Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003)

Verenigde Staten / Duitsland / Japan / Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jan de Bont
met Angelina Jolie, Gerard Butler en Noah Taylor

In het tweede deel van Tomb Raider moet Lara Croft (Angelina Jolie) op zoek naar een tempel waar een sleutel te vinden is tot "Pandora's Box". Als deze "box" geopend wordt, kan deze een kracht loslaten die miljoenen mensen hun levens kan ontnemen. Lara moet deze sleutel en 'box' eerder vinden dan Chen Lo, hoofd van een Chinees misdaadsyndicaat, die "Pandora's Box" wil vinden, en dan wil verkopen aan de hoogste bieder.

avatar van martijn011
Dit tweede deel is niet beter of slechter dan haar voorganger. Een beetje hetzelfde laken en pak eigenlijk.
Nu moet de 'Doos van Pandora' gevonden worden voordat er misbruik van wordt gemaakt. De schurken zijn prima gecast waardoor er wel een klein beetje dreiging gevoeld kan worden.
Helaas is het verhaal erg slecht uitgewerkt, er is naar mijn mening teveel aandacht besteed aan het actiegedeelte waardoor het verhaal eigenlijk weinig tot geen diepgang bevat.

Gelukkig is Jolie wel weer van de partij, net als in het eerste deel een enorm prettige verschijning en ze vult haar rol met verve in. Niks op aan te merken.
Ook leuk dat Gerard Butler een rol heeft in de film. Zo had het eerste deel Daniel Craig, dit deel mag Butler komen opdraven.
Hij was toen natuurlijk nog relatief onbekend, maar ik kan weinig op zijn acteerprestatie aanmerken.

Ik geef ook voor dit deel een kleine onvoldoende. Het ziet er bij tijd en wijle erg nep uit, het verhaal is zeer mager en de dialogen stellen helemaal niks voor, maar gelukkig is het af en toe vermakelijk, bevat de film prima schurken en is Jolie helemaal op haar plaats.

avatar van K. V.
Een tijdje gelden had 'k het eerste deel nog eens meegepikt en nu eens deel twee. Dit deel vond 'k eigenlijk iets minder. 'k vond sommig stukken niet altijd even interessant. Vooral het gedeelte in China vond 'k maar matig. 'k had ook de indruk dat er veel meer geschoten werd en er hier niet zoveel typische sprongen in voor kwamen als in deel één.
Angelina was weer op appel in dit deel en deed het weer prima.
De special effects waren wisselend, vooral de haai en de monsters waren toch wel wat minder geslaagd.
Behalve het dipje midden in de film (China) vond 'k het wel een vermakelijke film.

avatar van MarkJhoekstra
Film vond ik een beetje zwak. Begin zag er ook niet echt geweldig uit met die 'aardbeving' in Griekenland met wat rondslingerende stenen.
Maar jonge jonge, maak nog maar tien van zulke films met Angelina Jolie wat een vrouw!

[quote]Kabi schreef:
Waardeloos,
Kijkend naar de acteurs en film..en niet alleen naar de actrice, al is dat ook 3 x niks. Geen natuurlijke look, alles nep.
Ze kan gewoon niet acteren, wat een verschrikkelijke film.
Teveel fantasie. Zit totaal geen verhaal in deze film.

Angelina Jolie kan niet acteren, het understatement van het het jaar! Ze kan wel acteren, misschien vind het het in deze film niet zo maar deze dame heeft zoveel meer in haar mars dan een beetje Lara Croft spelen....

avatar van John Barry
Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life vond ik een leuke film om een keer gezien te hebben.

Angelina Jolie acteert weer erg goed als Lara Croft. In de vorige Lara Croft film vond ik de schurk een beetje een duf personage wat ook niet zo goed werd vertolkt. In The Cradle of Life vind ik dat we weer te maken hebben met een wat duffe, niet zo memorabele schurk. Maar in tegenstelling tot het eerste deel word de schurk nu wel goed vertolkt. Ciarán Hinds acteert goed als Reiss. Op hem niks aan te merken. Maar wel op de scriptschrijvers die van Reiss een niet echt memorabele schurk maken. Gerard Butler als Terry Sheridan vond ik ook goed acteren. De rest van de cast acteert wel aardig.

Deze film heeft een aantal mooie locaties. Het levert een paar mooie plaatjes op. De actie scènes zijn in deze film wel aardig. Een actie moment vond ik opmerkelijk. Lara Croft weet een haai uitschakelen door in zijn gezicht te slaan. Een beetje ongeloofwaardig. Maar wel een grappig moment. Maar naast dit momentje zitten er eigenlijk geen echte opmerkelijke actie momenten in de film. Zelfde verhaal als bij de vorige Lara Croft film. De actie scènes zijn op zich wel aardig, maar ze blijven je niet echt bij.

Het verhaal van deze film vond ik leuk bedacht. Vooral sterk vond ik de verhaallijn van Terry Sheridan. Hij is een personage die in de film vooral aan het eind nog aardig weet te verassen.

In de vorige Lara Croft film vond ik de muziek niet zo heel erg goed. Voor The Cradle of Life is Alan Silvestri de componist. Ik vond zijn muziek beter dan wat zijn voorganger Graeme Revell deed in de vorige Lara Croft film. Maar ik moet zeggen dat ook Silvestri niet een bijster goede soundtrack neerzet. Vooral de actie muziek van Silvestri vind ik in deze film niet zo geslaagd.

Al met al moet ik zeggen dat ik The Cradle of Life een vermakelijke film vond. Ik vond deze film beter dan zijn voorganger.

3 sterren voor deze film.

Wow, het is lang geleden dat ik echt in slaap ben gevallen bij een film, maar dit wanproduct had echt helemaal niets om voor wakker te blijven. Ik had verwacht dat de aanwezigheid van Hinds en Butler nog iets zou veranderen (in ieder geval twee acteurs die niet hoeven te doen alsof ze een accent hebben, maar hier al mee begiftigd zijn), maar het mocht niet baten. Jolie blijft verschrikkelijk in deze rol, de actie is ongelooflijk tam en het script te treurig voor woorden. Tel hier nog een hoop verschrikkelijke CGI bij op en ik kom toch echt uit op een film waarin praktisch geen enkele vorm van kwaliteit te vinden is. Laat Tomb Raider maar gewoon op de console/PC blijven.

avatar van Kondoro0614
Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life

Na het zien van het eerste deel van Tomb Raider was ik meteen begonnen aan Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life. Ik denk dat dit misschien wel drie maand geleden is (moet je even opzoeken in mijn recensies). Al die tijd is Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life mij ontgaan en ben ik de film totaal vergeten. Wat ik ook had met Hellboy II: The Golden Army (2008). Deze films staan in die tijd dan tussen mijn Netflix lijst en ik voeg er dan telkens meer aan toe waardoor deze achteraan gezet word en mij volledig ontgaat. Ik moet toegeven, mocht je deel één gezien hebben dan is het ook wel zo verstandig dit deel ook even mee te nemen. Hij is namelijk leuk om een keer te zien en voldoet daarom ook niet aan al mijn verwachtingen. Het achteerwerk vond ik prima, het verhaal was wat slapjes en soms een beetje slaperig en het concept was leuk. Gewoon even aanzetten en genieten van de mooie dame Jolie in de vroege ochtend!

avatar van CorvisChristi
Alicia Vikander wordt de nieuwe Lara Croft in de aankomende Tomb Raider-reboot. Deze nieuwe versie gaat zich afspelen voor de eerste 2 films.
Hopelijk wordt het een interessante film, gezien deze en de vorige nu niet bepaald geweldig zijn.

avatar van Vinokourov
Die Lara Croft is van alle markten thuis: een haai met bloed temmen om aan de vin hangend een weg te vinden onder water of polsstokhoogspringen richting een helicopter. Ze kan het allemaal! Afijn, het is niet heel hoogstaand dus. Het China-gedeelte was wel aardig, maar met die monsters op het eind vliegt de film toch wel behoorlijk uit de bocht .

avatar van Zwolle84
Van alle films waarin haaien op hun bek worden geslagen is dit toch de beste. Een flink stuk frisser ook dan het eerste deel. Tuurlijk is alles - behalve Angelina - weer zo plat als een dubbeltje en erg fout, maar wel op een leuke manier.

Benieuwd hoe Alicia het stokje gaat overnemen.

avatar van IH88
Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life

Dezelfde sterke en zwakke punten als het eerste deel. Jolie is nog steeds uitstekend en er zitten een aantal aardige actiescènes in (alhoewel de CGI haai extreem lelijk is). Maar het script is weer uitermate zwak en het boeide voor geen moment. Met archeologe en avonturier Lara Croft moet toch een betere film te maken zijn.

avatar van Drifter
hmm. is wel erg een computer game spin off. en aangezien ik geen invloed kan uitoefenen doet de regisseur dat en dat is niet best

avatar van boemboem27
Gisteren dan deel 2 van de reeks bekeken.
Vond deze wat mooier dan deel1
De schurk vond ik ook beter gecast dan Daniel Craig in deel1.
Al met al geen onaardige filmreeks .
Al heb ik niet de juiste volgorde gehad ( 3-1-2)
Maar Angela Jolie is sowieso mooi in beide delen.
Maw best de moeite waard om de gehele reeks te bekijken.
Maar wel kijken in de juiste volgorde (hihi)...