Bølgen (2015)

Noorwegen
Actie / Drama

geregisseerd door Roar Uthaug
met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Eili Harboe

Tachtig jaar geleden werden een aantal dorpen in Noorwegen weggevaagd door een enorme vloedgolf die veroorzaakt werd toen een bergwand instortte. Die maakte veel schade en slachtoffers in de fjorden. Wanneer een ervaren geoloog opmerkt dat een soortgelijke nieuwe ramp onafwendbaar is komt zijn ergste nachtmerrie uit. Met minder dan 10 minuten om te reageren zal hij alles op alles moeten zetten om zo veel mogelijk mensen te redden.

avatar van Perry Meer
Verrassend goede film.

avatar van m1701
Hele goeie film! Vooral het moment voor de golf....geweldig! Goeie spanning

Ik ben niet zo'n fan van rampenfilms, maar wel van Scandinavische acteurs. Acteren op een natuurlijke manier, waardoor ze geloofwaardig overkomen. Niet dat overdreven Amerkaanse gebler. Ook wat lekker huiselijk gezeur zoals dat in werkelijkheid gaat bij verhuizingen. Volgt wel de standaard ingrediënten van een rampenfilm met ontkenning en een wakkere onderzoeker. Het idee schijnt wel realistisch te zijn in Noorwegen.

avatar van panax
goeie rampenfilm
met prachtige beelden van noorwegen
prima cast

Ik heb deze film al een tijdje maar het kwam er maar niet van om hem te kijken.
Goede rampenfilm en kennelijk gebaseerd op een reële tsunamidreiging die er in Noorwegen is.
Dat was nieuw voor mij dus dan leer je ook nog wat.

avatar van cor1946
Redelijke rampen film met mooie effecten. Goede acteurs zoals altijd in film uit Noorwegen en Zweden.

Film uit mijn geliefde land, waar ik al vele decennia graag en vaak kom. In een van de mooiste gebieden gefilmd en gesitueerd, oogverblindend in werkelijkheid. Werelderfgoed door Unesco aangewezen.
Rampenfilms boeien me nooit bijzonder, maar deze is erg goed, vol vaart en ook wel realistisch.
Er zijn meer plaatsen in Noorwegen met instabiele bergen, waar het gevaar op de loer kan liggen, hoewel men het met apparatuur wel in de gaten houdt, volgens kenners.
En dan die wonderschone taal, het Noors, een hele film lang.....maximum aantal sterren voor mij.

avatar van Grindhouse62
Hier is inmiddels wel alles over vermeld. Heb de film gisteravond zelf herzien samen met de vrouw, die hem nog niet had gezien. We hadden al 2 films gekeken op Netflix dus deze ook nog maar gekeken. Wij vonden deze film zeer fijn om naar te kijken en dan nu ook nog in de wetenschap dat zoiets door rotssplijting kan gebeuren het kijken naar deze film alleen maar boeiender en spannender maakt. Nadat de ramp was gebeurd kakte de film inderdaad wat in en waren reddingsmissies het sluitstuk van de film. Maar een vette voldoende 3.5

avatar van John Barry
Redelijke film. De eerste helft van de film is erg goed. Goede introductie van het "verplichte" gezinnetje. Goede benauwde opbouw. En wat is Noorwegen overigens een mooi land. Prachtige beelden van de fjorden. De golf zelf is mooi in beeld gebracht. Enige echt storende smet in de eerste helft is de rare actie van de vader om de kinderen lang alleen achter te laten in de auto.

Helaas zakt in de tweede helft van de film het niveau behoorlijk. Het is redelijk frustrerend dat rampen films vaak zo erg voorspelbaar en clichématig verlopen. Kan men dan niks orgieleers bedenken? Geheel volgens de verwachting weet het gezinnetje alles net te overleven. En natuurlijk is de vader niet dood....Het is zo voorspelbaar uitgewerkt. De nasleep van de golf is wel mooi in beeld gebracht, al had ik wat meer overzicht shots verwacht. De special effects zijn goed.

Het acteerwerk is redelijk, maar ook weer niet hoogstaand. In ieder geval zit er wel een goede chemie tussen de leden van het gezin Eikjord. De muziek van Magnus Beite is compleet inwisselbaar en niet echt indrukwekkend.

Net aan voldoende.