Lara Croft: Tomb Raider (2001)

2,70 (2060)
2060 stemmen

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan
Actie / Avontuur

geregisseerd door Simon West
met Angelina Jolie, Noah Taylor en Jon Voight

Lara Croft, afkomstig uit een rijk milieu, reist de hele wereld af op zoek naar zeldzame objecten. Haar nieuwste doel zijn de twee helften van een antiek object die de eigenaar ervan ultieme macht geeft. Om het te vinden moet ze eerst een machtig en gevaarlijk geheime genootschap verslaan. De film is gebaseerd op de Tomb Raider computerspellen.

avatar van thoyouknow1980
De eerste 4 Tombraider games behoren tot mijn favoriete games aller tijden
Het gevoel in je uppie een fantastisch avontuur te beleven deed het hem voor mij.
Dan de film,die is juist meer gefocust op actie,en verhaal.
Uiteindelijk is dit gewoon een leuke actie/avonturenfilm geworden

avatar van mcdaktari
De films hebben nooit dat niveau van de games kunnen halen. Maar toen was het tenminste nog wel een heel mooi vrouwtje vergeleken met nu. Ik heb ergens gelezen dat ze nog maar 36 kilo weegt, dat is natuurlijk niet gezond meer he. Onbegrijpelijk, want het was zo'n lekker stuk. Zou ze niet tevreden geweest zijn met haar uiterlijk? Ik kan het iig niet snappen waarom zo'n mooi vrouwtje zich zelf zoiets aan doet.

mcdaktari schreef:

Het schijnt dat ze altijd al psychische problemen heeft, het hoeft geen eigen keuze te zijn hè... Volgens mij was dat ook begin dit jaar en het zal wel een tikkeltje overdreven zijn. Lijkt me sterk dat iemand die doodziek is de voogdij over zes kinderen krijgt.

Tot zover de achterklap.

avatar van IH88
Lara Croft: Tomb Raider

Aardige avonturenfilm met veel originele actiescènes en een sterke Jolie. Ik heb het computerspel Tomb Raider vroeger vaak gespeeld, en die avontuurlijke sfeer komt goed over in deze film. Jolie heeft het charisma om deze film te dragen en dat doet ze dan ook bewonderenswaardig.

Jammer genoeg is het verhaal erg matig en rommelig. Er is op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen. Of gewoon zo oninteressant dat het me weinig boeide waar het over ging, één van de twee. De andere acteurs (waaronder Craig in een aardige rol) zijn allemaal degelijk en de film ziet er mooi uit. Een iets beter script had wel gemogen.

IH88 schreef:
Lara Croft: Tomb Raider

Ja hoor, ik zit deze film dus as we speak voor het eerst te kijken. Blijft me opvallen hoe vaak wij op hetzelfde moment dezelfde film kijken.

avatar van IH88
Laat weten wat je ervan vindt! Tijdens het kijken vermaakte ik me best, maar ik vond het steeds minder interessant worden. Overigens heb ik deze film een paar dagen geleden gezien hoor. De korte recensies spaar ik op zodat ik, als ik tijd heb, ze kan posten. Ik heb geen tijd om vijf films op een dag te kijken

avatar van Zwolle84
Dat idee had ik al. Maar telkens als ik ergens iets wil schrijven zie ik dat jij het laatste bericht hebt geschreven. Volgens mij zit er enorm veel overlap in als je onze jaaroogsten over elkaar legt.

avatar van Zwolle84
Hmm nee, dit is wel héél licht allemaal. En het plotje dat er wel was kon me van geen kant interesseren. Bij vlagen vermakelijk en een bonuspunt voor Angelina, maar dat was het wel.

avatar van soom
Tempus fugit.

Assassin's Creed is het meest recente voorbeeld van hoe een spelverfilming niet moet.
Dit was wel beter. In elk geval vond ik de wisselwerking tussen Daniel Craig en Angelina Jolie wel fijn, enkele stukjes scene waren wel mooi genoeg. Maar ook veel tegenvallende dingetjes. Dat ik dacht: Meh, nee. Het is niet de beste film in zijn genre vermoed ik. Maar op Scott Pilgrim na (okeee, ik geef toe dat dat natuurlijk niet echt een spelverfilming is, of wel?), zijn dit soort films nou niet direct de meest geschikte dingen. Ik zie echt de charme er niet van in. Maar ik ben een vrouw, en over het algemeen genomen hebben vrouwen gewoon minder met spelcomputers en dergelijke. En ja, sorry voor dit grote vooroordeel..

avatar van SillyBilly23
Pure jeugdnostalgie. Sterk kan je de film niet echt noemen en aan de uitwerking valt wat op te merken maar ik blijf het toch één van de geslaagdere gameverfilmingen vinden. Het 'Tomb Raider gevoel' is ook wel aanwezig bij een aantal scènes zoals in de tempel. En Angelina vond ik, in tegenstelling tot velen, wel goed gecast voor de rol. Ik vermoed dat ik het een beetje overwaardeer maar dat mag ook wel eens

TMP
De actiescènes in Tomb Raider zijn best aardig, hoewel de gebruikte effecten soms behoorlijk matig zijn. Angelina Jolie overtuigt nog wel als Lara Croft, maar het acteerwerk van de rest van de cast houdt veelal niet echt over. Het verhaal stelt ook erg weinig voor en komt niet erg overtuigend over. Al met al een ondermaatse film.

Bantavoer
Vroeger heel wat uren besteed aan de spelletjes van Lara Croft. En dan een film in 2001. Deze maar weer eens uit de kast gehaald om nog een keer te kijken. En moet zeggen, het verveelde me niet. Goede acteurs, verhaal en special effects. Hoewel Lara Croft goed was voorzien. Genoeg actie. Maar vond 'm niet echt op het spel lijken. Althans, die sfeer ontbrak er. Het leek meer een combinatie van s.f., avontuur, fantasy en actie. Hopelijk is deel 2 beter.

Flipman schreef:
Ja, maar er zit een groot verschil tussen de spellen en de film; De spellen zijn aangenaam tijdverdrijf, de film (althans de eerste en het spijt me voor degenen die deze film geweldig vinden) is een GodsGruwelijke tijdverspilling. Althans, mensen zeggen wel eens tegen mij: "ga je nou niet eens wat nuttigs doen?" Nou, dit waren de zesennegentig grootste minuten en waarschijnlijk de meest waardevolle die ik ooit heb verspild!

Maar de spellen zijn luek, laat daar geen twijfel over bestaan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook erover door blijven z..ken is tijdverspilling, point token, over nu?

Je quote een 13 jaar oud bericht en gaat zelf een punt maken over tijdverspilling en zeiken?

avatar van Flipman
Ajax&Litmanen1 schreef:
Inderdaad zeg! Toen was ik nog maar een opdonder van achttien, ik ben inmiddels eenendertig en hopelijk een stuk wijzer. Ik vind deze film nog steeds niks maar kan m'n mening erover hopelijk beter nuanceren.

Zoals Ajax&Litmanen1 al aangeeft, als je gebaseerd op een bericht van dertien jaar geleden een statement wilt maken, schiet je jezelf behoorlijk in de voet .

Flipman schreef:

Ik ben 2X jouw leeftijd en 13 jaar is bullshit. 13 years on eternity is a nanoseconde, big grin

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nope you did, i have plenty of time

avatar van Flipman
morvan schreef:
't Is anders dik 40% van m'n leven, dat vind ik behoorlijk wat. Tijd genoeg om de herinnering aan deze prent achter me te laten. Tenminste, tot jij dit oprakelde.

Wel interessant om te zien hoe tijden veranderen. Ik krijg het idee dat zoiets als dit tegenwoordig direct op home video zou worden uitgebracht.