Eden Log (2007)

Frankrijk
Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Franck Vestiel
met Clovis Cornillac, Gabriella Wright en Vimala Pons

Een man wordt wakker ergens diep in een grot. Hij heeft last van geheugenverlies en totaal geen idee hoe hij daar terecht is gekomen of wat er precies is gebeurd. Bovendien wordt hij achtervolgd door mysterieuze wezens en heeft hij geen keuze dan zijn weg uit de grot te vinden.

dominion
Vond het verhaal ook inderdaad te vaag voor woorden maar hij is gigantisch spannend en sfeervol.

avatar van Stu-Pot
Dit had ik zien aankomen.

avatar van jeroentjuhhhhh
dominion schreef:
Je kunt dat ook zien als de rede voor het feit dat het zo sfeervol en spannend is, het vage, onbegrijpelijke verhaal die zo claustrofobisch en duister wordt gebracht. Echt een film die ik nog tig keer ga herzien

dominion
Zullen we hem een keer samen kijken

avatar van Stu-Pot
Zo'n film pakt veel beter uit als je er helemaal alleen naar kijkt in een donkere kamer. Zo weinig mogelijk afleiding en er helemaal ingezogen worden.

avatar van SnakeDoc
Stu-Pot schreef:
Dit had ik zien aankomen.

Vertel, Je vond dit bij voorbaad al te hoog gegrepen voor mij?

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet hoog gegrepen, wel (te) ontoegankelijk. Je moet wel echt interesse hebben in pure sfeer cinema, de kwaliteit van deze Eden Log op dat vlak is onovertroffen.

Nomak
Het is natuurlijk ook geen goed idee om zomaar blind op de mening van andere users af te gaan.

avatar van SnakeDoc
Nomak schreef:

Mwah, dat weet ik niet. Daar is deze site toch ook gedeeltelijk voor? Ik ben een groot liefhebber van dit genre en zag hem in diverse persoonlijke top-10 lijstjes staan, dus voor mij genoeg reden hem is te gaan bekijken.

Het is echt heel iets anders dan dat wat ik van science-fiction gewend ben. Waarschijnlijk vergelijk ik het daar dan ook teveel mee.
Het kon me uiteindelik gewoon niet echt boeien en werd na verloop van tijd zelfs wat saai. Al is dat niet heel vreemd als je de film zelf niet tot nauwelijks begrijpt en intresse verliest in de soort van sfeer die deze film met zich mee draagt.

Kan me overigens goed voorstellen dat een bepaalde doelgroep dit wel fantastisch vind.
Maar nogmaals ... niet aan mij besteedt!

SnakeDoc schreef:

Vertel, Je vond dit bij voorbaad al te hoog gegrepen voor mij?

Nee hoor. Maar ik had toch al bepaalde verwachtingen nadat ik je Top10 en 4.5* lijst eens heb doorgespit. Niet slecht bedoeld.

avatar van otherfool
Overdosis hoopla weet de spanning er een klein half uurtje in te houden, daarna had ik het wel gezien eigenlijk. Het verhaal is schier onbelangrijk (en op het eind wat potsierlijk) maar lange tijd toch al niet te volgen, en op audiovisueel vlak viel het me nogal tegen; een hoop stalen lelijkheid en weinig shots die er toe doen. Ontzettend zwakke Engelse dub verder.

2* voor de initiële interesse die de film opwekt.

avatar van Franklin1975
Een boeiend gegeven en lang weet je ook niet waar het om draait en waar de film heen gaat.
En nu ik de film gezien heb, weet ik niet wat ik met de film aan moet. Ik weet wél dat het geen filmklassieker is en ook niet gaat worden.

Doordat het een donkere film is en het dus bijna een zwartwit-film, ziet het er allemaal mooi duister uit. Alleen op het eind zien de digitale effecten er behoorlijk nep uit.

avatar van $pecial
Argh ik dacht al wat is er mis met mijn geluid; zat ik de Engelse Dub te kijken. Ik kon me al herinneren dat de trailer Franstalig was. Het grootste minpunt, de acteerprestaties kan ik nu ook wegstrepen, omdat het gewoon een slechte dub was. Achja het was al laat in de nacht en ik dacht het zal wel weer niet synchroon lopen, dus ik heb 'm helemaal afgekeken.

Verder is Eden Log een extreem mooi sfeervolle film geworden, die erg donker en vooral benauwend is. Continue zit er ook een lading zenuwslopende spanning in de film. Overall begrijp ik het verhaal wel, maar de symboliek erachter gaat aan mij voorbij. Ik heb het meer ervaren als een nachtmerrie diep onder de grond. Daar is Eden Log in mijn ogen in geslaagd.
Wellicht bij herziening komen andere elementen naar boven die ik nog niet had gezien bij de eerste kijkbeurt.

Wel weet ik zeker dat ik op zoek ga naar de originele Franstalige versie!

3.5 *

avatar van Gish
Visueel zeker geniaal, maar verder een bedroevend saaie film. Ook weer typisch zo´n film waar het ontbreken van echt budget een goed script in de weg staat. Al na 10 minuten kakt het verhaal in en maakt het de kijker geen moer meer uit welke kant dit uiteindelijk opgaat.
Een prachtig gefotografeerd en duister verhaal, dat terecht niet is uitgebracht in de bioscoop. Niemand zou namelijk een kaartje kopen. Alleen voor de echte fans en cultliefhebbers. Teleurstellend. 2 sterrren.

avatar van Shinobi
Best wel een vage film eigenlijk, visueel valt er gelukkig nog wel wat te genieten zoals al eerder is gezegd.
Maar eerlijk gezegd boeide het me niet echt meer wat er zou gaan gebeuren met de beste man.
Deed me af en toe wel aan Pandorum denken.

2,0 Sterren.

TheShadowking
Lekker mysterieuze film met een boeiend verhaal, maar je moet wel opletten want het verhaal is vrij ingewikkeld verfilmd. Stukje bij beetje komt je erachter wat er aan de hand is, maar van mij had dat wel sneller uitgelegd mogen worden zodat het einde wat uitgebreid had kunnen worden.
Claustrofobische donkere sfeer komt goed over, maar er zit niet zoveel actie in en er wordt verder niet veel uitgelegd.

avatar van sinterklaas
Erg fraaie donkere SF film. Dit keer geen futuristische stad, dit keer vind die term plaats in een grot. De kleurenfilter was om te beginnen al erg mooi en de futuristische dingetjes hier en daar waren ook erg mooi. Het is een beetje een SF versie van The Descent. Wat wel kut was was dat de dvd in het Engels gesynchroniseerd is. . Alleen was het wel jammer dat er weinig uitleg was en dat we altijd maar niet weten hoe die man in de grot is gekomen en wat er nou allemaal precies aan de hand is. Maargoed, evengoed heb ik me alsnog wel weten te vermaken met de fijne elementjes en de duistere claustrophobische sfeer. Daarin is de film zeker wel geslaagd.

Aan het einde lijkt het wel alsof de grot inene wel is veranderd in een stad, waneer die wortels zich verspreiden.

Verder prima filmpje, maar er had veel meer mee gedaan kunnen worden.

avatar van El ralpho
Het kan altijd slechter..

Maar nooit veel slechter dan Eden Log. Er wordt vaak aangehaald dat deze film niet voor iedereen bedoeld is en laat ik nu net bij het publiek horen die dit wanproduct absoluut niks vind. Ik snap de over het algemeen positieve kritieken hier op MM dan ook echt niet. Deze productie mag zich van mij meteen tot een van de meest slaapverwekkende vertoningen ooit rekenen en het enige waar ik deze film dankbaar voor kan zijn is het bijna vroegtijdige intreden van mijn nachtrust..

Waar te beginnen met de nadelen? Er valt de hele film geen klap te zien, het acteren is huilen met de pet op, het verhaal is een grote wirwar van wazigheid die het einde enigszins verduidelijkt maar je nog steeds met meer vragen dan antwoorden achterlaat, de effecten zijn jammerlijk en het verloop van de film is zo traag dat je gewenst had dat je met je vriendin op de bank Gooische vrouwen aan het kijken was..dat ik zojuist genoemde als alternatief aankaart zegt genoeg over de kwaliteit van Eden log..Dat ik films zelden met 0,5* beoordeel nog meer, en dat dit misbaksel met stipt een plekje in mijn persoonlijke flop 10 heeft verkregen mag de overtreffende trap genoemd worden.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en 'k heb er een beetje een dubbel gevoel bij. 'k zal misschien met het goeie beginnen:
Visueel vond 'k de film erg sterk. De film speelt zich grotendeels onder de grond af en hierdoor is de film grotendeels zwart-wit met grijstinten, vergelijkbaar met de filmposter.
Dus visueel was hij dik in orde, maar de cast vond 'k een stuk minder, vooral als ze moesten spreken. Hun Engels was zo geforceerd, het leek wel een B-film (gelukkig waren er niet zo veel dialogen ). Ook kreeg 'k niet echt een band met het hoofdpersonage, het scheelde me niet echt wat er allemaal met hem gebeurde. Voor de rest zagen de wezens er nog goed uit.
Het verhaal is mysterieus, maar wel langzaam eer je wat te weten komt.
Visueel vond 'k de film echt top, maar de rest vond 'k wat middelmatig.

avatar van Boogeyman
Volgende keer dan maar met de originele taal kijken? (met Engelse subs)

Een film waarin verdomd weinig informatie wordt prijsgegeven; als kijker moet je stapsgewijs erachter zien te komen wat Eden Log is en welke catastrofe er gebeurd is. Het lijkt bij aanvang een veelbelovend experiment. Helaas is het verhaal een trage en moeizame aangelegenheid en werken de donkere opnames verlammend. Ook door de onafzienbare reeks aan intepretaties en onnauwkeurige aanduidingen wil deze film noch bijzonder dramatisch, noch spannend worden en krijg je geen enkel overzicht.

avatar van DjFrankie
Zeer vage film, die ons totaal niet kon boeien. Afkijken kostte al moeite. Het verhaal, de personages bleef allemaal niet hangen, en maakte een verwarrende indruk op ons. We hadden zelf een film verwacht in de trant van The Descent.
Enigste positieve was het visuele, verder nee niet aan mij (en 2 andere kijkers) besteed.

avatar van Redlop
gauke schreef:

Inderdaad. De vaagheid, de sluiks geïmitteerde Lynch-achtige bizarheid & arthousedarkness-correctheid begon me te irriteren. 1*

Jezus, ik schrik eigenlijk best wel van alle negatieve reacties nadat ik deze film toch behoorlijk beloonde enkele jaren geleden. Hoe dan ook, het bleef in mijn achterhoofd knagen dat ik alleen de Engelstalige variant gezien heb, maar op de zojuist aangeschafte Blu-Ray is gelukkig ook de Franse versie aanwezig. Ik verwacht bij de herkijkbeurt morgen eigenlijk eennog hoger cijfer.

Ik ben genaaid: op de achterkant van de Blu-ray staat dat de film in zowel Frans als Engels is opgenomen en dat er zodoende twee versies van zijn. Welke versie je zelf hebt, kom je pas achter zodra je de disc er in gooit en de eerste dialogen gesproken worden. Weer de Engelse versie dus, al moet ik toegeven dat hij ook weer niet compleet vervelend is. Echter, ik had het allerliefste gewoon de Franse taal gehoord omdat ik behoorlijk zeker weet dat deze voor een stuk meer realisme zorgt, nu lijkt het echt bij vlagen te duidelijk alsof er gedubd is.

Eden Log blijft echter wel een prachtige film waarvan ik nog steeds niet begrijp dat hij zo'n lage score hier krijgt. Dat hij niet voor iedereen is begrijp ik volkomen, maar is de film dan ook maar een moment anders gepromoot dan een kunstzinnige low-budget film met een minimaal aantal dialogen en experimenteel camerawerk? Aan de hand hiervan zou je het gros van het publiek in ieder geval al moeten afschrikken, al lees ik hier ook terug dat een aantal mensen dachten dat ze een horrorfilm te pakken hadden, iets wat toch echt niet het geval is.

Eden Log is een heerlijk claustrofobische en verwarrende film die slechts op het einde op dubbelzinnige wijze iets vrijgeeft van het daadwerkelijke verhaal. Hierbinnen een persoonlijke tweestrijd centraal in een duistere en vijandige omgeving. Waar andere duistere films altijd een lamp op de achtergrond hebben om een schijnduister te creeeren, is de film hier donker als het daadwerkelijk donker is. Ondersteund door een sterke soundtrack en enkele angstaanjagende omgevingen, zet de film zo een sterke sfeer neer waarbinnen het voor de kijker meespeuren is naar water precies aan de hand is. Experimenteel en absoluut niet voor iedereen, maar fantastisch gefilmd. Bij de herziening deed de film dan ook precies wat ik hoopte: meer verwondering bij mij als kijker laten ontluiken, terwijl mijn fascinatie over wat het verhaal precies inhoudt gewoon gebleven is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had moeten weten dat dit niet voor mij zou zijn. Maar ik las verwijzingen naar Darren Aronofsky en Luc Besson. Helaas werd het een mix van Gamer, 2001: a space odyssey en een klein deel The Cube, dat alles met een saus van Jean-Pierre Jeunet.

Ik geef toe dat dit niet per se een slechte film is. Als regiedebuut kan dit tellen met een goeie sfeer. De beelden en de muziek zorgen daar goed voor. Maar die sfeer is niet helemaal mijn ding, te agressief en te cyberpunk. En om het echt te laten vergelijken met andere films die mij wel aanspraken, zat er te weinig verhaal in. Dit is nu eenmaal een sfeerfilm en daar moet je van houden.

Eden log zal ongetwijfeld zijn publiek hebben, maar zal evengoed een hoop mensen afschrikken. Hiervan kan ik niet echt genieten en rest mij enkel een vorm van waardering voor enkele creatieve ideeën die ik zag.

avatar van Black Math
Beetje vreemd dat ik deze film nu pas zie, gezien de mensen die eenzelfde filmsmaak hebben als ik massaal deze film hoog beoordelen. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ik hierop geen uitzondering ben.

Wat een bijzonder sfeervolle film is dit. Ik heb namen als Tsukamoto voorbij zien komen, ik moest zelf nog het meeste denken aan Zoetrope, wellicht ook door de soundtrack. Deze film is dan visueel rustiger, qua sfeer vond ik het behoorlijk in de buurt komen. Dat het visueel rustiger is, deed overigens totaal niet af dat het contrastijke zwart-wit met af en toe een vleugje kleur werkelijk fenomenaal was.

De film lijkt vooral gericht op ervaren, niet zozeer op nadenken. In dat opzicht is het verhaaltje vooral een kapstok voor de sfeer. Dat het verhaal verre van inhoudsloos is, had ik ook niet verwacht. In meerdere opzichten dus erg sterk. 4,5*.

avatar van RuudC
Idiote score! Eden Log is een schoolvoorbeeld van hoe je een uitstekende low budgetfilm maakt. Op ijzersterke wijze wordt er met praktisch niets een sfeer neergezet waar je u tegen zegt. Weinig films waarbij ik me ongemakkelijker heb gevoeld dan deze. Gek eigenlijk hoe weinig films effectief gebruik maken van zoiets simpels als de duisternis. Je begint bij nul en gaandeweg wordt de situatie aardig duidelijk. Niet alles wordt hapklaar gepresenteerd, maar de manier waarop de achtergrondinfo duidelijk wordt (de projecties) zijn werkelijk subliem. Het is niet zozeer dat je de traagheid maar voor lief moet nemen, maar dit is een film waar je echt voor moet gaan zitten. Voor spektakel ben je aan het verkeerde adres, maar sfeer en spanning is top in deze sciencefiction/horrorfilm. Wat een verademing om niet de knal af te wachten om van te schrikken, maar eindelijk is het de naargeestigheid, pikdonkere omgeving en vreemde geluidjes die de doorslag geven. Effectiviteit troef.

Erg tegenvallend. De film oogt goedkoop, het acteerwerk is bijna amateuristisch en de premisse (die trouwens niet erg origineel is) wordt niet ingelost omdat het blijft hangen op eenzelfde punt. Visueel vond ik het eigenlijk niet zo bijzonder, hooguit wel aardig. Ook van de sfeer blijft eigenlijk al snel weinig over. Film duurt ook gewoon wat te lang. Haze is gewaagder, Cube boeiender en the Descent stijlvoller. 2 sterren.

avatar van leatherhead
Hallucinant tripje dat mij best kon smaken.

Al vond ik de eerste 45 minuten wel duidelijk de betere van de film. Eens de hoofdpersoon de hort op gaat met het vrouwtje, waarmee hij en passant nog even van dottemans ging, moet ik bekennen dat mijn aandacht een beetje verslapte. De ronduit eclatante finale mocht er dan wel weer wezen, vooral op audiovisueel vlak was die spetterend.

Eden Log is, ontegenzeggelijk, een film die drijft op sfeer. Het verhaaltje - hoewel makkelijk te volgen - is nou niet per se de meest vooraanstaande kwaliteit van de film. Derhalve vond ik het ietwat jammer dat het mysterieuze sfeertje langzaamaan wat vertroebelde eens het vrouwfiguur ten tonele verscheen, waardoor ik niet elke minuut van de film als even boeiend ervoer. Maar de visuele krachtpatserij, die zowat de ganse film prominent aanwezig is, compenseert hier op zijn beurt weer voor, alsmede de fraaie, duistere soundtrack. Wat het acteerwerk betreft; óók ik had de Engelse dub te pakken, en die was redelijk tergend. Maar dat nam ik gemakshalve maar even op de koop toe.

Goed genoeg voor een ruime 3,0*, voornamelijk omwille van de visuals en het sfeertje, waar het vooral aanvankelijk wel snor mee zat. Maar overdonderen deed de film uiteindelijk niet, al acht ik de kans aanwezig dat ik bij een herziening wellicht hoger uitkom. Voorlopig dus 3,0*.

avatar van Left4Dead
SF met een moraal, het milieu.
Ach...... leuke sfeer en setting en best aardig in elkaar gezet.
Maar sterk wil het nergens worden, een achterover-leun-film is het geworden.
De prent miste echte spanning en films als Pandorum, The Time Machine, The Matrix enz, leken prima voorbeelden voor deze prent te zijn geweest. Origineel dus op geen enkel vlak.