Fritt Vilt III (2010)

Alternatieve titels: Cold Prey 3 | Cold Prey: Beginning | Cold Prey - The Beginning

Noorwegen
Horror / Thriller

geregisseerd door Mikkel Brænne Sandemose
met Ida Marie Bakkerud, Kim S. Falck-Jørgensen en Pål Stokka

Prequel op de Noorse slasher-serie Fritt Vilt. Fritt Vilt III gaat helemaal terug naar het begin van de terreur in de bergen van Jotunheimen. We zien wat er voorafgaat aan de snowboardreis van de vijf vrienden Jannicke, Morten Tobias, Eirik, Mikael en Ingunn in de Noorse bergen, waar ze in een verlaten hotel terechtkomen, en alwaar er een krankzinnige moordenaar op de loer ligt...

avatar van tattoobob
AmazingPP schreef:
Heerlijke prequel op de eerste twee delen. Goed, achteraf weet je nog geen moer, b.v.: Waarom is die jongen gaan moorden, wat heeft hem gedreven? Dat had misschien iets beter uitgelegd kunnen worden, maar ik heb me echt wel prima vermaakt met deze film. Het is typisch een film in de trent van "Friday the 13th"; we gaan op vakantie en maken mee.... Ik vind deze film reeks een prima reeks. Veel beter dan bijvoorbeeld de eerste drie Freddy's. Deze films zijn veel meer van constante kwaliteit, terwiijl Elm Street 2 toch echte bagger van de eerste plank is. Die Noren kunnen veel: ze zijn goed in thrillers, maar zeker ook in horror! 3,5 *

pfffff wat een vergelijking zeg,kan je niet met iets beters komen???
Elm street geweldige films maar die zijn al minimaal 20 jaar oud,dat kan je niet vergelijken met een slasher van deze tijd.

avatar van daredevil666
TimZor schreef:
Na een geweldig begin van deze reeks films, helaas een zeer terleurstellend einde. Pfff vondt het bijna vermoeiend om deze af te kijken terwijl ik 1 en 2 behoorlijk hoog had staan met een dikke 4 & 3,5 voor beide delen.

Dit is niet het einde dat je zag,maar eigenlijk het begin. Het is een prequel die prachtig laat zien hoe de moordenaar of het monster (jongentje met de wijnvlek) gecreëerd wordt! Zo moet je die film bekijken. Je weet natuurlijk al van op voorhand dat niemand van de zes jongeren dit zal overleven,als je eerst deel 1 en 2 hebt gezien natuurlijk. En dat is ook de beste volgorde om hem te bekijken.

avatar van daredevil666
mcdaktari schreef:
De eerste 2 vond ik best wel prima horror films en toen ik van deze hoorde had ik er heel veel zin in. Toch vond ik bij dit 3de deel het beste er toch wel af. Het is op zich wel een aardig filmpje maar het komt allemaal zo bekend voor, en eerlijk gezegd had ik een 3de deel helemaal niet verwacht, maar nu ik deze gezien heb ben ik er bijna zeker van dat we nog wel een 4de Fritt Vilt gaan krijgen.
En of dat nu zo'n goed idee is weet ik nou zo net nog niet.

De prequel is meestal altijd minder,omdat je al weet waaraan je mag verwachten (in het geval je eerst Coldprey 1 en 2 hebt gezien natuurlijk).
ik vind het echt prima dat ze deze prequel hebben gemaakt,omdat mijn vermoeden hier perfect uitgelegd wordt met visuele beelden. Welk vermoeden? Het vermoeden met welk motief de moordenaar zijn pihouweel in menige lichamen spietst,het hoe en waarom...

Een 4de deel gaan ze echt niet meer maken hoor,de reeks is rond en je kan er niets meer aan toe brengen,alhoewel ik er zeker niet mee zou inzitten als er nog een 4de deel zou komen,maar ik ben er bijna zeker van dat dit niet zal gebeuren.

avatar van Bottleneck
Beetje een doorsnee-horror uiteindelijk met als pluspunt een mooie omgeving en leuke personages. Kills en spanning zijn echter ondermaats, weinig verrassingen in het plot. Jammer dat aan het goede eerste en tweede deel geen even sterk derde deel / prequal kon worden gegeven, maar aan de andere kant is het nergens storend en het kijkt vlot weg, krappe 3*.

avatar van Spetie
Voor een derde deel is dit op zich zeker niet heel erg slecht, maar desondanks is het wel het minste deel uit de reeks, omdat het allemaal gewoon net iets minder leuk, spannend en goed is dan zijn voorgangers.

Op zich is het wel een goed idee,om er deze keer een prequel van te maken. Het grootste pluspunt is dat het verhaal goed aansluit bij de andere delen. Verder vind ik dat Noorse landschap altijd wel iets hebben. Lekker heuvelachtig is het allemaal, ook erg woest en bosrijk, en er gaat op de een of andere manier vaak wel een bepaalde dreiging vanuit.

Maar er zijn ook minpunten. Het is allemaal net wat minder spannend, iets voorspelbaarder en ook de kills waren niet zo heel erg origineel en gore. De aardige sfeer maakte nog wel het een en ander goed, maar over het geheel gezien is het net te weinig om de film te behoeden voor een kleine onvoldoende.

avatar van Gang_Star
Cold Prey 3 is het deel uit de reeks wat eigenlijk zich afspeelt voor het eerste deel. En dus krijg je in deze film een blik waardoor het jongetje met de wijnvlek uitgroeide tot de gevaarlijke killer . Mede hierdoor is de spanning al een stuk minder en redelijk voorspelbaar. Ook was het bloedvergieten een stuk minder leuk, waardoor het ontstaan van Fritt Vilt niet echt van te genieten is.

Deze 3de film uit de reeks is de prequel, de voorgeschiedenis van beide eerste films dus.
Het is geen slechte film, maar toch niet zo goed als deel 2, en evenwaardig aan het eerste deel.
Toch ontbreekt het hier ook niet aan de nodige gruwel, maar je krijgt met dit derde deel wel he gevoel dat je het allemaal eens hebt gezien.
Om de ganse reeks hierbij te beoordelen, net boven het gemiddelde dus, helemaal niet slecht maar ook niet super.

avatar van Friday the 13 th
Het derde en tevens laatste deel in de Cold Prey reeks. Het is zelden dat een opvolger, laat staan een derde herhalingsoefening het eerste deel kan evenaren. Maar deze Fritt Vilt III doet er nog een schepje bovenop: het overtreft het gewoon.

Zelden zo een spannende film gezien. Mooie intro, hoe het allemaal begon en dan direct over naar de volgende "ongelukkigen". Deze keer niet meer de winterse setting, maar een heerlijk zomers kampsfeertje dat terug doet wegmijmeren naar de basic Friday The 13 th delen. Dit keer worden de troeven van de prachtige Noorse natuur volop uitgespeeld. Wat een uitputting voor deze jongelui, ze moeten niet enkel voor hun leven vechten, maar ook nog hollen door de bossen en zelfs gevaarlijke rivierstromen passeren. De vaart in deze film is ongelooflijk en het bevat veel nagelbijtende scènes. Op het einde doet de film ook wat terugdenken aan The Texas Chainsaw Massacre reeks.

Heel wat elementen zijn dus geleend uit andere genrefilms, maar dat mag de pret niet bederven. Naast bovenvernoemde punten bevat dit deel weeral eens een erg sterke leading lady. Girl power in het kwadraat dus en dat zien we juist graag, toch?

avatar van m1701
De minste van de 3 delen.
Dit leek wel een verhaal op zich... de film had ook anders kunnen heten.
Niet heel slecht maar vond em er niet bij passen.
Leuk voor een keertje

avatar van duffs
dit is een prequel en vertelt het verhaal van voor deel 1 en begind met waarom de killer als voornaamste rede een killer is geworden al denk ik dat het daar eigenlijk niet veel mee te maken hoeft te hebben volgens mij ben je gewoon gek in je hooft als je mensen vermoord [weet ik het is maar een film maargoed het gebeurt ook in het echt], ook dit deel is weer goed geacteerd en spannend met als extra pluspunt 2 mooie dames die mee doen was in de andere delen wel minder helaas en ditmaal in de bossen van noorwegen met mooie natuur beelden van de grotten en waterfallen daar,oke het verhaaltje is weer hetzelfde maar weer gewoon zoals een slasher hoort te zijn vermakelijk en dus een dikke 6 ps een horror kan je het niet noemen maar dat maakt het er niet minder om

avatar van housemoviewatch
Kort verwoord. Ik ben geen fan van de reeks. Het is te standaard zit amper een verhaal in.

lezertje
Toen Oogvlekje nog een klein kindje was heet hij zijn pappie en mammie doodgestoken. (Waarom? "Gewoon, omdat het kan." Zullen de makers van deze shit gedacht hebben.) Twaalf jaar later gaat hij op tiener jacht in de bossen. Conclusie: WAT EEN BAGGER.

Laatste deel van de Fritt Vilt-trilogie, die daarmee terugkeert naar het begin. Het eigenlijke verhaal is een kopie van deel 1: een groep jongeren trekt de natuur in en stuit op de waanzinnige moordenaar. Het speelt zich nu af in de zomerse bossen. Minder beklemmend dan deel 2 wat mij betreft, maar toch nog heel erg goed hoor. Natuurlijk vraag je je ook in deze aflevering regelmatig af, kan dit wel? Maar daar moet je maar overheen stappen. Een dijk van een slasher als beloning.