Bølgen (2015)

Noorwegen
Actie / Drama

geregisseerd door Roar Uthaug
met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Eili Harboe

Tachtig jaar geleden werden een aantal dorpen in Noorwegen weggevaagd door een enorme vloedgolf die veroorzaakt werd toen een bergwand instortte. Die maakte veel schade en slachtoffers in de fjorden. Wanneer een ervaren geoloog opmerkt dat een soortgelijke nieuwe ramp onafwendbaar is komt zijn ergste nachtmerrie uit. Met minder dan 10 minuten om te reageren zal hij alles op alles moeten zetten om zo veel mogelijk mensen te redden.

61 BERICHTEN 19 MENINGEN
avatar van wilhelm94
geplaatst: 12 januari 2016, 13:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een waardeloze film. Naast dat het gewoon een perfecte kopie is van andere rampenfilms, zijn er tal van storende fouten in de film die het totaal verpesten. Om maar twee voorbeelden te geven: de deur van de schuilkelder gaat in het begin naar buiten open, een minuut later opeens naar binnen (want ze krijgen hem nauwelijks dicht door de kracht van het water), nog een minuut later weer naar buiten (er ligt een steen voor de deur). Tijdens de scene waarbij het water tegen de deur drukt, krijgen moeder en zoon de deur samen niet dicht, als de zoon uitgeput opgeeft krijgt de moeder opeens alleen de deur wel dicht.
Verder natuurlijk de onvermijdelijke reanimatie-scene op het eind die mislukt, dan een pauze van een minuut waarin de vader niet gereanimeerd wordt, en daarna wordt hij in enkele seconden wonderbaarlijk weer tot leven gewekt. Twee seconden na zijn oprijzing kan hij ook alweer rechtop zitten. Niemand die naar mijn mening deze pulp serieus kan nemen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 12 januari 2016, 15:01 uur [permalink]
Ach ja, en je vergeet ook de traagheid waarmee de tsunami zich voortbeweegt. Die golf lijkt er uren over te doen om het dorpje te bereiken. Ongeloofwaardig is het zeker, maar wel vermakelijk en ook dat speelt mee in een beoordeling.

avatar van perceived
geplaatst: 18 januari 2016, 21:38 uur [permalink]
Filmkriebel schreef:
Ach ja, en je vergeet ook de traagheid waarmee de tsunami zich voortbeweegt.
Haha! Ja, mee eens, maar vergelijken met Amerikaanse rampenfilms zoals San Andreas (2015) is deze toch een stuk beter en realistischer uitgewerkt met stukken minder budget..!

geplaatst: 25 januari 2016, 00:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat jammer van die tenenkrullende last-minute geslaagde hartmassage, maakt het allemaal net iets te mierzoet. Alweer een bevestiging van het cliché dat hartmassages in films opvallend vaker werken dan in het echte leven.

De hele opbouw naar de ramp en de ramp zelf naderde de 5 sterren voor mij, daarna werd het heel wat minder, weliswaar nog altijd onderhoudend.

Aanrader!

avatar van Marvinleeaday
geplaatst: 6 februari 2016, 11:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb speciaal voor Wilhelm94 nog even terug gekeken maar de deur sluit de hele tijd echt dezelfde kant op, is alleen gefilmd uit een andere hoek. Inderdaad wel erg jammer van die reanimatie scene.

geplaatst: 14 februari 2016, 19:02 uur [permalink]
Aardige film over een geoloog die met zijn gezin gaat verhuizen, net als er activiteit is bij een bergwand die hij in de gaten houdt. Een vrij standaard rampenfilm met ook een standaard opbouw waarbij de gebruikelijke clichés niet ontlopen worden. Maar de film ziet er goed uit, kijkt gemakkelijk weg en bevat een paar spannende scenes.

avatar van keimpeS
geplaatst: 4 maart 2016, 15:54 uur [permalink]
Geen onaardige rampenfilm van Noorse makelij, maar bied verder niets extra. Al die toevalligheden die je in rampenfilms hebt, is hier niet anders. Je weet eigenlijk wel hoe het allemaal gaat aflopen!

avatar van Insignificance
geplaatst: 4 maart 2016, 18:07 uur [permalink]
Rampen zitten dan ook vol toevalligheden.

avatar van keimpeS
geplaatst: 5 maart 2016, 09:00 uur [permalink]
Dat is waar!

avatar van Flat Eric
geplaatst: 30 maart 2016, 21:32 uur [permalink]
Wat maakt deze rampenfilm anders dan alle andere rampenfilms? Niet veel wat mij betreft.
Het gaat over een gezin en een ramp van ongekende grootte.
Het verfrissende is dat de film zich afspeelt in het prachtige landschap van Noorwegen en in het Noors gesproken wordt.
Verder is het een vermakelijke spannende film. Maar bijzonder? Nou nee, dat ook weer niet. Gewoon degelijk.
Overigens dacht ik toen ik de poster voor het eerst zag vanwege het hoofd van de hoofdrolspeler, dat het hier een Japanse film betrof. 😄

avatar van arno74
geplaatst: 19 april 2016, 11:02 uur [permalink]
Vermakelijke tsunamifilm. De makers hebben het in ieder geval serieus aangepakt en doen ook heel veel goed. Op de CGI valt niets aan te merken, het verhaal loopt lekker en zonder plotgaten, ook het acteerwerk is meer dan voldoende, drama en spanning worden goed gedoseerd en er is genoeg oog voor detail. Daarmee weet de film je in het verhaal van dit gezin mee te slepen. Qua budget doet het niet onder voor een Hollywoodfilm, maar kwalitatief is het een betere film. Niet bijzonder vernieuwend, maar de setting in Noorwegen en het uitgangspunt zijn zeker origineel. 3,5*

geplaatst: 19 april 2016, 11:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Min of meer standaard rampenfilm met zoals te verwachten is een aantal spannende momenten. De schitterende natuur van Noorwegen leent zich uiteraard buitengewoon voor het maken van prachtige opnamen. Regisseur Uthaug heeft zich niet erg druk gemaakt over het waarschijnlijkheidsgehalte van het verhaal. De familieleden waren na alle beproevingen opmerkelijk snel weer fit. Nogal simplistisch vind ik, want je kunt ook overdrijven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 2 mei 2016, 21:24 uur [permalink]
Niet zo lang geleden zag ik The Impossible, over de grote Tsunami in 2004. Een Spaanse film maar met Engelstalige acteurs. Dus je ziet de happy end al van ver afkomen. En toch slaagde die film er in om de spanning van de slachtoffers weer te geven, er alles uit te halen wat de maker kon.

In deze Bolgen gaat het eerder over de ramp. Het verloop gaat niet echt vlot. Allemaal wel zeer toevallig en Kristian lijkt dan nog de enige te zijn die gepassioneerd (geïnteresseerd) is door z'n job. Terwijl hij net een nieuwe job gaat opzoeken. En hij heeft ook nog een zesde zintuig wat dat betreft. In zo'n films zie je dat natuurlijk wel meer, maar als je echt wil mikken op de ramp en het een Hollywoodsfeertje wil weergeven, moet je er ook voluit voor gaan. Nu komt het soms nogal zwak over.

Buiten Kristoffer Joner als Kristian is elke andere acteur van geen belang hier. De film zelf is gelukkig wel onderhouden genoeg en qua lot van de bijrollen durft de film blijkbaar wat verder te gaan dan wat je van Hollywood zou verwachten. Met de mooie Noorse landschappen er bij wordt het nog een aangename film. Maar het blijft gemiddeld.

avatar van tbouwh
geplaatst: 26 mei 2016, 19:38 uur [permalink]
Kijkt heel aardig weg, ondanks de talloze rampenfilm-cliches en de onwaarschijnlijkheden die de plotverloop voortdrijven. Een verademing dat deze film gewoon in het Noors was (dit lijkt me bij uitstek het soort film dat in slecht Engels nagesynchroniseerd zou worden). Vermakelijk, voldoende en verder niet al te serieus nemen. 3*

avatar van Walter S.
geplaatst: 30 mei 2016, 00:44 uur [permalink]
filmkul schreef:
Redelijk sterke Noorse film. De opbouw is prima. De film is onderhoudend en er wordt vakkundig naar de climax toegewerkt, met toenemende spanning. De film bevat wel wat cliches en het einde is wel wat kort door de bocht en erg Amerikaans. De special effects zijn best aardig. De acteurs leveren verder prima werk. Goede rampenfilm volgens de bekende formule. 3.5

Nou, daarmee heb je mijn mening prima samengevat, bedankt, scheelt mij weer tijd en moeite.

avatar van AmazingPP
geplaatst: 25 juni 2016, 20:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond dit wel een verrassende film. OK, het is allemaal standaard en je weet bij het begin al hoe het af gaat lopen, maar dat mocht de pret niet drukken. En ach... Dat foutje met die deur vergeef ik ze wel, hoor. In bijna elke rampenfilm zit wel fouten. Zeer gedegen acteerwerk, geslaagde special effects en gewoon een vermakelijke film. Niks meer en niks minder dan dat. 3,5 *

geplaatst: 1 juli 2016, 08:20 uur [permalink]
Had er wel hoge verwachtingen van(eindelijk eens een rampenfilm uit Europa ipv Amerka), maar dan valt ie toch wat tegen. Ik zal werkelijk op het puntje van mijn stoel toen de ramp zich voltrok. Werkelijk adembenemend verfilmd, allen was dit maar een minuut of 20. De aanloop naar dit spektakel toe en de speurtocht van Pa naar de overlevenden daarna verloopt zeer conservatief en presenteert het ene cliché na het andere.
Als we in Europa zo'n type film maken, verwacht je eigenlijk toch net even iets anders, iets inventievers dan we krijgen voorgeschoteld vanuit Amerika, maar daar is geen sprake van.
Wie overigens Lo Imposible al heeft gezien kan deze eigenlijk best overslaan want het verhaal heeft qua vertelwijze meer dan opvallende parallelen. Is m.i. dus meer na aperij, dan dat de makers ons iets nieuws bieden.
Eindresultaat is een kleine voldoende, niet meer helaas.

geplaatst: 17 juli 2016, 23:26 uur [permalink]
Fijne Noorse rampenfilm. Onverwacht best wel spannend. De opbouw van deze film is prima, goede effecten alleen het einde iets te makkelijk. Prima zondagsavondfilm!

avatar van mixmaster
geplaatst: 22 juli 2016, 11:44 uur [permalink]
Heerlijke rampenfilm met goed acteerwerk en leuke effecten.
De film wist me de volle 105 minuten te amuseren en geen moment heb ik me verveeld.
Er zal ongetwijfeld wel weer een Amerikaanse versie komen van deze film.

avatar van sonyjh
geplaatst: 28 juli 2016, 13:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Typische film vol met clichés vond ik. Weer een held die alles ziet aankomen en op onrealistische manieren zijn gezin gaat redden.
Visueel best mooi en verzorgd gemaakt.

avatar van John Milton
geplaatst: 4 augustus 2016, 01:11 uur [permalink]
Na een late dienst nog even voor het slapen, is het prima toeven met zoiets, terwijl in je brein de waterdichte schotten ook een voor een naar beneden zakken. No biggie, de grijze massa was toch niet echt nodig. Clichés? Check! Maar ook: Vermaak? Check!

Leuk om zo'n film uit een land als Noorwegen te zien. Knappe prestatie, met dit relatief bescheiden budget! En nog met de Noorse broer van Daryl Dixon ook!

Bemoedigend ook om te lezen dat dit in principe daar kan/gaat gebeuren. Vooralsnog is het fictie, maar de geologische fragiliteit van die berg en het fjord en de precaire situatie van zo'n stadje, het schijnt echt te zijn. 😐

avatar van Left4Dead
geplaatst: 25 september 2016, 15:34 uur [permalink]
Het begin bracht mijn gedachten direct naar Dante's Peak, het vermoeden dat er een ramp zich wil voltrekken en de signalen zijn daar. Dit keer door een ander natuurverschijnsel dan we gewend zijn, namelijk een bergwand die in een fjord wil zakken en daarmee een tsunami gaat creëren.

Ook in deze prent moet de onderzoeker, Kristian, de rest van zijn oud team overtuigen van het gevaar dat op hen loert. Hij heeft net een nieuwe baan maar vertrouwd het helemaal niet wat een bergwand in fjord Geiranger betreft. Deze staat volgens hem op instorten, wat op zijn beurt een enorme tsunami van 85 meter tot gevolg zal hebben.

De oud collega's zien er in eerste instantie niets in om in te grijpen. Algehele paniek willen ze niet zaaien aangezien men economisch erg afhankelijk is van het toerisme. Natuurlijk gaat het volkomen mis en de ramp zal zich voltrekken, het is rennen voor je leven. Kristian zal zichzelf en zijn gezin in veiligheid moeten brengen.

Dat is het verhaal, niet meer en niet minder. Waar hoop je dan op met zo'n film? Nou actie, veel actie en veel angstige momenten. An sich lukt dat redelijk, wanneer de ramp zich voltrekt voel je de paniek aardig. Maar helaas laats de film de ramp te snel voltrekken zodat er alleen nog maar ruimte overblijft voor de overlevenden om zich te bevrijden uit hun benarde positie en het rampgebied te verlaten. Dit leidt tot een groot stuk drama, iets waar ik niet op zat te wachten.

Prima in beeld gebracht, het acteerwerk is goed. Het verhaal slaat na de ramp voor mij gedeeltelijk dood. Het script is redelijk tot goed, beeld en geluid volstaan.
Leuk voor een keer, heel erg sterk kan ik het echter niet noemen. De beloning is 3**, 6,5/10

geplaatst: 16 oktober 2016, 11:30 uur [permalink]
Aardig dat ze dit met een relatief klein budget in Noorwegen voor mekaar gekregen hebben maar het voegt niets toe aan wat er uit Hollywood regelmatig overwaait. Sterker nog; dat is vaak een stukkie beter vanwege de vaak betere effecten en de relativerende humor. Hier wordt het allemaal bloedserieus gebracht en het is een net niet geval. Na de voltrekking van de ramp lukt het niet om de spanning vast te houden en het laatste half uur kabbelt maar door en zit vol met continuiteitsfouten

avatar van DjFrankie
geplaatst: 25 oktober 2016, 22:26 uur [permalink]
Niks mis mee, mooi in beeld gebracht en die mooie fjorden geven toch soms een ander beeld.

avatar van 93.9

geplaatst: 15 november 2016, 07:37 uur [permalink]
Noorse Hollywood film... Niet veel aan dus...

avatar van xxERWINxx
geplaatst: 22 november 2016, 22:10 uur [permalink]
Ik had me er toch iets meer bij voorgesteld bij deze rampenfilm, hij komt pas na een half uur op gang, maar de ramp zelf duurt 10 minuten, daarna zien we de nasleep ervan.
Weinig actie zoals wel bij Dante's peak bijvoorbeeld of Pompeii of San andreas.
Hier had veel meer uitgehaald kunnen worden.
Het leek meer op een waargebeurd verhaal en dat Noors gepraat in de film was ook wel een beetje irritant.
Verder heb ik me niet verveeld bij de film en was het al met al wel vermakelijk.

geplaatst: 25 november 2016, 22:26 uur [permalink]
Ik ben best tevreden over deze Noorse film.
Een prima rampenverhaal, dat gebaseerd wordt op dingen die zouden kunnen gebeuren, met goede vertolkingen en redelijk goede speciale effecten.
Voor mij is dit wel een geslaagde film, hoewel de eigenlijke ramp maar een tiental minuten duurt is de opbouw ook spannend en ook de gebeurtenissen achteraf houden je geboeid.
En ja, de taal die sommigen zou storen, die hindert mij al lang niet meer, ik ben zelfs fan van Scandinavische series en films, zelden dat je er een bar slechte tussen heb, al heb je die natuurlijk ook wel, maar ze zijn toch zeldzaam.
En deze film hoort bij de goede, blij dat ik hem heb gezien en kan hem ten zeerste aanbevelen, vooral de liefhebbers van rampenfilms zullen deze film wel appreciëren.

avatar van Rodger
geplaatst: 1 januari, 16:29 uur [permalink]
Een doorsnee rampenfilm.
Prima gemaakt en mooie beelden.. maar verwacht er niet te veel van.
2.5**

geplaatst: 6 januari, 11:26 uur [permalink]
Leuk, maar niet heel speciaal. Ook kloppen een aantal dingen niet, bijvoorbeeld de kleine brand-haardjes in het gebouw als alles zeik nat is. leuk voor het drama effect, maar niet echt realistisch.

verders prima film, niets mis mee

avatar van weerwolf79
geplaatst: 5 april, 23:41 uur [permalink]
Eindelijk eens een relatief realistische rampen film en niet zo opgeblazen als de meeste Amerikaanse varianten waar als een fietsband knalt je een paddestoelwolk krijgt, de ramp is relatief snel voorbij, maar dat is dan ook niet meer dan logisch het is niet iets waar je een half uur voor uit kan trekken.
Nee perfect is hij zeker niet, maar beter dan de meest Amerikaanse rampenfilms.

avatar van Spartaan1986
geplaatst: 19 april, 23:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een vader met 7 levens, bijrollen die de pijp uitgaan en een typische Hollywood climax. The Wave is een behoorlijk spannende en goed gespeelde film, maar tegelijkertijd ook zo clichématig en voorspelbaar. Kristoffer Joner blijft wel 1 van mijn favoriete acteurs, deze man kan alles met overtuiging neer zetten.