Naboer (2005)

Noorwegen / Zweden / Denemarken
Thriller / Mystery

geregisseerd door Pål Sletaune
met Kristoffer Joner, Cecilie A. Mosli en Julia Schacht

Psychologische thriller, waarin het hoofdpersonage John (Kristoffer Joner) onlangs is gedumpt door zijn vriendin Ingrid. Hij wordt verleid door zijn beeldschone buurmeisjes, Anne en Kim. Hij wordt meegenomen naar een mysterieuze en beangstigende wereld waar de werkelijkheid niet te onderscheiden is van fantasie.

Meneer Bungel
Omdat dat de insteek was van die regel. En ook al leest het zwaar gechargeerd, er zit wel wat in. Natuurlijk gaat het om de fantasiewereld van John, maar toch.

avatar van FillumGek
Niet echt mijn genre, dat psychologische thriller gedoe. Ik weet ook niet of het toeval is dat ik voor mezelf grotendeels al kon voorspellen hoe het ging eindigen, maar dat is dan ook een beetje de reden waarom dit subgenre me niet zo ligt. Voor mijn gevoel is het namelijk altijd hetzelfde liedje; op een zeker moment spelen een aantal scenes zich in iemands fantasie af en uiteindelijk ligt het probleem bij zichzelf. Tja...

Ik zoek het ook echt niet om in m'n hoofd te gaan backtracken zodat ieder puzzelstukje op zijn plaats valt. Een wirwar van scenes waardoor de fanatieke kijker op zoek naar naar een diepere laag en de film nog intelligent lijkt ook, zo komt het een beetje op me over. Ik persoonlijk krijg er koppijn van.

Gelukkig valt er toch nog wat te genieten. Zo is de aanloop en kennismaking met de zusjes spannend. Rare, ongemakkelijke gesprekken tussen sterk acterende personen, waarbij Joner er bovenuit springt. Audiovisueel is het ook zeker niet verkeerd. Voor de nauwe gangen en enorme hoeveelheid deuren werken verstikkend. Speelduur is verder ook prima.

avatar van Spetie
Aardige thriller, die vooral een sterk en sfeervol begin kent, waarbij de passionele vrijpartij ook op een knappe manier gefilmd is. Visueel ziet het er bij vlagen best mooi uit en qua acteerwerk is het ook zeker niet slecht.

Het grootste probleem van Naboer is echter de clou, die de beetje geoefende kijker toch al wel snel door zal hebben. Ik had toch al vrij snel het vermoeden dat alles zich in zijn hoofd afspeelt, wat dus ook zo bleek te zijn. Dit punt nam uiteindelijk wel een hoop weg van de spanning, en de tweede helft werd er nogal voorspelbaar door.

Gelukkig heb ik me verder wel geamuseerd. Er zitten genoeg pluspunten in en de tijdsduur is ook best prettig. Er zat veel potentieel in, maar het komt er niet allemaal uit. Wat rest is een aardige, maar ietwat voorspelbare thriller.

avatar van Picker
Sterke film, in tegenstelling tot Spetie wist ik dus helemaal niet hoe het zat. Ik ging blanco in de film dus wist niet wat te verwachten. Door het vage gedoe in het begin met die kast enzo en de rare buren die alles horen en geilen op bloed en pijn dacht ik zelfs dat het ala "let the right one in" richting een vampier achtige film ging

avatar van blue_blood
Heerlijke film die meteen sterk begint. De eerste ontmoeting met de buren voelt erg raar en ongemakkelijk aan. Het appartement van de buren is een ware doolhof dat goed meehelpt aan de claustrofobische setting. De locaties waren erg kil en somber in beeld gebracht. Er hangt een nare en duistere sfeer gedurende heel de film waardoor het verhaal blijft boeien tot het eind. De acteerprestaties zijn goed en ook visueel is Naboer in orde. Het verhaal is niet echt origineel te noemen maar ik heb wel een klein zwak voor films waarin realiteit en verbeelding door elkaar lopen.
Het enige minpunt is de voorspelbaarheid. Door de vele hints had ik al gauw door dat er iets niet in de haak was. Hierdoor viel de spanning wat weg. Desondanks heb ik me prima vermaakt.

avatar van Rednas 2
Venijnige thriller, nachtmerrie-achtig sfeertje. Acteerwerk prima! 3,5 ster.

Naboer is wat ik zal omschrijven als een seksuele nachtmerrie.
John word verlaten doordat hij fouten had gemaakt, en hij moet dat proberen te verwerken. Hij word dan gelokt door twee (aantrekkelijke) jonge vrouwen die wel erg geïnteresseerd zijn in John. Ze weten dat hij erg geniet van het pijn doen van vrouwen, alleen John schaamt voor deze gevoelens. Uiteindelijk blijkt alles een ware nachtmerrie te zijn, dat niet wilt stoppen.
Het is alleen een beetje te snel uitgepakt voor 75 minuten. Het verteld me alleen de vraag of Anne & Kim wel echt hebben bestaan, of gewoon een (seksuele) creatie waren van John zijn gedachten.

avatar van Angelo2
blue_blood schreef:

Precies wat ik wou schrijven. Heerlijk filmpje, vlot verteld en prima geacteerd. Ben zo wie zo gek op psychologische thrillers en helemaal als iemand gek aan het worden is in zijn flatje. Na de films van Roman Polanski eindelijk weer een topper. Een dikke 8,5

avatar van Rickyman
Onverwacht een hele sterke film dit, goed acteerwerk, creepy sfeer tot een akelig einde.
De hoofdrolspeler vond ik ook sterk lijken op de zo keurige, schijnheilige Thijs van den Brink, waarschijnlijk hielp dat ook wel mee..

avatar van wendyvortex
Een aanloop van 45 minuten in een film van 75 minuten is echt veel te lang en zelfs de betere tweede helft is eigenlijk ook wel enigszins bekende stof.
Schijnbaar bedoeld als een tribute aan Polanski en dan kunnen we het al wel raden: Repulsion en Le Locataire.
Opvallende sexscene en mooi einde, verder is het allemaal niet zo overtuigend.

avatar van RuudC
Ik ben niet vaak onder de indruk van psychologische thrillers en ook deze film weet me niet te bekoren. Het acteerwerk ziet er goed uit en het decor mag er wezen, al vind ik de flat voor Zweedse begrippen echt gigantisch. Een doorsnee appartementje is namelijk zo groot als de woonkamer in Naboer. Niet dat het minpunten kost overigens.

Het gaat me er verder ook niet om of je de twist zag aankomen. Op den duur heb je genoeg van dit soort films gezien om te weten waar het gaat eindigen. Dat had ik hier ook wel een beetje. Uiteindelijk vind ik dat de makers een beetje om de feiten heen willen draaien. Dat gevoel krijg ik althans. De seksscene vond ik nou ook niet echt daverend. Dat is een ding wat ze nou net hier in Nederland in uitblinken. Dit zag er vrij preuts uit. Nee, ik vind het allemaal een beetje zozo.

avatar van leatherhead
Sterke thriller.

De film mag dan enkele platgewalste paden betreden, nochtans is de uitvoering gewoon best goed. Begint vooral lekker mysterieus, best sfeervol ook, voornamelijk de soundtrack levert een flinke bijdrage. Visueel is het niet helemaal je van het, al is de setting zelf wel tamelijk beklemmend, wat de film al aardig wat cachet meegeeft.

Het hele plot is zoals eerder gezegd verre van origineel. Zo halverwege de film borrelt er al een zeker vermoeden op, en wanneer het zaakje vervolgens uit de doeken wordt gedaan komt de clou nou niet bepaald aan als een wereldshock. Verder niet heel erg of zo, want voor de rest dus genoeg te genieten in dit filmpje.

Qua sfeer meer dan in orde, paar creepy scenes, en een perfecte speelduur waardoor de film allesbehalve verveelt. Geen cinema om van je stoel te lazeren, maar wel gewoon een prima film dus. Bescheiden 3,5*.

avatar van comely
Het begint sterk, maar wordt daarna voorspelbaar. Blijft wel spannend allemaal.

avatar van Proeneke
Aaneengebroddelde fantasieen van een vent die zijn vrouw heeft vermoord, en de schuld geeft aan niet bestaande buren, die met gipsplaten, van hun appartement als hobby een doolhof hebben gemaakt.
Wat voor -,istme -, chose -,patie of afwijking hij ook maar heeft, die vrouw en d'r vriend zijn er mooi klaar mee.

Ik vond er nie echt veel aan.

Goeie film waarin een man wiens relatie recent beëindigd is, verleidt wordt door zijn buurmeisje. Een psychologische horrorfilm met een vrij beklemmende sfeer. Alhoewel de ontknoping niet de meest verrassende is, blijft de film wel redelijk spannend (ook vanwege de korte speelduur). Verder nog een bijzondere seks-scene. Een kleine 3.5 sterren.

Film een paar jaar geleden gezien en vond het toen een rommelpotje, dat geen voldoende kreeg. Heb hem nog eens bekeken, en snapte waarom ik hem zo laag had gewaardeerd. De eerste drie kwartier zijn prima: spannend, beklemmend, mysterieus en sexy. Die zusjes doen het lekker en met die Julia Schacht is natuurlijk niks mis. Jeempie, wat een tieten...

In het laatste half uur vliegt het verhaal alle kanten op en valt er geen touw meer aan vast te knopen. Ik snap wel wat ik verwacht word te denken, maar ik hou niet zo van dit soort constructies als ze niet minutieus vanaf het begin zijn voorbereid. En dat is hier absoluut niet het geval. Dus een ongeloofwaardig plot. Dus maar twee sterretjes. Oké, nog een half sterretje erbij voor de tits van Julia. Voor liefhebbers van het genre, probeer Die Frau hinter der Wand eens, een vergelijkbaar verhaal en even sexy, maar dat niet uit de bocht vliegt.

avatar van MENEER L3GIOEN
Heerlijk minimalistisch Noorse film die heel bevreemdend en naar uitpakt maar nergens vals of geforceerd aandoet. Het lijkt een psychologisch verhaal over een man die niet het dominante gedeelte is binnen een seksuele relatie en door die frustratie, en wanneer ze hem uiteindelijk zelfs verlaat voor een andere man, tot geweld neigt. Visueel allemaal simpel, maar erg effectief in haar eenvoud. Creepy, bevreemdend. Heel apart sfeertje, ik heb hier ontzettend van genoten.

Ik heb deze film eens 5 sterren gegeven en net nog eens de trailer bekeken , maar het zegt me niks meer ...raar , binnenkort toch nog eens herkijken