Tomb Raider (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Roar Uthaug
met Alicia Vikander, Dominic West en Walton Goggins

Het is inmiddels zeven jaar geleden dat de vader van de 21-jarige Lara verdwenen is. In plaats van het bedrijf van haar vader over te nemen werkt ze als fietskoerier in Londen, terwijl ze collegelessen volgt. Uiteindelijk wordt ze geïnspireerd om de verdwijning van haar vader te onderzoeken en reist naar zijn laatst bekende locatie: een graf op een eiland ergens voor de kust van Japan.

avatar van Boneka
Ben absoluut geen fan van games of actie helden, maar deze film valt mij reuze mee. Het verhaal is aardig het eindplot voorspelbaar, maar de beelden zien er flitsend mooi uit. Zeker in het jungle van Zuid Afrika De opbouw is leuk zeker met die vossenjacht. De smalle straatjes van Londen doen het goed. Na zo'n 48 minuten gaan we op jacht en krijgen we het bekende concept. Beetje Indiana Jones, King Kong en Mummy. Jammer dat het laatste stuk zo voorspelbaar is. Hoog Déjà vu gevoel. Complimenten overigens voor onze nieuwe hoofdrolspeler Alicia Vikander die een hele pittige training heeft ondergaan voor deze film. Smaakt naar meer maar hopelijk minder voorspelbaar.

Film 3,5
Beeld 4k 4,5
Geluid 4,5
Muziek 3,0
Extra's 3,0

avatar van Boneka
Thorongil schreef:
Vergeet de sequel maar, film bracht te weinig op. Net zoals Assassin's Creed, Prince Of Persia, Hitman 47 en Warcraft.

Het heeft anders wel een open einde. Haar [pijl en boog worden ingeruild voor 2 pistols. Want dat kreng moet nog worden gepakt/spoiler]

avatar van GGG
GGG
Geen hoogvlieger maar wel aardig!

avatar van blurp194
Ouch.

Alicia Vikander zie ik veel liever dan Angelina Jolie eerlijk gezegd. En ze lijkt ook veel meer op de Lara Croft in de spellen eigenlijk. Nouja, fysiek dan, want van gedrag komt het er toch niet heel erg goed uit. Tenminste, ik heb de Croft uit de spellen altijd gezien als een zelfverzekerde sterke meid die alles aan kan, maar Vikander komt veel meer over als een weifelend tutje dat tegen wil en dank alles ondergaat en min of meer per ongeluk af en toe een stunt goed laat aflopen. Nouja, met de fietsrace gaat het nog net op het randje goed, daarna wordt het echt wel wat te suf wat mij betreft.

Hetzelfde met de rest van de film ook. Ja er zit af en toe wel een leuke scene in, en ook met een aardige link naar hoe dat in de spellen zat. Maar de vaart valt er toch wat te vaak uit, wellicht juist door die link naar de spellen - dat krijgt net iets teveel de overhand eigenlijk, terwijl dat in het oudere voorbeeld meer het plezier, de sjeu en de panache was. Beter van toepassing als je een spectaculaire film wilt maken, in plaats van een toch wat saaie en haast als documentaire overkomende bedoening. En dan ben ik bang dat dat toch allemaal op het conto van de regie moet worden geschreven. Wellicht niet het goede genre voor Roar Uthaug.

Kennelijk was het ook nog eens de bedoeling dat er een vervolg moet komen - of dat nog doorgaat, want een heel groot succes was dit nou ook weer niet geloof ik, commercieel gezien. Maar als het nog doorgaat, dan mag er wat mij betreft wel wat meer naar de films van Jolie worden gekeken.

avatar van AmazingPP
Lekker Hollywood-vermaak. Deze regisseur heeft goed naar de games gekeken. Sommige stukken lijken ook echt op de games. Prima film. Hij heeft me vermaakt. Gekeken vanaf Blu Ray met Dolby Atmos soundtrack. 3,5 *

avatar van Onceuponanytime
Ondanks de fijne game, ben ik geen fan van deze film. Het acteerwerk laat gewoonweg te wensen over... Gelukkig hier en daar kunnen genieten van het beeldwerk, zoals het avontuur op het neergestort vliegtuig.

avatar van cantforgetyou
De film begint erg sterk. Mooie plaatjes door Londen. De meid (onbekend voor mij) straalt van het doek. Knappe, ondeugende, pittige tante. De avonturen op het eiland zijn ook nog erg leuk, vooral de scene in het oude vliegtuig, maar zodra ze haar vader heeft gevonden, zakt de film in. De reden waarom ze eigenlijk op het eiland zijn, vind ik erg duf en 'vaag'. Het is zeker geen slechte film, maar op één of andere manier miste ik wat spanning en naast de leuke meid, had ik niet veel met de overige acteurs.

avatar van eRCee
Het blijft me verbazen dat je een film maakt voor 100 miljoen dollar maar dan niet zorgt voor een fatsoenlijk script. Of iets waar meer dan een halfuurtje werk in is gaan zitten.

Resumerend: vader gaat op zoek naar een geheim dat al vele eeuwen verborgen is en dat niemand ooit zal kunnen vinden behalve hij, en dat doet hij om de wereld ertegen te beschermen dat het gevonden wordt. Voor de zekerheid stopt hij al z'n onderzoek in een kartonnen doos op een plek die niemand kent, maar hij laat een aanwijzing achter zodat zijn dochter dat vervolgens kan vinden om het te vernietigen.

Juist, dat niveau dus. Maar het ziet er allemaal wel fraai uit moet ik zeggen en vooral de actiescenes zijn goed te pruimen. Het scheelt ook dat je niet twee uur lang naar de afgeleefde neus van iemand als Tom Cruise zit te kijken maar daarentegen naar het bijzonder welgevormde exemplaar van mw. Vikander. Bij het oplepelen van sommige stukken tekst lijk je de innerlijke weerstand van haar gezicht te kunnen aflezen ("no shit", pfff).

De lange sequentie in de tombe was trouwens gewoon cool.

avatar van CorvisChristi
cantforgetyou schreef:
De meid (onbekend voor mij) straalt van het doek.

Onbekend voor je? Echt?

Alicia Vikander straalt in élke film waarin ze zit van het doek. Ook in de mindere films. Gewoonweg één van de beste actrices van dit moment.
Won terecht de Oscar voor Beste Vrouwelijke Bijrol in The Danish Girl (2015).
Andere toppers van haar zijn En Kongelig Affære (2012) en Ex Machina (2014).

In Tomb Raider trekt ze alle aandacht naar zich toe in een weliswaar niet al te bijzondere, maar wel vermakelijke film die in ieder geval beter is dan de Tomb Raider-ellende aan films waar we begin deze eeuw mee te kampen hebben gehad met Angelina Jolie.

Ik kan je ook zeker Ex Machina (2014) aanraden. Als je van SF houd...

Goede film, maar echter geen topper.
Vond dat Alicia Vikander een prima vervangster is van Anjelina Jolie en de rol perfect vertolkt.
Maar het verhaal is me wat te mager, te weinig actie vond ik ook.
Misschien is het mysterieuze wat weg omdat dit eigenlijk remakes zijn.
Toch ben ik wel benieuwd naar het vervolg hierop, want Vikander verdient wel een tweede prent.

avatar van cantforgetyou
CorvisChristi schreef:

Onbekend voor je? Echt?

Won terecht de Oscar voor Beste Vrouwelijke Bijrol in The Danish Girl (2015).
Andere toppers van haar zijn En Kongelig Affære (2012) en Ex Machina (2014).

Ik kan je ook zeker Ex Machina (2014) aanraden. Als je van SF houd...

Ex Machine heb ik gezien, vond ik ook goed. Ik had ze niet herkend.

avatar van Fryce
Sowieso beter dan de voorgangers... begon sterk ...maar verloor dat helaas ook vrij snel weer. Desondanks niet onaangenaam.

avatar van martijn011
Na Angelina Jolie mocht Alicia Vikander in de huid van Lara Croft kruipen. De films met Jolie waren vermakelijk, maar vooral door de erg slechte CGI toch twee keer een onvoldoende toegekend.

Ook deze film is weer erg vermakelijk. Het is een pure avonturenfilm met een verhaal wat er eigenlijk niet toe doet. Het gaat vooral om overleven in een jungle met de daarbij behorende boobytraps en gevaarlijk uitziende schurken.
Die schurken zijn voor de verandering weer zo cliché als het maar zijn kan, maar goed.

Alicia Vikander vind ik meestal wel goed, zo ook nu weer. Ze geeft het personage Lara Croft een iets menselijkere kant, er worden meer emoties getoond en dat komt overtuigend over.
Verder is deze film waarschijnlijk over een paar maanden weer vergeten want echt memorabel is het allemaal niet.
Voldoende.

avatar van DjFrankie
Een echte Hollywood film, met veel avontuur en stunts. Zoals al meerdere mensen hier aangeven inderdaad te voorspelbaar, en dat is jammer.

Heb helemaal niks met Tomb Raider. Of Lara Croft. En ook niet met deze actrice.
Vind het verder behoorlijk irritant om films te kijken waarin vrouwen een soort onrealistische functie krijgen: heldin, marinier, top coureur, actie top vechter.
Sorry maar films waarbij een meid beter rijdt dan een gast, waarbij een meid in het leger zit en sterker is dan een man (dat opzich is al erg lachwekkend, maar het feit dat het Korps geen eens vrouwen toelaat maakt het nóg idioter en ongeloofwaardiger) en waarbij ze beter vecht dan een man is zo ongeloofwaardig, dat ik meteen afknap.

Toch deze film aangezet ondanks dat ik er dus totaal niet tegenkan en weet dat dit soort typische film wordt waarin ze een vrouw sexy en stoer en dus ongeloofwaardig neerzetten 100 minuten lang.
Het keek wel weg. Maar daarmee is ook alles gezegd. Het was zó voorspelbaar en zó slecht geacteerd, vreselijk. Het is dat er een storing was en ik geen andere films kon kijken, dus geen keus had, maar anders nooit aangeklikt.