Bølgen (2015)

Noorwegen
Actie / Drama

geregisseerd door Roar Uthaug
met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Eili Harboe

Tachtig jaar geleden werden een aantal dorpen in Noorwegen weggevaagd door een enorme vloedgolf die veroorzaakt werd toen een bergwand instortte. Die maakte veel schade en slachtoffers in de fjorden. Wanneer een ervaren geoloog opmerkt dat een soortgelijke nieuwe ramp onafwendbaar is komt zijn ergste nachtmerrie uit. Met minder dan 10 minuten om te reageren zal hij alles op alles moeten zetten om zo veel mogelijk mensen te redden.

avatar van filmkul
Redelijk sterke Noorse film. De opbouw is prima. De film is onderhoudend en er wordt vakkundig naar de climax toegewerkt, met toenemende spanning. De film bevat wel wat cliches en het einde is wel wat kort door de bocht en erg Amerikaans. De special effects zijn best aardig. De acteurs leveren verder prima werk. Goede rampenfilm volgens de bekende formule. 3.5

avatar van dvdcrusher
Uitstekende beklijvende en ontroerende rampenfilm die misschien wel wat traag begint zonder dat het echt stoort. Schitterende effecten en uitstekend geacteerd. Dit is toch nog wat anders dan de doorsnee Amerikaanse rampenfilmen. Kanshebber voor de top tien van volgend jaar. 5 sterren

avatar van james_cameron
Spannend opgebouwde noorse rampenfilm, over het aardbevingsgevaar rondom het prachtige Geiranger-fjord. Ik ben daar zelf ooit op vakantie geweest, iets dat wel zorgt voor een extra leuke kijkervaring. Alhoewel, leuk... Qua intensiteit steekt de film de meeste amerikaanse genregenoten naar de kroon en ook wat special effects betreft valt dit zeker niet tegen. De personages zijn daarnaast sympathiek, waardoor je makkelijk met ze meeleeft. Eén en ander duurt net iets te lang, vooral naar het einde toe, en sentiment wordt niet overal buiten de deur gehouden, maar al met al is dit een prima thriller.

avatar van Ajax&Litmanen1
Uitstekende Noorse rampenfilm, waar uiteindelijk wel meer in had gezeten als er wat meer budget was geweest vermoed ik. De aanloop naar de ramp vond ik boeiend genoeg en later zelfs redelijk spannend. En niet onbelangrijk, de personages waren te pruimen. Wel a la Hollywood wat te clichématig, maar goed, ieder geval niet vervelend. Maar de ramp zelf kwam wel erg karig in beeld.

In een paar minuten was het weer gedaan en ondanks dat het er prima uit zag vond ik dat wel weinig. De zoektocht naar zijn gezin daarna vond ik wel wat standaard. Uiteraard raken ze allemaal in flinke problemen, maar het komt steeds net goed. Wat dat betreft ontloopt deze film de bekritiseerde Hollywood rampenfilms niet. En soms werd het wel erg ongeloofwaardig, zoals het feit dat het hotel inclusief de aanwezigen niet compleet van de aarde werd gevaagd door de tsunami of het overleven van een tsunami terwijl iemand in een auto zit. Gelukkig doen ze het qua verhaal, spanningsopbouw en personages wel een stuk beter. De Noorse landschappen zagen er trouwens prachtig uit, wat moet het een mooi land zijn om te leven.

Prima rampenfilm.

avatar van Filmkriebel
Niet veel meer aan toe te voegen. Ik vond het bij vlagen een spannende rampenfilm, maar het daaropvolgende drama barst van de clichés. De Geirangerfjord is een prachtige setting maar dat het gevaar van een steenlawine zo reëel was wist ik niet. Indrukwekkende beelden van die tsunami , maar het vervolg mist toch enkele overzichtelijke sfeerbeelden van na de ramp.

Het rampen melodrama had een veelbelovende en pakkende eerste helft, voorzien van indrukwekkende, onheilspellende beelden van de bergen en vooral de spelonken. De ramp zelf werd meesterlijk geregistreerd en geregisseerd. Maar lopende de rit zakte het verhaal helaas door het ijs, door onvolkomenheden, ongeloofwaardigheden, clichés en vals sentiment.

avatar van HarmJanStegenga
'San Andreas' in het klein, deze Bølgen. Op de taal en de prachtige Noorse landschappen na is dit gewoon net een Hollywoodfilm, zoals we die tegenwoordig kennen. 'Bølgen' deed me al vaak aan 'San Andreas' denken, vooral naar het einde toe. De reanimatie / mond op mond scene (in deze prent natuurlijk) op de vader is gewoon een exacte kopie uit die film. Maar.. ik heb me prima vermaakt met deze prent verder.

Gewoon simpel vermaak. De film ziet er prima uit, vooral de landschappen daar natuurlijk. Ook de CGI kan er goed mee door. Echter had ik met deze 'Bølgen' toch stiekem een film verwacht die wat zou afwijken van al het standaard geneuzel wat we in alle blockbusters al zien. Dat is absoluut niet zo. Ook deze prent barst van de clichés, is voorspelbaar en kent enig vals sentiment. Toch wel (kleine) storende factoren.

avatar van Insignificance
Ook de Noren weten geen raad met de rampenfilm. Uthaug gaat voor drama in plaats van spektakel, doet dat met een uitgebreide setup om het gezinnetje te leren kennen en te verspreiden. Het blijkt uitendelijk allemaal bedoeld om een dikke laag sentiment te laten landen. Als je maar tien minuutjes hebt, is dat niet echt het moment om te kibbelen met je partner en dat shot van het dochtertje als vader haar achterlaat, op zoek naar, ach jee.

En het wordt steeds kleffer. Het slot is wat dat betreft helemaal niet te harden. De ramp zelf brengt in ieder geval wat consternatie, maar het scenario doet zo enorm z'n best om het de hoofdrollen moeilijk te maken, dat er van de dreiging van de golf weinig meer terecht komt. Veel aanstellerij, al is de scène met de paniekmeneer uiteindelijk wel een opvallende. Net als enkele apocalyptische plaatjes. Verder veel te schmaltzy met een ramp die zo voorbij is.

avatar van Collins
Een rampenfilm die evenals zijn Amerikaanse soortgenoten behoorlijk clichématig in elkaar steekt. Met een deskundige die niet wordt geloofd, een gezin in distress, mensen die elkaar kwijt zijn, heldhaftige reddingsacties en een zoektocht, is de originaliteit ver te zoeken. Alle standaardcomponenten zijn aanwezig.
De opbouw naar de ramp neemt een groot deel van de film in beslag. De opbouw is te lang en houdt niet veel meer in dan een uitgebreide introductie van de personages. Waarschijnlijk is de lengte vooral ingegeven door het beperkte budget dat weinig grootse actie en grafische hoogstandjes toestaat. Anderzijds dient de opbouw ook om inleving met de personages te genereren. Echter, doordat de opbouw behalve lang ook wat saai is, lukt dat laatste maar ten dele.
Ja, het budget. Daar waar de Amerikaan gevuld is met graphics en spectaculaire actie, is Bølgen een stuk bescheidener. Er is relatief weinig visueel spektakel en er is geen sprake van gelikte actiescenes. De focus ligt meer op het elementaire verhaal. De acteerkunsten zijn dan belangrijk. Plot en acteerkunsten komen gelukkig goed uit de verf.
De ramp en de belevenissen erna worden zonder veel opsmuk gebracht. Behoorlijk rechttoe-rechtaan. Wel met een beetje drama, maar niet over the top. Ook hier bescheidenheid. Prettig.
Des te jammer dat op het einde de violen heel onnodig toch nog compleet los gaan. Het zal ook eens niet.

Wat jammer van die tenenkrullende last-minute geslaagde hartmassage, maakt het allemaal net iets te mierzoet. Alweer een bevestiging van het cliché dat hartmassages in films opvallend vaker werken dan in het echte leven.

De hele opbouw naar de ramp en de ramp zelf naderde de 5 sterren voor mij, daarna werd het heel wat minder, weliswaar nog altijd onderhoudend.

Aanrader!

Aardige film over een geoloog die met zijn gezin gaat verhuizen, net als er activiteit is bij een bergwand die hij in de gaten houdt. Een vrij standaard rampenfilm met ook een standaard opbouw waarbij de gebruikelijke clichés niet ontlopen worden. Maar de film ziet er goed uit, kijkt gemakkelijk weg en bevat een paar spannende scenes.

avatar van Flat Eric
Wat maakt deze rampenfilm anders dan alle andere rampenfilms? Niet veel wat mij betreft.
Het gaat over een gezin en een ramp van ongekende grootte.
Het verfrissende is dat de film zich afspeelt in het prachtige landschap van Noorwegen en in het Noors gesproken wordt.
Verder is het een vermakelijke spannende film. Maar bijzonder? Nou nee, dat ook weer niet. Gewoon degelijk.
Overigens dacht ik toen ik de poster voor het eerst zag vanwege het hoofd van de hoofdrolspeler, dat het hier een Japanse film betrof.

avatar van arno74
Vermakelijke tsunamifilm. De makers hebben het in ieder geval serieus aangepakt en doen ook heel veel goed. Op de CGI valt niets aan te merken, het verhaal loopt lekker en zonder plotgaten, ook het acteerwerk is meer dan voldoende, drama en spanning worden goed gedoseerd en er is genoeg oog voor detail. Daarmee weet de film je in het verhaal van dit gezin mee te slepen. Qua budget doet het niet onder voor een Hollywoodfilm, maar kwalitatief is het een betere film. Niet bijzonder vernieuwend, maar de setting in Noorwegen en het uitgangspunt zijn zeker origineel. 3,5*

Min of meer standaard rampenfilm met zoals te verwachten is een aantal spannende momenten. De schitterende natuur van Noorwegen leent zich uiteraard buitengewoon voor het maken van prachtige opnamen. Regisseur Uthaug heeft zich niet erg druk gemaakt over het waarschijnlijkheidsgehalte van het verhaal. De familieleden waren na alle beproevingen opmerkelijk snel weer fit. Nogal simplistisch vind ik, want je kunt ook overdrijven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet zo lang geleden zag ik The Impossible, over de grote Tsunami in 2004. Een Spaanse film maar met Engelstalige acteurs. Dus je ziet de happy end al van ver afkomen. En toch slaagde die film er in om de spanning van de slachtoffers weer te geven, er alles uit te halen wat de maker kon.

In deze Bolgen gaat het eerder over de ramp. Het verloop gaat niet echt vlot. Allemaal wel zeer toevallig en Kristian lijkt dan nog de enige te zijn die gepassioneerd (geïnteresseerd) is door z'n job. Terwijl hij net een nieuwe job gaat opzoeken. En hij heeft ook nog een zesde zintuig wat dat betreft. In zo'n films zie je dat natuurlijk wel meer, maar als je echt wil mikken op de ramp en het een Hollywoodsfeertje wil weergeven, moet je er ook voluit voor gaan. Nu komt het soms nogal zwak over.

Buiten Kristoffer Joner als Kristian is elke andere acteur van geen belang hier. De film zelf is gelukkig wel onderhouden genoeg en qua lot van de bijrollen durft de film blijkbaar wat verder te gaan dan wat je van Hollywood zou verwachten. Met de mooie Noorse landschappen er bij wordt het nog een aangename film. Maar het blijft gemiddeld.

avatar van tbouwh
Kijkt heel aardig weg, ondanks de talloze rampenfilm-cliches en de onwaarschijnlijkheden die de plotverloop voortdrijven. Een verademing dat deze film gewoon in het Noors was (dit lijkt me bij uitstek het soort film dat in slecht Engels nagesynchroniseerd zou worden). Vermakelijk, voldoende en verder niet al te serieus nemen. 3*

Had er wel hoge verwachtingen van(eindelijk eens een rampenfilm uit Europa ipv Amerka), maar dan valt ie toch wat tegen. Ik zal werkelijk op het puntje van mijn stoel toen de ramp zich voltrok. Werkelijk adembenemend verfilmd, allen was dit maar een minuut of 20. De aanloop naar dit spektakel toe en de speurtocht van Pa naar de overlevenden daarna verloopt zeer conservatief en presenteert het ene cliché na het andere.
Als we in Europa zo'n type film maken, verwacht je eigenlijk toch net even iets anders, iets inventievers dan we krijgen voorgeschoteld vanuit Amerika, maar daar is geen sprake van.
Wie overigens Lo Imposible al heeft gezien kan deze eigenlijk best overslaan want het verhaal heeft qua vertelwijze meer dan opvallende parallelen. Is m.i. dus meer na aperij, dan dat de makers ons iets nieuws bieden.
Eindresultaat is een kleine voldoende, niet meer helaas.

avatar van Left4Dead
Het begin bracht mijn gedachten direct naar Dante's Peak, het vermoeden dat er een ramp zich wil voltrekken en de signalen zijn daar. Dit keer door een ander natuurverschijnsel dan we gewend zijn, namelijk een bergwand die in een fjord wil zakken en daarmee een tsunami gaat creëren.

Ook in deze prent moet de onderzoeker, Kristian, de rest van zijn oud team overtuigen van het gevaar dat op hen loert. Hij heeft net een nieuwe baan maar vertrouwd het helemaal niet wat een bergwand in fjord Geiranger betreft. Deze staat volgens hem op instorten, wat op zijn beurt een enorme tsunami van 85 meter tot gevolg zal hebben.

De oud collega's zien er in eerste instantie niets in om in te grijpen. Algehele paniek willen ze niet zaaien aangezien men economisch erg afhankelijk is van het toerisme. Natuurlijk gaat het volkomen mis en de ramp zal zich voltrekken, het is rennen voor je leven. Kristian zal zichzelf en zijn gezin in veiligheid moeten brengen.

Dat is het verhaal, niet meer en niet minder. Waar hoop je dan op met zo'n film? Nou actie, veel actie en veel angstige momenten. An sich lukt dat redelijk, wanneer de ramp zich voltrekt voel je de paniek aardig. Maar helaas laats de film de ramp te snel voltrekken zodat er alleen nog maar ruimte overblijft voor de overlevenden om zich te bevrijden uit hun benarde positie en het rampgebied te verlaten. Dit leidt tot een groot stuk drama, iets waar ik niet op zat te wachten.

Prima in beeld gebracht, het acteerwerk is goed. Het verhaal slaat na de ramp voor mij gedeeltelijk dood. Het script is redelijk tot goed, beeld en geluid volstaan.
Leuk voor een keer, heel erg sterk kan ik het echter niet noemen. De beloning is 3**, 6,5/10

avatar van martijn011
Best een aardig rampenfilmpje maar voegt niet heel veel toe aan de al bestaande Hollywood producties. Het enige verschil is dat het zich hier afspeelt in een klein dorpje in plaats van een grote stad. De film is op z'n sterkst voordat de ramp zich voltrekt. Prima spanningsopbouw en je voelt het gewoon enorm misgaan. Na de ramp is het cliché op cliché en wordt het zogenaamd nog spannend gemaakt maar ik vond het totaal oninteressant.

De film is visueel prima in orde, best knap gemaakt met zo'n relatief klein budget. Het acteerwerk is verzorgd, geen negatieve of positieve uitschieters.
Al met al heb ik me best vermaakt met deze film. Voldoende.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegepikt. Ik vond dat de film wel goed begon, met een mooie aanloop. Eenmaal de golf was gepasseerd vond ik het toch allemaal iets minder, nogal gewoontjes. De golf zelf was wel goed gedaan en zag er prima uit.
Het acteerwerk was ook niet slecht.
Geen slechte film, maar ook niet super speciaal.

avatar van JumpTek
Doorsnee rampenfilm met veel cliché-momenten en dito einde. Ook ik dacht bij de brandjes in het hotel na de tsunami even van huh, maar dat kan ook worden toegeschreven aan kortsluiting in elektrische apparaten las ik elders. Had zo uit hollywood kunnen komen, desalniettemin vermakelijke formulefilm.
2/5-3*

avatar van Boneka
Bij rampenfilms is vaak de weg naar het "hoogtepunt" het belangrijkste in een film en dan met name hoe de spanning is opgebouwd. Na het hoogtepunt is het vaak zoeken naar de juiste balans. In onze eigen De Storm (2009) laat duidelijk zien hoe het niet moet. In The Impossible (2012) hebben we ook een snel hoogtepunt, maar is het vervolg nog alleraardigst. Maar rampenfilms zijn vaak gemaakt voor vermaak waarbij de echtheid vaak met een korreltje zout moet worden genomen. Maar ik vind Bolgen toch heel aardig gemaakt. Sowieso is het prettig om eens een keer een andere setting te zien. al zijn er geloof ik ook beelden gemaakt in Roemenië. Neemt niet weg dat de plaatjes van Noorwegen er schitterend uitzien. De opbouw is goed de cast is best okay al moeten we de seismografen maar niet al te serieus nemen. Technisch vond ik de film goed in elkaar steken. Ook op het laatst met de onderwaterscenes zag er goed uit. Je kunt je afvragen of je het zo lang kunt uithouden (ik niet), maar het was gewoon goed gefilmd. En ja die brandjes komen mooi uit voor het licht dat je nodig hebt. Sowieso is Bolgen vrij donker in het laatste half uur. Zat nog even te twijfelen of ik vier sterren zou geven, maar het happy end was iets te Holywood achtig. Neemt niet weg dat Bolgen een prima rampenfilm is en zeker voor Noorse begrippen waar het budget vaak lager is. De aardverschuivingen in bergen zijn trouwens best wel interessant.

Film 3.5
Beeld 4.5
Geluid 4.0
Extra's 0.0

avatar van IH88
Bølgen

Prima Noorse rampenfilm. Je hebt alles al eens eerder gezien, en zelfs de domme leidinggevenden die het gevaar te laat inzien komen langs. Maar de setting is sfeervol, de personages en hun onderlinge relaties worden goed uitgewerkt en de spanning wordt uitstekend opgebouwd. Het laatste gedeelte is wel heel erg "Hollywood", maar dat ik meeleefde met de personages is altijd een goed teken.

Fijne rampenfilm.

Vooral het eerste deel is eigenlijk perfect uitgevoerd. De aanloop naar de ramp en de ramp zelf zijn zoals het hoort. Het budget van deze film mag dan minder zijn dan zijn Hollwyood tegenhangers, maar de sfeer is een stuk benauwder.

Het tweede deel is jammer genoeg een stuk minder, vooral omdat het daar dan wél weer Hollywoodtrekjes begint te vertonen. Wat vervelend sentiment, onnodige meligheid en de verkeerde soort aan spanning. Toch gek hoe snel het keren kan.

Rest nog wel steeds het ijzersterke eerste deel en een basiskwaliteit die het eenvoudig kijkbaar maakt. Acteerwerk is oké, visueel ziet het er goed uit en ook de special effects misstaan niet. Niet altijd even groots, maar wel effectief.

Leuk voor een keertje, maar had nog veel beter gekund als het tweede deel wat dichter bij het eerste gelegen had.

avatar van Ste*
Best leuk om eens zo'n film te kijken die zich in Noorwegen afspeelt in plaats van 'gewoon' in de VS. Voor mij helemaal omdat ik zelf in Geiranger geweest ben, en dus extra leuk om die bekende (prachtige) plekken in een film te zien.

Als rampenfilm ook helemaal niet zo verkeerd, al is het wel jammer dat de ramp zelf met de tsunami maar een paar minuten in beslag neemt en dat de film voor de rest speelduur moet zien te vullen. Dat doet het lang niet slecht, alleen dat laatste deel onder water in het hotel duurt wel gewoon véél te lang. En qua speelduur is het niet eens per se nodig, want het is uiteindelijk alsnog langer dan 90 minuten.

Verder wel mooi geschoten met een prima sfeer. Wel wat jammer dat het zich vooral in het donker afspeelt en er wat overzichtsshots en dergelijke missen. Dan merk je toch wel het beperkte budget als je het vergelijkt met een Hollywood-rampenfilm.

kleine 3,5*

avatar van N00dles
Voor mij was de film vooral interessant vanwege het Geirangerfjord dat ik een keer bezocht heb. Een fjord met prachtige uitzichten, dus de helikopterviews in de film zijn dan ook een lust voor het oog.
Tot aan de ramp is het qua spanningsopbouw prima, met degelijk acteerwerk en mooie visuals. De ramp zelf is ook aardig in beeld gebracht, alhoewel de tsunami vooral vanuit een auto en het hotel worden getoond. Ik miste daarin een beetje de overzichtsshots, en vond het jammer dat ze de ramp -waarschijnlijk om budgettaire redenen- in het donker lieten plaatsvinden.

Ik had gehoopt op wat meer originaliteit vanwege de Noorse productie en unieke locatie, maar het verdere verloop van de film is behoorlijk clichématig en Hollywoods uitgewerkt. Veel overbodige en irritante bijrollen, mensen die ongeloofwaardig reageren, spanningsmomenten die niet zo goed werkten, ongeloofwaardige momenten en een flauwe climax die veel weg had van San Andreas.

avatar van PapaBeartje
Sfeervolle setting, en tot aan het tsunami kijkt het ook lekker spannend weg, echter wordt het daarna allemaal wat minder, en begint het allemaal wat clichématig te worden. De acteerprestaties waren erg overtuigend. Prachtige filmlocatie(s). Zeker waard om eens te kijken.

avatar van Shadowed
Noorse Hollywood.

Niet een al te bijzondere rampenfilm dit, eigenlijk is dit allemaal weleens eerder en beter gedaan maar ik hou wel van dit genre dus heb ik ook maar The Wave aangezet. Helaas was dit toch wel een tegenvaller, omdat er weinig ramp inzit.

Het mocht allemaal sowieso wel wat sneller gaan, want de eerste 40 minuten gebeurd er niet bepaald heel veel. Het was eigenlijk dus gewoon afwachten, maar ook dat kon allemaal wel wat sneller gaan. Eenmaal bij de golf leeft de film wat op.

Dat was ook gelijk het meest beklemmende en leukste stuk om te kijken, want daarna is het weer een stukje saaier. Jammer, maar de aandacht verslapte toch wel degelijk na de sfeervolle golf die voorbij kwam, en dat was wel jammer.

Met het beperkte budget is het nog wel geslaagd, maar uiteindelijk niet overtuigend genoeg en het had wat ingekort mogen worden. Voor de rest is het allemaal wel te doen, met prima acteerwerk en een sfeervolle 25 minuten.

avatar van blurp194
Een clichétsunami.

Met excuses voor de woordgrap, maar zoiets is het toch wel. Het scenario lijkt als twee druppels water op bijvoorbeeld Dante's Peak, die ik toevallig van de week eens opgezocht had - en ook die film kan al nauwelijks bogen op een origineel scenario. En erger, de golf lijkt ook al niet zo geloofwaardig - al moet ik zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe zo'n ding er in het echt uit zou zien. En da's maar goed ook.

Wat nog wel aardig is is de setting in de mooie Noorse natuur. Dat helpt dan weer een heleboel.

avatar van MagicBB
Mooie film, misschien in sommige opzichten wat voorspelbaar en cliché. Dat maakte de film voor mij persoonlijk er niet minder om. Een gezin dat gaat verhuizen maar door de samenloop van omstandigheden toch nog één nacht in het ouderlijk huis blijft en daar de gevolgen van het tsunami moeten ondergaan. Moeder en zoon die van vader en dochter gescheiden worden, om vervolgens door heldhaftig optreden van vader weer herenigd te worden. . Erg spannend: gaan ze het halen of niet? Met daarbij goede acteerpresentaties, en mooie beelden van de Noorse natuur. Goede film, zeker een aanrader. Voor mij 4,5 sterren waard.

Ik ben niet zo'n fan van rampenfilms, maar wel van Scandinavische acteurs. Acteren op een natuurlijke manier, waardoor ze geloofwaardig overkomen. Niet dat overdreven Amerkaanse gebler. Ook wat lekker huiselijk gezeur zoals dat in werkelijkheid gaat bij verhuizingen. Volgt wel de standaard ingrediënten van een rampenfilm met ontkenning en een wakkere onderzoeker. Het idee schijnt wel realistisch te zijn in Noorwegen.

avatar van cor1946
Redelijke rampen film met mooie effecten. Goede acteurs zoals altijd in film uit Noorwegen en Zweden.

avatar van John Barry
Redelijke film. De eerste helft van de film is erg goed. Goede introductie van het "verplichte" gezinnetje. Goede benauwde opbouw. En wat is Noorwegen overigens een mooi land. Prachtige beelden van de fjorden. De golf zelf is mooi in beeld gebracht. Enige echt storende smet in de eerste helft is de rare actie van de vader om de kinderen lang alleen achter te laten in de auto.

Helaas zakt in de tweede helft van de film het niveau behoorlijk. Het is redelijk frustrerend dat rampen films vaak zo erg voorspelbaar en clichématig verlopen. Kan men dan niks orgieleers bedenken? Geheel volgens de verwachting weet het gezinnetje alles net te overleven. En natuurlijk is de vader niet dood....Het is zo voorspelbaar uitgewerkt. De nasleep van de golf is wel mooi in beeld gebracht, al had ik wat meer overzicht shots verwacht. De special effects zijn goed.

Het acteerwerk is redelijk, maar ook weer niet hoogstaand. In ieder geval zit er wel een goede chemie tussen de leden van het gezin Eikjord. De muziek van Magnus Beite is compleet inwisselbaar en niet echt indrukwekkend.

Net aan voldoende.