Man in the Wilderness (1971)

Avontuur / Western

geregisseerd door Richard C. Sarafian
met Richard Harris, John Huston en Dennis Waterman

Zachary wordt in de wildernis van Northwest Territory aangevallen door een beer, hij wordt door zijn vrienden voor dood achtergelaten. Hij weet te herstellen van zijn verwondingen, en wil wraak nemen op de mannen die hem in de steek lieten.

Gisteren herzien en ik moet zeggen wat een mooie ingetogen rol van Harris.
Heerlijk om te zien wat een mens allemaal doet om te overleven.

avatar van Jan met de pet
Goede film, klopt Harris speelt erg goed: 3,5

avatar van WelvE
Dit lijkt op hetzelfde verhaal als dat van de nieuwe film met Leonardo DiCaprio The Revenant (2015) .

avatar van Brix
Als voorbode van The Revenant heb ik deze film nog maar eens in de DVD speler gemikt... en ik moet zeggen dat hij nog net zo sterk overkomt als jaren geleden (in de bioscoop)
Sterke rol van Harris, rauw verhaal.

avatar van LuukRamaker
Ik was 'm alweer bijna vergeten, maar ook ik wilde deze graag nog even zien voordat The Revenant hier in de bioscopen verschijnt. Dank voor het herinneren Brix, want deze film is zeker de moeite waard. Richard Harris zet hier een weergaloze rol neer als de voor dood achtergelaten Zachary Bass (Hugh Glass). Dat de man met de harde wetten van de natuur te maken kreeg wordt goed duidelijk. De wildernis wordt niet gelaten voor wat het is en komt erg goed in de film naar voren. Aan de ene kant had er wel wat meer tijd besteed kunnen worden aan de avonturen van Bass en ging er net iets te veel aandacht uit naar zijn collega's. Maar aan de andere kant hielden de schakelingen tussen beide kampen er wel een bepaalde spanning in en wordt er op die manier nog naar een bijzonder einde toegewerkt.

lezertje
De aankomende Oscar uitreikingen worden overduidelijk gedomineerd door het met twaalf gouden beeldjes genomineerde ‘The revenant’. Maar wie weet dat dit verhaal vijfenveertig jaar geleden al eens eerder verfilm is? Richard Harris vertolkt de rol van pelsjager Zachary Bass (gebaseerd op de figuur van High Glass). Ook Bass wordt na door een beer gegrepen te zijn meer dood dan levend achter gelaten. Het grote verschil met ‘The revenant’ zit hem hierin dat de makers Bass een achtergrond hebben gegeven. Hoewel het verhaal van ‘Wilderness’ navenant is aan dat van ‘The revenant’, zit het grootste verschil in Bass’ motivatie om te overleven. Wraak is niet zijn drijfveer,. Maar wordt gezocht op het meer persoonlijkere vlak. ‘Wilderness’ staat dichter bij de natuur en oogt daardoor op alle fronten authentieker dan ’The revenant’ en wint het met gemak van het DiCaprio vehikel (En maakt deze laatste film totaal overbodig). De vraag waarom Harris indertijd geen Oscar heeft gekregen voor zijn rol is dan ook zeer terecht. En na het zien van ‘Wilderness’ weten we meteen waar regisseur Werner Herzog zijn inspiratie voor diens ‘Fitzcaraldo’ (1982) vandaan heeft.

avatar van Brix
Ja, ik heb 'm vanmiddag nóg maar eens bekeken (mooie DVD kwaliteit overigens) en doe er een halve ster bij.
Is deze film wel waard.

Het gevecht met de beer is overigens ook zonder CGI heel goed en overtuigend gefilmd.
De beer en zijn trainer (Jacky Althoff) heb ik overigens ooit live aan het werk gezien, in Duitsland.

avatar van mr rumson
Goede avontuurlijke western.
Al hadden voor mij die flashbacks niet zo gehoeven.
De film is best al traag maar met die flashbacks word het nog trager bovendien vond ik het storend werken .
Het is net als je een film kijkt en er zit er telkens een tegen je aan te praten .
Richard Harris vond ik overtuigend als een man die probeert te overleven .
Alleen gebeurt er niet zo gek veel ja hij ziet hoe een trapper en zijn vrouw afgeslacht word .
Of hoe een kind bevalt in de natuur.
Maar verder kruipt en loopt hij maar wat rond.
De film zou dan ook wat aan de saaie kant geweest zijn als we alleen dat te zien kregen .
Maar de film weet dit goed op te lossen door ook regelmatig wat van zijn oude kameraden te laten zien .
Ook daar gebeurt eigenlijk niet veel mee dan de hele film lang een boot over het vaste land te trekken .
Maar dit zorgt juist voor wat afwisseling in de film.
Het vuurgevecht op het einde mocht er zeker zijn .
Ook had ik er wel vrede mee met de afloop begrijp alleen niet waarom ze te voet verder gingen en niet te paard of ezel .

avatar van Brix
Vanavond voor de 3e keer bekeken in korte opeenvolging van kijkbeurten.
Donderdag zag ik de andere versie, The Revenant' in de bioscoop.
Die is indrukwekkender verfilmd, maar wel met gebruik van allerlei digitale filmische hulpmiddelen.
Man in the Wilderness is daarentegen "puur natuur", en veel soberder.

Toch ken ik beide films 4 sterren als waardering toe, en eerlijk is eerlijk, "Man in the Wilderness" vind ik een mooiere film, die ik ook in de toekomst zeker nog wel eens wil zien.
Het trage tempo stoort mij in het geheel niet.
Fraaie natuuropnames zitten er ook in deze versie, en Richard Harris speelt zijn rol schitterend.
Bovendien komt het verhaal mij toch wat geloofwaardiger over dan dat van "The Revenant".

avatar van mcdaktari
Is dat zo Brix ik dacht dat alleen de scene met de beer met hulpmiddelen is gefilmd.
Maar ik weet het natuurlijk ook niet 100% zeker. Ik neem aan dat jij dat wel weet anders zeg je het niet neem ik aan.

mcdaktari

Ook een aantal natuuropnames (The Revenant) zijn met CGI ingevuld, zover mij bekend.
Het is uiteraard geen verwijt, de tijden zijn veranderd.

avatar van mcdaktari
Brix Wat ik wel raar vind is, dat The Revenant gebaseerd is op het gelijknamige boek uit 2002 van Michael Punkeis. Maar het is toch gewoon een remake/kopie van Man in the Wilderness uit 1971. Vind je niet?
Dus hoezo uit 2002???

mcdaktari

Dat klopt niet helemaal.
Er zijn wel heel veel overeenkomsten, maar dat komt omdat beide films gebaseerd zijn op het ware verhaal van Hugh Glass, zie ook > Hugh Glass - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Schrijver Punkeis heeft er een eigen draai aan gegeven, en die is blijkbaar zo verfilmd.
(Ik heb het boek niet gelezen)
Naar het schijnt heeft Punkeis ook het e.e.a van het leven van woudloper John Colter verwerkt in zijn boek.
Zie > John Colter - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van mcdaktari
Hoe dan ook, The Revenant is imo gewoon een remake van Man in the Wilderness.
Je moet toch toegeven dat de films zowat hetzelfde zijn. En zeker jij die de film 3 keer gezien heeft zou dat toch moeten zien.

avatar van Brix
Het is duidelijk dat de makers van The Revenant héél goed gekeken hebben naar Man in the Wilderness.
Sommige scènes lijken verdacht veel op elkaar.

avatar van Verhoeven
Wellicht dat iemand van hier de DVD in de pakketservice wilt doen? Wil hem al heel lang zien.

avatar van mcdaktari
Verhoeven je kunt de film ook via internet kijken of wil je perse de DVD hebben?

avatar van Verhoeven
Nee, ik doe niet aan downloaden. Vandaar ook mijn vraag en ik denk dat er wel meer zijn die deze film willen zien.

avatar van AGE-411
Brix schreef:
Sommige scènes lijken verdacht veel op elkaar.

Is gebaseerd op hetzelfde verhaal.

avatar van trebremmit
Blu-ray release in augustus.

trebremmit
Dank voor de info

avatar van Filmkriebel
Ja, Inarritu zal deze film ongetwijfeld gezien hebben, zeker bij de "beer scène" wordt dat duidelijk, maar The Revenant en deze verre voorloper ervan zijn films die op sommige vlakken ver uit elkaar liggen.

Terwijl The Revenant rauwer is, is Man in the Wilderness een stuk sentimenteler (verlangen naar gezin, het konijntje dat hij verzorgt).Die kolonisten, geleid door Captain Henry, die met die boot sjacheren door de wilde natuur is best wel goed gevonden: Huston die daar boven op zijn boot staat als een onbetwiste leider, het blijft me toch bij. Ze zijn bang dat Bass uit de dood zal herrijzen om wraak te nemen omdat ze hem hebben achtergelaten en worden geplaagd door schuldgevoel. En dan zijn er nog de Indianen, altijd in de buurt.

The Revenant is een visueel sterk staaltje cinema, een opgepimpte versie die ook veel dichter bij het originele bronmateriaal ligt en zat me dichter op de huid. Ik vind Revenant dan ook de betere van de twee. In Man in the Wilderness heeft men van Hugh Glass zoals de man oorspronkelijk heette, Zach Bass gemaakt en is een en ander sterk geromantiseerd en vereenvoudigd. Deze film is eerder "geïnspireerd door", maar niettemin is het zeker eens een kijkbeurt waard.

avatar van Brabants
Man in the Wilderness is een op papier vrij sombere film met weinig actie en dialoog. Het stelt de natuur voor als hels en bedreigend en daarin is het zeer zekers geslaagd. Richard Harris neemt je als kijker mee in zijn overlevingsavontuur en dat is zeer overtuigend gedaan. Zeer mooie beelden en goed acteerwerk.

Wel een western met een eigen smoel, maar ook een film met wat zwakheden. Verhaal zakt soms diep weg met enkele ineffectieve scènes. Duidelijk dat Sarafian de rauwe, ruwe kant van het wildwest tijdperk wil tonen, vol met behaarde blanke mannen en slecht geschminkte indianen die allen louter bezig zijn met overleven in deze grauwe, uitzichtloze wereld. Had een top film kunnen zijn maar werkte voor mij niet helemaal, ondanks de vaak schitterende beelden. Een slap, ongeloofwaardig einde ook. Harris en Huston(de enige acteurs van naam) zijn geboren voor dit soort onbehouwen rollen. Harris speelde een jaar eerder in een qua opzet wel vergelijkbare western(A Man Called Horse) die echter wel een stuk beter was dan deze. En inderdaad, we weten nu waarvan de makers van The Revenant hun inspiratie hebben gekregen.

coumi schreef:
Harris en Huston(de enige acteurs van naam)

Henry Wilcoxon niet te vergeten, al lag zijn glorietijd toen wel al heel lang achter hem