Lara Croft: Tomb Raider (2001)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan
Actie / Avontuur

geregisseerd door Simon West
met Angelina Jolie, Noah Taylor en Jon Voight

Lara Croft, afkomstig uit een rijk milieu, reist de hele wereld af op zoek naar zeldzame objecten. Haar nieuwste doel zijn de twee helften van een antiek object die de eigenaar ervan ultieme macht geeft. Om het te vinden moet ze eerst een machtig en gevaarlijk geheime genootschap verslaan. De film is gebaseerd op de Tomb Raider computerspellen.

avatar van thoyouknow1980
De eerste 4 Tombraider games behoren tot mijn favoriete games aller tijden
Het gevoel in je uppie een fantastisch avontuur te beleven deed het hem voor mij.
Dan de film,die is juist meer gefocust op actie,en verhaal.
Uiteindelijk is dit gewoon een leuke actie/avonturenfilm geworden

avatar van mcdaktari
De films hebben nooit dat niveau van de games kunnen halen. Maar toen was het tenminste nog wel een heel mooi vrouwtje vergeleken met nu. Ik heb ergens gelezen dat ze nog maar 36 kilo weegt, dat is natuurlijk niet gezond meer he. Onbegrijpelijk, want het was zo'n lekker stuk. Zou ze niet tevreden geweest zijn met haar uiterlijk? Ik kan het iig niet snappen waarom zo'n mooi vrouwtje zich zelf zoiets aan doet.

mcdaktari schreef:

Het schijnt dat ze altijd al psychische problemen heeft, het hoeft geen eigen keuze te zijn hè... Volgens mij was dat ook begin dit jaar en het zal wel een tikkeltje overdreven zijn. Lijkt me sterk dat iemand die doodziek is de voogdij over zes kinderen krijgt.

Tot zover de achterklap.

avatar van IH88
Lara Croft: Tomb Raider

Aardige avonturenfilm met veel originele actiescènes en een sterke Jolie. Ik heb het computerspel Tomb Raider vroeger vaak gespeeld, en die avontuurlijke sfeer komt goed over in deze film. Jolie heeft het charisma om deze film te dragen en dat doet ze dan ook bewonderenswaardig.

Jammer genoeg is het verhaal erg matig en rommelig. Er is op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen. Of gewoon zo oninteressant dat het me weinig boeide waar het over ging, één van de twee. De andere acteurs (waaronder Craig in een aardige rol) zijn allemaal degelijk en de film ziet er mooi uit. Een iets beter script had wel gemogen.

IH88 schreef:
Lara Croft: Tomb Raider

Ja hoor, ik zit deze film dus as we speak voor het eerst te kijken. Blijft me opvallen hoe vaak wij op hetzelfde moment dezelfde film kijken.

avatar van IH88
Laat weten wat je ervan vindt! Tijdens het kijken vermaakte ik me best, maar ik vond het steeds minder interessant worden. Overigens heb ik deze film een paar dagen geleden gezien hoor. De korte recensies spaar ik op zodat ik, als ik tijd heb, ze kan posten. Ik heb geen tijd om vijf films op een dag te kijken

Zwolle84
Dat idee had ik al. Maar telkens als ik ergens iets wil schrijven zie ik dat jij het laatste bericht hebt geschreven. Volgens mij zit er enorm veel overlap in als je onze jaaroogsten over elkaar legt.

Zwolle84
Hmm nee, dit is wel héél licht allemaal. En het plotje dat er wel was kon me van geen kant interesseren. Bij vlagen vermakelijk en een bonuspunt voor Angelina, maar dat was het wel.

avatar van soom
Tempus fugit.

Assassin's Creed is het meest recente voorbeeld van hoe een spelverfilming niet moet.
Dit was wel beter. In elk geval vond ik de wisselwerking tussen Daniel Craig en Angelina Jolie wel fijn, enkele stukjes scene waren wel mooi genoeg. Maar ook veel tegenvallende dingetjes. Dat ik dacht: Meh, nee. Het is niet de beste film in zijn genre vermoed ik. Maar op Scott Pilgrim na (okeee, ik geef toe dat dat natuurlijk niet echt een spelverfilming is, of wel?), zijn dit soort films nou niet direct de meest geschikte dingen. Ik zie echt de charme er niet van in. Maar ik ben een vrouw, en over het algemeen genomen hebben vrouwen gewoon minder met spelcomputers en dergelijke. En ja, sorry voor dit grote vooroordeel..

Pure jeugdnostalgie. Sterk kan je de film niet echt noemen en aan de uitwerking valt wat op te merken maar ik blijf het toch één van de geslaagdere gameverfilmingen vinden. Het 'Tomb Raider gevoel' is ook wel aanwezig bij een aantal scènes zoals in de tempel. En Angelina vond ik, in tegenstelling tot velen, wel goed gecast voor de rol. Ik vermoed dat ik het een beetje overwaardeer maar dat mag ook wel eens

TMP
De actiescènes in Tomb Raider zijn best aardig, hoewel de gebruikte effecten soms behoorlijk matig zijn. Angelina Jolie overtuigt nog wel als Lara Croft, maar het acteerwerk van de rest van de cast houdt veelal niet echt over. Het verhaal stelt ook erg weinig voor en komt niet erg overtuigend over. Al met al een ondermaatse film.

Bantavoer
Vroeger heel wat uren besteed aan de spelletjes van Lara Croft. En dan een film in 2001. Deze maar weer eens uit de kast gehaald om nog een keer te kijken. En moet zeggen, het verveelde me niet. Goede acteurs, verhaal en special effects. Hoewel Lara Croft goed was voorzien. Genoeg actie. Maar vond 'm niet echt op het spel lijken. Althans, die sfeer ontbrak er. Het leek meer een combinatie van s.f., avontuur, fantasy en actie. Hopelijk is deel 2 beter.

Flipman schreef:
Ja, maar er zit een groot verschil tussen de spellen en de film; De spellen zijn aangenaam tijdverdrijf, de film (althans de eerste en het spijt me voor degenen die deze film geweldig vinden) is een GodsGruwelijke tijdverspilling. Althans, mensen zeggen wel eens tegen mij: "ga je nou niet eens wat nuttigs doen?" Nou, dit waren de zesennegentig grootste minuten en waarschijnlijk de meest waardevolle die ik ooit heb verspild!

Maar de spellen zijn luek, laat daar geen twijfel over bestaan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook erover door blijven z..ken is tijdverspilling, point token, over nu?

Je quote een 13 jaar oud bericht en gaat zelf een punt maken over tijdverspilling en zeiken?

avatar van Flipman
Ajax&Litmanen1 schreef:
Inderdaad zeg! Toen was ik nog maar een opdonder van achttien, ik ben inmiddels eenendertig en hopelijk een stuk wijzer. Ik vind deze film nog steeds niks maar kan m'n mening erover hopelijk beter nuanceren.

Zoals Ajax&Litmanen1 al aangeeft, als je gebaseerd op een bericht van dertien jaar geleden een statement wilt maken, schiet je jezelf behoorlijk in de voet .

Flipman schreef:

Ik ben 2X jouw leeftijd en 13 jaar is bullshit. 13 years on eternity is a nanoseconde, big grin

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nope you did, i have plenty of time

avatar van Flipman
morvan schreef:
't Is anders dik 40% van m'n leven, dat vind ik behoorlijk wat. Tijd genoeg om de herinnering aan deze prent achter me te laten. Tenminste, tot jij dit oprakelde.

Wel interessant om te zien hoe tijden veranderen. Ik krijg het idee dat zoiets als dit tegenwoordig direct op home video zou worden uitgebracht.

avatar van Shadowed
Jammer.

Toch wel een beetje een missertje dit. Het verhaal wist me wel te boeien. Ik heb de games waar deze film op is gebaseerd nooit gespeeld, maar ik had niet veel nodig om dit verhaal te begrijpen. West is geen slechte regisseur, maar ook niet bepaald een goede.

Jolie weet soms wel wat charme met haar mee te dragen. Maar soms is ze heel slecht, en trekt ze eigenlijk slechts alleen maar arrogante gezichten. De schurken weten ook wel een charme met zich mee te dragen, maar zijn wat standaard.

De effecten hadden vooral beter gemoeten. Dat water was echt heel slecht, en de actiescenes in de tempel waren leuk bedacht, maar door het toch bedenkelijke CGI toch niet helemaal. Uiteindelijk een prima filmpje geworden die wat inspiratie heeft gehad van andere films. Ik herkende o.a. Raiders of the Lost Ark , qua aankleding soms The Matrix en soms zelfs 2001: A Space Odyssey .

Krijgt niet hoger dan 2,5*.

avatar van boemboem27
Heb gisteren deel3 van 2018 voor het eerst gezien.
Vond deze niet onaardig vandaar dat ik deel 1 en 2 ook wilde zien.
Het is natuurlijk niet de juiste volgorde maar vindt deel 3 toch mooier als deel 1
Deze week deel 2 maar eens bekijken zal mij benieuwen.
Zitten in deze film wel leuke stukjes in.
Maar voor dat het verhaal goed op gang komt duurd effe.
Maar alleen al voor Angela Jolie is deze film.het bekijken waard.
Vondt ook wel leuk om Daniel Graig eens te zien in zijn beginjaren kende m alleen maar als 007.

avatar van FlorisV
boemboem27 schreef:
Heb gisteren deel3 van 2018 voor het eerst gezien.
Vond deze niet onaardig vandaar dat ik deel 1 en 2 ook wilde zien.
Deze week deel 2 maar eens bekijken zal mij benieuwen.
Zitten in deze film wel leuke stukjes in.
Maar voor dat het verhaal goed op gang komt duurd effe.
Maar alleen al voor Angela Jolie is deze film.het bekijken waard.

Tomb Raider uit 2018 is gebaseerd op de gelijknamige reboot game uit 2013 die eigenlijk onderdeel is van een reeks prequels op deze oude Tomb Raider met Jolie, die gebaseerd is op de game uit 1996. Deze prequel game trilogie is afgesloten met Shadow of the Tomb Raider dit jaar (na Rise of) en gezien de goeie opbrengsten van de laatste verfilming ben ik benieuwd of er meer delen met Alicia Vikander komen.

avatar van Basto
Deze herzien omdat ik voor weinig de 4KUHD disc op de kop had getikt.

Echt goed is het niet. De actiescenes zijn matig en slecht gemonteerd. Ook voor 2001 weinig spektakulair.

Wel grappig dat James Bond (Craig) hier al een rol in heeft. Dat was op dat moment natuurlijk nog niet bekend, dat hij ooit die rol zou krijgen.

Kleine 3

avatar van Black Eagle
Game verfilmingen. Het blijft maar een moeizaam concept.

Al moet gezegd worden dat Tomb Raider redelijk geslaagd is. Zeker als je kijkt naar de recentere. De beide Hitman verfilmingen komen op veel fronten niet overeen met de games, met de name de eerste uit 2007, en dan hebben we nog Assassin's Creed waar ook wat op aan te merken valt (de animus in de film bijvoorbeeld is compleet anders en eigenlijk lachwekkend met een grijphaak i.p.v. een dokters stoel ).
Maar bij Tomb Raider hebben ze het redelijk origineel weten te houden. -Althans wat ik ervan weet. Ik heb de games zelf nooit gespeeld behalve wat beelden en trailers gezien-. Het nadeel is dat het soms wat gedateerd voelt. De film is inmiddels ruim 15 jaar uit en de CGI en SFX is wat verouderd, vooral het einde met die explosie in die grot in Siberië . Desalniettemin kijk het goed weg, de actie scenes zijn prima te pruimen, de vaart zit er goed in en hetzelfde geld voor de locaties. met name Cambodja springt eruit. En Angelina Jolie die het uiteraard vooral van haar looks moet hebben(zelfs vandaag de dag een lust voor de ogen. ) en overigens doet ze het gewoon naar behoren als Lara Croft en komt ze stoer over in tegenstelling met Vikander in de reboot die eruit ziet alsof ze net uit de schoolbanken komt(als het goed is komt daar nog een tweede deel van). Daarnaast nog een kleine rol voor Craig voor z'n Bond periode. Ondanks dat graftombes me nooit zo hebben aangesproken heb ik me best vermaakt en is het een degelijk actiefilm voor tussendoor. Binnenkort deel twee uit 2003 kijken.

avatar van Metalfist
I woke up this morning and I just hated everything

Ik ben me de laatste tijd wat aan het amuseren met gameverfilmingen en dan kan de Tomb Raider reeks niet ontbreken. Ik had het gevoel dat het indertijd toch wel redelijke successen waren en met de komst van de derde Tomb Raider een paar jaar geleden realiseerde ik me dat ik me er eigenlijk echt niets meer van kon herinneren. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan veranderen en er zijn slechtere manieren om 2020 uit te waaien dan met wat hapjes en Lara Croft op het scherm.

Een gameverfilming heeft de reputatie om één van de lastige verfilmingen te zijn die je kunt maken maar er zijn genoeg films waar ik me mee kan amuseren. Street Fighter met Van Damme, de Mortal Kombat films en zelfs het compleet verguisde Super Mario Bros kan ik appreciëren en deze eerste Tomb Raider mag zich perfect in dat rijtje scharen. De openingsscène voelt al meteen aan als vintage Tomb Raider aan door die outfit van Croft (deed me denken aan de opening uit Tomb Raider II, al is het wel erg lang geleden dat ik dat nog heb gespeeld) maar er zijn genoeg knipoogjes naar de games om dit voor de liefhebber interessant te maken. Vooral in de manier waarop Croft beweegt met die typische moves. Dan neem je het van de pot gerukte verhaaltje over de Illuminati en een stenen driehoek er voor lief bij. Qua actie nog wel degelijk dus, al loopt dit qua effecten soms wel serieus verkeerd (die scène ook waar Croft en Powell elks op een kant van een piramide lopen..) maar er straalt genoeg fun af dat je dat gemakkelijk vergeeft. En de film blaast dit jaar toch ook alweer 20 kaarsjes uit, dat mag je ook niet onderschatten.

Ik was een aantal jaar geleden wel gecharmeerd door hetgeen Alicia Vikander met het titelpersonage deed maar die baseerde zich vooral op de nieuwe reeks games waar zelfs nog geen sprake van was toen Jolie de rol speelde. Jolie is dan ook een soort van oerversie van Lara Croft en ze doet dat uitstekend. Qua figuur en uiterlijk (al schijnt er nog wel extra padding aan te pas zijn gekomen om alle vormen naar analogie van de gamevariant te krijgen) is ze een perfecte match maar ze speelt de rol ook gewoon met erg veel charme en dan wil ik dat slechte accent zelfs laten vallen. Alleen wat jammer dat de rest van de cast niet al te denderend is. Tof dat ze Jon Voight, de vader van Jolie, hebben gecast als de vader van Croft maar Christopher Barrie en Noah Taylor zijn als hulpjes van Lady Croft wel redelijk tenenkrommend. Gelukkig is Iain Glen nog wel een uitstekende slechterik en weet ook Daniel Craig (was eigenlijk compleet vergeten dat die hier in meespeelde) nog wel te overtuigen.

Erg fijn en eigenlijk een stuk beter dan ik had verwacht/gedacht. In 2007 was ik hier blijkbaar minder van onder de indruk (stem was 2.5*) maar die gaat nu met een volledig punt omhoog. Ja, er is veel aan te merken op deze Tomb Raider maar de actie is goed, Jolie is uitstekend en ik ben gewoon een sucker voor kleine verwijzingen naar het bronmateriaal.