink

shrink

• 1925 stemmen

Aardig filmpje voor een roadmovie. Ik kon me echter niet heel erg inleven in de hoofdpersoon. Moest steeds aan Urbanus denken die achter de vrouwjes aan zit haha

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Aardige road movie heeft wat leuke momenten, er zijn maar weinig acteurs die een loser zo goed kunnen verbeelden als Giamatti, maar uiteindelijk is het toch allemaal wat te tam en inspiratieloos om tot een hoger cijfer te komen. Met name audiovisueel stelt Sideways zwaar teleur. De visuals zijn lelijk en weinig creatief, het meest avontuurlijke is een niet bijzonder geslaagd te noemen gebruik van split screens. Nog erger is de zouteloze soundtrack, muziek die zelfs in een lift zou opvallen door het non-descripte getokkel.

Sideways moet het dus puur van het verhalende aspect hebben en de acteurs, en die zijn wel in orde. Ik vind het ook altijd wel te prijzen als filmmakers geen "alles-komt-goed" attitude hebben. Wel apart dat het vak van leraar kennelijk zo'n lage status heeft in de VS, in contrast met dat van acteur in reclamespotjes. Je zou het toch eerder andersom verwachten.