Easy Rider (1969)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dennis Hopper
met Peter Fonda, Dennis Hopper en Jack Nicholson

Wyatt (Fonda) en Billy (Hopper) zijn twee hippie-motorrijders die naar Mardi-Gras toe gaan. Het wordt een rit met veel seks, drugs en rock 'n roll, waarbij ze de meest uiteenlopende figuren tegenkomen, zoals de prettig gestoorde advocaat George (Nicholson). Door de "normale" bevolking worden ze echter niet geaccepteerd en dat kan nog wel eens problemen veroorzaken.

Pas met de introductie van Nicholson en diens krachttoer die daarop volgt, komt de film echt op gang. Tot dan toe is de leegte overheersend en moeten de garen aan elkaar gewoven door maar weer eens idiosyncratische sixties muziek in te zetten. Niet dat met die nummers an sich veel mis is, maar helaas wordt de impact hiervan goeddeels gefnuikt omdat het als stoplap dient.

Qua dialogen komt het geheel ook al niet op gang; daarvoor zijn de personages van Fonda en Hopper niet interessant genoeg. Pas wanneer Venusiaanse ufo's erbij gehaald worden, krijgen de mondhoeken een summiere krulling. De Mordi Grass-sequentie en de trip die erop volgt, is weliswaar behoorlijk fascinerend om naar te kijken, evenwel bekruipt simultaan het gevoel dat eender welke regisseur dit ook had gekund, en misschien wel beter.

Als hommage aan een Idee en een Tijdperk als belichaming van dat Idee is het al met al interessant genoeg en een must see al is het maar vanwege zijn plaats in de filmhistorie, maar met een andere stuurman aan het roer had dat Idee wellicht meer inhoud gekregen.

Tja, als motorrijder uit die tijd ........ die helmpjes. Choppers, mijn kameraad en ik hadden beiden zelf een chopper van een Jawa 350 Californian haha.

Eigenlijk puur als film bekeken en ontdaan van de nostalgie is het een flut film.
Maar dus toch .... nostalgie, klassieker.

avatar van Boneka
Het moet een klassieker heten, maar feitelijk zitten we hier naar een hele matige film te kijken. De muziek is top en het begint heel aardig. Daarna valt ie ook nog te pruimen, maar de LSD trip heb ik wel eens sterker gezien. Het einde is daarna snel en weinig verheffend. En feitelijk zien we niet zoveel van de drugs. De drank wat meer en de sex is ver te zoeken. Jack Nicholson trekt het niveau iets op, maar meer dan een mager zesje zal deze film van mij niet krijgen.

avatar van Eraser2
Je verwoordt precies wat ik ervan vond Boneka. Ik heb er niks aan toe te voegen.

avatar van clubsport
Waarom deze film zo'n bekendheid en cultstatus heeft is me toch een groot raadsel anno nu dan
want ik vond het over het algemeen maar saaiheid troef gedurende een groot deel van de film .
Mischien dat het rond de tijd van de film zelf iets aparts was maar daar is nu naar mijn mening nog weinig van over .

avatar van Basto
clubsport schreef:

Wellicht moet je om de film op de juiste waarde te schatten, meer aandacht schenken aan de thema's die de film behandeld, dan het verhaal/plot. Die (intolerantie tegenover een andere levenshouding) zijn immers nog steeds (weer) zeer actueel.

avatar van Fillumon
Ik snap zowel Basto als clubsport ; uiteindelijk kies ik wat een film met me doet en of ik de aandacht erbij houd. Ik hoef 'm niet zozeer nog een keer te zien en 3 sterren is mijn oordeel ; voldoende dus.

avatar van clubsport
Basto schreef:

Het thema over intolerantie wat vooral aan het eind in de film aan bod komt ( ik neem aan dat je dat bedoelt ) vond ik wel erg extreem neergezet en kwam daardoor bij mij niet echt authentiek en geloofwaardig over , daar slaat de film ( als dat tenminste de bedoeling was ) de plank behoorlijk mis .

TMP
Een film zonder fatsoenlijk verhaal, met veel oninteressante dialogen en weinig interessante personages. De achterliggende thema's worden op een weinig overtuigende wijze uitgewerkt. De twee hoofpersonages kunnen niet boeien en worden ook niet heel sterk vertolkt. De rol van Jack Nicholson is nog best aardig, maar zijn personage komt nogal apart aan zijn einde. Ik kon er allemaal niet veel mee. Schaarse pluspunten zijn de soundtrack, met als hoogtepunt de klassieker Born to be wild, en de scenes waarin de motorrijders door het Amerikaanse landschap rijden, maar dat is veel te weinig om er een behoorlijke film van te maken.

avatar van Basto
TMP schreef:

Dat is exact wat de bazen van de grote studio's in 1969 zeiden. Drie jaar later was Hollywood volledig overgenomen door een stel jonge regisseurs met een eigen stijl en visie.

avatar van Fisico
Easy rider is een film die het best tot zijn recht komt binnen de tijdsgeest dat hij uitkwam. Easy rider behoort tot die klassiekers die elke filmliefhebber wel eens moet gezien hebben. De afwijkende mening, houding of uitzicht kreeg met deze Easy rider een ultiem klankbord. Easy rider als symbool voor vrijheid blijheid aan de hand van de geur van gesmolten rubber, geurende benzinedampen en wapperende haren in de wind. Tenzij ik me vergis ook één van die echte roadmovies die insloegen als een bom en een voorbeeld waren voor het genre, tesamen met Bonnie & Clyde. Qua sfeer en beleving een topfilm, dat is zeker. Die fijne nostasgische evergreens maken het plaatje compleet.

Nu, de sterkte van Easy rider is onmiddellijk ook zijn zwakte. De kracht en impact die de film toen had, valt vandaag niet meer te achterhalen. Inhoudelijk is de film ook niet meer dan middelmatig te noemen. De acteerprestaties mogen er wel zijn en hier spring Nicholson er uiteraard uit.

De laatste kampvuurscène haalt de onderliggende gedachte aan waarbij het kapitalistisch systeem steeds en overal de bovenhand haalt. Wyatt beseft dit en weet dat zijn idealen gevoed zijn met de verkeerde middelen. Billy, de tegenpool, heeft totaal geen besef en is het prototype van de kapitalist omdat vrijheid voor hem gelijk staat voor (financiële) rijkdom. Maar al bij al toch te weinig om hem echt als top te quoteren, 3,5* - zonder meer OK dus.

avatar van Vidi well
Persoonlijk reken ik deze film tot één van mijn favorieten. Maar voor mij was het geen liefde op het eerste gezicht, dat geef ik onmiddellijk toe. Ik zag de film voor het eerst toen ik een jaartje of 20 was, en hoewel ik de beelden sterk vond, vond ik het verhaal maar vaag en het einde begreep ik al helemaal niet. Toen ik enkele jaren later zelf op de motor stapte, besloot ik deze klassieke biker-movie maar weer eens een kans te geven. Ik was om. Sindsdien bekijk ik hem elk jaar minimaal één keer.

Om te beginnen: ik hou van het Amerikaanse landschap, van rock 'n roll en van motoren. Tja, dan zit je met deze film al aardig goed. Maar een film als Hell Ride kon mij niet bekoren, ondanks dat het dezelfde elementen bevat. Wat maakt Easy Rider dan zo goed?

Het simpele verhaal is niet wat deze film goed maakt, het is slechts het uitgangspunt, waarin een zoektocht naar de American Dream verbeeldt wordt: wordt rijk, ongeacht hoe, en je bent vrij. Dit consumptieve ideaal is al meteen duidelijk, wanneer Fonda een plastic slang met geld in de tank van zijn motor stopt. De Amerikaanse vlag wordt volgestopt met geld, zo vertelde Fonda later in een interview. Een mooie metafoor. The American Dream bestaat uit geld, en met geld, koop je vrijheid, is hun idee. Of toch niet?

Want ondanks het geld, hun lege agenda en hun wilde plannen zijn deze jongens niet vrij. De samenleving houdt hen gevangen, en wantrouwt hun woeste uiterlijk en vrije onbevangenheid. Dit wordt duidelijk als een hotel hen niet binnen wil laten, en ze gedwongen zijn buiten te slapen. Maar ook in de scene in het truckerscafé wordt dit duidelijk. Nergens zijn ze veilig, en daarmee dus niet vrij. Jack Nicholson beschrijft vrijheid in deze moderne tijd en de gevaren van het gebrek daaraan treffend in zijn legendarische monoloog.

De film voelt als een reis op zoek naar zingeving en de American Dream, die hier en daar sporadisch wordt aangetikt, zoals bij de boer die van zijn eigen land kan leven, en de commune waar mensen vrij leven ver van de drukte van de moderne tijd. Tevens ademt de film de verschillen tussen het oude Amerika en de moderne tijd: de boer die nog nooit van LA heeft gehoord, en de parallel tussen het vervangen van een achterband en het aanbrengen van hoefijzers bij een paard.

De beelden en de muziek zijn legendarisch, en de boodschap die uiteindelijk beklijft na de laatste scene is triest, maar in principe voorspelbaar, zoals Nicholson al had voorspeld.

avatar van psychopath
Ik hou van motoren en Amerika maar wat was dit een kut film! Het camera werk en effecten zijn ruk zelfs voor 1969 standaarden .

Vind hopper helemaal niet zo goed acteren en het enige wat een beetje de film omhoog bracht was Nicholson.

koekeloere schreef:

Maar dus toch .... nostalgie, klassieker.

Een Jawa californian die heb ik nu nog staan! Als mede motorrijder sluit ik mij volledig bij je aan wat betreft de film. *5

Yuk.

Twee erg harige hippies die op hun motortjes doorheen een lelijk Amerikaans landschap rijden met een rock soundtrackje op de achtergrond. Da's eigenlijk de kern van deze film, die naarmate er hier en daar wat extra personages geïntroduceerd worden ook nog een klein onderliggende plotje meekrijgt.

Het is vooral een film die een bepaalde tijdsgeest capteert. Wie van de setting, de muziek of het hele vrijheid blijheid hippie gebeuren houdt zal het best kunnen waarderen, het moet gezegd dat de sfeer wel kundig neergezet wordt en de film verder niet teveel bezig is met het vertellen van een verhaaltje, maar het is zo'n beetje alles waar ik een grondige hekel aan heb.

Acteerwerk is erg matig, visueel is het lelijk, de soundtrack is waardeloos en een mislukte LSD scene brengt ook geen zoden aan de dijk. Wat rest er dan? Eigenlijk niet zo heel veel, behalve een eigenheid die moeilijk te ontkennen valt. Zal best z'n publiek hebben, maar ik behoor daar zeer duidelijk niet toe.

avatar van John Milton
Heerlijk om te lezen vanaf de eerste drie letters

avatar van tbouwh
Jammer van het rigoureuze einde. Die "we blew it" daarvoor was al perfect geweest.

avatar van mikey
Gisteren herzien. en ik had hem nog wel 2.5 gegeven. Wat een schande. Dat was ook een wat weirde avond geweest jaren geleden. Met een birdje. Vandaar denk ik.

2 motorrijders doen een americana langs de 'lelijkste' landschappen, soms ook hele mooie hoor. Dat werd een prachtige en poetische 'kritiek' op het land waardoor ze cruisen. Mooi hoor.

Mooie editing van beelden van motoren op coole muziek.