Bølgen (2015)

Noorwegen
Actie / Drama

geregisseerd door Roar Uthaug
met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Eili Harboe

Tachtig jaar geleden werden een aantal dorpen in Noorwegen weggevaagd door een enorme vloedgolf die veroorzaakt werd toen een bergwand instortte. Die maakte veel schade en slachtoffers in de fjorden. Wanneer een ervaren geoloog opmerkt dat een soortgelijke nieuwe ramp onafwendbaar is komt zijn ergste nachtmerrie uit. Met minder dan 10 minuten om te reageren zal hij alles op alles moeten zetten om zo veel mogelijk mensen te redden.

avatar van Spartaan1986
Een vader met 7 levens, bijrollen die de pijp uitgaan en een typische Hollywood climax. The Wave is een behoorlijk spannende en goed gespeelde film, maar tegelijkertijd ook zo clichématig en voorspelbaar. Kristoffer Joner blijft wel 1 van mijn favoriete acteurs, deze man kan alles met overtuiging neer zetten.

avatar van martijn011
Best een aardig rampenfilmpje maar voegt niet heel veel toe aan de al bestaande Hollywood producties. Het enige verschil is dat het zich hier afspeelt in een klein dorpje in plaats van een grote stad. De film is op z'n sterkst voordat de ramp zich voltrekt. Prima spanningsopbouw en je voelt het gewoon enorm misgaan. Na de ramp is het cliché op cliché en wordt het zogenaamd nog spannend gemaakt maar ik vond het totaal oninteressant.

De film is visueel prima in orde, best knap gemaakt met zo'n relatief klein budget. Het acteerwerk is verzorgd, geen negatieve of positieve uitschieters.
Al met al heb ik me best vermaakt met deze film. Voldoende.

avatar van Elchapo
Mooie film in het rampengenre,de schoonheid van de noorse natuur en het geloofwaardige acteerwerk maken deze film het kijken meer dan waard....4.5 stars.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegepikt. Ik vond dat de film wel goed begon, met een mooie aanloop. Eenmaal de golf was gepasseerd vond ik het toch allemaal iets minder, nogal gewoontjes. De golf zelf was wel goed gedaan en zag er prima uit.
Het acteerwerk was ook niet slecht.
Geen slechte film, maar ook niet super speciaal.

supper mooie film

avatar van Antonev
Bescheiden rampenfilm op lokaal niveau. In deze film wordt eens niet de hele aarde bedreigd, maar slechts een Noors stadje. Het is allemaal redelijk ingetogen en de ramp zelf stelt ook niet heel veel voor en is in no time voorbij. De cast is echter solide en maakt het allemaal aardig realistisch. Al met al een prima film die zich goed staande houdt tussen het hedendaagse geweld aan rampenfilms.

avatar van huiguh
Inderdaad een ramp...... van een film.
Doorsnee hollywood blockbuster verhaal in het Noors, alle cliches komen weer uit de kast.
En het einde hangt van teveel toevalligheden aan elkaar, mierzoet...

avatar van Mark de Jong
Aardig eerste uur. Daarna standaard saai.

Aardige rampenfilm met mooie natuuropnamen. Einde zoals hier al meer is genoemd teveel toevalligheden, maar ach, het blijft een film.

avatar van mikey
typisch rampendrama met wat rare zaken zoals spontane vuurtjes tijdens waternood. Lijkt me stug dat er spontaan brandjes ontstaan in mijn huis na waterschade. Wat zou er moeten gaan branden dat kletsnat is, mijn bijzettafeltje? Er zit ook een gevalletje Jaws in zoals geen alarm willen slaan tijdens toeristenseizoen.. alleen lang niet zo leuk uitgevoerd. De golf was schokkend corny. En de gezinshereniging ... ach ja.

Inderdaad weer zo'n typische 'deskundige waarschuwt voor ramp maar de rest wil'm niet geloven film'. Ook dat de gezinsleden van de deskundige in problemen komen is een scenario dat ik al vaker voorbij heb zien komen. De rollen werden goed gespeeld en zoals hiervoor al is gezegd: tot de daadwerkelijke ramp goede spanningsopbouw enzo. Ik heb iets met Noorwegen dus toch wel credits voor de mooie natuur enzo!

avatar van Antonev
mikey schreef:

Grappig, die brandjes deden mij mijn wenkbrauwen ook even fronsen. Maar blijkbaar bestaat de mogelijkheid wél. De Veiligheidsregio's waarschuwen specifiek voor brand en explosies na een overstroming en ook mijn verzekeraar heeft er een aparte clausule voor opgenomen (Generali/ASR).

Met de overstromingen in Texas afgelopen jaar braken er ook branden uit, omdat de koelingen van bepaalde installaties uitvielen (weliswaar bij bedrijven, maar toch).

De makers hebben dan toch hun huiswerk gedaan .

Doorsnee rampenfilm met veel cliché-momenten en dito einde. Ook ik dacht bij de brandjes in het hotel na de tsunami even van huh, maar dat kan ook worden toegeschreven aan kortsluiting in elektrische apparaten las ik elders. Had zo uit hollywood kunnen komen, desalniettemin vermakelijke formulefilm.
2/5-3*

avatar van mikey
Antonev schreef:

De makers hebben dan toch hun huiswerk gedaan .
Allicht, maar zo'n verzekering heb ik helaas niet, toch geloof ik je. Een verzekering tegen waterschade na brand heb ik wel

Ik doel hier op het shot (nu toch even aandachtig herzien) van een vader die door een hotelgang loopt en daar brand een toch echt een tafelpootje volgens mij en dat is een wonder bij zo'n natte bende...
Het zijn mooi verspreidde gele houtbrandjes (geen blauwe gasvlammen), helaas krijg je nergens te zien wat er dan brandt.. de cameraman en set-dresser wisten dat goed te verbergen.
Tevens zijn die malle brandjes tussen de autowrakken allemaal ingegraven, of ze leggen er iets voor zodat je alleen de vlammen ziet. En niet de brandstof. Hoe dan ook mij komen ze niet realistisch over;-) Maar leken me designer postapocalyptische sfeerbrandjes.

Fijne rampenfilm.

Ik geloof dat dit mijn eerste ontmoeting is van een Noorse productie. Die kennismaking is mij enorm meegevallen. Bølgen is een erg prettige film, waarin het verhaal verteld wordt over een naderende tsunami door afbrokkelende bergwand. Qua verhaal lijkt het behoorlijk op een Hollywood productie. Toch weet Bølgen zich te onderscheiden van de rest.

Dat komt voornamelijk door het ijzersterke acteerwerk van voornamelijk Joner, die best wel wat weg heeft van een mix tussen Jon Bon Jovi en Johnny Depp. Wat een verschrikkelijk sterke acteur is dat. Hij weet de spanning perfect op te bouwen en is daarmee misschien wel de reden dat deze film boven de middenmoot uitsteekt.

Toch zijn er wel wat minpuntjes. De reanimatie scène op het einde was nergens voor nodig en doet zelfs afbreuk aan het geheel. Ook vind ik het jammer dat ze aangeven dat een soortgelijke ramp eraan zit te komen, maar geen indicatie geven wat het mogelijke aantal slachtoffers zou zijn.

(verwijderd)
Meer dan prima rampenfilm! Gelijk aan The Impossible. Als Noorse productie weet je van tevoren al dat het visueel een plaatje is, al proberen ze dat nauwelijks te romantiseren en geven ze het drama de enige prioriteit. Boeiend vanaf het begin, en zo'n doorsnee herkenbaar gezin heb je toch snel medeleven mee. Sterke cast ook, met Kristoffer Joner heb je blijkbaar de juiste charismatische man om op te bouwen. En oh wat jammer dat Eili Harboe maar een mini rol heeft, want na Thelma ben ik verkocht. Ook hier is ze in die paar seconde weer fantastisch. Neigde richting de 4*, maar wanneer de ramp zelf voorbij is, is de nasleep net wat te voorspelbaar om er met een knaller uit te gaan.

avatar van John Milton
Ja Harboe is leuk, ik wilde laatst na Thelma The Wave alleen al weer opzetten om haar weer even te zien in dat rolletje, aangezien ik haar eerder nog helemaal niet kende. En inderdaad, prima film.

avatar van Boneka
Malse filmpies schreef:
Fijne rampenfilm.

Kon Tiki (half Noors) en King of Devil's Island zijn ook mooie Noorse producties.

avatar van Boneka
Bij rampenfilms is vaak de weg naar het "hoogtepunt" het belangrijkste in een film en dan met name hoe de spanning is opgebouwd. Na het hoogtepunt is het vaak zoeken naar de juiste balans. In onze eigen De Storm (2009) laat duidelijk zien hoe het niet moet. In The Impossible (2012) hebben we ook een snel hoogtepunt, maar is het vervolg nog alleraardigst. Maar rampenfilms zijn vaak gemaakt voor vermaak waarbij de echtheid vaak met een korreltje zout moet worden genomen. Maar ik vind Bolgen toch heel aardig gemaakt. Sowieso is het prettig om eens een keer een andere setting te zien. al zijn er geloof ik ook beelden gemaakt in Roemenië. Neemt niet weg dat de plaatjes van Noorwegen er schitterend uitzien. De opbouw is goed de cast is best okay al moeten we de seismografen maar niet al te serieus nemen. Technisch vond ik de film goed in elkaar steken. Ook op het laatst met de onderwaterscenes zag er goed uit. Je kunt je afvragen of je het zo lang kunt uithouden (ik niet), maar het was gewoon goed gefilmd. En ja die brandjes komen mooi uit voor het licht dat je nodig hebt. Sowieso is Bolgen vrij donker in het laatste half uur. Zat nog even te twijfelen of ik vier sterren zou geven, maar het happy end was iets te Holywood achtig. Neemt niet weg dat Bolgen een prima rampenfilm is en zeker voor Noorse begrippen waar het budget vaak lager is. De aardverschuivingen in bergen zijn trouwens best wel interessant.

Film 3.5
Beeld 4.5
Geluid 4.0
Extra's 0.0

Boneka schreef:

Bedankt voor de tip! Ik ben zeer gecharmeerd door deze eerste Noorse kijkervaring, dus jouw suggesties komen zeker op het lijstje!