Easy Rider (1969)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dennis Hopper
met Peter Fonda, Dennis Hopper en Jack Nicholson

Wyatt (Fonda) en Billy (Hopper) zijn twee hippie-motorrijders die naar Mardi-Gras toe gaan. Het wordt een rit met veel seks, drugs en rock 'n roll, waarbij ze de meest uiteenlopende figuren tegenkomen, zoals de prettig gestoorde advocaat George (Nicholson). Door de "normale" bevolking worden ze echter niet geaccepteerd en dat kan nog wel eens problemen veroorzaken.

Een echte klassieker uit de jaren 60'. De film die van Hopper, Nicholson tot een een ster maakten. Peter Fonda in mindere mate. Een echt tijdsbeeld van toen. Jack Nicholson hilarische scene 'Nick, Nick, Nick, Indians!!!'

avatar van Basto
Net de nieuwe 4k scan ter ere van de 50e verjaardag van deze film (en vanwege het overlijden van Fonda) oo het grote witte doek gezien. De film zal er zelden eerder zo goed uit hebben gezien.

Leuk ook om m vlak na Once upon a time in Hollywood. Hetzelfde Columbia Pictures logo en een boel ‘fucking hippies’. Wat ditmaal opviel is dat onze Easy Riders helemaal geen hippies zijn, maar kapitalisten. Het Hopper personage vindt ze net zo bloed irritant als Rick Dalton.

Verder schets de film een mooi tijdsbeeld en de cultuur clash tussen het oude en de vernieuwing. Daarnaast ook een van de eerste kassuccessen, waarbij sfeer en onderliggende thema’s een grotere rol spelen dan het dramatisch narratief. Hoog tijd dat Hollywood weer eens op zo’n manier wordt opgeschud.

4* blijven fier overeind.

Poeh wat een lange zit.

Netflix weer eens aangeslingerd in de hoop van een klassieker. Dat zat er niet in. Het eerste half uur is nauwelijks door te knagen: veel motorrijden, veel tenenkrommende hippies, en twee suffe personages gespeeld door Hopper en Fonda. Vooral Dennis ‘man’ Hopper is erg vervelend. Eigenlijk doet hij dit personage in Apocalypse Now dunnetjes over.

Nicholsons intrede in de film is een godsgeschenk. Eindelijk een wat intrigerender karakter, wat ook de interessantere scènes met zich meebrengt. Hij weet de film echter niet te redden. Alleszeggend is de vage LSD trip op het eind...pff.

Op naar de volgende Netflix.

Basto schreef:

4* blijven fier overeind.

Hoe kan het personage van Hopper überhaupt al vergeleken worden met die van Rick Dalton?

JeroenFR08 schreef:

Hoezo niet? Wat ik schrijf, ze hebben allebei een hekel aan hippies en Dalton’s creatie (lang haar, bruin leren jasje) van Lancer is overduidelijk gebaseerd op Hopper in Easy Rider.

Het speelt zich beide ook eind jaren 60 af. Beide film markeren ook het einde van die tijd. Al geeft QT er zijn eigen happy end aan.

Dus aanleiding genoeg voor een vergelijk. Al blijft Hopper natuurlijk met afstand de betere acteur.

avatar van Bobbejaantje
[quote]Ten eerste: de foto van Dalton die je hebt bijgevoegd is van maar een gedeelte van OUATIH waarin hij op Hopper lijkt. Dalton is een in verval geraakte Hollywood acteur en in geen lijn te vergelijken met Hoppers karakter. Alleen een paar toevallige uiterlijke kenmerken dus.

Geen sterke vergelijking. Dat je Hopper dan nog de betere acteur van de twee vindt, vind ik eigenlijk nog een stapje kwalijker dan je vergelijking./quote]

hey JeroenFR08
Hoewel ik geen fan van OUATIH had ik ook het gevoel dat er in de film verwezen werd naar Dennis Hopper voor de nieuwe filmrol die Rick Dalton aangeboden kreeg; de opgeplakte Walrussnor, het bikersvestje ... Maar de echte smoking gun was de filmproducer/regisseur die Rick Dalton kwam vertellen over zijn rol: "Think Hell's Angels", waarna hij het geluid van een zware moto imiteerde en met zijn rechterhand de gashendel imiteerde. Dus ik kan Basto wel volgen eigenlijk.

avatar van Basto
Ach, of jij het een sterke vergelijking vindt of niet, maakt geen bal uit. ik zie duidelijk raakvlakken.

En dat jij DiCaprio kennelijk een betere acteur vindt, vind ik dan weer een beetje een veilige mainstream keuze. Met zijn rollen in Apocalypse Now en Blue Velvet zet hij DiCaprio op onoverbrugbare achterstand. En wat dacht je van True Romance. Steelt in 1 minuut de hele show. DiCaprio is een prima acteur hoor, maar hij heeft me nog nooit verrast.

Basto schreef:

Prima dat mijn mening je geen bal uitmaakt. Echter reageer je wel..

Daarnaast kunnen we de discussie op gaan starten wie er een betere acteur is. Je noemt Blue Velvet waarin Hopper een sterke bad guy speelt. Echter speelt hij in Apocalypse Now op dezelfde manier als in deze Easy Rider met z’n ‘man’.

True Romance inderdaad erg sterk ook. Feit blijft naar mijn idee dat Dicaprio daar wel degelijk een heel arsenaal tegenover kan stellen: Whats Eating Gilbert Grape, Shutter Island, Django, OUATIH en uiteraard The Wolf of Wallstreet. Om dus maar een kleine greep uit zijn repertoire te nemen.;)

avatar van Basto
Wat ik al schreef, prima acteur, maar nooit, groots of verrassend. Vindt OUATIA eigenlijk wel zijn beste rol.

avatar van FlyingGustman81
Leuk om eens gezien te hebben... niks meer dan dat.

avatar van filmfan0511
Sterke cultfilm, die aanvankelijk luchtig en ongecompliceerd begint, maar al snel een diepe thematiek en een culturele, of misschien menselijke, kritiek aansnijdt. Easy Rider is stevig geplant binnen de hele countercultuur van de jaren zestig, maar het kaart een problematiek aan die dat decennium overstijgt en nog steeds relevant of in ieder geval waardevol is. Vrijheid versus assimilatie, natuur versus stad, etc. Het interessantste is natuurlijk dat de twee hoofdpersonages kapitalisten pur sang blijken te zijn, al wordt dat redelijk subtiel overgebracht. Fonda's personage lijkt daar op het einde mee te worstelen. We blew it. Positief eindigt het daarna ook niet, en dat verwachtte ik op zich ook wel. Het einde is niet per se schokkend, maar wel erg schrijnend. Het stopplaatsje in de eerste helft van de film, met de mensen die gevlucht waren voor het stadsleven, was in feite de oplossing, of de uitweg, die geweigerd wordt door Elliot en Billy. Althans, zo vatte ik dat in retrospectief op. Ik vond het wel tof dat de film echt teerde op deze diepere lagen.
Daarnaast blijft dat ongecompliceerde gevoel natuurlijk wel een deel van de film. Heerlijke beelden on the road, mooie sfeer en een fantastische soundtrack die bijna constant het rijden van de motors begeleidt. Born to be wild van Steppenwolf lijkt er voor geschreven, net zoals I wasn't born to follow, maar ook de andere wat minder bekende liedjes pastten elk perfect binnen de sfeer, of hielpen die sfeer te creëren beter gezegd. Peter Fonda en de altijd prima Dennis Hopper zitten goed in hun rol, en vooral de aanwezigheid van Nicholson brengt veel energie met zich mee.

Toch wel echt heel interessant. Sfeer, muziek(!), acteurs en onderliggende thema's maken dit tot een geweldige roadtrip. 4*