Fritt Vilt II (2008)

Noorwegen
Horror

geregisseerd door Mats Stenberg
met Ingrid Bolsø Berdal, Marthe Snorresdotter Rovik en Kim Wifladt

Een gewonde snowboarder in de bergen van Noorwegen weet eindelijk een ziekenhuis te vinden en wordt opgenomen. Maar nadat de patiënt geholpen is en wakker wordt, blijkt het ziekenhuis ineens donker en helemaal leeg te zijn. Is de nachtmerrie nu wel echt voorbij? Of is dit slechts het begin?

avatar van Bottleneck
Vind deze een tikkeltje leuker dan het eerste deel. De moorden blijven dan wel te braaf, maar opnieuw is de spanningsopbouw goed en zijn de personages oké.

Dingetjes als zware voetstappen, een hartslag of tegen een ruit aan trappen en dat geluid verwerken in de score vind ik altijd wel grappig. Op de score is sowieso weer weinig aan te merken.

Fritt Vilt 2 doet erg denken aan het tweede deel van Halloween en dat vind ik zeker geen nadeel. Alleen het einde vond ik vrij matig.

avatar van rep_robert
Fritt Vilt II is beter dan nummertje 1, maar nog steeds onderscheid het zich helemaal nergens van de overige b-meuk die ik zie verschijnen en zie ik ook niks verrassends.

Het ziekenhuis is een mooi decor voor dit tweede deel, als de film het niet van de originaliteit moet hebben, dan maar proberen volgens het concept beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat werkt zo af en toe aardig, er zitten een aantal zenuwslopende scenes in, vooral wanneer de drie agenten naar binnen gaan.
Ook de kills zijn een stuk beter dan in het eerste deel, je ziet nu ook daadwerkelijk in beeld. Wat het gore effect toch iets beter maakt. Al zijn de kills niet bijzonder inventief.

Dan toch het jammerlijke verhaal, er wordt geprobeerd wat diepgang in de film te stoppen. Mede dankzij het verleden van de killer. Dat wordt echter barslecht uitgewerkt in de film, m.a.w. je schiet er verder geen hol mee op. Nutteloze tijdvulling allemaal.

Voor de rest wat standaardacties van personages. Ze blijven altijd de drang houden om niet te vluchten. Iets wat ik opzich niet kwalijk neem, want dat hoort er nou eenmaal bij.

Toch ontspoort de film richting het einde, nadat de killer door een shotgun is neergeschoten geeft Jannicke er even een tikje tegenaan om te kijken of ie dood is. Wanneer schieten ze is een keer hun hele geweer leeg op zo'n iemands gezicht? Nu draait ze zich om en even later is hij spoorloos. Gaap, dat was allemaal niet nodig geweest. Maar oke, ik kan er misschien mee leven. Helaas verandert ze hierna in een bad-ass chick die hem wel even zal gaan opwachten in het verlaten hotel. Niet echt mijn ding, maar ik neem het maar voor lief. Maar als je hem dan blijft opwachte, blijf dan verdullemie wel wakker. Nee, nee en nog is nee. De spanning verdwijnt hier en het loopt allemaal met een sisser af.

Toch jammer, de potentie is er. De spanningsboog is af en toe hoog, maar wordt toch weer verpest door het bout geschreven verhaal wat op veel momenten de mist in gaat.

weet iemand waar ik deze kan kopen?
met nl subs het liefst...
pm me aub...

na deel 1 gezien te hebben die ik erg vet vond, heb ik net deel 2 gezien. Hij is niet zo goed als deel 1. Maar dit is alsnog 1 van de betere horror films. Goed acteerwerk en spannende film! een horrorfilm met een ENGE moordenaar! er zaten echt stukjes bij dat ik echt op het puntje van mn stoel zat, en dat heb ik niet gauw.
Ik geef em een hele dikke 3* aanrader

avatar van perceived
Minder dan het eerste deel maar toch een degelijk vervolg. Soms switchen de scenes wat snel waardoor het wat rommeliger overkomt en de spanning niet constant wordt vastgehouden. 6.5/10*

avatar van daxclusive
Weer een dikke 3,5*
Wat een super Noorse horrorfilm.
Tijdenlang niet zoveel goeds qua horror gezien

avatar van erik1677
Ik meende dat ik de Noorse vampierenklasieker had gepindakaast.
maar helaas, dit slappe werkje had ik binnen gehaald.
De setting in het ziekenhuis vond ik dan nog wel gaaf net zoals rep robert hier boven al ergens zegt.
Maar verders is het eigenlijk maar een slappe bende deze prut-vilt.
Een heel klein beetje gore en de kills zijn totaal niet orgineel.
Dat is op zich dan niet zo erg maar er ontbreekt ook nog eens nul komma nul spanning.
Nee deze word het niet voor mij, en de andere delen check al helemaal niet meer uit.

avatar van akira124
Beter als de eerste, ondanks dat je vaak weet wat er gaat komen is het toch erg goed uitgewerkt. Goed niveau acteerwerk een goede soundtrack en een mooie locatie zorgen ervoor dat ik deze film 4 sterren geef.

avatar van mixmaster
uitstekend vervolg op deel 1 , de spanning is goed aanwezig en er word weer goed geacteerd.
deze film deed mij ook een beetje aan ´´ halloween 2 ´´´ denken omdat die ook in een ziekenhuis afspeeld.

maar goed , voor de echte horrorfans is dit vervolg een aanrader , zeker als je het 1e deel ook gezien hebt.

avatar van DjFrankie
Beter als eerste deel, prima film.

avatar van TimZor
Misschien heb ik wat gemist in het eerste deel, maar vondt die toch net even leuker dan deze. En niet deze zoals ik de meeste hoor zeggen. Misschien had ik te veel verwacht ofzo. Ging ik met te veel verwachtingen kijken ik weet het niet ? Voor de rest een meer dan geslaagd gevolg die je maar zelden ziet met een tikkeltje traag begin. Maar zeker meer als voldoende. Op naar deel 3.

avatar van henkula
niet gek voor een slasher, deel 3 zal bij mij nog wel even op de plank blijven.

avatar van Nitrouz
Cold Prey 2, meestal haalt een sequal het niveau van het ovorgaande deel niet. Maar bij Codl Prey zou dat niet het geval zijn, want Cold Prey 2 schijnt volgens het gemiddelde van Moviemeter hier nóg beter te zijn dan het eerste deel, dat zie je niet vaak. Maar ben ik het daar mee eens?

Ik vond het niveau eigenlijk vrij constant, het wordt nergens slechter, het wordt nergens écht beter dan in het eerste deel, en dus is 3,5 sterren prima op zijn plaats denk ik.

Het is weer een prima slasher geworden waar we alweer genoeg tijd krijgen om de personages te leren kennen, en ik vond het dan ook erg jammer, en vooral sneu dat het verliefde politiemannetje als eerste naar de hemel ging, wat een aardige knul vond ik dat.

De kills zijn verder over het algemeen niet heel bijzonder te noemen, en de killer ziet er iets minder eng uit dan in deel 1. De spanning is gelukkig even goed en wat vond ik het erg toen de kleine Daniel op zijn gameboy ging spelen in de kast, gelukkig ging dat wel goed.

Een aantal clichés worden naar boven gehaald zo tegen het einde, en het deed heel even denken aan het vierde deel van Scream, maar dat is helemaal niet erg. Want een film als deze kan niet lang genoeg duren.

avatar van cynta
Net zo spannend als deel 1. Lekker langzaam opgebouwd.

avatar van Elineloves
Naar mijn gevoel had er meer mee gedaan kunnen worden, dit vervolgdeel. Laat ik voorop stellen dat ik het eerste deel ook al niet bijster interessant vond, maargoed, wanneer ik een film heb gezien en er vervolgdelen van zijn, geef ik die ook een kans. Zo ook bij Fritt Vilt.

Je leert de personages aardig kennen, maar nergens voelde ik echte binding met ze. Misschien alleen met de politieagent. De uitwerking vond ik tegenvallen, voor mijn gevoel ook nog té langzaam en zelfs de kills stelden af en toe teleur. Toch bleef ik verder kijken, er was toch een soort hoop op verbetering. Ik vond het niveau, in tegenstelling tot Nitrouz, niet zo constant. Ik vond het met vlagen boeiender worden en dat zakte dan weer behoorlijk snel in.

Ik weet het niet, normaal ben ik wel te porren voor dit soort films, maar deze deed het net niet voor mij. En toch, eigenwijs als ik ben, wordt deel 3 ook nog gekeken.

avatar van AmazingPP
Een super spannend vervolg. Ik kan niet veel anders verzinnen dan dat. Ik heb op het puntje van mijn bank gezeten. Op naar deel 3 !! 3,5 *

avatar van Daan258
Ik ben van plan straks deel 1 te kijken maar nu ik dit verhaal lees weet ik precies hoe deel 1 dus afloopt

avatar van Daan258
Vanmiddag deel 1 gekeken, en nu net deel 2.
Ik vond dit deel zelf een stuk beter als het 1e deel.
stuk spannnder en een veel betere locatie.
en nou binnenkort ook maar is deel 3 bekijken.

avatar van Spetie
Een redelijk vervolg, dat goed begint, maar uiteindelijk ietwat teleurstellend eindigt.

Het gaat allemaal gelijk vanaf deel 1 door en dat loopt in het eerste half uur best lekker door. De opbouw is daar rustig, maar best geloofwaardig, voor zover mogelijk. Het sfeertje met de sneeuw is er ook weer en ook de locatie vond ik wel weer iets hebben.

De personages zijn echter wel iets minder en als de kills eenmaal beginnen, slaat de voorspelbaarheid ook wel enigszins toe. De kills zelf zijn niet al te bijzonder en qua gore valt het allemaal ook nog wel mee. Wel wordt er op een gegeven moment nog redelijk wat spanning geschept, al is het einde, waarbij de killer makkelijk neergaat, wel ietwat te gemakkelijk gedaan.

Maar we gaan vrolijk op zoek naar het derde deel, want zo ben ik dan ook wel weer.

avatar van daredevil666
De beste uit de reeks!

avatar van Gang_Star
Het vervolg op Cold Prey is meteen ook een film die zijn voorloper overtreft. Betere spanningsopbouw, ook de gehele speelduur spannender, en beter qua gore.

Stukken beter dan het eerste deel deze film.
Wederom spannend met de nodige bloederige scènes.
Prima vertolkingen ook, niets op aan te merken.
En ook weer een geweldige soundtrack.
Kijk al uit naar nummer 3 !!

avatar van m1701
Goed vervolg!
zelfs beter dan deel 1
Sfeertje is wat beter

avatar van Stijn B.
Zwak doorslagje van de eerste film: zo een slecht einde bestaande uit zowat de allergrootste horrorclichés.

De spanningsopbouw volgt de klassieke paden van het horrorgenre. Geef mij maar het eerste deel (7,5 / 10)

avatar van duffs
verhaal begind waar deel 1 eindigte weer gewoon goed geacteerde en spannend ook al is het verhaaltje weer hetzelde groepje mensen dat wordt afgeslacht alleen dit maal in een ziekenhuis gewoon goed en doet niet ten onder van deel 1 gewoon zoals een slasher hoort te zijn en daarom een dikke 6 van mij vermakelijk ps een horror kan je het niet noemen maar dat maakt het er niet minder om

Ja...oei wat eng allemaal, en bijzonder om te zien hoe goed iedereen z'n best doet om dood te gaan. Ultra domme film

Matige film waarin de enige overlevende naar het ziekenhuis wordt gebracht. Deze film begint direct waar het eerste deel eindigde. Het verlaten hotel is ingeruild voor een ziekenhuis en verder is deze film meer van hetzelfde. Redelijk sfeervol in beeld gebracht allemaal, maar ook een beetje saai en erg standaard.

avatar van broncode
Prima sequel op de al het uitstekende eerste deel cold prey.
Veel is hetzelfde, maar nog beter uitgevoerd.

lezertje
‘Fritt vilt II’ sluit naadloos aan op het eerste deel. Als Jannicke, de enige overlevende uit ‘Fritt vilt’ in het ziekenhuis ontwaakt, blijken de dode lichamen van haar vrienden en dat van de moordenaar zich in het mortuarium van dat zelfde ziekenhuis te bevinden. Overigens een beetje vreemd ziekenhuis, want naast Jannicke zijn er maar twee andere patiënten, een klein jongetje, die eigenlijk al ontslagen is, maar die op zijn moeders verzoek nog een nachtje langer blijft (Logica?) en een oude vrouw in het ziekenhuis. Hun aanwezigheid voegt niets toe aan het verhaal. Dus Jannicke had net zo goed de enige patiënt kunnen zijn. Verder zijn er maar drie man verplegend personeel leeg en maakt het middelgrote ziekenhuis met zijn totaal lege gangen een desolate indruk. De vraag is nu: Welke fijnzinnige vondst de scenarioschrijvers hebben gevonden om de moordenaar weer actief te maken, nadat hij in het eerste deel met een pikhouweel in de hartstreek is geraakt, in een gletsjerspleet van 100 meter diepte is gegooid en daar een nacht heeft gelegen in een temperatuur van min 45 graden? Gewoon, hij blijkt nog te leven: volgens de enige arts in het hele ziekenhuis heel normaal bij onderkoeling. En zo barst de film van de onlogische feiten. Ik begrijp dat dit hoort bij het genre, maar hier komen ze echt niet mee weg. Ook nu wordt de killer overmeester door hem weer met een pikhouweel in zijn hart te raken, waarna Jannicke een dubbelloops jachtgeweer op zijn hoofd leeg schiet. Ben benieuw welke ‘medische oplossing’ de schrijvers hebben gevonden om hem te laten overleven, want er is inmiddels ook een derde deel. Noorse slasher naar Amerikaans voorbeeld. En dat zegt genoeg.

avatar van clubsport
Zoals hierboven beschreven sluit dit 2e deel inderdaad naadloos aan op het origineel
er word goed geacteerd en de spanning word ook nu weer goed opgebouwd .
helaas is de verassing er natuurlijk wel af en dit samen met een aantal ongeloofwaardige plotwendingen (zeker aan het eind ) maken dit deel toch wat minder als zijn voorganger .
Dankzij het acteerwerk en de spanning toch nog een voldoende .

Holykanarie. Puntje op m'n stoel hoor. Durfde af en toe niet te kijken. Zo hoort film te zijn natuurlijk. Vond deze nog een slag beter dan deel één. Die vond ik wat voorspelbaarder: lekker dollen in de sneeuw tot het fout gaat en daarna gaat het dan ook goed fout. In dit deel is het vooral de beklemmende sfeer van het ziekenhuis waar de strijd tegen de 'IJsman' wordt gevoerd door de laatste overlevende van deel één en een jonge dokter. Kijkuhhh!

avatar van rebelkush
Gisteren genoten van deel 1 en ik kon niet wachten om vandaag deel 2 te zien.
Deel 2 is niet zo goed als deel 1 maar dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht.

Cast is prima ik heb weer genoten van Ingrid en ook van Marthe Snorresdotter, goede actrices.
Waar ik mij aan dit film irriteerde is de achterlijkheid en de domme keuzes van sommige personages.
Maar ja dit is een horror film en helaas komen dit soort keuzes maar te vaak voor om een film spannend te houden.
De einde is dan wel weer goed.

Deel 3 ga ik niet kijken maar ik ben wel heel erg benieuwd naar de Amerikaanse remake.