Election (1999)

Komedie / Drama

geregisseerd door Alexander Payne
met Matthew Broderick, Reese Witherspoon en Chris Klein

Tracy Flick (Reese Witherspoon) is een ambitieuze high school studente die alleen tienen haalt en vastbesloten is om voorzitster te worden van Carver High's leerlingenraad. De populaire leraar Jim McAllister (Broderick) besluit om Tracy's bezeten prestatiedrang te stuiten door met een tegenkandidaat te komen. Mr. M. had nooit kunnen denken dat Tracy ergens vanaf houden net zo moeilijk is als tandpasta in de tube terugstoppen.

avatar van Jordy
Grappige film. Witherspoon speelt erg goed en er zitten wat erg originele en humoristische momenten in. Toch had ik het idee het allemaal wel eens eerder gezien te hebben, het is zeker niet de eerste film over een streber die er alles voor over heeft zijn/haar doel te bereiken. Bovendien vond ik het einde een beetje onbevredigend. Toch, 3 sterren.

ligt bij mij helaas niet in de videotheek!

Bij mij ook niet maar dat komt omdat dit een film uit 1997 is ofzo. En nu pas hier is uitgebracht terwijl hij toch wel redelijk moet zijn maar goed zo is dat altijd in nederland.

avatar van Jordy
ik moest ook naar de "cuncurrent" (van de Videoland waar ik een paar jaar gewerkt heb) om de film te kunnen zien.. ach het was best de moeite. Had gelijk even Man on the Moon meegenomen (die VL ook niet op DVD had).

Niet echt een briljante film. Witherspoon irriteerde me mateloos.(Was miscchien wel de bedoeling, maar toch...)
boring!

neo (crew)
zeer leuke film met goed acteerwerk van witherspoon.

Geen slechte film maar heel erg briljant vond ik het ook niet. Zat wel wat aardige stukjes in.

Het is geen doorsnee highschoolfilm met grappen en grollen. Integendeel, grimmig soms.Ik vond het een vermakelijke film en witherspoon is inderdaad lekker irritant, dat kan ze wel. Enne... leraren zijn ook maar mensen. 3.5 ster.

Ik vond het niet zo'n goede film. Ik vond het niet zo geweldig geacteerd van Witherspoon en het verhaal vond ik toch ook niet zo boeiend.

avatar van Brooklyn
Ik vond het niet zo geweldig geacteerd van Witherspoon

wat was er mis mee dan?

maargoed, ik hoorde veel complimenten uit de media vooral, maar ik vond hem eigenlijk een beetje standaard. Ik had de humor iets zwarter gewild. Weinig bijzonders maar wel leuk om te kijken...

3 sterren...

avatar van jedymaster
wat een slechte film dit komt in mijn flop top 10

avatar van titan
jedymaster schreef:

wat een slechte film dit komt in mijn flop top 10

Kom nou, dit is toch gewoon een hartstikke leuke zwarte komedie met een geweldige Reese Witherspoon en eindelijk weer eens een goede rol van Matthew Broderick?

avatar van Macmanus
Erg leuke film,
Witherspoons beste rol tot nu toe(van wat ik van haar gezien heb dan) Broderick speelt ook erg goed.
Vond het erg leuk dat steeds het beeld even stil staat en dat die gene dan zijn of haar stukje gaat vertellen.
Grootste minpunt waardoor deze film geen 4 sterren krijgt of hoger is dat het wel wat zwarter mocht.
En het einde was good but nog great, mocht iets minder Happy.

al met al een aanrader 3.5 sterren (tot nu toe)

Gewoon een hele aardige en onderhoudende film met een aantal geslaagde grappen. Grappig dat Broderick door een bij in zijn oog werd gestoken wat nog eens onderstreepte wat een pech hij kende.
Het einde van de film duurde wat te lang.
Toch 3,5 sterren.

avatar van jassonn
Erg vermakkelijk filmpje voor tussendoor,3,5*

avatar van Purmerend
Misschien een onbevredigend omdat Tracy Flick er goed uit komt. Maar aan de andere kant is het ook wel weer origineel. Want de mensen met kapsones worden vaak op het einde de grond in geboord. Voor het juiste gevoel bij de kijker!

avatar van BoordAppel
Wel een aardige film. Niet hoogdravend maar leuk om te kijken. Niet echt standaard ook gezien het einde waarbij ik zowaar hardop moest lachen: Who the fuck does she think she is? Leuk ook dat ze een van de hoofdpersonen FLICK noemen. Staat wel leuk met hoofdletters. 3*

avatar van John Doe
Daarbij moest ik een tijdje lachen. Einde met levens van hoofd- en bijpersonen zowieso mooi gedaan (beetje in de style van Amelie die later is gemaakt, die snelle losse stukjes). ***

Goeie film! leuk!

Al bij al 'n goede maar grappige film .
Vooral het einde moest ik erg om lachen..
who the fuck does she think she is smijt hij daar dat drankje op die auto dat was lachen !
Maar kom Reese witherspoon doet het hier heel voortreffelijk en die brotherick was tevens ook geweldig

Ik geef de film graag 'n 7/10 !

kevke1990
Echt wel coole film.5*

avatar van mikey
uitstekende americana. een kleine, spottende film (over de amerikaanse presidentsverkiezingen). een gefrustreerde leraar probeert nog iets te maken van de doodgebloede democratie op zijn school tijdens de verkiezingen van school-oudste. ondertussen loopt zijn vrouw bij hem weg en krijgt hij te maken met ambtenaren die het politieke proces trachtten te manipuleren.

dat zijn wel erg veel spoilers in dat bericht

leuke film!

Leuk filmpje

Leuke film!

Wat een verrassende film zeg. Ik vond het heel erg sterk. Lekkere zwarte humor. Ja toch wel een aanrader in dit genre.

avatar van E V
E V
Best leuke komedie met een stel bekende acteurs en actrices.
Leuk vermaak, maar meer ook niet.

avatar van Pieter Montana
Normaal moest dit een komedie zijn volgens de TV Gids.Ik heb weinig van de komische dingen gemerkt.Ik kan mij geen grappig moment in het deze teenerfilm herrineren.Maar het maakt de film zeker niet slecht.Matthew
Broderick(misschien beter bekend als de stem van Simba in The Lion King) zet zeker één van zijn betere acteerrollen neer in toch zijn matige acteerpalmares.Spijtig genoeg maakte hij nog in het zelfde jaar de miskleun "Inspector Gadget".Reese Whitherspoon"die na Pleasantville helemaal doorgebroken was" speelt dan weer het onuitstaanbare strevertje Tracy Flick.Ze huppelt zo vrolijk door de schoolgangen dat Witherspoon voor deze rol toch een paar keer in de prijzen viel(genomineerd voor Golden Globe,de Kansas City Film Critics Circle Award voor Beste actrice gewonnen)De regie is dan weer voor Alexander Payne.Een naam die je misschien bekend in de oren klinkt dankzij About Schmidt(2002) en Sideways(2004).Mooie cast en mooie regie dus.Het resultaat is goed.Naar het einde toe wordt het alsmaar beter.
Een film om eens 1 of 2 keer te zien,meer niet...

avatar van mikey
Ik zou het inderdaad eerder een satire noemen (ipv komedie).

avatar van Pieter Montana
Matthew Broderick zijn personage had wel wat weg van Lester burnham,vond ik