Edge of Darkness (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Mel Gibson, Ray Winstone en Danny Huston

Thomas Craven is een rechercheur, wiens dochter vlak voor zijn huis is vermoord. Men gaat ervan uit dat hijzelf het doelwit was, maar als Craven in het verleden van zijn dochter duikt, blijkt dat ze een gevaarlijke doofpotaffaire heeft ontdekt. Daarbovenop ontdekt hij dat er afspraken zijn tussen het bedrijf waar ze werkte en de overheid, waarbij ze iemand inhuren om het bewijs te vernietigen.

avatar van de grunt
Armoedig scenario, zwakke lead en een patriottisch tintje voor de Amerikaanse markt.
Opzichtige en inferieure remake van het briljante origineel.

Campbell, normaliter een vakman, kon de poen pakken en deed hiervoor de nodige artistieke consessies.

avatar van VincentL
Edge of Darkness

Dit is één van de weinige Gibsons die ik nog moet zien. Na een heftige, maar kortstondige liefde voor hem toen ik ooit een The Patriot en Braveheart - toevallig - achter elkaar zag is de vlam toch ietwat gedoofd. Naast die twee goede prestaties kan het ietwat beter. Hij is wat doorsnee. Toch hoop ik telkens dat mijn hartje weer in voor en vlam wordt gezet. Op naar Edge of Darkness dan maar.

Qua verhaal valt het geheel nog niet zo zeer tegen. Het is wat aan de clichématige kant echter. Toch weet Cambell door de simpele detective-structuur je aandacht lang vast te houden. Lang, maar niet de gehele tijd. Op het einde kakt het geheel wat in en de climax is ietwat teleurstellend. Het geheel is wat gewoontjes. De mindfuck die je hoopt te krijgen ontbreekt en Cambell volgt de regels van "film maken voor dummies" nauwgezet. Zonde want er zat meer in.
Toch blijkt uit alles dat Edge of Darkness een typische Gibson film is. Naast dat de film om zijn karakter draait, is het ook zijn show. Hierdoor weet hij zich niet te onderscheiden van de andere films op zijn cv. Jammer.

Zoals ik al zei ik het een beetje een Gibson-show. Klaarblijkelijk voelt hij zich hierbij het best in zijn element. Aardig, maar cliché. Het toneelstukje is reeds opgevoerd en hij mag van dit spel afstappen. Nu is het een film uit 2010 en kijk ik hem 5 jaar later, dus misschien verklaart dat mijn gevoel.
Bojana Novakovic speelt kort en aardig. Ze heeft niet heel veel tijd gekregen om zich te onderscheiden, maar toch weet ze een stempeltje te drukken. Met haar erbij speelt Gibson beter. Misschien komt het omdat dan niet alle aandacht op hem gevestigd is.

Visueel doet de film grotendeels donker aan. Zowel letterlijk als figuurlijk. De, vooral in het begin, nachtelijke scènes geven gelijk al sfeer die de rest van de film grotendeels aanhoud. Voor de rest is het directe contrast tussen heel rustig scènes die gelijk omslaan in spanning goed gedaan. Dit houdt je langer aan de buis gekluisterd.

Edge of Darkness is een aardige film geworden die zich echter niet van vele anderen weet onderscheiden. Leuk, maar niet memorabel.

avatar van lovecraft
Uzza_Sparta schreef:
voor iedereen die dit goed vond, kijk de originele serie van Martin Campbell uit de jaren 80

Edge of Darkness (1985)

al zijn de rollen omgedraaid vanwege de locatie natuurlijk

De rol van Ray Winstone is een amerikaanse CIA agent in de serie, en de rol van Mel Gibson is een Schotse politieagent

Als ik hem ooit ergens tegenkom, zal ik hem kijken.
Maar zie ik nu goed dat dezelfde regisseur twee keer - min of meer - dezelfde film heeft gemaakt?
De eerste film was - volgens IMDb dan - beter dan de tweede.
Bizar. Waarom zou een regisseur dat willen doen?

Edit: Ah, wacht, ik zie dat de eerste versie een mini-serie is.

was best een aardige film
lekkere wegkijker,

niet kritisch, gewoon lekker lui

doet was een aardige film moet doen: afleiden, meenemen, boeien

was best een aardige film
lekkere wegkijker,

niet kritisch, gewoon lekker lui

doet was een aardige film moet doen: afleiden, meenemen, boeien [/quote]

avatar van jippie2010
Prima 13 in dozijn thrillertje. Alle ingrediënten zitten er in,
helaas met een vreselijk voorspelbaar plot met bijbehorende clichés.
Daarom ook zeker niet meer dan 3 sterren. *3.0

avatar van Onceuponanytime
Leuk om Gibson nog eens aan het werk te zien. Voorspelbaar, maar desondanks een mooie filmavond achter de rug

avatar van SmackItUp
Eigenlijk best goed.

Had het niet echt verwacht, maar de film heeft mij de volledige speelduur aangenaam geboeid. Ben geen fan van Gibson, maar hier speelt hij verrassend sterk. Van conspiracy filmpjes zijn er een hoop gemaakt, maar dat is een van de betere die ik heb gezien.

3,5*.

avatar van des1
Ondanks de cliché's van een CEO zonder enige scrupules, het samenzweerderige van het verhaal en de onvermijdelijke payback, was dit een doorwrochte voorstelling, waar een Gibson (getekend door het leven) goed mee overweg kan. Zetten en tegenzetten waren mooi in evenwicht. Voor Amerikaanse begrippen ongewoon duister, zeker de afloop, wat weer een tikkie too much was. Op de keper beschouwd, had het verhaal zich prima geleend voor een 6-delige TV serie. Zodat de zonderlinge figuur van Jedbergh, gespeeld door Winstone, ook beter uit de verf had kunnen komen ("opruimer met gereactiveerd geweten"). Niettemin een dikke 3,5*. Altijd leuk om even wikipedia er op na te slaan. Deze film heeft dus $80 miljoen gekost, en haalde $81 miljoen binnen aan box office sales.

avatar van IH88
“I'm a guy with nothin to lose!”

Degelijke en soms spijkerharde thriller/wraakfilm. Regisseur Martin Campbell weet er een sfeervol geheel van te maken en het acteerwerk van vooral Gibson en Winstone is erg sterk. Het verhaal is wel iets te standaard en sommige plotontwikkelingen zie je van mijlenver aankomen, waardoor het op een gegeven moment erg voorspelbaar wordt. Er zit ook weinig actie in de film, alhoewel de scènes tussen Gibson en Winstone genoeg vuurwerk opleveren. Wat een geweldig duo. Het einde is iets te vergezocht en te sentimenteel, en ik had zonder de scènes met de dochter gekund.

Ik had deze op goed geluk opgenomen toen ie op tv was en heb er geen spijt van. Ik zag een gebroken bikkel van een Gibson spelen, en ook het verhaal vond ik prima. Echter het is zeker geen film met veel vuurwerk, maar daarvoor is het ook een drama/thriller.

Aanrader wat mij betreft.

avatar van knusse stoel
Prima film met een goed acterende Mel Gibson, een acteur die weer iets op de waarderingslijst van ons is gestegen. Het is een verhaal over een politieman die ten koste van uiteindelijk alles, de dader wil achterhalen die zijn enige dochter overhoop schiet. Als hij na enig "vissen" erachter komt dat niet hij maar zij de prooi was van de schutter, slaan langzaam maar zeker de "stoppen door" en gaat hij rechercheren tot hij tegen de hoogsten van de samenleving aanloopt. Mensen die zonder scrupules de ander omleggen om zelf maar niet in beeld te komen. Ergens in de film heeft Thomas Craven een gesprek met een vriendin gehad van zijn dochter en in de buurt van deze scène schrok ik zoals ik dat nog nooit eerder meegemaakt had bij een film. Moet er wel bij vertellen dat dit ook deels kwam door het geluid!
Een pracht van een film in zijn genre en van ons een 7,5!