Easy Rider (1969)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dennis Hopper
met Peter Fonda, Dennis Hopper en Jack Nicholson

Wyatt (Fonda) en Billy (Hopper) zijn twee hippie-motorrijders die naar Mardi-Gras toe gaan. Het wordt een rit met veel seks, drugs en rock 'n roll, waarbij ze de meest uiteenlopende figuren tegenkomen, zoals de prettig gestoorde advocaat George (Nicholson). Door de "normale" bevolking worden ze echter niet geaccepteerd en dat kan nog wel eens problemen veroorzaken.

Pas met de introductie van Nicholson en diens krachttoer die daarop volgt, komt de film echt op gang. Tot dan toe is de leegte overheersend en moeten de garen aan elkaar gewoven door maar weer eens idiosyncratische sixties muziek in te zetten. Niet dat met die nummers an sich veel mis is, maar helaas wordt de impact hiervan goeddeels gefnuikt omdat het als stoplap dient.

Qua dialogen komt het geheel ook al niet op gang; daarvoor zijn de personages van Fonda en Hopper niet interessant genoeg. Pas wanneer Venusiaanse ufo's erbij gehaald worden, krijgen de mondhoeken een summiere krulling. De Mordi Grass-sequentie en de trip die erop volgt, is weliswaar behoorlijk fascinerend om naar te kijken, evenwel bekruipt simultaan het gevoel dat eender welke regisseur dit ook had gekund, en misschien wel beter.

Als hommage aan een Idee en een Tijdperk als belichaming van dat Idee is het al met al interessant genoeg en een must see al is het maar vanwege zijn plaats in de filmhistorie, maar met een andere stuurman aan het roer had dat Idee wellicht meer inhoud gekregen.

Tja, als motorrijder uit die tijd ........ die helmpjes. Choppers, mijn kameraad en ik hadden beiden zelf een chopper van een Jawa 350 Californian haha.

Eigenlijk puur als film bekeken en ontdaan van de nostalgie is het een flut film.
Maar dus toch .... nostalgie, klassieker.

avatar van Boneka
Het moet een klassieker heten, maar feitelijk zitten we hier naar een hele matige film te kijken. De muziek is top en het begint heel aardig. Daarna valt ie ook nog te pruimen, maar de LSD trip heb ik wel eens sterker gezien. Het einde is daarna snel en weinig verheffend. En feitelijk zien we niet zoveel van de drugs. De drank wat meer en de sex is ver te zoeken. Jack Nicholson trekt het niveau iets op, maar meer dan een mager zesje zal deze film van mij niet krijgen.

avatar van Eraser2
Je verwoordt precies wat ik ervan vond Boneka. Ik heb er niks aan toe te voegen.

avatar van clubsport
Waarom deze film zo'n bekendheid en cultstatus heeft is me toch een groot raadsel anno nu dan
want ik vond het over het algemeen maar saaiheid troef gedurende een groot deel van de film .
Mischien dat het rond de tijd van de film zelf iets aparts was maar daar is nu naar mijn mening nog weinig van over .

clubsport schreef:

Wellicht moet je om de film op de juiste waarde te schatten, meer aandacht schenken aan de thema's die de film behandeld, dan het verhaal/plot. Die (intolerantie tegenover een andere levenshouding) zijn immers nog steeds (weer) zeer actueel.

Fillumon
Ik snap zowel Basto als clubsport ; uiteindelijk kies ik wat een film met me doet en of ik de aandacht erbij houd. Ik hoef 'm niet zozeer nog een keer te zien en 3 sterren is mijn oordeel ; voldoende dus.

avatar van clubsport
Basto schreef:

Het thema over intolerantie wat vooral aan het eind in de film aan bod komt ( ik neem aan dat je dat bedoelt ) vond ik wel erg extreem neergezet en kwam daardoor bij mij niet echt authentiek en geloofwaardig over , daar slaat de film ( als dat tenminste de bedoeling was ) de plank behoorlijk mis .

TMP
Een film zonder fatsoenlijk verhaal, met veel oninteressante dialogen en weinig interessante personages. De achterliggende thema's worden op een weinig overtuigende wijze uitgewerkt. De twee hoofpersonages kunnen niet boeien en worden ook niet heel sterk vertolkt. De rol van Jack Nicholson is nog best aardig, maar zijn personage komt nogal apart aan zijn einde. Ik kon er allemaal niet veel mee. Schaarse pluspunten zijn de soundtrack, met als hoogtepunt de klassieker Born to be wild, en de scenes waarin de motorrijders door het Amerikaanse landschap rijden, maar dat is veel te weinig om er een behoorlijke film van te maken.

TMP schreef:

Dat is exact wat de bazen van de grote studio's in 1969 zeiden. Drie jaar later was Hollywood volledig overgenomen door een stel jonge regisseurs met een eigen stijl en visie.

avatar van Fisico
Easy rider is een film die het best tot zijn recht komt binnen de tijdsgeest dat hij uitkwam. Easy rider behoort tot die klassiekers die elke filmliefhebber wel eens moet gezien hebben. De afwijkende mening, houding of uitzicht kreeg met deze Easy rider een ultiem klankbord. Easy rider als symbool voor vrijheid blijheid aan de hand van de geur van gesmolten rubber, geurende benzinedampen en wapperende haren in de wind. Tenzij ik me vergis ook één van die echte roadmovies die insloegen als een bom en een voorbeeld waren voor het genre, tesamen met Bonnie & Clyde. Qua sfeer en beleving een topfilm, dat is zeker. Die fijne nostasgische evergreens maken het plaatje compleet.

Nu, de sterkte van Easy rider is onmiddellijk ook zijn zwakte. De kracht en impact die de film toen had, valt vandaag niet meer te achterhalen. Inhoudelijk is de film ook niet meer dan middelmatig te noemen. De acteerprestaties mogen er wel zijn en hier spring Nicholson er uiteraard uit.

De laatste kampvuurscène haalt de onderliggende gedachte aan waarbij het kapitalistisch systeem steeds en overal de bovenhand haalt. Wyatt beseft dit en weet dat zijn idealen gevoed zijn met de verkeerde middelen. Billy, de tegenpool, heeft totaal geen besef en is het prototype van de kapitalist omdat vrijheid voor hem gelijk staat voor (financiële) rijkdom. Maar al bij al toch te weinig om hem echt als top te quoteren, 3,5* - zonder meer OK dus.

avatar van Vidi well
Persoonlijk reken ik deze film tot één van mijn favorieten. Maar voor mij was het geen liefde op het eerste gezicht, dat geef ik onmiddellijk toe. Ik zag de film voor het eerst toen ik een jaartje of 20 was, en hoewel ik de beelden sterk vond, vond ik het verhaal maar vaag en het einde begreep ik al helemaal niet. Toen ik enkele jaren later zelf op de motor stapte, besloot ik deze klassieke biker-movie maar weer eens een kans te geven. Ik was om. Sindsdien bekijk ik hem elk jaar minimaal één keer.

Om te beginnen: ik hou van het Amerikaanse landschap, van rock 'n roll en van motoren. Tja, dan zit je met deze film al aardig goed. Maar een film als Hell Ride kon mij niet bekoren, ondanks dat het dezelfde elementen bevat. Wat maakt Easy Rider dan zo goed?

Het simpele verhaal is niet wat deze film goed maakt, het is slechts het uitgangspunt, waarin een zoektocht naar de American Dream verbeeldt wordt: wordt rijk, ongeacht hoe, en je bent vrij. Dit consumptieve ideaal is al meteen duidelijk, wanneer Fonda een plastic slang met geld in de tank van zijn motor stopt. De Amerikaanse vlag wordt volgestopt met geld, zo vertelde Fonda later in een interview. Een mooie metafoor. The American Dream bestaat uit geld, en met geld, koop je vrijheid, is hun idee. Of toch niet?

Want ondanks het geld, hun lege agenda en hun wilde plannen zijn deze jongens niet vrij. De samenleving houdt hen gevangen, en wantrouwt hun woeste uiterlijk en vrije onbevangenheid. Dit wordt duidelijk als een hotel hen niet binnen wil laten, en ze gedwongen zijn buiten te slapen. Maar ook in de scene in het truckerscafé wordt dit duidelijk. Nergens zijn ze veilig, en daarmee dus niet vrij. Jack Nicholson beschrijft vrijheid in deze moderne tijd en de gevaren van het gebrek daaraan treffend in zijn legendarische monoloog.

De film voelt als een reis op zoek naar zingeving en de American Dream, die hier en daar sporadisch wordt aangetikt, zoals bij de boer die van zijn eigen land kan leven, en de commune waar mensen vrij leven ver van de drukte van de moderne tijd. Tevens ademt de film de verschillen tussen het oude Amerika en de moderne tijd: de boer die nog nooit van LA heeft gehoord, en de parallel tussen het vervangen van een achterband en het aanbrengen van hoefijzers bij een paard.

De beelden en de muziek zijn legendarisch, en de boodschap die uiteindelijk beklijft na de laatste scene is triest, maar in principe voorspelbaar, zoals Nicholson al had voorspeld.

avatar van psychopath
Ik hou van motoren en Amerika maar wat was dit een kut film! Het camera werk en effecten zijn ruk zelfs voor 1969 standaarden .

Vind hopper helemaal niet zo goed acteren en het enige wat een beetje de film omhoog bracht was Nicholson.

koekeloere schreef:

Maar dus toch .... nostalgie, klassieker.

Een Jawa californian die heb ik nu nog staan! Als mede motorrijder sluit ik mij volledig bij je aan wat betreft de film. *5

Yuk.

Twee erg harige hippies die op hun motortjes doorheen een lelijk Amerikaans landschap rijden met een rock soundtrackje op de achtergrond. Da's eigenlijk de kern van deze film, die naarmate er hier en daar wat extra personages geïntroduceerd worden ook nog een klein onderliggende plotje meekrijgt.

Het is vooral een film die een bepaalde tijdsgeest capteert. Wie van de setting, de muziek of het hele vrijheid blijheid hippie gebeuren houdt zal het best kunnen waarderen, het moet gezegd dat de sfeer wel kundig neergezet wordt en de film verder niet teveel bezig is met het vertellen van een verhaaltje, maar het is zo'n beetje alles waar ik een grondige hekel aan heb.

Acteerwerk is erg matig, visueel is het lelijk, de soundtrack is waardeloos en een mislukte LSD scene brengt ook geen zoden aan de dijk. Wat rest er dan? Eigenlijk niet zo heel veel, behalve een eigenheid die moeilijk te ontkennen valt. Zal best z'n publiek hebben, maar ik behoor daar zeer duidelijk niet toe.

avatar van John Milton
Heerlijk om te lezen vanaf de eerste drie letters

avatar van tbouwh
Jammer van het rigoureuze einde. Die "we blew it" daarvoor was al perfect geweest.

avatar van mikey
Gisteren herzien. en ik had hem nog wel 2.5 gegeven. Wat een schande. Dat was ook een wat weirde avond geweest jaren geleden. Met een birdje. Vandaar denk ik.

2 motorrijders doen een americana langs de 'lelijkste' landschappen, soms ook hele mooie hoor. Dat werd een prachtige en poetische 'kritiek' op het land waardoor ze cruisen. Mooi hoor.

Mooie editing van beelden van motoren op coole muziek.

avatar van IH88
“You know, this used to be a helluva good country. I can't understand what's gone wrong with it.”

Aardige klassieker. Het kijken naar Hopper en Fonda als hippies, die worden uitgekotst door de conservatieve gemeenschap, is op momenten niet al te interessant en soms zelfs wat saai. Maar dat Easy Rider eigenlijk geen verhaal heeft, en gewoon twee mannen laat zien en hun alternatieve levensstijl, is ook wel verfrissend. Ikzelf kon er weinig mee, maar tegelijkertijd geloof ik direct dat mensen die in die tijd leefden dit als cultklassieker zien. En de beelden van de Amerikaanse Midwest zijn schitterend.

avatar van Lovelyboy
Nou ja....zodra die Hopper met zijn stopwoordje 'man' voor het eerst zijn snavel opdoet heb ik zoiets van hoe hou je het met die gast uit? Echt waar...zou stapelgek worden van die raaskallende gek.

Easy Rider laat zich het best typeren als een roadmovie, twee bikers die niet vies zijn van wat drugs, de handel, en op rustige wijze al toerende met toch wel erg fijne muziek als Steppenwolf, Jimmy Hendrix en The Band op de achtergrond het mooie landschap doorkruisen. En helaas heb ik daar alle goeds wel mee gezegd. Behalve dan de heerlijke ingetogen en weldoordachte Fonda, karakter wat me wel bevalt, en Nicholson op geweldige wijze een knettergek iemand neerzet, heb ik verder niet veel positiefs te zeggen. Hooguit de clash tussen het moraal en de vrij-denkenden, de dorpelingen versus de drie, is nog interessant te noemen net als NIcholson's ruimdenkende analyses en overpeinzingen. Maar dat hippiegebeuren in de woestijn waar ze de lifter heen brengen, de parade waar ze opgepakt worden, de lsd-trip op het kerkhof, en de rest....het boeit me gewoon niet. Er zit niet echt veel plot in, de reis gaat niet echt ergens heen ofzo, gang zit er niet in....voor die tijd zal het een onwijze film geweest zijn. Een aanklacht tegen de gevestigde orde met bandeloos gedrag naar men wilde, vrijheid blijheid...het is dan ook het tijdsperspectief dat ik de film niet een zwaar onvoldoende geef.

Eindoordeel, gewoon niet mijn ding.

avatar van Black Math
Anderhalf jaar terug heb ik St Louis Cemetery No. 1 in New Orleans bezocht, wat alleen mogelijk was door een betaalde tour te nemen. De gids legde uit waarom: de begraafplaats was zonder toestemming gebruikt voor de opnamen van deze film, wat vervolgens een hoop fans heeft aangetrokken die niet erg voorzichtig met de begraafplaats omgingen. Het beeld in wiens armen het personage van Fonda ligt is op deze manier haar hoofd en een hand kwijtgeraakt (het hoofd is herbevestigd, maar de hand lijkt zoek te zijn), waarna de katholieke kerk, die de eigenaar van deze oudste begraafplaats van New Orleans is, besloot de begraafplaats te sluiten en alleen toegang te verlenen aan tours. Latere films die op een begraafplaats in New Orleans wilden filmen weken voornamelijk uit naar de Lafayette begraafplaats die in het beheer van protestanten is. Ik vond beide begraafplaatsen overigens een beetje tegenvallen; de Metairie Cemetery is wat mij betreft veel fraaier met veel mooiere monumenten. Wie op internet zoekt met de termen "Weeping angel New Orleans" naar afbeeldingen zoekt zal begrijpen waarom.

De reden waarom de begraafplaatsen van New Orleans veelal uit tombes boven de grond bestaan is overigens simpel: vanwege de vele overstromingen (en nee, daar heb je geen orkaan voor nodig, een flinke regenbui is al voldoende en er valt per jaar twee keer zoveel regen als in Amsterdam en vaak ook in veel meer geconcentreerde momenten) is er een grote kans dat in de grond begraven lijkkisten wegdrijven. De armste mensen gaan na hun dood veelal de grond in in plaats van in een tombe, dus dit gebeurt nog steeds bij overstromingen.

In ieder geval was die tour de reden waarom ik deze film op de kijklijst had gezet. Na afloop snap ik zeker waarom dit een klassieker is geworden, want ik denk dat deze film de toenmalige tijdgeest erg goed aanvoelde. Henry Fonda schijnt helemaal niets van deze film die van zijn zoon een miljonair maakte begrepen te hebben; ik heb genoeg van de hippiecultuur meegekregen om het beter te plaatsen, maar uiteindelijk ben ik ruimschoots na het hippietijdperk geboren en heb er mede daardoor weinig affiniteit mee. Dit gaat natuurlijk flink ten koste van de beleving van deze film, waarbij het natuurlijk ook niet helpt dat de film qua plot flinterdun is en dat Hoppers karakter erg irritant is.

Blijft over het roadmovie aspect, maar dat viel helaas ook tegen, de beelden waren over het algemeen erg lelijk. Ten eerste door de verschrikkelijke technicolor kleuren, maar eigenlijk zijn de landschappen waar de heren ook maar bijzonder dor. De montage was overigens ook bijzonder irritant met een soort hyperediting waarin afwisselend beelden van de scene die afgesloten wordt en beelden van de volgende scene vertoond worden.

Op het moment dat men New Orleans binnenrijdt wordt het wat interesanter, we krijgen wat beelden van Mardi Gras te zien, maar dat kan toch zoveel opwindender tegenwoordig. Ik kan me voorstellen dat Debie a la Spring Breakers er veel meer uit had kunnen halen. Dat geldt eigenlijk ook voor de LSD-scene op de begraafplaats, al was dat wel het hoogtepunt van de film en het moet zeker voor die tijd een enorm hallucinerende ervaring voor het publiek geweest zijn. Maar naar de huidige maatstaven komt de scène te kort. Ik kan nog wel het vernieuwende aan die begraafplaats scène zien, vandaar een sterretje bovenop het minimum, maar over het algemeen is dit helaas niet aan mij besteed. 1,5*.

avatar van mjk87
Tegenvaller. Het is echt een film die de helft boeit, en de andere helft, vooral de ellenlange statische gefilmde saaie praatscènes geen moment. Dat ligt deels aan de acteurs, Hopper is irritant en Fonda vind ik niet overtuigen. Nicholson brengt wel wat leven in de brouwerij maar ik vind zijn manier van acteren wat te theatraal dus helemaal smaken doet hij me niet. Ook zijn dood en het eind zijn nogal abrupt en passen niet bij de rest van de film.
Maar als regie mag dit best tellen. Erg sfeervol, eerst wat meer in de kale landen en later richting de Mississippi en die gebieden. De beelden hebben enorm veel zeggingskracht en Hopper heeft een goed gevoel voor wat hij wil tonen. Ook mooi muziek, fijne stukjes tijdens het motorrijden en zo'n geweldig rustig draaiend panoramisch shot bij een zonsondergang. Dan wordt de film wat dromerig en mediterend haast en dat is fijn, tot men weer saai begint te babbelen. 2,5*.

avatar van Tommy De Vito
Prima drama/roadmovie en niet meer dan dat.

Het verhaal stelt niet veel voor en er gebeurd gewoon té weinig. De film bestaat voornamelijk uit mooie Amerikaanse landschappen, dialogen tijdens de kampvuurtjes en natuurlijk motorrijden. Dialogen vond ik best wel te pruimen, vooral toen Nicholson de andere twee kwam vergezellen.

Waar de meeste kijkers zich irriteerden aan Hopper, vond ik hem in tegenstelling echt uitstekend acteren. Zonder zijn vertolking was de film nog minder geworden. Fonda heeft weinig tekst gekregen waardoor de film in mijn ogen juist door Hopper en Nicholson gedragen wordt.

Het eind was echt belachelijk. En dan bedoel ik dat ze beiden het leven lieten, uit het niks. Pats, boem en weg waren onze twee hoofdrolspelers. Onnodig dat ze het, zonder enige aanleiding, niet overleven.

Tommy De Vito schreef:
Prima drama/roadmovie en niet meer dan dat.

Als je de film goed bekijkt is het juist een grote opbouw naar het einde. Het gaat over de botsing van culturen en hoe de conservatieve cultuur doorgaan reageert op verandering. Iets soortgelijks is wat je ook nu weer om je heen ziet in Europa.

avatar van Tommy De Vito
Basto schreef:

Ja, dat begreep ik ook wel. Net als die scene in het café, je voelt de dreiging, de spanning, de haat naar hen toe.. Het gaat over de botsing van culturen en hoe de conservatieve cultuur doorgaan reageert op verandering. Dan hoef je diegene toch niet af te schieten? Natuurlijk, dit waren een stel gekken. Zou in het echt ook kunnen gebeuren, absoluut. Maar ik blijf het jammer vinden dat de film op zo'n manier eindigt. Die twee doen vrij weinig verkeerd, noch iemand kwaad. Denk een bewuste keuze van Hopper, aangezien er vrij weinig gebeurt, dat die de boel even goed wou shockeren!

Tommy De Vito schreef:

Qua plot gebeurt er inderdaad vrij weinig, maar de film heeft wel een lekkere sfeer en laat gewoon goed zien hoe het is om echt vrij te zijn. En in Amerika, zeker in het zuiden, schiet men er natuurlijk vrij snel op los.

Ik raad je aan de film over een paar jaar nog eens te zien. Dan is het shockeffect weg, maar blijft de film gewoon overeind staan. Bij mij wordt die elke keer beter.

Een roadmovie over twee stoners die met hun motorfiets van L.A. naar New Orleans rijden. Onderweg stuiten ze op allerlei alternatieve typetjes die meestal over een sterke anti-establishment mentaliteit beschikken. Een echt verhaal zit er niet in verwerkt, het is meer een ongedwongen karakterschets van de U.S. in de late jaren zestig. De twee hoofdpersonages en hun soortgenoten zuigen van begin tot eind aan joints en kramen in feite enkel onzin uit. Soms is hun onsamenhangend gelul amusant, maar meestal heeft het een omgekeerd effect. Nicholson's complottheorie omtrent de aliens vormt wellicht het hoogtepunt. Naarmate de reis vordert zijn er steeds meer gewelddadige scènes te zien en krijgt de film een kritische ondertoon. De stereotiepe rednecks die het pad van de twee (anti-)helden kruisen voelen zich geïntimideerd en kunnen hun frustraties blijkbaar niet onderdrukken. Dat is meteen ook het centrale thema van deze film: de zoektocht naar (artistieke) vrijheid, het verwerpen van de status quo en alle conflicten die hieruit voortvloeien. Het einde demonstreert de ontgoocheling van Captain America, die na de beangstigende LSD-trip en het teleurstellende Mardi Gras duidelijk niet heeft gevonden waar hij naar op zoek was. Ik vond het thema echter niet bepaald goed uitgewerkt. Het is meestal maar een saaie bedoening en de soundtrack slaagt er niet in die leegte op te vullen.