Tomb Raider (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Roar Uthaug
met Alicia Vikander, Dominic West en Walton Goggins

Het is inmiddels zeven jaar geleden dat de vader van de 21-jarige Lara verdwenen is. In plaats van het bedrijf van haar vader over te nemen werkt ze als fietskoerier in Londen, terwijl ze collegelessen volgt. Uiteindelijk wordt ze geïnspireerd om de verdwijning van haar vader te onderzoeken en reist naar zijn laatst bekende locatie: een graf op een eiland ergens voor de kust van Japan.

avatar van Banjo
Pippi Langkous had de titel ook net zo goed kunnen zijn.
Een halfje er af..

avatar van Noodless
Ondertussen al 17 jaar geleden de film met Angelina Jolie die hier op deze film een vervolg is. Ik weet er eigenlijk niet veel meer van en kan dus moeilijk vergelijken. Al had ik wel het gevoel dat deze prent me beter ging liggen gezien het meer avontuurlijke aspect en Alicia Vikander. De opbouw duurt vrij lang en het avontuur begint eigenlijk pas als Lara het eiland heeft bereikt. Voor mij geen probleem, maar misschien voor vele kijkers een te lange opbouw naar het avontuur. De scène waarin Lara ontsnapt op het eiland en in de rivier komt smaakt naar meer. Die scène met de rivierstroming en het vliegtuig is erg sterk uitgewerkt. Helaas hebben we dan ook de beste scène van de film gezien Daarna komen veel actiescènes op je af, maar die maken weinig indruk : veel poef paf en heel het gedoe in de tombe valt achteraf toch wat tegen. Het gevoel van een B Indiana Jones is niet ver af. Toch een vermakelijk filmpje, maar meer ook niet. 6/10

avatar van Filmkriebel
De Tomb Raiders met Angelina Jolie heb ik niet gezien maar zou wel graag weten wat de verschillen zijn met deze. Schenen nogal rampzalig te zijn.

Echter vond ik dit wel een goede Indiana Jones achtige avonturenfilm. Dat Lara Croft niet toevallig ook de dochter is van een archeoloog toont aan dat deze film (en de games) veel aan de roekeloze held van Spielberg te danken hebben. De actiescènes mogen er zeker zijn en zijn best aardig in elkaar gestoken. Vikander spreekt me als actrice ook meer aan als Jolie. Ze ziet er uit als de "girl next door" en dat helpt mij meer bij de inleving. Het mysterieuze verhaal rond de Himiko koningin boeide me ook wel redelijk maar helaas werd er weinig geïnvesteerd in de personages. Het einde maakt al duidelijk dat we ons aan een sequel mogen verwachten.

avatar van Thorongil
Vergeet de sequel maar, film bracht te weinig op. Net zoals Assassin's Creed, Prince Of Persia, Hitman 47 en Warcraft.

avatar van horizons
Thorongil schreef:

Denk dat de sequel er toch nog wel gaat komen.

avatar van Filmkriebel
Ik ook. Er zijn slechtere films dan deze die wél sequels hebben gekregen...

avatar van Actarus
Snap de negatieve reacties zo niet...de film blijft heel trouw aan de games, terwijl die van Angelina Jolie op dat gebied maar een rommeltje waren. OK, het kan met nog méér en méér actie en suspence, maar dat zal nog komen. Dit was een goede starter...
Vikander doet dat niet slecht. Geen grote tieten? Zoek dan wat porno...

avatar van CorvisChristi
Actarus schreef:
Vikander doet dat niet slecht. Geen grote tieten? Zoek dan wat porno...

Precies! Dat gemekker over het verschil in voorgevels moet maar eens klaar zijn. En trouwens...Vikander heeft meer te bieden wat mij betreft. Wel eens gelet op haar geweldig afgetrainde lichaam hier? Respect daarvoor en een topprestatie als Lara Croft! Laat het vervolg maar komen. Hopelijk ook met Vikander.

Dikkertje Dap
Dat gemekker over het verschil in voorgevels moet maar eens klaar zijn

Jullie zijn degenen die erover mekkeren.

avatar van Captain Proton
De eerste Tomb Raider is al weer 17 jaar geleden. Man, wat vliegt de tijd. Vond de eerste twee delen goed. Maar deze.is ronduit slecht. Oké, Lara Croft, de niet rondborstige meid, in haar jongere jaren, probeert op haar eigen benen te staan. Het verhaal is wel prima met het zoeken naar haar vader en zo. Het werd pas echt een Tomb Raider film, zodra ze in de grotten zijn. De cast is goed, verhaal ook en special effects mogen er ook zijn. Maar ik vind deze gewoon heel wat minder dan de vorige twee films.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een goeie avonturenfilm. Een mooie inleiding en toch wel wat verhaal. De nadruk ligt iets minder op de actie, al komt die maar naar het einde van de film.
Verder deed de cast het goed en zag hij er ook goed uit.
Ook was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
Ik had niet echt verwachtingen bij deze film, maar vond hem wel de moeite waard.

avatar van macrobody
Tomb Raider is een van de eerste games die ik speelde op mijn Windows 98 PC en wie had gedacht dat er 20 jaar later nog steeds films zouden worden gemaakt gebaseerd op deze game. En het viel niet tegen. Als Lara ergens een salto of een andere powermove die haar zo herkenbaar maken in de game had gedaan had ik gelijk een punt hoger gegeven. En nog iets meer (engelse) humor had ook nog wat extra's kunnen doen. Al met al nog niet de perfecte verfilming maar leuk voor een keertje.

avatar van MovieHolic
Een tegenvaller. Te hoge verwachtingen waarschijnlijk

avatar van Brabants
Deze film gebaseerd op een videogame beviel me vrij aardig. Er is een lange intro die qua verhaallijn vlot uiteengezet wordt en de actie en het avontuur wat er op volgt is zeer vermakelijk. Het doet je Angelina Jolie met haar verfilming zo weer vergeten.

avatar van xgogax
Erg vermakelijk en zeer geslaagd als adventure .

TMP
Alicia Vikander zet een andere Lara Croft neer dan Angelina Jolie. Verder voegt deze reboot weinig toe. Het verhaal bevat weinig nieuws en het acteerwerk is ook niet al te bijzonder. De film kijkt redelijk weg, maar weet nergens echt te boeien.

avatar van ehgeahrev
Voor 6+ tot hooguit 14 jaar. Jammer van mijn tijd.

avatar van Thomas83
Behoorlijk kleurloze film. Het is op zich wel zo dat ik me nooit al te serieus heb geërgerd en me ook niet echt heb verveeld, maar dat is dan wel echt het beste wat ik over de film kan zeggen. Het script is echt gewoon slecht en puur door Hollywood geïnspireerd knip- en plakwerk, vooral wat betreft de relatie tussen Lara Croft en haar vader. De vertelwijze aan de hand van flashbacks is makkelijk en super onbeholpen. Personages zijn ook totaal niet uitgewerkt. Vikander doet je nog een klein beetje geloven dat Lara een koppige doorzetter is, maar Goggins is een karakterloze en te overduidelijke bad guy. En wat wordt er nou gedaan met Wu zijn personage?

Wat de actie betreft schiet de film over het algemeen ook echt wat tekort. Er zijn beste mooie sets, maar wat ik mis is overzichtelijke en nog een beetje geloofwaardig of rauw aanvoelende actie. Lara verslaat zonder noemenswaardige vechtkunsten mannen. Vijanden ploffen door neer na één pijl in de borst. Die straatrace (met popachtige muziek) is ook een beetje dom en totaal overbodig, en van alle scènes is die scène waarin Lara uit de tempel ontsnapt nog wel het meest computerspelachtig. En die laatste scène, zo'n suffe verwijzing. Een dikke 2.0*.

avatar van mnrk
All myths are foundations of reality.

Deze Tomb Raider film van Roar Uthaug is gewoon een prima reboot na de vorige twee Tomb Raider films...

Het verhaal is in orde en manier waarop het gebracht wordt werkt ook goed, dat met setting erbij zorgt toch ervoor dat deze film de sfeer mee krijgt die hoort bij een Tomb Raider film...

Alicia Vikander speelde een overtuigende Lara Croft en voor Dominic West heb ik na The Wire een zwak als acteur, de overige cast was ook op zijn plaats in deze film...

En dit allemaal voorzien van een lekkere score
Tom Holkenborg - Tomb Raider (2018) - MusicMeter.nl

avatar van Left4Dead
Vreselijk populair beginnetje, daarna de lagecy die Lara in ontvangst neemt. Daarmee rolt ze in het geheim van haar vader's verdwijning. Ach niet origineel maar wel op de game gefingeerd.
In ieder geval een begin met wat kleine omwegen waar ik niet zo op zat te wachten. Waarschijnlijk voor diegene die niet weet wie Lara Croft is, een pittige meid die een avontuur niet uit de weg gaat.

Dit deel moet concurreren met de game zelf, ben geen verwoed Tomb Raider gamer maar heb wel een een paar uurtjes weggegamed, als dat woord bestaat?, met een paar delen. Niet zozeer mijn type spel. Daarnaast directe concurrentie met Jolie's twee delen waarin zij acte de présence mocht geven. Twee delen die geen hoge ogen bij mij hebben gegooid. Van te voren geen hoge verwachtingen gehad bij dit deel, puur voor vermaak opgezet, een leeg hoofd en wat actie in beeld en geluid.

Van de regisseur had ik Bølgen gezien, een half-om-half filmpje die net aan drie sterren van mij kreeg. Het uitgangspunt in die film was goed maar helaas stokte Uthaug met interessant beeldmateriaal halverwege die prent. M.a.w., het verhaal zakte aardig in terwijl dat niet nodig was. Daarom was mijn persoontje erg benieuwd of de man wel echte capaciteiten heeft als regisseur. Met een redelijke crew en de achtergronden van Croft zou dat moeten kunnen lukken.

Vikander als vlaggenschip voor deze prent, ben geen fan maar ze doet het aardig. Een film van bijna twee uur waarvan ik vooral het eerste uur nou niet echt geweldig kan noemen. Ik werd niet echt het verhaal ingezogen, moest er enigszins moeite voor doen om door te bijten met het niet al te diepgaand verhaal. Eerlijk gezegd, het was meteen duidelijk dat er op weinig vlak iets mij echt trok, allemaal binnen de lijnen maar geen puntje van de stoel door beeld, geluid en verhaal. Qua script stelt het daarom ook niet veel voor, zulks avonturieractie hebben we allemaal al veelvuldig gezien.

Matig, net als de Croft-films van West en De Bond. Maar de waardering voor dit deel en haar voorgangers mag ik deels ophangen aan een conclusie die ik rijker ben geworden door de delen. Ik ben gewoon geen achte fan van de films en games. Het is me te plat en ééndimensionaal, simpel een avonturierreeks te noemen zonder enige diepgang. Voor de liefhebber dus.

Het is niet slecht, het is niet goed. Dat is mijn oordeel en ja, dan kom ik uit op 2,5 sterren. Wat die beoordeling dus competitief maakt met de voorgangers van West en De Bond. En dat is, in mijn ogen, hier een opsteker voor Uthaug om het positief af te sluiten. Ben na twee films zeker niet onder de indruk geraakt door de beste man.

Wilde ik graag zien in de bios maar helaas...ik was te laat. Dus ik hoop 'm alsnog te zien.

Flauw.

Eigenlijk niet zoveel meer dan een vrouwelijke Indiana Jones clone, al moet je tegenwoordig blij zijn dat ze niet gewoon een vrouw hebben genomen om Indiana Jones te spelen. Niet dat het veel uitmaakt verder, goede cinema levert het niet op.

Film speelt zich in Japan af, maar ik heb volgens mij geen Japanner gezien. Wel een hoop Chinezen, waarbij Daniel Wu zo'n beetje de Ken Watanabe van China aan het worden is. Ach ja, het zal wel goed zijn voor de kijkcijfers in Azië, maar de film doet maar weinig moeite om te verdoezelen dat er vooral commerciële belangen achterzitten.

Jammer dat de mysteries redelijk duf zijn, de traps nogal kinderachtig en de actie verder weinig spannend. Het is een film die braafjes een geijkte formule volgt en daar zo weinig mogelijk van wil afwijken, nog zo weinig mogelijk creatief wil zijn met die genre elementen. Bandwerk dus, op alle mogelijke manieren. Ook hier valt trouwens weer op hoe vreselijk "kind-vriendelijk" de gehele film is, de gemiddelde gamer is toch echt al wat meer gewoon.

Vikander is verder geen slechte actrice, maar dit soort rollen mag ze de volgende keer toch aan haar voorbij laten gaan. Ze brengt het er maar karig vanaf.

avatar van DiamondsRealDeal
''Tomb Raider grossed $57.4 million in the United States and Canada, and $216.1 million in other territories, for a worldwide total of $273.5 million, against a production budget in the range of $90–106 million. In order to break even, the film needed to gross at least $275 million worldwide'', aldus Wikipedia.

Kan iemand dat uitleggen want ik snap et niet, is toch een plus van 170M.

avatar van Thorongil
Denk je dan dat de bioscopen geen cent verdienen en alles terugvloeit naar de filmstudios?
Filmstudios krijgen +- de helft van de Amerikaanse Boxoffice en 1/3 van de internationale.

avatar van boemboem27
Vond het helemaal geen verkeerde film
Heb de eerste 2 niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen.
Deze avonturenfilm ligt in het genre van raiders
Of the lost ark of iets van the mummie etc
Geen moment verveeld.
Deze in 3d gezien in de grotten is het 3d effect echt best wel mooi.
Aanrader

avatar van Beun de Haas BV
Games en films blijven een ongelukkig huwelijk, maar dit keer valt het allezins mee. Tomb Raider volgt heel trouw de game uit 2013 - overigens een uitstekende reboot van de ingekakte serie - met een frisse jonge Lara in de hoofdrol. Alles bij elkaar geen baanbrekende gameverfilming, maar kijkt stiekem best prima weg.

avatar van TornadoEF5
DiamondsRealDeal schreef:

Kan iemand dat uitleggen want ik snap et niet, is toch een plus van 170M.

Volgens mij dus break even, wat niet goed is, maar ook geen ramp is. Maar niet echt aanmoedigend is voor een sequel (of desnoods een sequel met een lager budget).

Cinema's en dergelijke verdienen ook wel wat geld aan een film. En er komt meer bij kijken dan productiebudget van een film. Je moet een film verkopen (marketingbudget), wellicht cinemaplekjes inhuren, een deel van de inkomsten die naar andere partijen wegvloeien enzovoort. Daar komt veel bij kijken.

___

Vraagje, is het goed om bij deze film te starten of zou ik best toch eerst aan de games of aan oudere films beginnen (ik weet niet wat de "link" tussen die films is). Ik kan best wel wachten als dat dat beter is.

Het probleem met game-verfilmingen is het volgende:

In de game loop je voor 99% alleen.
In de verfilming is er altijd één of meerdere personen die de hoofdpersoon met zich mee moet zeulen, al viel het in deze film nog enigszins mee, al weet ik het niet eens meer zeker, ben de film alweer vergeten

Ik zou wat betreft de keuze game of film het gene kiezen waar je zelf het meest naar uitkijkt TornadoEF5 i.v.m. evt. spoilers/verhaallijn en dergelijke.

avatar van TornadoEF5
DiamondsRealDeal schreef:
Het probleem met game-verfilmingen is het volgende:

In de game loop je voor 99% alleen.

De game(s) dus dan.

Het is nu ook niet zo dat de rating v/d film zodanig hoog is dat ik dit nu prioritair moet stellen aan de games, en de games was ik sowieso nog van plan om te spelen. Ik kan dit altijd later wel eens bekijken.

@TornadoEF5
Nee joh ben je mal gewoon lekker spelen dat spel en de film later een keer.
Game is één van mijn favorite games, de film is leuk als TR fan maar zeker nergens echt fenomenaal wat de game wel is.

avatar van Boneka
Ben absoluut geen fan van games of actie helden, maar deze film valt mij reuze mee. Het verhaal is aardig het eindplot voorspelbaar, maar de beelden zien er flitsend mooi uit. Zeker in het jungle van Zuid Afrika De opbouw is leuk zeker met die vossenjacht. De smalle straatjes van Londen doen het goed. Na zo'n 48 minuten gaan we op jacht en krijgen we het bekende concept. Beetje Indiana Jones, King Kong en Mummy. Jammer dat het laatste stuk zo voorspelbaar is. Hoog Déjà vu gevoel. Complimenten overigens voor onze nieuwe hoofdrolspeler Alicia Vikander die een hele pittige training heeft ondergaan voor deze film. Smaakt naar meer maar hopelijk minder voorspelbaar.

Film 3,5
Beeld 4k 4,5
Geluid 4,5
Muziek 3,0
Extra's 3,0

avatar van Boneka
Thorongil schreef:

Het heeft anders wel een open einde. Haar [pijl en boog worden ingeruild voor 2 pistols. Want dat kreng moet nog worden gepakt/spoiler]

avatar van GGG
GGG
Geen hoogvlieger maar wel aardig!