Fritt Vilt (2006)

Noorwegen
Horror

geregisseerd door Roar Uthaug
met Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Kristian Larsen en Tomas Alf Larsen

Weinig sneeuwpret voor vijf snowboarders, die zich hadden verheugd op een spectaculaire afdaling in de bergen van Noorwegen. Wanneer één van de vrienden een been breekt, is het afgelopen met de halsbrekende manoeuvres. De auto staat te ver weg en de avond valt. In een verlaten ski-resort vindt de vriendengroep onderdak om de nacht door te komen. Misschien was doodvriezen een betere optie geweest, want in de kelder van het hotel huist een duistere figuur met een pikhouweel, die niet van vreemdelingen houdt.

avatar van Stijn B.
Voorspelbaar (zie maar de clou) maar wel sfeervol in elkaar gezet en gewoon lekker spannend bij momenten Degelijke Noorse horror

avatar van daredevil666
Jaja,die Scandinavische landen maken echt zeer goede films en series van tegenwoordig!

Fritt Vilt of Cold Prey is één van de 3 films uit de reeks en het zijn echt wel top horror movies! Maar de beste uit de reeks is Cold Prey 2. Ook subliem gecreëerd is de laatste die een prequel is.

Deze films hebben een spanningsopbouw meteen van bij de start..en die spanning laat je nooit meer los tot op het einde. Dit is alles wat je van een goede horror movie verwacht. Het acteren is geweldig,de locatie is zeer mooi en het filmen is echt prima.

Het verhaal is goed,de director laat ons echt een goed verhaal zien van een jongen die geen liefde krijgt bij zijn jeugd,zijn eigen moeder laat hem eigenlijk zo maar aan zijn lot over en die stiefvader maakt het er al niet beter op...Op die manier worden er psychopaten en moordenaars gecreëerd,en dat is hetgeen in onze huidig leefwereld spijtig genoeg ook maar al te veel gebeurt,ouders die hun kinderen niet genoeg of zelfs geen liefde geven en hen aan hun lot over laten...Dat is de boodschap die eigenlijk achter dit concept steekt.

Meer van deze films aub.

Zeker een 5 waard als waardering.

avatar van Franza
erg leuke en boeiende film
het is niet de beste die ik gezien heb maar wel een dikke voldoende
Nu isdeeltje 2 opzetten
en bij de aftiteling, dat nummer is echt erg lekker!
en toepasselijk ook nog

Hoewel ik de voorkeur geef aan de pure Noorse misdaadseries is deze horrorprent toch ook wel goed.
Spannend opgebouwd en voorzien van de nodige gruwel.
Vervelend is het zeker niet !!

avatar van Gang_Star
Het eerste deel van de reeks, waarbij ik die hele reeks op een dag maar heb bekeken voor de goede orde om er meteen goed in te komen.

Cold Prey bevat een meer dan prima setting. Het is jammer dat er niet al te veel gebruik van wordt gemaakt. Want je komt al vrij snel bij dat hotel en vanaf dat moment gebeurd vrijwel alles erna, juist daar.
Over de spanningsopbouw kan ik ook kort zijn, het duurt veel te lang voordat de horror ook echt begint Na een minuut of 40 valt het eerste slachtoffer als ik me niet vergis
vanaf dat moment is de gore wat meer aanwezig maar wordt het eigenlijk nergens echt leuk. Ook overheerst bij mij het idee, waarom ging iedereen er niet meteen vandoor. Op een bepaald moment gaat één van die jongens ervandoor, om vervolgens te worden vermoord. Als iedereen nou eens eerder was vertrokken...

avatar van Friday the 13 th
Standaard en cliché - maar je kan van de verhaallijn van een slasher ook niets anders verwachten. Maar wel zeer sfeervol verfilmd en bij momenten ook eng. En dat is wal telt. Het verlaten sneeuwlandschap heeft daar zeker zijn bijdrage in. Zeer mooie locaties en de killer zag er dreigend en overtuigend uit.

Het verhaal verveelde geen minuut en ja je weet nu eenmaal hoe zulke films aflopen. Maar toch een vernieuwing in het genre. De Noorse taal was niet storend. Deel 1 toevallig in de plaatselijke videotheek gevonden. Zeer benieuwd naar deel 2 en 3 - uiteraard niet beschikbaar in de videotheek. Weet iemand waar ik deze kan vinden, liefst met Nederlandse ondertitels? Bedankt alvast!

avatar van m1701
Gewoon een goeie thriller/horror film
Niet meer niet minder: standaard.
Goed sfeertje en mooie locatie

avatar van Kuwiel
aalleen locatie mooi, maar erg afgezaagd !

avatar van duffs
beetje standaard filmpie groepje vrienden schuild in een huis en worden een voor een afgeslacht,het duurd lang voor er wat gebeurt maar als hij een maal op gang is ids het best nog spannend er wordt aardig geacteerdt en het noose taaltje iriteerde me eigenlijk niet alleen de eerste paar minuten ik moest er even aan wennen denk ik ,leuk niet bijzonder moet er een voldoende voor geven 6 je dus

avatar van joolstein
Leuke en mooie slasher- film uit Noorwegen. Alle drie de delen achter gekeken en eigenlijk zijn het (zeker de eerste twee) dezelfde films. Wat ik voornamelijk jammer vond was dat je de killer niet echt veel in beeld ziet. En ook geen bloederige scene's van de moorden. Maar verder wel heerlijke spanning!! Lijkt een beetje of dat de films zijn gebaseerd op een spook (urban) legend.

Matige film waarin een vijftal vrienden tijdens het snowboarden op een verlaten hotel stuit. Afgezien van het koude, besneeuwde landschap (wat overigens de juiste sfeer meegeeft) weet de film zich verder moeilijk te onderscheiden van soortgelijke slashers. Een standaard opbouw waarbij het ook even duurt voordat er echt wat gebeurd.

avatar van Friday the 13 th
Ben momenteel in Jotunheimen - bezoek gebracht aan het hotel - de moeite waard om deze filmlocatie in het echt te zien! De film is super - eigenlijk is de volledige reeks erg goed!

avatar van broncode
Ik als absolute fan van het horror genre stuite ik per toeval op deze horror film uit Noorwegen,en na het lezen van alle positieve recensies kon ik het natuurlijk niet na laten om hem te kijken.
Als je uit bent op super kills kan ik kort zijn:geen aanwezig.
Maar als je interesse hebt in goede schrikmomenten, toch wel leuke vondsten, super spanning en een sterk einde, dan is dit je film.

lezertje
Kan iemand mij vertellen waarom er bij dit soort films altijd uitgegaan worden van vijf (5) jongeren en nooit eens vier of zes. Verder vond ik 'Fritt Vilt' behoorlijk cliché, maar wat moet je anders verwachten van dit genre. Vrees het ergste voor deel 2 en deel 3. 'Fritt vilt'is echt niet slechter, maar ook absoluut niet eter dan zijn Amerikaanse voorbeelden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een sfeervolle slashermovie, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Geen memorabele slasher en een inwisselbare cast. Ik kon zelfs op voorhand de volgorde opnoemen waarin iedereen zou wegvallen. Zegt al genoeg over het genre. Maar het is wel goed gemaakt en de sfeer zit er wel in. Het is misschien wel gekopieerd, maar goed gedaan dan toch. Ben beetje benieuwd naar de sequel, al gaat het in dit genre meestal gewoon bergaf na de eerste film.

avatar van Woland
In tegenstelling tot het bijzonder geslaagde Hatchet (al zijn daar de meningen over verdeeld), is dit weer een slasher die op allerlei puntjes irriteert. Een groep jonge Noren, inclusief uiteraard een paar obligatoire stelletjes, gaan snowboarden, en logeren gezellig in een of andere ingesneeuwd leegstaand hotel. Maar ja, een dik half uur lang gebeurt er totaal niks boeiends, terwijl het groepje jongeren niet bijster interessant en ook wel een beetje irritant blijkt. De focus op de relatie tussen de verschillende figuren binnen de groep kon me gestolen worden, en die focus was er niet alleen tijdens de introductie, maar zelfs wanneer de moorden al begonnen zijn. En dan is het inderdaad wel een leuke setting zo in de sneeuw, en de sfeer en het filmwerk zijn best wel okee, maar Fritt Vilt blijft zich verder allemaal nogal volgens het boekje ontwikkelen. De moordenaar komt weinig in beeld, en echt spannend of echt bruut werd het verder ook niet. Nee, ik ben niet onder de indruk van deze capabele doch saaie dertien-in-een-dozijn slasher. En misschien moet ik me er ook bij neerleggen dat slashers niet echt mijn ding zijn.

Heerlijk. Ik heb genoten. Vond het mooi dat er aan het eind (en aan het begin) wel het een en ander gesuggereerd wordt, maar dat niet alle antwoorden op een presenteerblaadje worden aangereikt. Dat is waarschijnlijk precies het verschil met als de Amerikanen dit hadden verfilmd. Net iets intelligenter dus. Nu gauw deel twee kijken.

avatar van rebelkush
Lat den ratte komma in, Nattevagten, insomnia en Pusher zijn wat mij betreft de beste Scandinavische films die ik gezien heb en vandaag is er nog een bij gekomen, Cold Prey.

Dit film kan zich prima aansluiten bij slashers als Wrong en TCM, sterker nog ik vind dit film 10x beter dan bijvoorbeeld Leatherface.
heerlijk genoten, helaas moet ik morgen werken en kan ik dus deel twee nu niet zien.
Jammer dat Nederland niet zulke horror films kan maken.

avatar van xxERWINxx
Geen goede film, voordat er echt iets gebeurd zijn we al bijna 45 minuten verder.
Je denkt steeds dat er iets gaat gebeuren, maar er gebeurd niets.
Ik had een ander soort film verwacht en niet de zoveelste Wrong turn / Friday the 13th cloon.
Locatie kon er nog wel mee door en het einde was ook nog wel aardig, verder gebeurd er dus te weinig.

avatar van Grindhouse62
Woland schreef:
Met deze stelling ben ik het eens, behalve dat ik wel van slashers hou en dat ik Fritt Vilt helemaal niet als een slasher beschouw. De kills werden niet duidelijk in beeld gebracht. Ik ga binnenkort deel 2 kijken en ik hoop dat die regisseur een betere visie van het slashergenre heeft dan die van deze film. 1.5