Bølgen (2015)

Noorwegen
Actie / Drama

geregisseerd door Roar Uthaug
met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Eili Harboe

Tachtig jaar geleden werden een aantal dorpen in Noorwegen weggevaagd door een enorme vloedgolf die veroorzaakt werd toen een bergwand instortte. Die maakte veel schade en slachtoffers in de fjorden. Wanneer een ervaren geoloog opmerkt dat een soortgelijke nieuwe ramp onafwendbaar is komt zijn ergste nachtmerrie uit. Met minder dan 10 minuten om te reageren zal hij alles op alles moeten zetten om zo veel mogelijk mensen te redden.

avatar van Perry Meer
Verrassend goede film.

avatar van m1701
Hele goeie film! Vooral het moment voor de golf....geweldig! Goeie spanning

Ik ben niet zo'n fan van rampenfilms, maar wel van Scandinavische acteurs. Acteren op een natuurlijke manier, waardoor ze geloofwaardig overkomen. Niet dat overdreven Amerkaanse gebler. Ook wat lekker huiselijk gezeur zoals dat in werkelijkheid gaat bij verhuizingen. Volgt wel de standaard ingrediënten van een rampenfilm met ontkenning en een wakkere onderzoeker. Het idee schijnt wel realistisch te zijn in Noorwegen.

avatar van panax
goeie rampenfilm
met prachtige beelden van noorwegen
prima cast

Ik heb deze film al een tijdje maar het kwam er maar niet van om hem te kijken.
Goede rampenfilm en kennelijk gebaseerd op een reële tsunamidreiging die er in Noorwegen is.
Dat was nieuw voor mij dus dan leer je ook nog wat.

avatar van cor1946
Redelijke rampen film met mooie effecten. Goede acteurs zoals altijd in film uit Noorwegen en Zweden.

Film uit mijn geliefde land, waar ik al vele decennia graag en vaak kom. In een van de mooiste gebieden gefilmd en gesitueerd, oogverblindend in werkelijkheid. Werelderfgoed door Unesco aangewezen.
Rampenfilms boeien me nooit bijzonder, maar deze is erg goed, vol vaart en ook wel realistisch.
Er zijn meer plaatsen in Noorwegen met instabiele bergen, waar het gevaar op de loer kan liggen, hoewel men het met apparatuur wel in de gaten houdt, volgens kenners.
En dan die wonderschone taal, het Noors, een hele film lang.....maximum aantal sterren voor mij.

avatar van Grindhouse62
Hier is inmiddels wel alles over vermeld. Heb de film gisteravond zelf herzien samen met de vrouw, die hem nog niet had gezien. We hadden al 2 films gekeken op Netflix dus deze ook nog maar gekeken. Wij vonden deze film zeer fijn om naar te kijken en dan nu ook nog in de wetenschap dat zoiets door rotssplijting kan gebeuren het kijken naar deze film alleen maar boeiender en spannender maakt. Nadat de ramp was gebeurd kakte de film inderdaad wat in en waren reddingsmissies het sluitstuk van de film. Maar een vette voldoende 3.5

avatar van John Barry
Redelijke film. De eerste helft van de film is erg goed. Goede introductie van het "verplichte" gezinnetje. Goede benauwde opbouw. En wat is Noorwegen overigens een mooi land. Prachtige beelden van de fjorden. De golf zelf is mooi in beeld gebracht. Enige echt storende smet in de eerste helft is de rare actie van de vader om de kinderen lang alleen achter te laten in de auto.

Helaas zakt in de tweede helft van de film het niveau behoorlijk. Het is redelijk frustrerend dat rampen films vaak zo erg voorspelbaar en clichématig verlopen. Kan men dan niks orgieleers bedenken? Geheel volgens de verwachting weet het gezinnetje alles net te overleven. En natuurlijk is de vader niet dood....Het is zo voorspelbaar uitgewerkt. De nasleep van de golf is wel mooi in beeld gebracht, al had ik wat meer overzicht shots verwacht. De special effects zijn goed.

Het acteerwerk is redelijk, maar ook weer niet hoogstaand. In ieder geval zit er wel een goede chemie tussen de leden van het gezin Eikjord. De muziek van Magnus Beite is compleet inwisselbaar en niet echt indrukwekkend.

Net aan voldoende.

avatar van joolstein
Noorse rampenfilm die zich afspeelt in het pittoreske fjord-stadje Geiranger en de dichtbij gelegen instabiele berg Åkerneset. De film berust op het echte feit dat de rotsen van de fjorden in Noorwegen kunnen afbreken en er hierdoor een tsunami ontstaat. Om dit te benadrukken zie je ook aan het begin van de film een soortgelijke ramp op 15 januari 1905 (op 13 september 1936 was hier er zelfs nog één) bij Loen en de ramp op 7 april 1937 bij Tafjord,

Een film waarin een ramp centraal staat heeft uiteraard het nadeel dat de kijker al weet wat er staat te gebeuren. De vraag is dus niet meer of er een rots in het water valt, maar wanneer en dat maakt het nog een best spannende film. Waarbij het luchtalarm middenin de nacht en de paniek die daarop volgt om maar zo snel mogelijk op een veilige plek te komen, de climax vormen van de film.

De beelden van de verwoestende tsunami worden beperkt tot slechts een handjevol scènes maar die overstromingsscènes zijn wel spectaculair. Daarbuiten richt regisseur Roar Uthaug zich op de impact van de natuurramp op, de in de eerste helft zorgvuldig opgebouwde sterke personages. Kristoffer Joner en Ane Dahl Torp deden het prima als hoofdpersonages.

Helaas volgt er ook nog een gedeelte na de vloedgolf en die was toch wat minder. Al zijn het wel ingrediënten die aan verwachtingen van een rampenfilm voldoen. Tot net na die tsunami was de film onwijs goed, maar de daaropvolgende gebeurtenissen hadden een negatieve invloed op het geheel, en dat was een beetje balen.

avatar van Black Math
Na eerder Skjelvet of The Quake gekeken te hebben ook deze maar eens opgezet. Zoals bij die film al vermeld, ben ik over het algemeen niet een groot fan van rampenfilms, al had die film nog wel wat. Dat is bij deze film helaas wat minder. Dezelfde saaie hoofdpersoon, ook hier weer een langdradige aanloop en in tegenstelling tot de opvolger was de uiteindelijke ramp toch wat minder spectaculair. Verder voelt deze film helaas wat clichématiger aan. Het hele gezin van de protagonist overleefd, zijn baas, de grootste nonbeliever gaat dood, dat soort dingen. Uiteindelijk kom ik op een ster lager uit dan de opvolger. 1,5* dus.

avatar van Fisico
Vrij matte rampenfilm die de geijkte paden van het genre betreden. Enige wat een extra bracht waren de fantastische Noorse fjorden. De beelden waren bij momenten adembenemend. Voor de rest erg standaard met één wetenschapper die gelooft in de ramp, maar de anderen - nochtans even intelligente - op sleeptouw moet nemen om hem te geloven.

De ramp zelf wel prima in beeld gebracht, zeker naar Noorse normen. Het typische gezinnetje mag uiteraard niet ontbreken en natuurlijk worden ze op het eind herenigend. de vader is ook dé grote held van het verhaal die hen uiteindelijk vindt. Als summum moet de held na enkele “spannende“ minuten ook nog gered worden.

Interessant plot wel dat berust is blijkbaar op wetenschappelijke feiten die zich echt kunnen voordoen.

Actuele film, vorige week is boven Oslo een aardverschuiving geweest. Oorzaak: kleigrond die papperig is geworden, waardoor huizen instorten en wegglijden. Iets andere oorzaak dan in de film, maar het feit blijft dat er in wonderschoon Noorwegen regelmatig bergen en gebieden in elkaar zakken.
Met de huidige klimaatveranderingen blijft deze film helaas actueel.