Easy Rider (1969)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dennis Hopper
met Peter Fonda, Dennis Hopper en Jack Nicholson

Wyatt (Fonda) en Billy (Hopper) zijn twee hippie-motorrijders die naar Mardi-Gras toe gaan. Het wordt een rit met veel seks, drugs en rock 'n roll, waarbij ze de meest uiteenlopende figuren tegenkomen, zoals de prettig gestoorde advocaat George (Nicholson). Door de "normale" bevolking worden ze echter niet geaccepteerd en dat kan nog wel eens problemen veroorzaken.

avatar van otherfool
Oei oei, mixed feeling op het forum en ook bij mezelf. Aan de ene kant irriteert het gebrek aan verhaal, doel, geloofwaardigheid (de Rednecks) en een behoorlijk einde, aan de andere kant spelen Fonda en in mindere mate Nicholson de pannen van het dak en is het sfeertje haast voelbaar. Aan de ene kant wordt de ideologie van 'vrij zijn' niet goed uitgewerkt (Nicholson's monoloog is haast stuitend), aan de andere kant zijn de plaatjes, montage en muziek prima verzorgt.

3* voor dit twijfelaartje dan maar.

avatar van Mug
Mug
Dat een klassieker / cult-film niet gelijk hoeft te staan met positieve superlatieven bewijst Easy Rider.

Ik zag een aardig tijdsdocument, maar een ontzettend slechte film. Een fantastische soundtrack betekent niet meteen een fantastische film (veel bijdragen gaan over de fantastische muziek, so what). Verschrikkelijk stompzinnige dialogen en gebeurtenissen, die op een platte manier het thema 'vrijheid' en al haar haken en ogen aan ons tentoongesteld wordt. Ik kon er niks mee.

Montage was goed, vooral de scene (de enige trouwens die echt de moeite waard was) met de twee hoertjes op het kerkhof.

1,5* voor die scene, de helm van Nicholson, en ok de beginscene (met de twee nummers van Steppenwolf, The Pusher en Born to be Wild, het beloofde veel goeds, niet dus).

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
De laatste tijd allemaal niet zo'n positieve berichten bij deze film gelezen, dan ga je je toch afvragen; "Zou ik het dan toch verkeerd gezien hebben". Mooie gelegenheid dus om de DVD weer eens uit de kast te halen. En gelukkig, ik heb het niet mis gehad vind dit nog steeds een erg stoer, sfeervol filmpje.

Behalve als het belangrijkste argument voor veertigers en vijftigers met een bierbuik om een Harley te kopen is deze low-budget hippie road movie een geweldig tijdsbeeld. Geen zingende bloemenkinderen op weg naar San Francisco onzin of een anti-oorlog plamfet. Nee deze film is lekker ruig en cool en het overkoepelende thema gaat nog net zo goed vandaag de dag op; Er zullen altijd wel lui die je vrijheid willen beperken. Wat de trippende motormuizen ook tegenkomen onderweg, of het nu conservatieve rednecks zijn of een hippiecommune nergens is echte vrijheid te vinden behalve misschien dan op de weg zelf. Prachtige beelden van een onwaarschijnlijk mooi amerika trekken voorbij en dan had ik de relaxte muziek nog niet genoemd (If six was nine van Hendrix ). Overigens ondekte volgens mij de gemiddelde videoclipmaker pas 20 jaar later dat je beelden ook lekker flitsend kan monteren.

Heerlijk filmpje dat Easy Rider ondanks (of juist mede) door de imperfectie van het geheel, 4* blijven mooi stralen.

avatar van sinterklaas
Viel tegen. De film opzich is erg mooi en goed en er word goed in geacteerd. Dat rondtoeren door de verschillende landschappen van Amerika (of andere landen) blijft gewoon mijn favoriet en met deze film is de term roadmovie begonnen. Maar alleen zitten er 2 ongelofelijk pijnlijke minpunten aan. 1: hij duurt te kort (al is dit niet de ergste) Maar 2: (als je de film niet gezien hebt, lees de spoiler NIET!!) Die ongelofelijk onnodige dood van de 3 hoofdrol spelers. WAAROM!!!! Het begint allemaal met dat ze in het bus slapen en dat dan ECHT uit het niets: 3 mannen aankomen die effe Jack Nickelson neerknuppelen. Waarom?????? Wat heeft ie gedaan, en dan worden aan het eind Hopper en Fonda door een stel vreemde lui (die we verder niet in de film tegenkwamen) ZOMAAR neergeschoten, terwijl ze alleen maar voorbijreden. Gewoon de grootste minpunt die meteen de hele film in puin slaat. Voor de rest was dit een prima film. Boordvol mooie muziek uit de jaren 60 en die tripscene op het kerkhof was ook indrukwekkend.

De film is opzich prima en als dat grootste minpunt niet was gebeurt had ie een hoger cijfer gekregen.

avatar van rokkenjager
Dooie boel.

Wat me vooral opviel tijdens het bekijken van Easy Rider is hoe opmerkelijk slecht de regie wel niet is. Visueel zo plat als het maar kan. Ik heb geen enkel mooie shot gezien. Zo zien de landschappen er geheel sfeerloos/kleurloos uit en wordt de boel ook nog eens gestort door de vreselijke soundtrack. Wat nog koddiger is, is de waardeloze timing en ritme die Hopper ervoor verbruikt.

Verder verwisselt de film van plat en vreemde situaties tot behoorlijk saai en beuzelachtige dialogen tot flauw en pijnlijk humorloze toestanden tot irritant en karakterloze personages en o zo quasi-heftige incidenten. En als dat nog niet genoeg is krijgen we nog een paar moralistische speechen die nog herkenbaarder zijn dan de pest. Maakt dat het nog voor ons kleveriger? nee alles behalve.

De acteerprestaties waren verder niet echt te pruimen. Nicholson en Hopper zetten een leuk rolletje neer, de rest hoepelt maar wat rond zonder enig vorm van kunnen. Ik kan me 1,2,3 niet herinneren dat ik zoveel ondeugdelijk en beroerde bijrollen in een film gezien te hebben.

Ik vond altezamen een extreem saai en onverteerbare tocht. 1* voor het einde.

avatar van Metalfist
Easy Rider

Easy Rider zorgde bij mij echt voor hoge verwachtingen, wie kent Easy Rider nu niet? Maar verdomme ik wou dat ik hem niet kende.

Het verhaal is verschrikkelijk saai, Fonda en Hopper vallen mee en de regie is eigenlijk meer irritant dan interessant met als dieptepunt die trip scene op het kerkhof. Op de hoes staat trouwens nog dat hij geweldige muziek heeft maar buiten Steppenwolf kon het me allemaal niet bekoren.

Zoals hierboven is gezegd is de grote tegenslag het verhaal. Je zit 85 minuten lang te kijken naar niets, maar dan ook echt niets. Eerst komen ze bij een soort van sekte uit, die me trouwens hard deed denken aan de Charles Manson beweging, dan krijg je wat gelul over wiet. Dus dan ben je al in de helft van de film. Dan wordt opeens uit het niets Jack Nicholson vermoord, door wie? Volgens mij die kerels uit dat restaurant maar daar ben je ook weer niet zeker van. En dan krijg je weer van die constante nietszeggende dialogen. Het enige waardoor de film niet het minimum krijgt is het einde. Ik kreeg er in ieder geval een echt slecht gevoel bij en ik weet nu niet of dat de bedoeling is maar desalniettemin vond ik het toch een knap einde.

Kort samengevat zorgen de saaie dialogen, de sfeerloze beelden en de muziek voor een veel te overgewaardeerde film.

avatar van HarmJanStegenga
Neh! Neh! Neh! Fuh! Fuh! Fuh! Indians.

Geweldig stukje, wanneer Nicholson op de vroege morgen een slok uit zijn Jim Beam fles neemt. Mooie, sterke prestatie ook van hem trouwens. Net als Fonda en Hopper, die ook precies goed hun werk doen. Het lijkt in het begin wat houterig allemaal, vooral de dialogen, maar dit went vlug en na een tijdje ''hoort het gewoon zo'' en is het eigelijk gewoon helemaal geweldig.

De film begint pas echt wanneer we Steppenwolf met Born to Be Wild horen, geweldig! Toen zat ik direct in de film. Fonda en Hopper scheuren - onder begeleiding van de muziek - door Amerika naar Mardi-Gras, wat een reis vol met mooie dingen wordt. De ontmoetingen met de vreemde mensen, de prachtige gebieden, uitgerekte landschappen, kilometerslange wegen en het moment dat ze in de gevangenis zitten en Nicholson's personage ontmoeten.

De sfeer is wel erg vreemd. Mooi, maar toch heeft het constant iets dreigends. De hippie-personage's die Hopper en Fonda vertolken zijn nou niet bepaald vrolijke, leuke gasten die je vaak een smile op je gezicht zullen bezorgen. Eigenlijk is het wat somber allemaal, maar dat maakt de film juist ook weer sterk. In veel films worden de beelden, karakters etc. erg verheerlijkt. Dit is een film die dat niet doet en dat kan ik wel waarderen. Toch zijn er zeker momenten die wel erg grappig zijn, vooral dankzij Nicholson. Vooral het personage van Fonda is maar saai eigenlijk, maar wie weet wat voor ellende daar allemaal achter schuilt. De drugs-scéne - met de twee vrouwen - is erg vreemd, maar ook weer fascinerend, mooi gedaan.

Het einde van de film komt onverwacht. Eigenlijk is het gewoon een klap in je gezicht. Maar, toch ben ik blij met dit einde, het past precies in het American Dream plaatje, die van het één op het andere moment ineens omslaat. Over het algemeen dus een mooie film, waar ik naar herziening waarschijnlijk nog wel meer uit ga halen. Dikke voldoende.

avatar van Derekbou
Wat zijn meningsverschillen toch weer heerlijk. Ze horen bij de mens en zijn ook noodzakelijk voor zelfreflectie en ontwikkeling. Het grote verschil in becijfering toont wel aan dat Easy Rider een echte love-it-or-hate-it film is.

De jaren zestig zal voor mij altijd een fascinerende periode blijven. Voor het eerst begon de jeugd zich grootscheeps af te zetten tegen de gevestigde orde en vastgesleten waarden en normen, waardoor min of meer een culturele revolutie plaatsvond. De manier waarop de 'hippies' dit deden wordt vaak verheerlijkt en was misschien niet de beste manier, maar het heeft toch een blijvend, positief effect gehad denk ik. Ik ben dan ook van mening dat de tijdgeest die Easy Rider belichaamt zeker niet achterhaald is en eigenlijk iedereen zou moeten aanspreken. Want zeg nou zelf, wie zou nu niet eens tegen de verwachtingen van de maatschappij in willen en gaan, en alleen die dingen doen die je graag wilt doen?

Naast die speciale waarde die de film voor mij heeft, is hij ook nog eens mooi geschoten. Ik blijf een zwak houden voor eindeloos langgerekte Amerikaanse snelwegen, waarop de reiziger enkel vergezeld wordt door een eenzame cactus, rotspartij en een brandende zon. Ook de abrupte montage van de overgang tussen de scènes vond ik wel wat hebben. Had het nooit eerder zo gezien in ieder geval. De roadtrip-beelden wisten, samen met de typisch jaren zestig soundtrack, een heerlijk gevoel van vrijheid over te brengen. Je ziet ook dat de acteurs echt plezier beleven aan het maken van de film.

Er zijn maar weinig films gemaakt die de jaren zestig zo goed uitbeelden. Gelukkig hebben we Easy Rider.

avatar van Koert
Get your motor runnin'...

Dikke vette klassieker. Meer woorden hoef ik er niet meer aan vuil te maken.

avatar van Vinokourov
Aardige road-tripfilm met wat leuke gedeeltes en wat minder boeiende gedeeltes. Het losbandige geheel is kenmerkend voor de periode waarin Easy Rider gemaakt is. Gelukkig is het na 1969 en het uitvloeisel (die hippie jaren '70, je weet) weer helemaal goedgekomen met de mensheid. Jack Nicholson steelt in zijn bijrol de show.

avatar van J. Clouseau
Hallucinante film, met goede muziek, knappe beelden en uitstekende acteerprestaties (Jack Nicholson is echt schitterend). Op het eerste zicht lijkt dit een sxities-mengeling van Sideways, Forrest Gump en Into the Wild, maar deze film is niet meteen hapklaar kijkvoer. Door het vreemd opgebouwde scenario (die kerels uit de kroeg die 's nachts plots tevoorschijn komen en Nicholson doodkloppen ) en de vele hallucinaties (die finale trip op het kerkhof... Kop noch staart aan te krijgen. Deed me zelfs denken aan een scène uit de film Pi die ik ooit eens gezien heb), lijkt het met momenten wel alsof jíj degene bent die aan de drugs zit.
Easy Rider is een knap gemaakte film, zeker als je weet dat dit met een piepklein budget is gemaakt en zonder professionele crew.
Een klassieker waar je achteraf nog lang van naduizelt.

avatar van tommykonijn
Easy Rider.. Opzicht vond ik het een erg mooie film met erg sterke acteerprestaties van Fonda, Hopper en (de nog zeer jonge) Nicholson. Het verhaal blijft opzicht aardig boeien en er zat ook genoeg variatie in. Hier en daar een scene die ik wat minder vond, maar opzicht heb ik me prima vermaakt!

De muziek in deze film is echt hate it or love it. De Hippies sfeer wordt lekker neergezet en ze doen eigenlijk weinig. Volgensmij deden hippies ook eigenlijk niet zo veel dus in dat op zicht klopt het.

Dit is ook tevens een minpunt aan de film, dat er niet zo veel gebeurt en dat gescheur over die wegen de hele tijd wordt vrij saai na de zoveelste keer.

Visueel is het ook niet erg interessant wat jammer is, want er had wat meer kunnen gebeuren met hun relaxte sfeer en trips.

Inhoudelijk is de film wel interessant en het is een forse kritiek op de American Dream. Of meer in het algemeen, kritiek op het idee van grote vrijheid. De riders zijn het meeste vrij als ze over de snelweg crossen. Als ze echter in aanraking komen met steden of iets dergelijks dan zijn ze een stuk minder vrij. Aan het begin van de film weigert een hotel ze. Dit is telkens een conflict als ze als het ware in aanraking komen met de maatschappij. Ze belanden zelfs een keer in de gevangenis, als dat geen ontnemen van je vrijheid is weet ik het ook niet meer.

Aan het begin van de film krijgt de motor, die amerika symboliseert, geld. Maar al het geld wat er in dit ideale vrije amerika wordt gestoken is tevergeefs. Het is een grote illusie dat je er vrijheid voor terug krijgt. Zelfs het aardige einde waarin de motor in vlammen opgaat boort deze illusie de grond in. Juist omdat het zo abrupt is wordt het schokkender ervaren en dat is denk ik ook de bedoeling.

Kortom een geinige film met een flink thema dat helaas af en toe een beetje saai is.

avatar van Karl van H.
Easy Rider is een film uit een tijd die je moet hebben meegemaakt om 'm te waarderen. Of je moet knetterstoned zijn, dat kan ook. De sfeerschepping is uitstekend, de muziek geweldig (al past 't niet altijd even lekker onder de beelden) en Jack Nicholson heeft een leuke rol, maar verder heeft Easy Rider niet zo heel veel te bieden voor de nietsvermoedende kijker: het is vooral een slepende bedoening. Tenzij je er van houdt een uur lang naar een stelletje motorrijdende hippies te kijken. O, de tripscène was trouwens ook wel aardig.

avatar van simonvinkie
Leuke film. Het verhaal heeft niet echt heel veel om het lijf. Maar door de leuke muziek en de goeie acteerprestaties heb ik me wel vermaakt. Vooral de toen nog erg jonge Jack Nichelson doet het erg leuk hier als geschifte advocaat. Een paar mooie plaatjes kwamen voorbij, en en waren een paar sterke scenes. Speelduur was oke, de film had niet veel langer moeten duren.

avatar van rep_robert
Mooie opmerking hier boven mij. Dit is ook zoals een film voor mij moet zijn. Vooral in het begin mag je genieten van de mooie plaatjes op de prachtige motors, geimproviseerde dialogen en de lekkere 60's muziek.
Ik vond de 3 heren perfect in hun rol zitten, iets waar ik me totaal niet aan gestoord had, als ik toch een puntje van kritiek moet geven vind ik het jammer dat de 3 zo knullig/onverwacht aan hun einde komen. Dit was best een schok voor mij, aa de andere kant heeft het ook effect als je het zo bekijkt.

Gewoon een zeer sfeervolle klassieker, die misschien net ietsjes te lang duurt wegens het gebrek aan een echt plot(iets wat je de makers eigenlijk ook niet kwalijk kan nemen).
En nu even de extra's bekijken

avatar van Spetie
Naar aanleiding van het overlijden van Dennis Hopper heb ik deze film ook maar eens bekeken. Het nummer Born to be Wild is onherroepelijk met deze film verbonden en de scène waarin dit nummer wordt gespeeld is ook wel erg mooi om te zien. De film zelf is dat niet altijd. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar gelukkig wordt dat goed gecompenseerd door de sterke sfeer die de film uitstraalt en het puike acteerwerk van vooral (een erg jonge) Jack Nicholson.

Verder is het een typische road-movie, waarin de hoofdrolspelers in ieder geval genoeg meemaken, er af en toe best mooie plaatjes voorbijkomen en het einde van de film voor de hoofdrolspelers keihard inslaat. Ik kan het einde in ieder geval wel waarderen. De hele film zelf vind ik minder speciaal en op sommige momenten ook wat minder boeiend, maar ik kan best begrijpen dat dit voor sommige mensen een zeer genietbare film is.

avatar van huVILEub
Zeer goede film. Erg mooie beelden, gecombineerd met mooie muziek. Goed geacteerd, de rol van Jack Nicholson was echt hilarisch. Nadat ze werden beknuppeld vond ik de film toch minder, maar nog steeds mooi. Het einde was onverwacht, alleen niet helemaal naar mijn smaak. Het verhaal hield bijna niets in, maar hij was toch erg vermakelijk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die ik niet echt wou zien, maar via het top tipper topic (what's in a name) toch gaan lenen in de bib en de film bekeken. Jammer genoeg was men gevoel juist. De film mikt op sfeer, maar mist net alle gevoel om er een aangename film van te maken. Bovendien is de montage zo lelijk en irritant (dat flitsend overgaan van scènes) dat het de weinige sfeer helemaal onderuit haalt. Positief is nog wel de muziek natuurlijk en de zeldzame beelden als de easy riders gewoon langs het landschap rijden. Maar dat is te zwak om een hele film mee te vullen. Nicholson valt nog wel mee, al blijft het loos filosoferen in z'n teksten. Dennis Hopper heeft het geluk gehad om in grote films mee te spelen als Giant, Apocalypse Now, Rumble fish, ... (en later vooral als slechterik in actiefilms) maar buiten Apocalypse now heeft hij ook niet echt iets memorabel gespeelt. Ook hier stelt hij teleur. Peter Fonda doet het uiteindelijk nog niet zo slecht als coole motorrijder.

Finale dooddoener is wel het einde dat gelukkig zo snel richting eindgeneriek ging zodat het de kijker voor is om de afstandsbediening te grijpen. Wat daar de makers bezielde begrijp ik ook niet. Conclusie is gewoon dat dit niet echt mijn film is.

Volgens mij nog steeds de beste motor film aller tijden. Het is best een tijd geleden dat ik hem voor het laatst zag en in mijn herinnering duurde hij best lang. Maar ik zie hier dat hij maar iets van 90 minuten duurt. Het verhaal is goed en eigenlijk ook redelijk grof, vooral de manier waarop Jack Nicholson aan zijn einde komt is erg grof. De cast vond ik ijzersterk en dankzij Jack Nicholson valt er hier en daar ook wat te lachen. Vond het geweldig de scene waar ze de bar ingingen en waar iedereen met afgunst aan het staren was naar hun. Het einde was best goed (ook grof) maar tevens ook wel tragisch. Maar tijdens het kijken van de film zat het er wel dik in dat het ging gebeuren. De beelden zagen er ook best fraai uit.
Wordt tijd dat ik hem weer eens zie zodat ik hem misschien nog met een halfje kan verhogen.

avatar van Boogeyman
"Parading without a permit, man"

Is één van de vele fantastische oneliners van Dennis Hopper, die samen met Nicholson vele nutteloze maar komische dialogen voert.

Een simplistisch verhaal over twee dudes, Billy (Dennis Hopper) en Mr America (Peter Fonda) die een roadtrip maken met hun luidruchtige motoren. Veel road (natuur) shots met een relaxed achtergrond muziekje vrolijken mij wat op. Met dit als de vierde film van vandaag hoopte ik op zijn minst één te zien van degelijke kwaliteit. Met z'n tweeën maken ze van alles mee, katholieke mimespelers, een koppige geit, wat knappe dames en een gigantische parade. Waar de jongens dan ook brutaal aan deel nemen, dit lijdt tot een avontuurtje cel waar ze de bijdehante Nicholson ontmoeten.

Ze besluiten naar een hoerenhuis in New Orleans te gaan, maar onderweg wacht hen een onverwacht obstakel. Alhoewel tegen het einde aan het e.e.a. word afgeraffelt is deze film een prima invulling van een zaterdag avond.

avatar van foxeinstein
zegmaarmaarten schreef:
Je moet deze film een tweede of een derde keer kijken. Ten eerste ga je de muziek dan herkennen en die is best goed, ook als je wat jonger bent. De eerste keer dat ik de film zag dacht ik ook: Ja, wel aardig, is dit alles. De tweede keer werd het al beter. Daarna heb ik mijn haar laten groeien en sindsdien heb ik lang haar. enz enz

MAARTEN!! >> YOU SAID IT ALL!!

ben normaal geen slijmbal maar vind deze recensie over de film Easy Rider fantastisch omschreven. Zeker mensen van mijn generatie (ik ben 27) kunnen vaak niet naar deze film kijken en zich een inleven dit fantastische tijdperk wat de jaren 60 was.

Niemand die naar deze film kijkt lijkt zich in te kunnen leven in de tijdsgeest die deze fantastisch in beeld laat zien en ook werkelijk uitstraalt.

Niemand die naar deze film kijkt lijkt zich in te kunnen leven op de kritiek die deze film indirect heeft op onze materialistische en kapitalistische maatschappij waarin iedereen voornamelijk aan zich zelf denkt en waarin aan bekrompen, kortzichtig en conservatief America een groot voorbeeld van is, zeker in deze film.

Ik zeg dat de jaren 60 een fantastische tijdperk was omdat iedereen ineens in opstand kwam tegen tegen de huidige manier van leven waarin iedereen wel heel erg een gevangene was van de normen en waarden die er toen heersten en waarin je maar dat hoefde te doen, en je al als buitenstaander werd beschouwd, of anders dat je je leven lang erg moest schamen. Een samenleving waarin het geloof opgedrongen werd van jongs af aan en waarin je dus letterlijk in normen waarden werd geïndoctrineerd.

In de jaren 60 waarin iedereen ineens in opstand kwam tegen die manier van samenleven, leek iedereen ineens buiten en boven de wet te staan. Deden mensen voor het eerst eens echt alleen waar ze zelf zin in hadden. Mensen trokken weg van de steden en vormden overal hun communes en subculturen om zo in vrede liefde en vrijheid in harmonie samen te leven en niet meer beheerbaar en controleerbaar door de staat te zijn. mensen zochten contact met andere bevolkingen (b.v indianen) om hun manier van leven te ervaren en te leren. Mensen gingen experimenteren met allerlei soorten drugs om los te komen van de bekrompen kortzichtige normen en waarden waarmee zij jarenlang waren geïndoctrineerd en om zo weer een zekere vrijheid van denken te krijgen

En het mooie is het besef dat alle kracht en alle macht ook daadwerkelijk bij het volk ligt. wanneer iedereen, zoals in de jaren 60 dit doet, er geen angst meer hoeft te zijn voor autoriteit en iedereen er me wegkomt zoals destijds is gebeurt.

Helaas worden de hoofdrolspelers op het einde film vermoord. Dit geeft de generatie kloof weer tussen de mensen die de vrijheid zochten en de oudere generatie die zo hopeloos afhankelijk waren van hun huidige manier van leven en zich in angst zich daar zo sterk aan vast hielden, omdat ze niet anders wisten, en alles dat anders was als duivels werd beschouwd. Dat zij zelfs hun eigen opstaande jeugd tegenwerkten, zoals de hoofdrol spelers die werden vermoord.

De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn dankzij de jaren 60

avatar van Insignificance
Vrijheid blijheid, zowel in wat er achter de film schuil gaat als wat het weergeeft. Ronkende motoren, een dikke soundtrack en Amerikaanse vergezichten gecombineerd met een zweem van vrijblijvendheid en geestverruimende rookpluimen. Beeldende symboliek en filosofisch gemompelde beeldspraak schetsen het gedachtengoed van toen. De muffe geur van de sixties komt bijna uit je speakers waaien. Een vrijheidsdrang die wel nooit verloren zal gaan, maar als het op impact aankomt, moet het inmiddels toch wel wat terrein prijsgeven.

De aanpak uit de losse pols brengt met zich mee dat het sowieso al lastig om in de huid van de film te kruipen, maar de eerste drie kwartier maken het er wat dat betreft niet bepaald gemakkelijker op. Zeker het gedeelte in de commune laat zich moeizaam verteren. Pas vanaf Nicholsen begint de roadtrip te ontbolsteren. De intrede van George brengt de nodige flair met zich mee en de betere scènes (bijv. het restaurantje) en interessantere dialogen (We blew it, man) stapelen zich op. Nog eens gevolgd door een ijzersterk slot. Al met al in ieder geval waardevol.

avatar van Jessen0wnt
It's grass.
Bijzondere film over twee jongemannen die hun manier van vrijheid leven, als een inspiratie bron van vele roadmovies, dank ik hierbij Dennis Hopper door deze grens te hebben overtrokken, want dit genre is zo geweldig, en Easy Rider is als het ware de mama... nee papa van dit ''soort'' films. Afgezien van de ontzettend sfeervolle beelden, Muziek (ja met een hoofdletter) en de overtuigende rollen, met als cadeau voor de kijker: Jack Nicholson. Ik had zeker het deel voor dat Jack aanwezig was, moeite met de film. Het liep niet ergens heen en ook de karakters vond ik niet zo sterk naar voren komen. Mede dankzij Jack komt er wat conversatie in de film, en er gebeuren situaties die een soort statement zetten: waar het uiteindelijk om draait. Hoogtepunt van de film was dan wel de bijna ''disturbing'' trip op het kerkhof en de muziek. Het einde deed me niet echt veel, ik weet niet of het normaal was in die tijd dat ''hippies'' dood worden geschoten, of tenminste ''op word geschoten''? maar ik zag het meer als een reden om de film te stoppen. Zag er niet echt een maatschappelijke betekenis achter, terwijl dat juist de rest van de film draagt. 4 sterren voor een audiovisueel pareltje, met werkende montage en de toon die op een sfeervolle wijze word gezet. Zeer tevreden.

avatar van moviemafketel
De naam is groter dan de film zelf vind ik. Het vrijheidsgevoel in de jaren 70 komt wel prima naar voren en hoe kun je dat beter laten zien dan een stel motorrijders die langs de mooiste plekken rijden op hun flitsende motoren. De muziek vult de boel ook prima aan. Wat apart is dat bijna iedereen onderweg naar ze zwaait, maar dat er hier in het plot staat dat ze niet door de "normale" mensen worden geaccepteerd. De weirdo's die hier wel erg ver gingen in hun haat jegens hippies die hun vrijheidsdroom leven, zijn zwaar in de minderheid, maar gaan wel extreem ver in hun haat. Maar goed, Nicholson legt dat op een bepaald moment allemaal goed uit bij het kampvuur. Weer veruit de beste acteur van deze film. Fonda's rol blijft maar vaag, beetje saai karakter eigenlijk. Hopper doet het wel redelijk. Ik vind het alleen beiden geen echte badass-motorrijders. Ze laten zich vrij makkelijk wegjagen en komen niet voor zichzelf op. Die trip op het kerkhof was na 10 seconden al irritant, maar dat ging maar door en door. Begreep daar ook helemaal niks van. Ook hoe makkelijk ze eigenlijk afscheid namen van Nicholson was ook maar vreemd. Aardige roadmovie, maar verdient wat mij betreft niet de toebedeelde cultstatus.

Tegenvallende 'stream-of-consciousness' roadmovie waarin we Hopper en Fonda volgen op een trip door Amerika. Mooie beelden van Arizona, aardige muziek van Dylan, Hendrix en Steppenwolf en een prima bijrol van Jack Nicholson verhullen nauwelijks het feit dat Easy Rider verder weinig voorstelt.

Dat het qua plot erg mager is kan makkelijk door de vingers worden gezien, maar er wordt geen enkele verbondenheid met de (saaie) personages gecreëerd, waardoor de plotse, uit het niets opduikende dramatische gebeurtenissen geen enkele impact geven. 'Heftig' wordt deze tamme film dan ook nergens, wat best opvallend is voor een prent met zo'n rebels imago uit de wilde periode van Hopper.

Oké, het gebrek aan enige inhoud of focus, maar wel dat melancholische karakter duiden op de constante highness van de schrijver en regisseur, en ook de bad-trip in de laatste akte is wat tegendraads, maar verder stelt het allemaal niet veel voor. De sfeer, duidelijk kenmerkend voor zijn tijd, is wel lekker. Maar daar moet Easy Rider het dan ook wel van hebben.

avatar van thunderball
Gisteren maar weer eens gekeken, was toch al weer wat jaartjes geleden.

Deze ultieme roadmovie blijft een goede, weirde film,waarbij vooral opvalt dat de rollen zijn omgedraaid:

de stoere, vrije motorrijders worden hier afgebeeld als helden, terwijl de zgn "normale", "nette" burgers worden neergezet als schurken en moordenaars, wat toch zeker apart was voor die tijd.

Voor relatief een appel en een ei gemaakt, maar bracht het veelvoudige op en veranderde daar het hele idee van filmmaken en produceren mee.

Of om vader Fonda te citeren:
"Hoe is het mogelijk! Die nietsnut van een zoon van mij maakt met wat vriendjes een film en die brengt meer op dan ik in mijn hele carriere verdiend heb!" Ha,ha!

Na dit verpletterende regiedebuut gingen voor Hopper alle deuren in Hollywood open, om vervolgens weer keihard dicht te slaan toen hij uiteindelijk als opvolger met The Last Movie aan kwam zetten.

Een negen, ofwel 4,5 ster.

avatar van Dee Al
Mooie hippiefilm, die zowel het hippieleven laat zien als de slechtste reacties daarop. De film begint een beetje traag, maar dat mag ook wel bij deze film. De film kijkt lekker weg en er broeit wel een apart sfeertje in. Het is de eerste film die ik gezien heb met Nicholson in een sympathieke rol. Nicholson speelt sowieso goed. Ze hadden na zijn dood de rouw wel iets beter kunnen laten zien. Dat miste ik een beetje. Het hoogtepunt vond ik de scène waar Fonda en Hopper tripten met die prostituees. Ik kreeg een goed beeld van een drugstrip. De steeds wisselende camerastandpunten en het hypnotische gedreun op de achtergrond, wekten een zeer surrealistische sfeer op, die mij wel aanwezig lijkt bij een drugstrip. Over het algemeen was het een lekker, trage film. Daarom vond ik het wel storend dat het tempo op het einde zo omhoog ging. Het doel was bereikt: het meemaken van Mardi Gras. De conclusie was getrokken: ware vrijheid bestaat niet. En toen was daar opeens het einde en voor ik het wist waren de twee helden al dood. Een mooie eindscène wel, maar hij had er iets later in gemogen. Want hoewel het logisch dat het einde op de conclusie volgt vond ik het hier te snel komen. Een matige film. Ik denk dat hij beter wordt als je hem vaker kijkt.

avatar van Ferdydurke
Easy?

Nou nee. De zoektocht naar 'vrijheid' is toch vooral moeizaam, en bloedserieus, waarbij van een vrolijk hippiedom weinig te bespeuren valt in deze film. Alleen het Nicholson-personage lijkt het allemaal wat minder zwaar te nemen (al heeft ook die een zekere treurigheid) maar dat is dan ook geen hippie.

Bij deze iconische film van de tegencultuur van de jaren zestig valt mij dus vooral de zwaarmoedige ondertoon op. De 'revolutie' lijkt alweer ten einde terwijl die pas nauwelijks begonnen was. Exemplarisch is misschien wel die scène waarin die stadse hippies hun zaaigoed op de dorre aarde strooien.

Beetje triestig dus allemaal, en dat terwijl 'vrijheid' juist zo'n mooi hoera-woord is. Maar ja, zolang je nog alle kanten op kan, kom je nergens. En daarvan geven dan weer de 'dialogen' in deze film blijk. Nou vooruit, men komt op het carnaval, maar daarna volgt toch onvermijdelijk Aswoensdag.

Toch is dit wel een bijzondere film; niet zozeer inhoudelijk, maar misschien wel omdat het de atmosfeer van die tijd reflecteert. En ook nu nog is navoelbaar hoe deze figuren, die de absolute anti-burgerlijkheid uitstralen, toendertijd alleen al door hun verschijning de angst en de woede van het establishment en het 'gewone' volk konden opwekken, als levende negaties van de waarden van die burgerij.

Om toch nog met een vrolijke, verzoenende noot te eindigen: hier een geinig hillbilly-steppenwolvinnetje, met Lloyd Maines op de snaren:

A senior moment?

avatar van goongumpa
Blijft een schitterende roadmovie en studie van de tijdsgeest… een echte americana.
De zeer mooie, weidse fotografie (met veel zonsondergangen etc.) wordt telkens weer afgebroken door bruuske montageovergangen, en dat zegt veel over de vaststaande afloop van hun tocht. dit wordt een hippiefilm genoemd, maar waar hippies idealistisch zijn, is deze film juist heel gedesillusioneerd, met als essentie: “they’re afraid of what you represent: freedom”. Verder is die dromerige sfeer (die omslaat naar een nachtmerrie) heerlijk en heeft de film een bijzonder sterke rolbezetting. Voor mij is dit een tijdloze klassieker.